به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 211
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,463
بازدید ماه: 15,463
بازدید کل: 23,677,289
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
2 - آرش فهیم: واکاوی زمینه‌ها و عواقب انتشار کاریکاتورهای موهن در نشریه شارلی ابدو - بخش دوم -۱۳۹۹/۰۶/۲۲
واکاوی زمینه‌ها و عواقب انتشار کاریکاتورهای موهن در نشریه شارلی ابدو - بخش دوم
 
پشت صحنه تروریسم رسانه ای ضد اسلام در هنرهای تصویری
 
۱۳۹۹/۰۶/۲۲

Magiran | روزنامه کیهان (1399/06/23): پشت صحنه تروریسم رسانه ای ضد اسلام در هنرهای  تصویری
 

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتشار چندین باره کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اعظم(ص) در نشریه «شارلی ابدو»
نشان داد که این اتفاق، تنها به این نشریه محدود نیست، بلکه بخشی از یک نقشه علیه جهان اسلام و مسلمانان است.
 در این پیام، خواندیم که «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه فرانسوی در اهانت به چهر‌ه نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم(ص) بار دیگر عناد و کینه شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه مسلمانان را آشکار ساخت.
بهانه آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاًً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است.
سیاست‌های عمیقاً ضداسلامی صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری عامل این‌گونه حرکت‌های دشمنانه است که هر چند وقت یک‌ بار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ زمانی می‌تواند، به انگیزه‌ منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی ‌باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملت‌های مسلمان به‌ویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه حساس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.»
بنابراین، ما با کارزاری جدی و سهمگین رو‌به‌رو هستیم که نیاز به تأمل و هوشمندی دارد.
ردپای رژیم صهیونیستی
طی سال‌های اخیر، بسیاری از فعالان فضای مجازی در جبهه مقاومت، ‌ترور صفحات خودشان در فضای مجازی را بارها تجربه کرده‌اند. گاهی انتشار فقط یک عکس از قهرمان محبوب ملی و گاهی انتشار تنها یک کاریکاتور علیه قوم ظالمین، عامل ناپدید شدن صفحات شده است!
مازیار بیژنی، یک کاریکاتوریست است که چنین تجربه‌ای دارد و به گزارشگر کیهان می‌گوید: «انتشار کاریکاتورها و تصاویر موهن علیه مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان از سوی دولت‌های غربی یک اتفاق خنده‌دار است! جالب است که بدانید با این همه ادعای آزادی بیان، آنها حتی نمی‌توانند چند کاریکاتور درباره رژیم صهیونیستی را تحمل کنند؛من خودم تجربه‌اش را دارم. چون پس از اینکه چند کارتون درباره اسرائیل در توئیتر منتشر کردم، صفحه‌ام مسدود شد! دولت‌های غربی از هر نوع بیدارگری و آگاه‌سازی مردم وحشت دارند و به طور جدی سرکوب می‌کنند. همان طور که طی ماه‌های اخیر، بسیاری از پست‌ها و صفحات مجازی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی را مسدود کردند.»
وی به کامنت یک شهروند آلمانی در زیر یکی از پست‌هایش‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شهروند آلمانی زیر یکی از کاریکاتورهایم که علیه صهیونیسم طراحی شده نوشته بود: اگر شما در آلمان زندگی می‌کردید و همین کاریکاتور را منتشر می‌کردید، حتما شما را زندانی می‌کردند و بعد هم از کار برکنار می‌شدید. این نشان می‌دهد که دولت‌های غربی حتی سر سوزنی هم به آزادی بیان اعتقادی ندارند.»
طرح صهیونیستی علیه جهان اسلام
یک هنرمند نیز پشت صحنه انتشار کاریکاتورهای موهن در نشریه «شارلی ابدو» را قابل تأمل می‌داند.
محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و گرافیست در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «انتشار کاریکاتورهای شارلی ابدو بار دیگر نشان داد که علی‌رغم همه ادعاهای غربی‌ها درباره هنر، آنها به شکل‌های مختلفی از هنر در جهت سیاست‌های خودشان استفاده می‌کنند. هنر برای آنها ابزاری است برای تهییج احساسات و ایجاد فضای متشنج علیه جهان اسلام.»
وی می‌افزاید: «بنده و برخی دیگر از همکارانم سال‌ها به‌واسطه کار در نشریه کیهان کاریکاتور، افرادی که اقدام به طراحی این نوع کارتون‌ها می‌کنند را زیر نظر داشتیم و دنبال می‌کنیم و از پشت صحنه این جریان به خوبی آگاه هستیم. برای ما مثل روز روشن است که این جریان وابسته به صهیونیسم است. به همین دلیل هم «شارلی ابدو» را قبل از اینکه فرانسوی بدانیم باید یک جریان صهیونیستی بشناسیم، چون صهیونیست‌ها هستند که این جریان را مدیریت می‌کنند. البته کار آنها طبیعی است؛ آنها دشمن اسلام هستند و کار دشمن، دشمنی کردن است. صهیونیست‌ها بار قبل نیز در جریان انتشار کاریکاتورهای موهن در شارلی ابدو و آن عملیات  ‌تروریستی، فرانسه و داعش را وسیله قرار دادند تا به منافع خودشان برسند.»
