به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 969
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 5,029
بازدید ماه: 71,102
بازدید کل: 23,732,913
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۹۰ - حجت‌الاسلام والمسلمین نواب : غده سرطانی رژیم صهیونیستی مهم‌ترین مانع وحدت امت اسلامی است ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:
غده سرطانی رژیم صهیونیستی مهم‌ترین مانع وحدت امت اسلامی است
  ۱۴۰۲/۰۷/۰۸

آغاز به کار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامیحجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب - ایرنا

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این کنفرانس ضمن قدردانی از برگزاری این وبینار اظهار داشت: یکی از مباحث بسیار مهم و راهبردی در جهان اسلام، امر وحدت مسلمانان است. کتاب آسمانی یکی از مشترکات مسلمانان است؛ چراکه این کتاب تحریف نشده و همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند.
وی در ادامه به چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت اسلامی ‌اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش و مانع برای وحدت امت اسلامی، غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی است. از زمانی که این رژیم نکبت‌بار در منطقه نفوذ کرد، متاسفانه اختلافات میان مسلمانان فراوان شد.
امنیت یکی از مهم‌ترین ارزش‌های مشترکی است که جوامع اسلامی با همکاری می‌توانند به آن دست پیدا کنند 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب نیز در سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی را در حالی شروع می‌کنیم که بسیاری از مفاهیم و مسائل نظری در حوزه وحدت اسلامی در طی چند دهه اخیر از طرف دانشمندان و فرهیختگان و علما تبیین شده و تمرکز امسال ما در کنفرانس بر جنبه‌های عملی وحدت است. به همین جهت عنوان کنفرانس وحدت امسال را«همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» انتخاب کردیم. ارزش‌های مشترکی که می‌تواند جهان معاصر را دچار تغییر و تحولات اخلاقی کند و ما شاهد جامعه اسلامی و جهانی سرشار از صلح و آرامش باشیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌های مشترکی که جوامع اسلامی با همکاری می‌توانند به آن دست پیدا کنند، امنیت است؛ امنیت در سه لایه ملی، منطقه‌ای و اسلامی مد نظر بوده است. به همین جهت ما با تمرکززدایی از کنفرانس وحدت اسلامی و طراحی کنفرانس‌های منطقه‌ای و موضوعی و محتوایی این توفیق را داشته‌ایم که بتوانیم کنفرانس‌های متنوعی را در سطح استانی و در سطح کشورهای منطقه و اسلامی و جهانی، طراحی و اجرا کنیم.
یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود عدم باور هویت اسلامی است
همچنین، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این کنفرانس اظهار داشت: یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و نشست‌های متعددی برگزار نمود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد.
وی ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های متعالی وحدت است و حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به معنی آن است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد.
گروه‌های افراطی از دایره اسلام طرد شوند
همچنین، حجت‌الاسلام محمد حسن مهدوی مهر، دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با‌اشاره به دیدگاه گروه‌های افراطی مبنی بر این که تنها خود را برحق می‌دانند، گفت: این افراد باید از اسلام طرد شوند و نباید به عنوان مسلمان به حساب بیایند.
وی تصریح کرد: طبعاً در دین اسلام یکپارچگی امت اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما باید به عواملی که می‌تواند این یکپارچگی را در میان امت اسلامی تقویت کند، توجه کنیم و بر عواملی که این یکپارچگی را تضعیف می‌کند، حساس باشیم.
بحث و مناظره؛ لازمه جهان اسلام
مولوی محمد اسحاق مدنی، رئیس‌شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این کنفرانس وجود اختلاف را ضروری دانست و گفت: مسلمانان اگر واقعاً می‌خواهند مشکلات جهان اسلام حل شود، حتماً گفت‌وگو و بحث و مناظره لازم است، ولی این گفت‌وگو باید بین افرادی باشد که اخلاص دارند و به دنبال حل مشکل هستند.
