جنبش «گوشآمونیم» ذخیره انسانی فاشیسم جدید در اسرائیل
اطلاعات پليس و نيروهاى امنيتى رژيم صهيونيستى نمايانگر آن است كه هواخواهان كاخ، به دورى از كار علنى و قيد و بندهاى قانون، گرايش نشان مىدهند.
كاهانا در گفتوگويى، درباره حكم قانون مىگويد:
«آن كس كه نفهمد كه جنبش كاخ تابع قانون است، چيزى را درك نخواهد كرد. يك قانون بر اين جنبش حاكم است، و آن قانون تورات است. ما هنگامى كه تناقضى ميان قانون كنيست و قانون تورات ببينيم، قانون تورات را اجرا مىكنيم.»
عوامل جنبش كاخ از هر گونه عمل تخريبى عليه عربها ابراز خشنودى مىكنند. رهبران و اعضاى اين جنبش، از اعمال تروريستى و هراسافكنانهاى كه بر ضد شهروندان عرب صورت مىگيرد، ستايش مىكنند. اعمالى نظير: ترور فعالان انتفاضه؛ حمله به شهرداران كرانه باخترى؛ و تيراندازى به مردم، و حتى نمازگزاران در مساجد.
جنبش گوشآمونيم
اين سازمان در اصل يك جنبش صهيونگراى كوچنشين است، كه در آغاز دوره پس از جنگ اكتبر 1973.م به وجود آمد. پيدايش اين سازمان، نتيجه جنبشهاى اعتراض آميز فراوانى بود كه در آن هنگام عليه نتايج آن جنگ ايجاد شده بود.
اعضاى اين سازمان، از همان هنگام تأسيس تاكنون، به منظور بيرون راندن عربها از مناطق اشغال شده و جايگزينى كوچنشينهاى يهودى به جاى آنها، به ارعاب ساكنان عرب مىپردازند. افراد اين سازمان، كه دهها سال تجربه فعاليت تروريستى دارند، بنا به گفته دان عومر تبديل به ذخيرهى انسانى فاشيسم جديد در اسرائيل، و رويشگاه ايدئولوژيك مجموعهاى از سازمانهاى تروريستى يهودى شدهاند.
سازمان گوشآمونيم، از نظر تشكيلاتى، داراى دبيرخانه منتخب و دائمى نيست؛ بلكه همواره از يك دبيرخانه موقت برخوردار مىباشد. اين امر بيانگر صفتى است كه اعضايش بدين سازمان دادهاند: «جنبشى است خودكفا، بدون كارت عضويت، و بدون سازمانهاى تابعه.»
گوشآمونيم، از هنگام تأسيس تاكنون، هم از نظر مذهبى و هم از نظر سياست رسمى رژيم صهيونيستى، چهرههاى برجستهاى از خاخامهاى صهيونگرا را در برگرفته است. در رأس اين افراد، رهبر معنوى گوشآمونيم، خاخام «تسوى يهودا كوك» قرار دارد، كه اشكنازى تبار است.
پدر وى بنيادگذار مدرسه دينى مركاز هراف در سال 1924.م است. اين مدرسه در سالهاى اخير، به يكى از مراكز بسيار افراطى و نژادپرستانه دينى، تبديل شده است. خاخام كوك، فقط ايدئولوگ عقيده و اصول افراطى گوشآمونيم نيست؛ بلكه ايدئولوگ ديگر سازمانهاى تروريستى در سرزمينهاى اشغالى فلسطين، كه بعدها از گوشآمونيم جدا شدند نيز هست.
از برجستهترين شاگردان كوك، خاخام موشه ليفنجر است، كه به داشتن تعصب نژادگرايانه ضدعربى مشهور است. وى فرمانده صهيونيستهاى شهركنشين در شهر خليل را به عهده داشت. و نيز خاخام حييم دروكمان، كه پرچمدار جناح راستگرا در حزب مفدال است. همچنين، ديگر بلندپايگان متعصب مذهبى يهودى در فلسطين اشغال شده نيز از اين دسته هستند، كه بعدها نماينده كنيست حنان بورات به آنها پيوست. وى فارغالتحصيل مدرسه مركاز هراف است. گوشآمونيم، به متديّنان پيرو كوك محدود نمىشود؛ بلكه بعدها عناصر غيرمتدينى از پيروان حزب سرزمين كامل اسرائيل به آن پيوستند.
در آغاز، پيوند گوشآمونيم با دستگاه رسمى رژيم صهيونيستى، زير پوشش جناح حزب دينى مفدال بود. ليكن در سال 1974.م، به دستور خاخام كوك، گوشآمونيم از مفدال جدا شد. وى راجعبه جدا شدن گوشآمونيم از مفدال، به شاگردانش گفت:«از هماكنون گوشآمونيم جزيى از مفدال نيست، بلكه فقط گوشآمونيم است!»
اما اين جدايى، گروه گوشآمونيم را از پشتوانه دولتى محروم نكرد؛ بسيارى از دولتمردان بلندپايه رژيم صهيونيستى، به پشتيبانى و حمايت از آن ادامه دادند. آن چه كه اين ديدگاه را ثابت مىكند، آن است كه اغلب بودجه، گوشآمونيم از كمكهاى مالى مستقيم و غيرمستقيم دولت تأمين مىشود، و دهها فرد فعال در گوشآمونيم داراى حقوق دولتى هستند.
افزون بر منابع دولتى، منابع كمكى ديگرى نظير كارفرمايان صنايع، و بانكداران ثروتمند، درون و برون فلسطين اشغال شده، به اين گروه كمك مالى مىكنند. شايد مهمترين وجه مشخص سازمان گوشآمونيم، برنامه گسترده احداث شهركهاى مهاجرنشين يهودى آن است، كه بخشى از آن را به اجرا درآورده، و مىكوشد تا برنامههاى وسيعترى را به اجرا درآورد. عمليات كوچنشينى اين سازمان، از همان هنگام تأسيس آن در سال 1976.م، به طرز گستردهاى در مناطق اشغال شده فعال بوده است. نخستين مجتمع كوچنشينى كه توسط گوش ايجاد شد و جنجال مطبوعاتى نيز به پا كرد، آبادى يهودىنشين آلون موريه بود. گوش در اجراى برنامههاى خود در خصوص اسكان يهوديان در شهركهاى يهودىنشين، از شيوهى نمايشهاى بزرگ خيابانى، به ميزان فراوانى بهره مىجويد.
همچنين، اين گروه از تجاوزهاى هراسافكنانه و اقدامات تروريستى عليه شهروندان عرب فلسطينى، بيمى به خود راه نمىدهد.»