تروریسم رسانه‌ای علیه اسلام از فرانسه تا هند
یکی از ریشه‌های اصلی توهین به ادیان و مقدسات آنها توسط برخی از سیاستمداران و جریان‌های غربی و صهیونیست، ریشه در نژادپرستی دارد. همچنان که «شارلی ابدو» قبلاً نیز سابقه انتشار کارتون‌های ضدنژادی را داشته است.
شارلی ابدو چند سال قبل و در زمان درگذشت «محمد علی کلی» اسطوره بوکس جهان با کشیدن کاریکاتوری نژادپرستانه او را به تمسخر گرفت. روی جلد این نشریه موهن کارتونی از فردی سیاهپوست با دستکش بوکس چاپ شد که در یک تابوت قرار دارد و در حال دویدن در مستطیل سبز فوتبال است.
اما رویکرد نژادپرستانه علیه مسلمانان و مقدسات آنها سال‌هاست که در سینما نیز تکرار می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت. اغلب مردم،‌هالیوود و سینمای آمریکا را مصداق و تجلی نژادپرستی و اسلام‌ستیزی می‌دانند اما نکته قابل تأمل این است که خیلی از این فیلم‌ها نیز در فرانسه تولید شده‌اند. دولت فرانسه، یکی از حامیان اصلی ساخت فیلم‌های ضداسلامی و ضدایرانی بوده است. دو فیلم «پرسپولیس» و «مرغ با آلو» هر دو ساخته مرجان ساتراپی ازجمله این فیلم‌ها هستند. در این فیلم‌ها، مردم مسلمان ایران و فرهنگ مذهبی و دینی مردم کشورمان، هدف تمسخر و توهین قرار گرفته‌اند. این دو فیلم، با حمایت دولت فرانسه ساخته شدند. فیلم «شرایط» نیز از دیگر فیلم‌هایی است که توسط فرانسه ساخته شده و به فرهنگ اسلامی مردم کشور ما حمله کرده است. فیلم «زنان بدون مردان» هم یک فیلم ضداسلامی دیگر درباره ایران است. این فیلم هم مدعی است که زنان ایرانی به‌خاطر اعتقادات اسلامی حاکم بر کشور، قربانی می‌شوند. کشور فرانسه، در کنار آلمان و اتریش، در ساخت این اثر سرمایه‌گذاری کرد. فیلم «رز سرخ» هم یک فیلم ضداسلامی و ضدایرانی دیگر است که دولت فرانسه در ساخت آن سرمایه‌گذاری کرده است. داستان این فیلم در کشاکش اغتشاشات خیابانی فتنه سال 88 رخ می‌دهد، اما باز هم آنچه هدف طعن و تحقیر فیلم قرار گرفته، فرهنگ مذهبی و اعتقادات دینی مردم ایران است. «نزدیک‌تر از آشنا» هم دیگر فیلم ضداسلامی ساخت فرانسه است که با تمرکز بر ازدواج موقت، هم دین اسلام را هدف توهین قرار داده و هم به سیاه‌نمایی علیه ایران پرداخته است. همچنین در سال 2013 فیلم «سفر بدون بازگشت» با مضمون ضداسلامی در فرانسه به نمایش درآمد. این فیلم هم در راستای معرفی مسلمانان به‌عنوان  ‌تروریست است. همچنان که در همان سال، دولت فرانسه، اجازه برگزاری تظاهرات در اعتراض به فیلم موهن «معصومیت مسلمانان» را نداده بود.
سینمای هند نیز اخیرا و تحت تأثیر نفوذ صهیونیست‌ها به تولید فیلم‌هایی علیه اسلام روآورده است. احسان رشیدی، کارشناس رسانه و فعال فرهنگی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «بالیوود (سینمای هند) با سرمایه‌گذاری، حمایت و هدایت رژیم صهیونیستی سال‌هاست روی پروژه اختلاف افکنی بین مسلمانان و هندوها کار می‌کند، نتیجه فعالیت جهت‌دار چندین ساله به مرور خود را در لایه‌های مختلف جامعه هندوستان اعم از دولت مجلس و هندوهای افراطی نشان می‌دهد، حملات خشونت‌بار و غیرانسانی هندوهای افراطی در سایه حمایت دولت و پلیس علیه مسلمانان، سوزاندن آنها به‌صورت زنده در آتش، هجوم صدها نفری به مسلمان هندی و سنگ‌باران کردن آن‌ها، آتش زدن خودروها، مغازه‌ها و خانه‌های آنان، یکی از نتایج  شرم‌آور فیلم‌های بالیوود طی این سال‌هاست، موضوعی که با روح هنر و تعهد هنرمندان به بشریت منافات دارد و هیچ مذهب و دینی این‌گونه نسل‌کشی‌ها را تایید نمی‌کند، سینمای متعهد در هر کجای این کره خاکی وظیفه دارد خیانت آشکار و ظلم به مسلمانان مظلوم هند را به تصویر بکشد و چهره‌های کریه پشت پرده و طراحان این فاجعه را که متأسفانه نقش  سینمای هند را نمی‌توان در پدید آمدن آن انکار کرد برملا سازند.»
