به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,110
بازدید دیروز: 10,693
بازدید هفته: 2,110
بازدید ماه: 136,739
بازدید کل: 25,747,301
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۶ فروردین ۱٤۰٤
Saturday , 5 April 2025
السبت ، ۷ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404
جپچسدیش
1
8765432
1514131211109
22212019181716
29282726252423
3130
آخرین اخبار
سال افتخار ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۰۳/۱۲/۲۸
(47 بازدید)


۱۴ - آیت‌الله جوادی آملی در همایش بین‌المللی تفسیر «تسنیم»: ولایت فقیه دژ مستحکم در برابر نفوذ بیگانگان است ۱۴۰۳/۱۲/۰۶
آیت‌الله جوادی آملی در همایش بین‌المللی تفسیر «تسنیم»:
 ولایت فقیه دژ مستحکم در برابر نفوذ بیگانگان است 
۱۴۰۳/۱۲/۰۶
 
 
مفسر قرآن کریم با هشدار نسبت به توطئه‌های دشمنان برای تضعیف امامت و ولایت، تأکید کرد: حذف این دو اصل، راه را برای بازگشت جاهلیت مدرن باز می‌کند درحالی که ولایت‌فقیه، دژ مستحکم برابر نفوذ بیگانگان است.
همایش بین‌المللی تفسیر «تسنیم»، اثر عظیم علمی و تفسیری حضرت آیت‌الله جوادی آملی، صبح یکشنبه با حضور  آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر ریاست جمهور و جمع دیگری از مسئولین کشوری و لشکری و همچنین علماء، فضلاء، اساتید، طلاب و دانش‌پژوهان در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء در قم برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرا، آیت الله جوادی‌آملی‌ مولف تفسیر شریف تسنیم، پس از رونمایی از 80 جلد تفسیر تسنیم، به نقش حوزه‌های علمیه در ترویج معارف قرآنی اشاره کرد و تفسیر «تسنیم» را محصول تلاش‌های حوزه دانست و اظهار داشت: بدون تردید این کار، کار حوزه است، بنده یک نفر در برابر این گروه با عظمت هستم.
وی با تأکید بر توانمندی‌های حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: اگر حوزه بخواهد، می‌تواند دستاوردهای علمی بزرگی را رقم بزند.
آیت الله  جوادی آملی سپس به فرآیند کار از ابتدا پرداخت و تشریح کرد: ما ۷۰ سال قبل که وارد شدیم، در درس خارج آیت‌الله آملی شرکت کردیم. به قم که آمدیم خدمت آیات عظام بروجردی، امام راحل و محقق داماد رسیدیم؛ ۱۳ سال خدمت مرحوم آقای محقق داماد بودیم که ایشان نه فقط استاد بلکه پدری کردند. ۷ سال این‌گونه شد که تقریرات را محضر ایشان می‌بردم و سطر به سطر آن را می‌دیدند و آنچه دقیق و صحیح تشخیص می‌دادند تأیید کرده و اضافه می‌کردند.
وی افزود: روزی بعد از پایان درس اسفار، دفعتا به ذهن ما رسید که «تفسیر» را شروع کنیم و این با استقبال حوزه و فضلا مواجه شد و این درس ۴ نسل طول کشید و نقد و رفع شبهه ۴ نسل پاسخ داده شد و لذا اگر برخی مباحث تکرار شده است چون مربوط به چهار نسل است.
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید برای از بین بردن جاهلیت تلاش کنند، اظهار داشت: حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در جهل‌زدایی و عالم کردن افراد موفق هستند، اما جهالت‌زدایی که به عقل‌گرایی منجر می‌شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به روایات متعدد بیان داشت: آنچه روایات می‌رساند این است که نقش امام، جاهلیت‌زدایی است. این روایت که «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ فَقَدْ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، بدون تردید به مرگ جاهلى مرده است»، این پیام را می‌رساند که نقش و کار امام، جاهلیت زدایی است. نظام امامت که آمد جایی برای جهل نیست.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: جاهلیت می‌تواند هم عقل و هم علم را از بین ببرد و نظام باید بر پایه عقلانیت باشد تا از بازگشت به نظام‌های جاهلی جلوگیری شود.
وی در ادامه سخنان خود به مفهوم «تعرب بعد از هجرت» پرداخت و تأکید کرد: پس از پذیرش نظام امامت و روشن شدن نقش امام، بازگشت به نظام‌های جاهلی و ارزش‌های پیش از اسلام، مصداق «تعرب بعد از هجرت» است که در متون فقهی به‌عنوان یکی از گناهان کبیره شناخته می‌شود.
