به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,999
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 18,646
بازدید ماه: 39,616
بازدید کل: 23,701,437
افراد آنلاین: 90
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
مشاوره‌های اطلاعاتی شائول بخاش به مأموران سفارت آمریکا (۴ ۲ )
شیوه‌های نفوذ فرهنگی به روایت اسناد لانه جاسوسی
 
مشاوره‌های اطلاعاتی شائول بخاش به مأموران سفارت آمریکا
 
Image result for ‫شائول بخاش‬‎



سند ارتباط شائول بخاش از همکاران روزنامه‌های اصلاح طلب با سفارت آمریکا:
«سؤال شد که نظرش در مورد سه برابر شدن تعداد آمریکایی‌ها در این کشور چیست؟ او با حالتی بسیار افسرده گفت، بهتر است با دقت بیشتر کار کنید. وی بار دیگر گفت این تحقیق بسیار عاقلانه است ولی خاطرنشان ساخت که آمریکایی‌ها دارای طرز برخوردی بسیار تهاجمی بوده و این روحیه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی جدی گردد. وی گفت: بهتر است میزان جامعه مقیم آمریکایی اینجا را محدود سازید. وی افزود جامعه کنونی به حد اشباع نرسیده و او نمی‌داند که نقطه اشباع آن کدام است ولی بدون شک این نقطه اشباع وجوددارد... وی به خصوص گفت اگر در میان ایرانی‌ها بیکاری ایجاد شود، همان طور که تعدادآمریکایی‌ها افزایش می‌یابد، این امر می‌تواند باعث بروزکشمکش‌های وخیمی شود زیرا مردم خواهند دانست که آمریکایی‌ها شغل‌های آنان را از دستشان گرفته‌اند... درصورتی که مشکلاتی درزمینه بین ملتین یابین دولتین پدید آید، وجود استودیوی پخش برنامه‌های نیروهای مسلح آمریکا می‌تواند به بحران دامن بزند. ... وی خاطرنشان ساخت ... با تفکیک محل زندگی آنها(آمریکاییان) شناسایی آنها با سهولت بیشتر صورت خواهد گرفت. وی گفت: «شما نه تنها با این کار این سهولت‌ها را پدید می‌آورید بلکه سبب تحریک حسادت بسیاری از ایرانی‌ها می‌شوید چون مجبورید برای آمریکایی‌ها امکانات و تسهیلات ویژه‌ای برپا کنید.»...
شائول بخاش به عنوان یک جاسوس و خبرچین کارکشته، به‌طور کامل اطلاعات درون جامعه ایرانی را در برخورد با خارجی‌های مقیم به خصوص آمریکایی‌ها در اختیار کارشناس اطلاعاتی و امنیتی آمریکا می‌گذارد تا ایالات متحده بتواند در رابطه با حضور عوامل و عناصر نظامی و سیاسی و جاسوسی اش، تدابیر متناسب را اندیشیده و راهکار مطلوب‌تری برای فعالیت‌های امپریالیستی خود طراحی نماید. بخاش، نکات منفی حضور وسیع آمریکایی‌ها در جامعه ایران را به مامور اطلاعاتی آمریکایی یادآور شده و اشاره  دارد که در اذهان ایرانیان، حضور آنها علاوه بر ایجاد برخوردهای تبعیض آمیز مانند حقوق‌های بالاتر، باعث گرانی اجناس، اشغال شغل‌ها و پست‌های مختلف و حتی شلوغی تفریحات مردم مانند اسکی نیز خواهد شد. او تاکید می‌کند که این حضور به  نقطه اشباع نزدیک شده است!  وی حتی به برخوردهای پرخاش گرانه آنها اشاره کرده و نحوه رانندگی آمریکایی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد. وجود جاسوسانی همچون شائول بخاش در میان قشر شبه روشنفکر جامعه ایران، نشان می‌دهد که چگونه این قشر علاوه بر کمک‌ها و تاییدات رسمی و علنی برای حضور استکباری و امپریالیستی آمریکا در ایران، با انتقال اطلاعات و مشاورت‌های اطلاعاتی به کارشناسان و ماموران امنیتی این کشورها، حضور سهل و آسان‌تر آنها را ممکن می‌ساختند.
قبل از این، یکی از کارشناسان اطلاعاتی سفارت آمریکا به نام مارتین هرتز، در تاریخ 26 آوریل 1969 برابر  6 اردیبهشت 1348 طی گزارشی ضمن برشمردن خصوصیات و ویژگی‌های شائول بخاش، تاکید دارد که بایستی با او آشنا شده و همکاری به‌عمل آید!
ا.س. بخاش:
«...یکی از خبرنگاران کیهان بین‌المللی است. یکی از معدود روزنامه‌نگاران خوب در ایران است و یک شخص بسیار ارزنده برای آشنایی می‌باشد. خانمش نیز خبرنگار همان روزنامه است. با خانمش فعلاً برای مدت چند ماه در لندن است، ولی هنگامی که برگشت،  شما بایداو را پیداکنید و با وی و همسرش آشنا شوید...»
در صفحه 17 جلد ششم کتاب «مطبوعات عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک» که زمستان سال 1382 از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روانه بازار کتاب شد، از حمایت «پرویز ثابتی» از «شائول بخاش» پرده برداشته شده است..
اگرچه براساس همین سند منتشره، پرویز ثابتی، مقام برجسته امنیتی و سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در رژیم پهلوی دوم، حامی اصلی «شائول بخاش» برشمرده شده و بازبینی گزارش‌های ساواک نشان می‌دهد که بخاش با حمایت وی ابتدا به عنوان «عامل اطلاعاتی» در سازمان برنامه استخدام شده، اما در ادامه این سند با اشاره به حمایت «شائول بخاش» از رژیم صهیونیستی در «جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل» به ارتباطات دیگر این صهیونیست پرداخته می‌شود.
«... شائول بخاش با سولیوان، سفیر آمریکا در تهران و هارنی، رئیس سرویس اطلاعات انگلستان، ارتباط نزدیک داشت و از طرف هارنی به ماموریتی اطلاعاتی به کشور پاکستان سفر کرد...»
اما روسیاه‌تر از خود شائول بخاش، نشریاتی هستند که به مناسبت‌های مختلف،  مقالات و مطالب او را به چاپ رسانده و از جاسوسی همچون وی، اندیشمند و متفکری فرهیخته ساختند. فصلنامه «بخارا» در شماره چهل و دوم خود به مناسبت بزرگداشت کریم امامی (ویراستار ارشد موسسه نشر آمریکایی فرانکلین) در کنار مطلبی از ابراهیم گلستان (جاسوس انگلیس و کارگزار شرکت‌های نفتی انگلیس)، مقاله‌ای از بخاش نیز به چاپ رساند که در آن به تجلیل از امامی پرداخته بود.

پاورقي كيهان  - ۰۷ / ۰۳ / ۱۳۹۵