وی می‌افزاید: «رژیم صهیونیستی در ادامه طرح‌های خود به‌دنبال اختلاف‌افکنی مذهبی است که با رژه رفتن سلبریتی‌های بالیوود روی فرش‌های آغشته به خون کودکان فلسطینی در جشنواره‌های گوناگون سعی در مشروعیت بخشیدن به این رژیم جعلی و‌ اشغالگر  دارد. به طوری که دست‌کم
10 نفر از مهم‌ترین بازیگران سینمای هند از جمله «آنیل کاپور» و «آمیشا پاتیل» به تل‌آویو رفتند  تا در فستیوالی  که  برای سینمای هند برگزار شده بود شرکت نمایند، هدف اصلی آن نزدیک کردن رژیم صهیونیستی و هند به یکدیگر است. سه تن از بازیگران مسلمان سینمای هند به این میهمانی و فستیوال نرفتند، شاهرخ خان، سلمان خان و عامر خان به رژیم صهیونیستی سفر نکردند که باعث محبوبیت دوچندان این سه خان بالیوود شد.»
ناراحتی پیروان سایر ادیان
«نام احمد نام جمله انبیاست/ چون که صد آمد نود هم پیش ماست» این بیت پرمعنا، گویای آن است که پیامبر اسلام(ص) فقط به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه پیروان همه ادیان الهی و تمام آزادگان جهان، دل در گرو عشق و اندیشه پیامبر رحمت و مهربانی(ص) دارند.
احمدرضا درویش، کارگردان سینما اخیرا در گفت وگویی به این نکته‌ اشاره کرده است: «این هتک حرمت‌ها انگار سازماندهی شده‌اند؛ وقتی یک شبکه تلویزیونی در عراق مراسم رقص و آواز در روز عاشورا پخش می‌کند، به‌نظرم سریال این اهانت‌ها داستانی پیچیده دارند و به جرأت می‌توان گفت که به‌طور شبکه‌ای عمل شده است.»
وی به تسنیم گفته است: «تصورم بر این است که این اهانت‌های ادامه‌دار نیازمند عکس‌العمل جمعی است. این توهین فقط به پیامبر اسلام(ص) نیست بلکه اهانت به تمام ادیان و پیامبران الهی است. من به‌عنوان یک ایرانی مسلمان وظیفه خود می‌دانم که نسبت به این اهانت عکس‌العمل داشته باشم اما ضروری است که نخبگان، دانشمندان، فرهیختگان، صاحبنظران و هنرمندانی که صدای آنها پژواک جهانی دارد نسبت به این جفای بزرگ، سکوت اختیار نکنند.»
این کارگردان شناخته‌شده با بیان اینکه وجود گرانقدر پیامبر گرانقدر اسلام(ص) و همه پیامبران الهی ذخیره‌ای ارزشمند و معنوی متعلق به همه جهانیان هستند و صیانت از آنها بر همگان ضرورت دارد، خاطرنشان می‌کند: «این اسائه ادب تنها به پیامبر ما مسلمانان روا داشته نشده است، حتی غیرمسلمانان نیز نسبت به این رخداد تلخ، عکس‌العمل خواهند داشت. این‌ها مسئله‌ فقط شان اسلام و پیامبر نیست، بلکه مسئله‌شان اصل دین و دیانت است. این‌ها مؤلفه‌های الهی را نشانه گرفته‌اند؛ امروز پیامبر اسلام(ص) را زده‌اند، فردا به سراغ دیگر ادیان و اندیشه‌های الهی
می‌روند.» حتی همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز در واکنش به کاریکاتور«شارلی ابدو» در اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) می‌گوید: «در تمام ادیان هستند افراد تندرویی که همواره سعی دارند با تفکرات نژادپرستانه و گستاخانه خود به مقدسات ادیان اهانت کنند. آنها با این عملشان به‌دنبال اختلاف‌افکنی بین ادیان آسمانی و شکاف بین مردم‌اند غافل از اینکه اتحاد ادیان بیشتر می‌شود.» نماینده منتخب کلیمیان در مجلس یازدهم شورای اسلامی انحراف افکار عمومی از آشوب‌های غرب را یکی از علت‌های این اقدامات موهن معرفی کرده و به تسنیم می‌گوید: «اکنون شاهدیم مردم در قلب اروپا و آمریکا نسبت به سیاست‌های نژادپرستانه غرب دست به تظاهرات زدند، در چنین شرایطی این اقدامات موهن، تلاش برای انحراف افکار عمومی از افول قدرت پوشالی غرب و آشوب مردم است.»