مفسر قرآن کریم یادآور شد: هجرت با عقلانیت و فضیلت و ادب و کمال که همراه شد هجرت واقعی پیش می‌آید. اگر جنگ جمل و صفین پیش می‌آید به دلیل همان «تعرب بعد الهجره» است یعنی آنها دوباره از نظام ساختاری الهی به نظام جاهلی برگشتند. مثل بعضی‌ها که دم از پهلوی می‌زنند از همین سنخ هستند. هجرت تنها به معنای جابه‌جایی مکانی نیست، بلکه مهم‌تر از آن، هجرت فکری و معنوی از نظام جاهلی به نظام عقلانی و الهی است. اگر کسی پس از شناخت حقیقت، به جاهلیت بازگردد، این از بزرگ‌ترین معاصی خواهد بود.
استاد برجسته درس خارج حوزه تاکید کرد: کار امام رضوان الله 
تعالی علیه، تنها تبدیل نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری نبود، کار امام، آوردن نظام امامت و امت بود. همان راه را مقام معظم رهبری حفظ الله دارند انجام می‌دهند، این نظام، نظامی عقلانی و مبتنی بر هدایت الهی است که باید پاس داشته شود. باید بدانیم که امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله، اینها این راه را دارند زنده می‌کنند که فرمایشات ائمه علیهم‌السلام را به ما می‌رسانند ما هم ان‌شاءالله تا آنجا که ممکن است اطاعت بکنیم، دین و ولایت، اساس کار ماست. 
وی با حق شناسی از بزرگان و مراجع افزود: امامت مهجور است. اگر امامت درست شد، آن عقل که جاهلیت را از بین برد، زنده است و آن علمی که جهل را از بین برد، معتبر است.
مفسر قرآن کریم به اهمیت شناخت امام و نقش امامت در جامعه پرداخت و تأکید کرد: علم‌آموزی و عقلانیت، هرچند ضروری، برای رهایی از جهل کافی نیست و باید با شناخت امام و پذیرش نظام امامت و امت، از جاهلیت فاصله گرفت.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه نفر که می‌فرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» گفت: از این آیه بیش از این برنمی‌آید که حوزه و دانشگاه را اداره کند، اما «العلماء ورثة الانبیا» می‌گوید بکوشید فرزندان پیامبر شوید. فرزند پیامبرشدن راه علمی ندارد، راه غیرعلمی است. اگر بخواهید وارث امام شوید باید معجزه او را بفهمید. معجزه جزو علوم غریبه و قریبه نیست بلکه جزو روابط ذاتی است. همچون داستان حضرت داوود(ع) که زره بافی و موم شدن آهن در دست ایشان مصداق تبعیت از یک علم و یک کار غیر علمی بود. کسی نمی‌تواند با درس خواندن معجزه بیاورد بلکه این مسئله به طهارت روح وابسته است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، وی افزود: نظام امامت و امت پس از رژیم پهلوی پدیدار شد. باید تلاش کنیم که امام فعلی ما را جانشین امام عصر(عج) بدانیم. باید اساس دین را دریابیم. باید امامی فکر کنیم. باید روی نهج‌البلاغه و اهل بیت(ع) و قرآن فکر کنیم تا دین اهل بیتی داشته باشیم. این بزرگان که رحلت کردند و شاگردانی تربیت کردند اساس این شاگردان هم باید با علم الدراسه باشد هم به علم الوراثه بشود. مجتهد و مرجع به جای امام نمی‌نشیند بلکه وارث به جای امام می‌نشیند.
آیت‌الله جوادی آملی یاد شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را هم گرامی داشت و افزود: سیدحسن نصرالله در درس تفسیر ما حاضر می‌شد. او به برکت قرآن کریم توانست دنیا را این‌گونه تکان دهد. این آیاتی که می‌خواند بی‌جهت نبوده است.وقتی ایشان قرآنی زندگی کرد و با عترت و اهل بیت(ع) بود به این مقام رسید. این راه برای همه باز است. این راه برای همیشه باز است.
وی اظهار داشت: در ادعیه روزهای اول ماه رمضان و همچنین مناجات شعبانیه به این امر می‌رسیم که ماه رمضان اول سال است. انسان باید در روزهای آخر ماه شعبان حساب سال خود را رسیدگی کند. به خاطر است که پیامبر و ائمه این همه در ماه شعبان مشغول دعا و نماز و نیایش بودند.
به گزارش فارس، آیت‌الله جوادی آملی با هشدار نسبت به توطئه‌های دشمنان برای تضعیف امامت و ولایت، تأکید کرد: حذف این دو اصل، راه را برای بازگشت جاهلیت مدرن باز می‌کند درحالی که ولایت‌فقیه، دژ مستحکم برابر نفوذ بیگانگان است.
