شاخصهای خانواده موفق
(پرسش و پاسخ)
پرسش:از منظر آموزههای وحیانی اسلام، یک خانواده موفق و مطلوب چه ویژگیها و شاخصهایی دارد؟
پاسخ:جایگاه و اهمیت خانواده
خانواده از نگاه جامعهشناسان نخستین و مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه دانسته میشود، به همین دلیل چگونگی ارتباطات و روابط اعضای خانواده با یکدیگر در حقیقت پایههای شخصیتی و الگوهای رفتاری انسان را شکل میدهد.
تشکیل خانواده از منظر آموزههای وحیانی از جایگاه و اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. خانواده هر چند از نظر جمعیت یک جامعه بسیار کوچک دانسته میشود اما اسلام به منظور سالمسازی جوامع بزرگتر انسانی اهتمام ویژهای به سلامت نهاد خانواده دارد. آری خانواده مهمترین جایی است که در آن باورها و اعتقادات دینی، ارزشهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. از طریق خانواده است که نسل بعدی با دنیای بیرونی آشنا میشود و چگونگی معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را میآموزد و راه و رسم زندگی و اخلاق و آداب و رسوم اجتماعی را فرا میگیرد.
تشکیل خانواده، بهترین بنا
آموزههای وحیانی اسلام برای حفظ قداست و جایگاه رفیع ارزش خانواده، به قدری ارزش قائل است که آن را بهترین بنا در اسلام توصیف فرموده است. پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
«ما بنی فیالاسلام بناء احب الی الله عز وجل و اعز من التزویج» هیچ بنایی در اسلام محبوبتر و عزیزتر از تشکیل خانواده نزد خدای متعال نیست.(بحارالانوار، ج 100، ص 222)
پاکسازی محیط خانواده و جامعه از آلودگیها، تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده، تبیین روابط سالم و سازنده میان همسران و دیگر اعضای خانواده و تأکید ویژه بر تربیت فرزند از جمله برنامههایی است که اسلام برای حفاظت از کانون مقدس خانواده مورد توجه قرار
داده است.
پیریزی بنیانهای هویت و شخصیت فرزندان
خانواده نقش کلیدی در شکلگیری هویت و شخصیت افراد دارد. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «ما من مولود یولد الاعلی الفطره، فابواه اللذان یهودانه و ینصرانه و یمجسانه» همه فرزندها با فطرتی پاک و الهی به دنیا میآیند. اما این والدین هستند که آنها را یهودی، مسیحی یا مجوس تربیت میکنند.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 49) خانواده هم میتواند بستر و موجبات انحراف و شقاومت فرزندان را رقم بزند و هم زمینههای هدایت و سعادت آنها را فراهم سازد. حال برای رسیدن به یک خانواده ایدهال و موفق، مهمترین ویژگیها و شاخصهای مورد نظر را ذیلاً مطرح میکنیم.
اهم شاخصهای خانواده موفق
1- اخلاق حسنه
یکی از مهمترین شاخصهای رفتار اجتماعی یک فرد مسلمان، برخورداری از اخلاق حسنه است که پیامبر اکرم(ص)، فلسفه بعثت خود را فقط به اتمام رساندن مکارم اخلاق مردم میداند.
انما بعثت لا تمم مکارم الاخلاق» (بحارالانوار، ج 16، ص 210)
بنابراین اخلاق حسنه نشانه کمالات فردی و اجتماعی یک فرد مسلمان است که رمز موفقیت و سربلندی و سعادتمندی او در جمیع ابعاد زندگی است. امام باقر(ع) برخورداری از بالاترین اخلاق حسنه را شاخص کاملترین ایمان افراد مومن دانسته و میفرماید: «ان اکمل المومنین ایماناً احسنهم خلقاً» (الکافی، ج 2، ص 99) و در حدیثی دیگر آن حضرت اخلاق خوب را در کنار خوبی نمودن، سبب آبادانی و طول عمر انسانها معرفی و میفرماید: «البر و حسن الاخلق، یعمران الدیارو یزیدان فیالاعمار»(همان) و بالاخره آن حضرت نسخه شفابخش حل مشکلات و خطاها و انحرافات انسانها را تعامل سازنده و اخلاق حسنه دانسته و میفرماید: «ان الخلق الحسن یمیت الخطیئه»(همان، ص 100)
2- احساس رضایتمندی
رضایت را در لغت موافقت میل انسان با آنچه بر او جاری میشود و آنچه او با آن مواجه میشود میدانند.(التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، ج 4، ص 152).
بنابراین رضایت احساس خوشایندی از حادثه یا وضعیت یا شرایطی است که انسان در آن قرار دارد. در بعد اجتماعی ما نباید اجازه دهیم جامعه به ما ناملایماتی را تحمیل کند که موجب نارضایتی ما گردد. ما میتوانیم با عوامل نارضایتی مقابله کنیم، مانند: حسادت، حرص و طمع، تکبر و غرور، نفاق، ریا و خودشیفتگی و... و با غلبه بر آنها با عدالت،رحمت، احسان، صداقت و در یک کلام اخلاق حسنه آن رضایتمندی در زندگی را به وجود آوریم. سنت آلهی در اینجا این است که اگر کسی ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد،خداوند محبت او را در دلهای دیگران قرار میدهد که موجب رضایتمندی خود و دیگران میشود. انالذین امنو و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وداً»(مریم- 96).
