به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 236
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 30,838
بازدید ماه: 51,808
بازدید کل: 23,713,629
افراد آنلاین: 14
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


۱۰۲۹ - حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خطیب جمعه تهران:/آیت‌الله دژکام، خطيب جمعه شيراز / امام جمعه یزد ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خطیب جمعه تهران:
 سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین آثار تعیین‌کننده‌ای دارد
  ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
ابوترابی فرد؛ خطیب این هفته نمازجمعه تهران - خبرگزاری حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای دارد.‌ اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در آمریکا در تحلیل این سفر می‌نویسد که رؤسای جمهور ایران به آمریکای لاتین سفر کرده‌اند، اما چشم‌انداز استراتژیک این دیدار متفاوت است؛ چین، روسیه و ایران در سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنند از نفوذ غیر قابل مناقشه آمریکا جلوگیری کنند و رئیس‌جمهور ایران با نگاه به این تحول و بهره‌برداری درست از آن به منطقه سفر کرده است.

به گزارش مهر، امام جمعه موقت تهران افزود: این ‌اندیشکده ادامه می‌دهد که ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم‌کره غربی تبدیل شده است.
وی با ‌اشاره به عقلانیت نسبی اخیر غرب در رویایی با جمهوری اسلامی، اظهار کرد: این عقلانیت نسبی در روزهای اخیر در رسانه‌ها و گفت‌وگوهای مختلف و عملیات میدانی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود. این جایگاه اقتدارآفرین و ظرفیت استثنایی جمهوری اسلامی در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دستاورد مقاومت، استقامت، هوشیاری و دانش جوامع دانشگاهی حوزوی و پیشگامان عرصه سیاسی و اقتصادی است که تحت زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار مقام معظم رهبری به دست آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه در ایام شهادت متفکر و هوشمند دستگاه قضائی ایران آیت‌الله شهید بهشتی و یاران و همرزمان پرافتخار او قرار داریم، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است. استقلال این قوه، در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاوردی استثنایی به شمار می‌رود چرا که در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم. چهره‌های هوشمند دانشگاهی و آشنایان حوزه قضائی تصریح می‌کنند که هیچ‌گونه دخالتی از سوی دستگاه‌های اجرایی در قوه قضائیه در عمل ممکن نیست و این سرمایه بزرگی است که ما در اختیار داریم.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: قوه قضائیه فرصتی برای بازاندیشی پیرامون اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده است. اقدامات انجام شده در سال گذشته، توسط مسئولان قضائی به ویژه ریاست این قوه، حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق، آینده‌نگری و آینده‌‌سازی دارد.
وی با ‌اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت: از جمله مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته توجه بیشتر همه نهادها و مجموعه‌ها است می‌توان به این موارد ‌اشاره کرد؛ اول، واقعی کردن منابع و مصارف دولت و فراهم آوردن زمینه رشد بالا و پایدار. دوم، شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی. سوم، شفافیت بدهی‌های عمومی دولت. چهارم، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: پنجم، تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله. ششم، تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی. هفتم، حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی. هشتم، تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی. نهم، استقرار نظام جامعه تأمین اجتماعی که یکی از دستاوردهای آن افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی است. دهم، تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان کشور که جمهوری اسلامی در این حوزه کارنامه بسیار درخشانی دارد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اینها قله‌های بلندی هستند که باید فتح شوند و دسترسی به این قله‌ها بدون علم، دانش، اراده، عقل، استقبال از سختی‌ها و اراده‌ها تحقق پیدا نمی‌کند، یادآور شد: عملیاتی شدن سیاست‌های یاد شده که در لایحه برنامه هفتم به صورت شفاف و قابل رصد و پایش به آن پرداخته شده است، متوقف بر اصولی است که به برخی از آنها ‌اشاره می‌کنم.
تحقق اصلاح ساختار بودجه به ایجاد انضباط مالی بستگی دارد
وی ادامه داد: اول آنکه تحقق اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی به ایجاد انضباط مالی و مدیریت دقیق مصارف بستگی دارد و باید رویکردهایی همچون بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد احصا و شفاف‌‌سازی بدهی‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام، تخصیص راهبردی منابع مطابق با اولویت‌های تعیین شده و مدیریت اجرایی خوب و کارآمد و کاهش تصدی‌گری دولت در دستور کار قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد: بدون این اقدامات نمی‌توانیم بودجه کشور را بنا بر نگاه رهبر معظم انقلاب اصلاح کنیم و درآمدها و هزینه‌ها را با یکدیگر منطبق ‌سازیم. کسری بودجه عمومی کشور در سال گذشته حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است که در حوزه‌های دیگر نیز کسری‌هایی در بودجه داریم. اصلاح این شرایط، با دقت برای بودجه‌ریزی عملیاتی، مدیریت دقیق مصارف و شفاف‌‌سازی منابع، هزینه‌ها، بدهی‌ها و تعهدات ممکن خواهد بود. امید است دولت که در پیمودن این راه اقتدارآفرین مصمم است، بتواند به این مهم دست پیدا کند.
هدف قوه قضائیه اجرای عدالت، احقاق حق و رضایت‌مندی مردم است
حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه ‌قضائیه در دومین روز از هفته قوه قضائیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت شهدای ۷ تیر سال ۱۳۶۰ و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی اظهار کرد: هفته قوه قضائیه همه ساله فرصت مناسبی برای بیان راهبردها و سیاست‌های قوه قضائیه برای سال جاری و ارائه گزارش از عملکرد دستگاه قضایی در طول یک سال گذشته است.
به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، وی بیان کرد: هدف قوه قضائیه اجرای عدالت، احقاق حق و رضایتمندی مردم است که این اهداف با آمار پرونده‌ها محقق نمی‌شود و مردم باید طعم اجرای عدالت را بچشند.
حجت‌الاسلام مصدق گفت: اعتراف می‌کنم که سند گام دوم انقلاب از سوی مسئولان مظلوم واقع شده هر بخش این بیانیه یک برنامه است.
معاون اول قوه‌ قضائیه افزود: در طول یک سال به واسطه نظرسنجی که از عموم مردم انجام شده نشان می‌دهد رشد خوبی در رضایتمندی داشتیم. امروز باید به این سمت برویم که مردم قوه قضائیه را از خودشان بدانند و هرچه به این هدف نزدیک شویم موفق خواهیم بود.
حجت‌الاسلام مصدق با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم قوه قضائیه در یک سال گذشته حمایت از تولید و‌اشتغال است، گفت: ستادی با عنوان ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دادستانی کل کشور تشکیل شده است که سال گذشته این ستاد ۱۰ جلسه تشکیل داد و از رؤسای سازمان بورس، سازمان غذا و دارو، گمرک و بانک مرکزی دعوت شد و مشکلات و چالش‌ها بررسی شد.
وی گفت: با اقدامات دادستانی کل کشور سال گذشته از تعطیلی ۴ هزار و ۴۸۵ واحد تولیدی و بیکاری ۲۴۲ هزار کارگر جلوگیری شد و این از برکات این ستاد است، سیاست قوه قضائیه حمایت از تولید و سرمایه‌گذاران در کنار مبارزه جدی با فساد است.
معاون اول قوه‌ قضائیه اظهار کرد: اواخر سال گذشته در یک سفر خارجی با ایرانیان خارج از کشور جلسه‌ای داشتم، این افراد مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما می‌ترسند. قوه قضائیه آمادگی دارد به کمک دولت برای جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور اقدام کند. حتی افرادی که دارای پرونده هستند به آنها اطمینان می‌دهم که به مشکل برخورد نکنند.
حجت‌الاسلام مصدق در مورد موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در وجوب شرعی و سیاسی حجاب شکی وجود ندارد. حجاب واجب شرعی و سیاسی است. تعجب می‌کنم از کسانی است که ادعای علم دارند، گاهی در حوزه و دانشگاه مطرح می‌کنند که حجاب حریم خصوصی است و حاکمیت نباید دخالت کند اما این‌گونه نیست.
وی ادامه داد: حجاب در حریم خانواده، حریم خصوصی است و حاکمیت دخالتی در آن ندارد اما اگر حجاب در خیابان رعایت نشود، حاکمیت حق دخالت دارد.
معاون اول قوه‌قضائیه بیان کرد: لایحه مربوط به حجاب در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است، از نخبگان دعوت شده و به صورت جدی روی آن کار می‌شود. قوای سه‌گانه روی این لایحه وفاق دارند.
امید به آینده و ایمان به خدا توصیه همیشگی شهید چمران بود
همچنین مهدی چمران، رئیس‌شورای اسلامی شهر تهران و برادر شهید چمران نیز به عنوان دیگر سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، شهید چمران را از یاران وفادار امام راحل دانست و گفت: او کسی بود که امید به آینده و ایمان به خداوند را توصیه می‌کرد و لحظه‌ای از توکل به خدا و امید دست برنداشت.
وی با بیان اینکه شهید چمران در آمریکا فقط درس نمی‌خواند بلکه فعالیت‌های سیاسی هم داشت، یادآور شد: به خاطر فعالیت‌های سیاسی شهید چمران در آمریکا، دولت وقت ایران بورس او را لغو کرد، اما این عمل دولت ایران منجر به ناامیدی او نشد و هم کار کرد، هم درس خواند و هم به مبارزات سیاسی و فعالیت‌های مذهبی خود ادامه داد، طوری که در راستای مبارزات سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی و انجمن دانشجویان مسلمان را تشکیل داد که همه دانشجویان مسلمان جهان عضو آن بودند.
رئیس‌شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه ادامه داد: بعد از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هم بود که شهید چمران تصمیم گرفت با وجود اینکه در بالاترین درجه علمی قرار داشت همه مناصب و مراتب را رها و برای آموزش نظامی راهی مصر و الجزایر شود. دو سال در مصر ماند و آموزش‌های نظامی را به صورت اصولی فراگرفت و بعد از فوت جمال عبدالناصر به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و هشت سال در کنار امام موسی صدر به لبنانی‌ها کمک کرد و در مقابل اسرائیل جنگید و اسرائیلی‌ها را از جنوب لبنان فراری داد.
مهدی چمران به نقش شهید مصطفی چمران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌اشاره و تأکید کرد: شهید چمران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله به ایران آمد و به فرمان حضرت امام راحل موظف شد با همکاری دیگران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تأسیس کند و چون او قبلاً تجربه جنگ‌های چریکی را داشت به خوبی توانست سپاه را ساماندهی و پایه‌گذاری کند. وی بیان کرد: شهید چمران اولین وزیر دفاعی بود که به پاک‌سازی در ارتش پرداخت و سپس ستاد جنگ‌های نامنظم را پایه‌گذاری کرد و با شروع جنگ تحمیلی به خوزستان رفت و به جرات می‌توان گفت خوزستان را از خطر سقوط حتمی نجات داد.
رئیس‌شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: شهید چمران در نخستین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، با بیش از یک میلیون رأی به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد و براساس حکم امام خمینی(ه) در اردیبهشت ۱۳۵۹ نماینده و مشاور رهبر انقلاب در شورای عالی دفاع انتخاب شد. وی براساس تجارب نظامی‌اش پیش از شروع جنگ عراق با ایران، با توجه به ناامنی مرز‌ها به ویژه مرز‌های غربی، پیشنهاد تشکیل لشکر‌هایی ۱۰ هزار نفری از نیرو‌های مردمی را داد که به تصویب شورای انقلاب رسید و ارتش نیز موظف به همکاری شد.
 

