زلال بصیرت (۲۷۰) : سابقه جنگ نرم در طول تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
زلال بصیرت
سابقه جنگ نرم در طول تاریخ
۱۳۹۹/۰۹/۰۸
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان دارای خواستههای متفاوتی است كه گاهی در عمل با یكدیگر تزاحم پیدا میكنند و به همین ترتیب گاه خواستههای مشتركی در جامعه وجود دارد كه با خواسته جامعه دیگر تعارض دارد.
این تزاحم در ارضای خواستهها اگر به توافق طرفین منجر نشود، هریك از طرفین در صدد تحمیل خواسته خود بر آمده و زمینه جنگ پدید میآید.
ابلیس، اولین طراح جنگ نرم
در مراحل اولیه زندگی بشر، برخورد فیزیكی اولین راه برای تحمیل خواستهها بود، اما كم كم بشر به این نتیجه رسید كه راههای بهتری نیز وجود دارد و آن فریب طرف مقابل از طریق دروغ، اتهام، شایعه و در نتیجه تأثیر بر تفكر دیگری است. در حقیقت اولین فردی كه در طول تاریخ این شیوه را به كار گرفت ابلیس بود که برای تأثیرگذاری بر فكر و شناخت حضرت آدم و حوا به آنان دروغ گفت و حتی بر صدق ادعای خود قسم یاد كرد و آنها نیز فریب خوردند.
اظهار دوستی و خیرخواهی و تأثیر بر افكار دیگران برای تسلط و تحمیل خواستههای خود، اساس جنگ نرم است. البته جنگ نرم دارای ابزارها، تاكتیكها و شكلهای مختلفی است.
راه مصون ماندن در جنگ نرم
دشمنان حق در طول تاریخ در مواجهه با همه انبیاء شیوه جنگ نرم را به كار گرفتند و طبق فرمایش قرآن آنها را به جنون، شعرگویی و حتی جنایت ناموسی متهم كردند تا بدین وسیله بر افكار دیگران تأثیر بگذارند.
امروزه شیوههای جنگ نرم به مراتب پیچیدهتر از گذشته شده است، امروز در دانشگاههای مختلف دنیا، دانشكدههای جنگ نرم و جنگ روانی تأسیس شدهاند و تعلیم دیدگان این دانشگاهها حتی در داخل كشور ما نیز حضور دارند.
اما سؤال مهم این است كه اولا چگونه خودمان را از فریب این دشمنان حفظ كنیم تا در جنگ نرم با این همه روشهای پیچیده آسیب نبینیم، ثانیا چگونه كسانی را كه در جنگ نرم آسیبپذیرند و یا آسیب دیده اند، كمك كنیم؟
روح جنگ نرم تأثیر و وسوسه در فكر و عواطف مردم است. برای مقابله با جنگ نرم برخی از مقدمات لازم است، از جمله شناخت افكار موجود و بررسی صحت و سقم آنها و كسب معلومات صحیح و در یك كلمه بصیرت.
نباید گمان كرد اگر سرمایه داران و كاپیتالیستها از میدان خارج شدند، سوسیالیستها به نفع ما عمل میكنند.
باید خداوند را شاكر باشیم كه علاوهبر اینكه ما را در مسیر و مذهبی حق قرار داد، به بركت امام(ره) طریقه صحیح زندگی اجتماعی و شیوه موثر مبارزه با ترفندهای مختلف دشمنان را نیز به ما آموخت.وجود امام(ره) و رهبری ایشان بزرگترین نعمتی بود كه خداوند متعال به ما عطا كرد كه با نهضت خود جلوی بسیاری از مفاسد، انحرافات و خونریزیها را گرفت و عظمت این نعمت را در مقایسه انقلاب خودمان با دیگر انقلابهای منطقه كه مردم مسلمان آن به پا خاستهاند، میتوان مشاهده كرد.
