به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
  _
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,917
بازدید دیروز: 9,409
بازدید هفته: 20,065
بازدید ماه: 154,694
بازدید کل: 25,765,192
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

05:26اذان صبح:
06:54طلوع خورشید:
13:18اذان ظهر:
19:42غروب خورشید:
20:01اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۸ فروردین ۱٤۰٤
Monday , 7 April 2025
الاثنين ، ۹ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404
جپچسدیش
1
8765432
1514131211109
22212019181716
29282726252423
3130
آخرین اخبار
۳۲۲ - استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی: اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه‌های فرد زنده ۱۴۰۳/۱۲/۱۱
استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی:
اجیر گرفتن  برای انجام قضای روزه‌های فرد زنده
۱۴۰۳/۱۲/۱۱
اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه‌های فرد زنده
س) اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه‌های فرد زنده که توانایی گرفتن روزه را ندارد، آیا صحیح است؟
ج) اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه‌های فردی که زنده است صحیح نیست؛ هرچند خود فرد به هیچ وجه توانایی روزه گرفتن نداشته باشد.
افطار کردن روزه مستحب به‌خاطر دعوت مؤمن
س) فرموده‌اید: «کسی روزه مستحبی گرفته است، اگر مؤمنی او را به غذا دعوت کند شرعاً پسندیده است دعوت او را قبول کرده و در اثنای روز افطار نماید؟» حال در این خصوص دو سؤال مطرح است:
الف) آیا در ایام خاصی که روزه گرفتن ثواب ویژه دارد (مثل ۲۷ رجب) اگر روزه‌دار توسط مؤمنی دعوت به اطعام شود باز هم اجابت دعوت او و افطار مستحب است و موجب درک فضیلت خاص آن روز می‌شود؟
ب) کسی که می‌داند هر روز به طور معمول توسط مؤمن دعوت به اطعام می‌شود، اگر روزه بگیرد و مورد دعوت واقع شود باز هم افطار مستحب است؟
ج) بله؛ اجابت دعوت مؤمن و افطار روزه شرعاً پسندیده است و اگر قصد جدی بر روزه داشته باشد میان صور فوق فرقی نیست.
روزه نگرفتن به خیال خوف از ضرر
س) شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می‌کند، به همین خاطر روزه را قضا نمی‌کند و کفاره آن را می‌دهد. لیکن بعداً معلوم می‌شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال می‌کرده ضرر دارد آیا باید روزه‌ها را قضا کند؟
ج) هر چند بعید نیست که قضا نداشته باشد؛ اما بنابر احتیاط واجب قضا کند.
رؤیت با چشم مسلح و غیر مسلح شرط ثبوت هلال
س) در هنگام همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل پاییز و زمستان و شرایط خاص جوی چگونه می‌توان به رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح اکتفا کرد؟ آیا به لحاظ شرعی مانعی بر سر راه اثبات این امر از طریق علوم جدید وجود دارد؟
ج) شرط ثبوت هلال رؤیت با چشم غیر مسلح نیست؛ بلکه رؤیت با چشم مسلح نیز کافی است، کما اینکه از طریق علوم جدید اگر اطمینان حاصل شود کافی است.
حکم مجتهد در مورد رؤیت هلال
س) اینکه گفته می‌شود مجتهد باید در مورد رؤیت هلال حکم دهد تا برای همگان لازم‌الاجرا باشد منظور چیست؟ و چه کسانی را شامل می‌شود؟
ج) منظور از اظهار نظر و رأی، راجع به اول ماه است و صرف ثبوت ماه نزد وی حکم نیست و منظور از حاکم مجتهد جامع‌الشرایط و در درجه اول ولی أمر مسلمین است.
به تاخیر انداختن کفاره تا ماه رمضان آینده
س) فرد بیماری که نمی‌تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامه‌دار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملاً مأیوس است، آیا می‌تواند پس از ماه مبارک کفاره سی روزه خود را پرداخت کند یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر کند؟
ج) باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند.
پرداخت کفاره زن و فرزند بدون اطلاع آنها
س) اگر شوهر و یا پدر بدون اطلاع زن و یا فرزند خود کفاره او را پرداخت کند، کفایت می‌کند؟
ج) بنابر احتیاط مجزی نیست.