 

خطيب جمعه شيراز:
 نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده
شاخه‌ای از ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت

خطیب جمعه شیراز : اگر کسی شعار بی‌حجابی بدهد، خارج از ادیان است / ۷۰درصد  جامعه ما معتقد به حجاب هستند - خبرآنلاین

آیت‌الله دژکام، سنگ بنا و شالوده تمدن اسلامی را بر پایه غدیر عنوان کرد و گفت: نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده است شاخه و شعبه‌ای از این ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت و شایسته است در این دهه به ولایت فقیه و الگوی حکومت در زمان غیبت به صورت ویژه پرداخته شود.

خطيب جمعه شيراز در بخش دیگری از سخنان خود با ‌اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز شهادت امام باقر(ع)، فرازهایی از زیارت جامعه کبیره را یادآور شد و گفت: این زیارت یادآوری می‌کند که اعتقاد به ولایت چه تاثیراتی در زندگی ما دارد. در این زیارت آمده است که ‌ای ائمه معصومین با پذیرش ولایت شما اولین چیزی که نصیب ما شده است، این است که آموزه‌های دینی را خوب فهمیدیم.
وی با تأکید بر اینکه کلمه توحید با ولایت تمام شد، افزود: خدا در همه عوالم باید حاکم باشد. در جامعه اسلامی و جامعه بشری اگر خدا بخواهد حکومت کند باید خلیفه داشته باشد که خلیفه‌اش همین ۱۲ معصوم است. این بزرگواران خلافت دارند که توحید را در سیاست، قضاوت، عرصه اجتماع، قانون‌گذاری و... تمام می‌کنند.
دژکام با بیان اینکه نعمت خدا با ولایت اهل بیت(ع) بر ما تمام شد و از این بزرگ‌تر نعمتی برای بشر شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: ولایت آمد که اتحاد به وجود آورد و تفرقه بین امت را تبدیل به یگانگی و یکپارچگی‌ کرد، این ویژگی‌ ولایت است.
امام جمعه شیراز ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه قضا گفت: در استان فارس مطابق آنچه رئیس‌کل دادگستری گفتند ۶۰۰ هزار پرونده ورودی داریم و با پرونده‌هایی که نیاز به بررسی دوباره دارد نزدیک به میلیون می‌شود و یک سال یک میلیون پرونده را بررسی و داوری کنیم، انصافا کار بزرگی است.
دژکام با بیان اینکه یکی از بدترین صفات این است که کسی خدمت کرده باشد اما تشکر نکنیم، انسانیت انسان زیر سؤال می‌رود، چون انسان اگر خیر دید باید تشکر کند، افزود: در مواردی ممکن است رسیدگی ناقص بماند یا مشکلی در رسیدگی باشد و همه باید تلاش کنند و دستگاه قضایی هم به صورت ویژه تا این مشکل حل شود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: رسم مسلمانی این است که خدمت را ببینیم و دولت خیلی خدمت می‌کند اما تلاش‌هایش دیده نمی‌شود. نسبت به دستگاه قضایی همین‌طور، اول تشکر کنیم و بعد بگوییم این‌جای کار گیر است و مطالبه کنیم تا حس کند خدمتش دیده می‌شود. دژکام در پایان به در پیش‌رو بودن روز عرفه نیز ‌اشاره کرد و گفت: این روز، روزی است که امام‌ سجاد(ع) فرمود خدا تمام مقدرات انسان را به واسطه روز عرفه ممکن است تغییر دهد و به خیر کند. این روز عرفه را قدر بدانیم و در روز چهارشنبه برای دعا، توسل و توجه هر جا می‌توانید حضور داشته باشید و روز پنجشنبه هم عید قربان است و نماز آن هم برگزار خواهد شد.
 

