به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,016
بازدید دیروز: 11,219
بازدید هفته: 24,535
بازدید ماه: 68,547
بازدید کل: 27,695,210
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۲ آبان ۱٤۰٤
Monday , 3 November 2025
الاثنين ، ۱۲ جمادى الأول ۱٤٤۷
آبان 1404
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
آخرین اخبار
1387 - تکنیک‌های جنگ روانی (2)(پرسش و پاسخ) ۱۴۰۴/۰۸/۰۵

تکنیک‌های جنگ روانی (2)

(پرسش و پاسخ) 

‫ذهنِ بی‌تحلیل قربانی اول جنگ روانی؛ وظیفه ما در جنگ ادراکیِ دشمن چیست؟ -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency‬‎

پرسش:در جنگ روانی، گروه‌‌های متخاصم چه تکنیک‌هایی را برای تاثیرگذاری روانی بر طرف مقابل مورد استفاده قرار می‌دهند؟

پاسخ:در بخش نخست پاسخ به این سؤال به مباحثی همچون: اهمیت و سابقه جنگ روانی، اهداف جنگ روانی و انواع تکنیک‌های نوین، عملیات روانی شامل: 1- تکنیک‌های تکرار با قالب‌های متنوع 2- تکنیک برچسب‌زنی برای قلب واقعیت و حقیقت پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌ می‌گیریم:
3- تکنیک قطره‌چکانی
در برهه‌های زمانی خاص که جامعه هدف زمینه‌ مساعدی برای پذیرش پیامی هدایت شده و شوک‌آور را ندارد، عاملان عملیات روانی از این تکنیک استفاده کرده و به جای انتقال یکباره و ناگهانی یک پیام، آن را به صورت تدریجی در مراحل مختلف زمانی به مخاطب القا می‌کنند تا ضمن جلوگیری از ایجاد شوک و اضطراب ناگهانی از اثرگذاری فزاینده‌ای برخوردار شود.
4- تکنیک عرفی‌سازی
تکنیک عرفی‌سازی یا همراهی یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های روانی قلمداد می‌شود که بنا به تاثیرگذاری بالا در رسانه‌های غربی متخصصان ویژه‌ای برای تحقق آن در نظر گرفته‌اند، در این تکنیک به متقاعدسازی مخاطب با ایجاد حس همراهی با طرز فکر و دیدگاه اکثریت جامعه هدف پرداخته می‌شود. طراحان این تکنیک، با بهره‌گیری از آداب و زبان عموم مردم، تلاش می‌کنند تا دیدگاه موردنظر خود را به کل جامعه تعمیم دهند و مخاطب را از ترس رانده‌شدن از جامعه، ناگریز به پذیرش کنند. این تکنیک در مواقع بحرانی و اختلافات داخلی، از کاربرد بسیار زیادی برخوردار است.
5- تکنیک استفاده از خبر سوخته
در عملیات روانی جامعه هدف یکی از پرکاربردترین تکنیک‌ها، استفاده از خبر سوخته است که با انتشار خبری تاریخ‌گذشته اما جهت‌دار آغاز و با عذرخواهی منبع انتشاردهنده و بهره‌برداری از آثار روانی آن تکمیل می‌گردد.
6- تکنیک مظلوم‌نمایی
در این تکنیک بنابر تحریف واقعیت و تغییر جایگاه ظالم و مظلوم گذاشته شده است و اخباری با مضامین بی‌رحمی و قساوت و... بیشترین تاثیر را در برانگیختن حس همدردی مخاطب دارد که نمونه بارز آن را در عملیات طوفان‌الاقصی در فلسطین اشغالی مشاهده کردیم. رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویر کودکان سعی بر آن داشت تا از یهودیان صهیونیست، قربانیانی بی‌دفاع و مظلوم ساخته و به جهانیان القا کند که گروه مقاومت فلسطینی حماس، دست به کشتار وحشیانه کودکان بی‌گناه و مظلوم زده است!
7- تکنیک تصویر یا انگاره‌سازی
در این تکنیک با عملیات روانی سعی بر آن دارند تا با به نمایش گذاشتن فضائی ساختگی و غیرواقعی از اتفاقی خاص، آنچه را که خود در نظر دارند، جایگزین واقعیت کرده و برای مخاطب فضاسازی موردنظر خود را تدارک ببینند تا اهداف از پیش تعیین‌شده آنها را محقق سازد. نمونه آشکار و واضح این تکنیک را در تاریخ چهل‌وشش ساله گذشته تبلیغات استکبار جهانی در راستای خشونت‌طلبی و حمایت از تروریست جلوه دادن نظام اسلامی در ایران را مشاهده می‌کنیم!
(ادامه دارد)