3- احساس آرامش
آرامش در لغت به معنی حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات است. (لغت نامه دهخدا، ج 1، ص 98) و در مقابل اضطراب و ترس قرار دارد. آرامش روحیهای بهشتی است که در معارف اسلامی از ویژگیهای دینداران حقیقی شمرده شده است. (تفسیر القمی، ج 1، ص 82) در فرهنگ قرآن آرامش و سکینه قلبی در خانواده، اولین عنصر زندگی خانوادگی و فلسفه تشکیل خانواده به شمار آمده است. قرآن کریم میفرماید: «و از نشانههای او است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در پرتو آنها سکونت (آرامش) یابید و بین شما مودت و رحمت قرار داد. همانا در آن نشانههایی است برای قومی که تفکر میکنند»(روم- 21).
4- احساس صمیمیت
صمیمیت؛ نزدیکی، تشابه و یک رابطه شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است، که مستلزم شناخت و درک عمیق از فرد دیگر به منظور بیان افکار و احساساتی است که به عنوان منشأ تشابه و نزدیکی، به کار میرود. بنابر احادیث متعدد مومنان اهل نرمخویی و ملاطفت و نیکوکاریاند.
(عیون الحکم و المواعظ، علیابن محمد لیثی واسطی، ص 143) امام علی(ع) میفرماید: «مومن صمیمی است و در آن کسی که نه صمیمی میشود و نه میشود با او صمیمی شده،خیری نیست.(کافی، ج 2، ص 102)
امام کاظم(ع) میفرماید: «التودد الی الناس نصف العقل» مودت و دوستی با مردم نصف عقل است.(همان، ج 2، ص 643) لذا براساس آموزههای وحیانی تقویت صمیمیت مومنانه از ارکان سبک زندگی اسلامی برای دسترسی به اهداف معنوی و مادی است. امام علی(ع) میفرماید: «کن لیناً من غیر ضعف، شدیداً من غیر عنف» نرم باش بدون ضعف، محکم باش بدون خشونت»(غررالحکم و دررالحکم، ج 1، ص 576) یعنی مقصود از صمیمیت، سستی و ضعف نیست، چرا که مومنان در عین نرمخویی و صمیمیت و در عین دوری از خشونت و تندخویی، در اجرای اوامر و نواهی الهی قاطع و جدی هستند. پیامبر اکرم(ص) سه چیز را سبب خالص شدن مودت میدانند:
1- ملاقات با خوشرویی
2- جاباز کردن برای شخص هنگامی که میخواهد کنارت بنشیند
3- صدا کردنش با محبوبترین نامهایش.»(کافی، ج 2، ص 643)
5- رفتار محبتآمیز
محبت از نیازهای ابتدایی و ضروری تشکیل کانون خانواده است و زندگی جمعی بدون آن دچار نابسامانیهای فراوان میشود. محبت مهمترین عنصر نفوذ در دل دیگران است و انس،صمیمیت و تحمل زن و شوهر نسبت به یکدیگر، جز در پرتو آن حاصل نمیشود. قرآن کریم محبت را بعد از آرامش عنصر دوم زندگی خانوادگی ذکر میفرماید.(روم- 21) این رفتار محبتآمیز میتواند در قالبهای کلامی،هدیه و سوغات، آراستگی و آرایش و نگاه محبتآمیز باشد.
6- تفاهم و همدلی
تفاهم از ریشه فهم و در باب تفاعل است که معمولاً برای معناهای دو طرفه مثل: تعامل، تساوی و تقابل و... به کار میرود. بنابراین تفاهم به معنای فهم دو طرفه و متقابل است. در روایات آمده است انسان عاقل زمانی که میداند با حرف او مخالفت میکنند حرف نمیزند. قال الکاظم(ع): ان العاقل لایحدث من یخاف تکذیبه»(تحفالعقول، ص 390) بلکه اگر موضع او حق باشد سعی میکند با حوصله و نرمی طرف مقابل را برای پذیرش آماده کند و او را رشد دهد. امام صادق(ع) میفرماید: اذا رأیت من هو اسفل منک بدرجه فارفعه الیک برفق»(کافی، ج 2، ص 45) اهم رویکردهای تفاهم آفرین عبارتند از:
1- مجموعه تصورات مشترک
2- مطلق نبودن دانشها
3- حاکمیت گفتمان و مذاکره
4- پرهیز از سیاستبازی
5- ممنوعیت بحثهای بیهوده
6- نزدیک کردن مبانی اعتقادی و ایمانی
7- ...
7- مدارا و سازگاری
سازگاری و مدارا را میتوان همراهی و موافقت در کارها تعریف کرد. این خصیصه انسانی به قدری حائز اهمیت است که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «امرتی ربی بمداراهًْ الناس، کما امرنی باداء الفرائض» پروردگارم همانگونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده، به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است.(میزان الحکمه، ج 3، ص 239)
همچنین آن حضرت در حدیثی دیگر میفرماید: «مداراه الناس نصف الایمان،و الرفق بهم نصف العیش» مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی و مهربانی با آنان نصف زندگی است.(الکافی، ج2، ص 117) اهم مؤلفههای سازگاری و مدارا را میتوان در محورهای زیر نام برد:
1- روحیه کنشگری
2- انعطافپذیری
3- استفاده مثبت از تحولات
4- مراعات اصل تغافل
5- طبیعی پنداشتن اختلافات به جای تهدید دانستن آنها 6-...