جهان کنونی با توجه به توسعه ارتباطات مانند یک دهكده است. خداوند متعال به چنین تحولاتی آگاه بوده و این مسائل جزئی از طرح اولیه او برای جهان است و با این نوع نگاه به نظام خلقت، که به تعبیر فلاسفه نظام احسن است، باید ببینیم در مقابل این عوامل فساد و انحراف چه موقعیتی داریم و چه مسئولیتی روی دوش ماست.
داشتن بصیرت، لازمه عمل به وظیفه در جنگ نرم
برای انجام وظیفه، شایسته است كه از تجربیات دیگران استفاده كنیم.رسیدن به كمال و سعادت بدون تحمل سختیها و مشكلات ممكن نیست و انسان برای قدم برداشتن در این راه باید خود را برای تحمل دشمنیها، شنیدن فحشها و ناسزاها و تهمتها و حتی ملامت دوستان آماده كند.
انسان باید بهقدری بصیرتش كامل شود كه بتواند وظیفه خود را بشناسد و پس از آن اگر همه دنیا هم در مقابل او ایستادند، در راه حق ثابت قدم بماند و حضرت امام راحل(ره) چنین بود؛ البته چنین بصیرتی جز با دل پاك، مناجات و تضرع شبانه و دل سپردن به خدا حاصل نمیشود، اما اگر به كسی داده شود اعجاز میكند.
در جنگ نرم باید اولویت و اهمیت مسائل مشخص شود و بر اساس اولویتبندی با توطئهها مقابله شود، باید آنچه كه مهمترین كانون قوت ما بوده و از طرفی مهمترین كانون خطر برای دشمن به شمار میرود و دشمن برای نابودی آن حاضر است با همه طرفها در گروههای متعارض همکاری کند را بشناسیم و به هیچ وجه از آن کوتاه نیاییم و آن را خط قرمز خود قرار دهیم و مسائل جزئی و روزمره، ما را از این اولویتها غافل نكند.
البته باید توجه داشته باشیم كه عواملی، فوق اسباب مادی هم وجود دارند و ما صاحبی داریم كه قدرتش فوق همه قدرتهاست كه باید از او مدد بگیریم و نگذاریم شیاطین ما را از او غافل كنند.
بیانات آیتالله مصباح یزدی (دامظله) در بیست و سومین نشست انجمن فارغالتحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ قم؛ 19 / 3 / 1391 .
ابلیس، اولین طراح جنگ نرم
در مراحل اولیه زندگی بشر، برخورد فیزیكی اولین راه برای تحمیل خواستهها بود، اما كم كم بشر به این نتیجه رسید كه راههای بهتری نیز وجود دارد و آن فریب طرف مقابل از طریق دروغ، اتهام، شایعه و در نتیجه تأثیر بر تفكر دیگری است. در حقیقت اولین فردی كه در طول تاریخ این شیوه را به كار گرفت ابلیس بود که برای تأثیرگذاری بر فكر و شناخت حضرت آدم و حوا به آنان دروغ گفت و حتی بر صدق ادعای خود قسم یاد كرد و آنها نیز فریب خوردند.
اظهار دوستی و خیرخواهی و تأثیر بر افكار دیگران برای تسلط و تحمیل خواستههای خود، اساس جنگ نرم است. البته جنگ نرم دارای ابزارها، تاكتیكها و شكلهای مختلفی است.
راه مصون ماندن در جنگ نرم
دشمنان حق در طول تاریخ در مواجهه با همه انبیاء شیوه جنگ نرم را به كار گرفتند و طبق فرمایش قرآن آنها را به جنون، شعرگویی و حتی جنایت ناموسی متهم كردند تا بدین وسیله بر افكار دیگران تأثیر بگذارند.
امروزه شیوههای جنگ نرم به مراتب پیچیدهتر از گذشته شده است، امروز در دانشگاههای مختلف دنیا، دانشكدههای جنگ نرم و جنگ روانی تأسیس شدهاند و تعلیم دیدگان این دانشگاهها حتی در داخل كشور ما نیز حضور دارند.
