به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 433
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 11,494
بازدید ماه: 11,494
بازدید کل: 23,673,322
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۹۵ - زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری : ماه رمضان؛ فرصت استثنایي همنشيني خاكيان با فرشتگان ۱۴۰۱/۰۱/۲۷

 زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری :

 ماه رمضان؛ فرصت استثنایي همنشيني خاكيان با فرشتگان 

  ۱۴۰۱/۰۱/۲۷

ماه رمضان؛ فرصت استثنایي همنشيني خاكيان با فرشتگان
ماه رمضان فرصت بسيار استثنايى و بزرگى است كه به لطف خداى متعال امسال هم اين فرصت به ما داده شد كه بتوانيم در اين ماه مبارك بر سر سفره‌ ضيافت الهى حاضر بشويم. اين فرصت استثنايى در طول سال نظير ندارد. در ماه رمضان براى ما خاكيان و زمينيان چه سعادت بزرگى است كه با ملائكه‌ الهى و با روح امين همنشين بشويم: تنزّل الملائكهًْ والرّوح فيها باذن ربّهم (سوره قدر، آيه‌ 4) ليلهًْ‌القدر در ماه رمضان، شب همنشينى خاكيان با فرشتگان ملأ اعلاست. همان‌طور كه كاروان بشرى به سوى يك نهايتى در حال حركت دائمى است، هر فرد انسان هم در طول زندگى خود در حال حركت به يك منتها و غايت و سرمنزلى است: انّك كادح الى ربّك كدحا فملاقيه (سوره‌ انشقاق، آيه‌ 6). اين مسير طولانى و پر فراز و نشيب از گذرگاه‌هاى گوناگونى مى‌گذرد؛ رنج‌ها در آن هست، بلاها در آن هست، سختي‌ها هست، گشايش‌ها و فرج‌ها و شادى‌ها در آن هست: بلوناهم بالحسنات و السّيئات (سوره‌ اعراف، آيه‌ 168 )؛ همه‌ اينها هم آزمايش است. در اين راه طولانى كه افراد بشر بايد آن را طى كنند و سعى كنند خود را به اوج نقطه‌ كمال انسانى، يعنى به لقاءالله برسانند، حركت در بعضى از قطعات اين راه دشوار است؛ مثل مسيرهاى زندگى معمولى؛ گاهى انسان از يك گذرگاه دشوارى عبور مى‌كند؛ گاهى از جاده‌ سختى، در گردنه‌‌ای مجبور است بالا برود؛ گاهى سر راه انسان باتلاقى قرار مى‌گيرد؛ گاهى هم راه، راهِ گسترده و مركب، مركب هموارى است.
ما در طول سال و در مسير طولانى حركت خودمان در چالش با هواهاى نفسانى، با گناهان، با فضاهاى تاريكى كه خودمان به‌دست خودمان به‌وجود مى‌آوريم، با مشكلاتى مواجه مى‌شويم. گاهى انسان براى اينکه حال دعا پيدا كند، مشكل دارد؛ گاهى براى اينکه قطره‌ اشكى بفشاند، مشكل دارد؛ چون راه دشوار است، به‌وسيله‌ خلافها و گناه‌هاى خود احاطه مى‌شويم؛ امّا قطعه‌ ماه رمضان، آن قطعه‌اى است كه حركتِ در آن قطعه آسان است؛ مثل اين است كه در اين راه دشوارى كه مى‌خواهيد به محلى يا به شهرى برسيد، گاهى مجبوريد پياده راه را طى كنيد؛ گاهى مجبوريد از آب بگذريد؛ گاهى مجبوريد از باتلاق بگذريد؛ يك‌جا هم مى‌رسيد به فرودگاهى كه هواپيماى مجهّزى آماده است تا شما را بى‌دردسر و با خيال راحت و پس از طى مسير طولانى به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسيدن به همين فرودگاه است. خداى متعال راه را در ماه رمضان هموار كرده است و فضا را در ماه رمضان، فضاى خالى از مُعارض قرار‌داده است. اين روزه‌‌اى كه شما مى‌گيريد، نفس و هواهاى نفسانى را به زنجير مى‌كشد؛ اين عبادتها، اين دعاها، اين خشوع‌ها، اين ذكرها و اين ليلهًْ‌القدر همان وسايل هموارى است كه شما را فرسنگ‌ها جلو مى‌برد؛ راهى را كه در طول سال و در ماه‌هاى ديگر گاهى يك متر يك متر بايد طى كنيم، مى‌توانيم اگر همّت كنيم و اگر خودمان را برسانيم، در ماه رمضان اين راه را فرسنگ فرسنگ طى كنيم؛ لذاست كه شما مى‌بينيد اولياى خدا از مژده‌ رسيدن ماه رمضان خرسند مى‌شدند و از فراق ماه رمضان اشك‌هايشان سرازير مى‌شد.
امام سجّاد(ع) در دعاى وداع ماه رمضان- كه دعاى چهل‌وپنجم صحيفه است- آنچنان از فراق ماه رمضان مى‌نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود مى‌فرستد: السّلام عليك. اينجا سلام به معناى بدرود و به معناى خداحافظى كردن با ماه رمضان عزيز و با اين روزها و شب‌هاى نورانى است؛ خداحافظى با اين قطعه‌ بهشتى از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان است.
رمضان؛ ماه ذخيره‌سازي تقوا
محصول ماه رمضان، تقواست؛ به خود پرداختن، به خود رسيدن و ذخيره‌ تقوا را براى خود فراهم كردن: لعلّكم تتّقون(سوره‌ بقره، آيه‌ 21). ماه رمضان در ما ذخيره‌ تقوا ايجاد مى‌كند. اين تقوا هم خود وسيله‌اى براى منازل عالى‌تر است. تقوا مركبى است كه مى‌تواند ما را به آن منازل عالى برساند: و اتّقوا الله لعلّكم تفلحون (همان، آيه‌ 189)؛ واتّقوا الله لعلّكم ترحمون (سوره‌ حجرات، آيه‌ 10 )؛ واتّقوا الله و يعلّمكم الله (سوره‌ بقره، آيه‌ 282). علم و هدايت و رحمت الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى‌شود. از همه بالاتر، فلاح است. فلاح و رستگارى بر اثر تقوا به دست مى‌آيد. عزيزان من! اين ذخيره‌ تقوا را كه در ماه رمضان به‌دست آورديم- اگر ان‌شاءالله به‌دست آورده باشيم- اگر بر سر سفره‌ زيارت الهى درنگ كرده باشيم و از آن بهره برده باشيم، بايد حفظ كنيم؛ اين محصول بسيار ارزشمندى است؛ مثل آن كشاورزى كه زحمات خود را مى‌كشد، محصول گندم خود را مى‌چيند، بعد آن را در يك سيلوى مطمئنى به‌دست امينى مى‌سپارد تا در طول سال بتواند از آن استفاده كند. اين آذوقه‌ طول سال ماست. در طول سال، اين آذوقه تهديد مى‌شود: وسوسه‌ها هست، زرق‌ و برقها هست، شهوات و هواهاى نفسانى هست و گناهان؛ اينها همه آفت اين ذخيره‌ ارزشمندند. از اين ذخيره براى مقابله با آن آفتها استفاده كنيد و اين ذخيره را حفظ كنيد.
بیانات در ديدار مسئولان نظام و سفراى كشورهاى اسلامى (عيد فطر)- 24/8/1383