نماینده ولی فقیه در استان فارس:جهان باید برای ظهور منجی آماده شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: حکمرانی فرهنگی یکی از وظایف حاکمیت و نظام اسلامی است و باید اقدامات مردمی را از اقدامات مدیریتی این حوزه تفکیک کرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سبک زندگی اسلامی زندگی همراه با نشاط، امید و ایمان است و هیچ مفهومی امیدبخش‌تر از اعتقاد به منجی نیست.
دژکام اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی جهان باید برای ظهور منجی آماده شود و هرچه این اعتقاد و فرهنگ تقویت شود برای امیدبخشی در داخل کشور و عرصه جهانی مفید فایده خواهد بود.
وی با ‌اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: در برپایی رویدادهای فرهنگی مبتلای به اسراف در مصرف انرژی هستیم که این مغایر با سبک زندگی اسلامی است و باید اصلاح شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با ‌اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در هنگام برپایی انتخابات وجود قهر و صلح‌ها وجود دارد که به فرمایش رهبر معظم انقلاب با مقداری اغماض و صمیمیت می‌توان آن را مدیریت کرد و در این مسیر مدیران فرهنگی باید برای حفظ انسجام اجتماعی تلاش کنند.

 

 

امام جمعه یزد:
 قضات، ‌مانند شهید بهشتی منش تحلیلی داشته باشند

آیت‌الله ناصری: موضوع مرگ دانش‌آموزان یزدی در گرجستان با سرعت و قاطعیت  پیگیری شود

آیت‌الله محمدرضا ناصری در نشست با شورای قضایی استان یزد با‌اشاره به هفته قوه قضائیه اظهار کرد: شهید بهشتی فردی منظم و وقت‌شناس، مردم‌دار و دیندار بود که در زمان حیات خود به ملت ایران عشق می‌ورزید و به دنبال تحقق حقوق آنها بود.
امام جمعه یزد با بیان اینکه شهید بهشتی الگوی بزرگ قضات کشور و استان است، گفت: باید همانند این شهید بزرگوار تفکر در موضوعات مختلف را در زندگی خود جای دهیم.
وی ادامه داد: مدیریت‌ها در کشور باید مدیریت تحقیقی و کارگشا باشد نه تنها مدیریت حفظی که توانایی حل مسئله را نداشته باشد.
ناصری با‌اشاره به ویژگی قاضی خوب بیان کرد: یک قاضی خوب باید در هنگام مواجهه با پرونده سخت و سنگین، راه‌حل‌هایی که در پس آن ‌اندیشه و تفکر باشد ارائه دهد.
وی ادامه داد: اهمیت تفکر در زندگی و مشکلات آن‌قدر زیاد است که دشمن تلاش دارد در جنگ نرم نسل جدید را به مسیری حرکت دهد که هویت و تفکر پوشالی غرب را به آنها تحمیل کند.
امام جمعه یزد با‌اشاره به اهمیت بلند همتی در مسیر زندگی عنوان کرد: همت بلند، تقویت ذهن در زمینه ارائه راهکار و گره‌گشایی و استقلال در رای و نظر سه مورد مهم است که باعث پیشرفت در زندگی شخصی و اجتماعی هر فرد می‌شود.
غلامعلی دهشیری، رئیس‌کل دادگستری استان یزد نیز در این دیدار با‌اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه اظهار کرد: شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای ‌ایشان و از بزرگان انقلاب به دست منافقین کوردل به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه هفته قوه قضائیه فرصتی برای تبیین دستاورد‌ها است، گفت: شهید بهشتی در اوج دوران تهدید و ترور بین مردم رفته و تلاش می‌کرد تا از نزدیک مشکلات مردم را حل و فصل کند.