اما سؤال مهم این است كه اولا چگونه خودمان را از فریب این دشمنان حفظ كنیم تا در جنگ نرم با این همه روشهای پیچیده آسیب نبینیم، ثانیا چگونه كسانی را كه در جنگ نرم آسیبپذیرند و یا آسیب دیده اند، كمك كنیم؟
روح جنگ نرم تأثیر و وسوسه در فكر و عواطف مردم است. برای مقابله با جنگ نرم برخی از مقدمات لازم است، از جمله شناخت افكار موجود و بررسی صحت و سقم آنها و كسب معلومات صحیح و در یك كلمه بصیرت.
نباید گمان كرد اگر سرمایه داران و كاپیتالیستها از میدان خارج شدند، سوسیالیستها به نفع ما عمل میكنند.
باید خداوند را شاكر باشیم كه علاوهبر اینكه ما را در مسیر و مذهبی حق قرار داد، به بركت امام(ره) طریقه صحیح زندگی اجتماعی و شیوه موثر مبارزه با ترفندهای مختلف دشمنان را نیز به ما آموخت.وجود امام(ره) و رهبری ایشان بزرگترین نعمتی بود كه خداوند متعال به ما عطا كرد كه با نهضت خود جلوی بسیاری از مفاسد، انحرافات و خونریزیها را گرفت و عظمت این نعمت را در مقایسه انقلاب خودمان با دیگر انقلابهای منطقه كه مردم مسلمان آن به پا خاستهاند، میتوان مشاهده كرد.
جهان کنونی با توجه به توسعه ارتباطات مانند یک دهكده است. خداوند متعال به چنین تحولاتی آگاه بوده و این مسائل جزئی از طرح اولیه او برای جهان است و با این نوع نگاه به نظام خلقت، که به تعبیر فلاسفه نظام احسن است، باید ببینیم در مقابل این عوامل فساد و انحراف چه موقعیتی داریم و چه مسئولیتی روی دوش ماست.
داشتن بصیرت، لازمه عمل به وظیفه در جنگ نرم
برای انجام وظیفه، شایسته است كه از تجربیات دیگران استفاده كنیم.رسیدن به كمال و سعادت بدون تحمل سختیها و مشكلات ممكن نیست و انسان برای قدم برداشتن در این راه باید خود را برای تحمل دشمنیها، شنیدن فحشها و ناسزاها و تهمتها و حتی ملامت دوستان آماده كند.
انسان باید بهقدری بصیرتش كامل شود كه بتواند وظیفه خود را بشناسد و پس از آن اگر همه دنیا هم در مقابل او ایستادند، در راه حق ثابت قدم بماند و حضرت امام راحل(ره) چنین بود؛ البته چنین بصیرتی جز با دل پاك، مناجات و تضرع شبانه و دل سپردن به خدا حاصل نمیشود، اما اگر به كسی داده شود اعجاز میكند.
در جنگ نرم باید اولویت و اهمیت مسائل مشخص شود و بر اساس اولویتبندی با توطئهها مقابله شود، باید آنچه كه مهمترین كانون قوت ما بوده و از طرفی مهمترین كانون خطر برای دشمن به شمار میرود و دشمن برای نابودی آن حاضر است با همه طرفها در گروههای متعارض همکاری کند را بشناسیم و به هیچ وجه از آن کوتاه نیاییم و آن را خط قرمز خود قرار دهیم و مسائل جزئی و روزمره، ما را از این اولویتها غافل نكند.
البته باید توجه داشته باشیم كه عواملی، فوق اسباب مادی هم وجود دارند و ما صاحبی داریم كه قدرتش فوق همه قدرتهاست كه باید از او مدد بگیریم و نگذاریم شیاطین ما را از او غافل كنند.
بیانات آیتالله مصباح یزدی (دامظله) در بیست و سومین نشست انجمن فارغالتحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ قم؛ 19 / 3 / 1391 .