 آیت‌الله اعرافی: تفسیر گرانسنگ تسنیم
 دائره‌المعارف علوم اسلامی است
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در این آیین با بیان این که در حوزه دانشی تفسیر قرآن، اتفاقات خوبی در قم رقم خورده است، اظهار کرد: در حوزه دروس تفسیر رسمی و غیر رسمی و گرایش‌های جدید و پردازش موضوعات نوین و دانش‌های مرتبط با قرآن، شکل‌گیری مؤسسات قرآنی، رشد پایان‌نامه‌ها و مقالات و کتاب‌ها و مجلات و موسوعه‌ها و نرم‌افزارهای قرآنی شاهد گام‌های عظیم حوزویان برای حضور در ساحت بلند قرآن کریم بوده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: همچنین تفاسیر عظیمی در این عرصه توسط مراجع عظام تقلید در قم و نجف شکل گرفته است. این تحولات قرآنی در پرتو انوار شکوهمند انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.
رئیس همایش رونمایی از تفسیر گرانسنگ تسنیم ادامه داد: حوزه علمیه در حوزه دانشی تفسیر قرآن و دروس تفسیر در سال‌های پس از انقلاب گام‌های بزرگی برداشته است ولی همچنان در آغاز مسیر هستیم. همان‌گونه که رهبری گرانقدر اشاره فرمودند حوزه همچنان در این مسیر نیازمند برداشتن گام‌های بزرگ است. باید تفسیر در همه حوزه‌های علمی و دانشی ما سایه افکن شود.
وی تصریح کرد: مسئله دیگر آنکه گرایش‌های تفسیر موضوعی باید به شکل تخصصی دنبال شود، زیرا نیازمندی‌های عظیمی در حوزه تفسیر داریم که باید نگاه ترتیبی و موضوعی ما عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد. نگاه روش شناسی و منهج در حوزه تفسیر نیز نیازمند ارتقا است. همان‌گونه که اصول فقه مایه رشد حوزه شد باید اصول تفسیر و مناهج تفسیر را عمق بخشی کنیم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: همچنین توسعه علوم قرآن و مطالعات پیرامونی قرآن و مقایسه آن با انواع دانش‌های امروز و عرضه اندیشه ناب و ژرفای قرآنی در همه عرصه باید دنبال شود.
آیت‌الله اعرافی با بیان این که درس تفسیر باید در متن حوزه و درس‌های آزاد و ارزیابی‌های حوزوی مورد اهتمام و توجه ویژه‌تر قرار گیرد، اظهار کرد: تفسیر تسنیم، تفسیر سرآمد و نمونه‌ای است. پرورش چند نسل از طلاب و فضلا و اساتید حوزه، بازتاب این تفسیر در فضای دانشگاه، رسانه و جامعه و شکل گیری جریان تفسیری در امتداد المیزان از برکات این تفسیر است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تفسیر را یک دائرهًْ المعارف علوم اسلامی دانست و تصریح کرد: تنظیم موضوعات، طبقه‌بندی دقیقی دارد و مناهج عقلی و نقلی در این تفسیر تجمیع شده است. این تفسیر، یک تفسیر ترتیبی است ولی موضوعات عمیقی را در خود جای داده و نگاهی به‌روز نسبت به مسائل روز داشته است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: حرکات عظیم قرآنی در پرتو اندیشه والای حضرت امام راحل و رهبری معظم و مراجع عظام شکل گرفته است و همه آنها مرهون شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت است. باید بدانیم که همه این موارد مرهون ملت بزرگ ایران است که این انقلاب را پدید آوردند و پای آن ایستادند.
وی خطاب به طلاب و دانشجویان کشور افزود: تفسیر تسنیم برآمده از سنت ناب پژوهشی حوزه است. سنت‌های پژوهشی ما در کنار فناوری‌ها و روش‌های جدید می‌تواند آثار بزرگی را پدید آورد. فضای آزاد حوزه و انتخاب‌گری و فضای مباحثه و گفت‌وگوی استاد و شاگرد و نگاه به ژرفای مسائل و... از جمله سنت‌های اصیل حوزه است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دروس آیت‌الله العظمی جوادی آملی، رعایت اخلاق در همه موارد است. روز اولی که در سال ۵۶ در درس اسفار علامه شرکت کردم درسی ارائه کردند که هم اکنون نیز در ذهن بنده ساری و جاری است.
رئیس همایش رونمایی از تفسیر گرانسنگ تسنیم ادامه داد: این اجلاس، نشانی از قدردانی حوزه از این جریان بزرگ تفسیری با محوریت حضرت علامه جوادی آملی است. همچنین این اجلاس، تقدیر و تشکری دارد از همه کسانی که در پدید آمدن تفسیر تسنیم فعالیت داشته‌اند.
آیت‌الله اعرافی گفت: در پیشگاه خداوند و حضرت ولی عصر(عج) تعظیم می‌کنیم که این ابواب را پیش روی ما گشودند.