وی با‌اشاره به این که هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر بزرگ اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: این مناسبتی است که برای هر مسلمان باعث شادی و خوشحالی است و هیچ فرقه‌ای از فرق اسلامی نیست که این روز را خوشحالی و شادمانی نکند.
نباید دشمنان را ولیّ خود قرار دهیم
همچنین، آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این کنفرانس تأکید کرد: از اموری که هم قرآن، هم سنت پیامبر و هم ائمه معصومین بر آن تأکید داشتند، وحدت و اتحاد بین مسلمین و عدم تفرقه بین آنها است. به این جهت در روایات رسول خدا(ص) و ائمه معصومین که فریقین نقل کرده‌اند، می‌بینیم که فرموده‌اند «ایها الناس، علیکم بالجماعه و ایاکم و الفرقه»‌ای مردم بر شما باد به اینکه با جماعت باشید و بپرهیزید از فرقه و افتراق.
وی تصریح کرد: یکی از محورهایی که باید مورد توجه ما قرار بگیرد، این است که دشمنان را ولیّ خودمان قرار ندهیم و اجازه ندهیم آنها بر ما مسلط شوند،مسلمانان باید با هم اتحاد داشته باشند و  زمینه آن را فراهم نکنند که دشمنان بر انسانها نقش ولایت پیدا کنند، همچنین نباید تحت استعمار و استثمار دشمنان باشند.
اقتصاد مقاومتی، قوامِ امت اسلامی و نقطه اتکای آن است
آیت‌الله محسن حیدری آل کثیر، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: امروز ما باید بر روی ارزش‌های اسلامی متمرکز شویم و به آنها اهتمام ویژه داشته باشیم. از جمله این ارزش‌های مشترک، عدالت اجتماعی، معنویت، اقتدار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. همچنین در عرصه‌های حیاتی دیگر نظیر وحدت اسلامی، میان فرزندان امت، اقتصاد مقاومتی، آزادی، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مسلمانان دارای ارزش‌های مشترکی هستند.
آیت‌الله حیدری افزود: ارزش‌های مشترک دیگری نیز وجود دارد که هر مسلمانی می‌تواند با مطالعه به عمقِ آنها دست یابد و اهدافشان را متوجه شود. مطالعه متون دینی به ویژه قرآن کریم می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. کما اینکه خداوند متعال در آیه شریفه سوره حدید در قرآن کریم از قسط و عدل سخن گفته است.
وی با بیان اینکه اقتصاد در حقیقت، قوامِ امت اسلامی و نقطه اتکای آن است، گفت: اقتصاد مقاومتی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در امت اسلامی، متخصصان و افراد صاحب صلاحیت در امور اقتصادی باید مناصب و پست‌های اقتصادی را بر عهده گیرند تا آنها به افراد فاقد صلاحیت واگذار نشود.
تقریب مذاهب اسلامی پروژه بزرگی است که می‌تواند توانمندی مسلمانان را شکوفا کند
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این کنفرانس اظهار داشت: تقریب مذاهب اسلامی، پروژه بزرگی است که می‌تواند توانمندی‌های مسلمانان را شکوفا کند اما متاسفانه آن طور که باید به آن توجه نشده است.
 وی افزود: ما مسلمانان می‌توانیم ظرفیت‌هایی  که در دین و امت اسلامی وجود‌ دارد را در جهان برجسته کنیم اما یک شرط دارد و آن این است که مسلمانان نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشند بلکه باید همزیستی و نزدیکی قوی میان آنان به وجود بیاید. 
حجت‌الاسلام و المسلمین مبلغی تصریح کرد: بنابراین نزدیک شدن مذاهب، یک موضوع حاشیه‌ای یا پیشنهاد درجه دو  نیست، بلکه این پیشنهاد در راس فهرست پیشنهادها و پروژه‌هایی است که مسلمانان باید به آن توجه کنند. اگر نزدیکی و همدلی میان مسلمانان محقق نشود نه اهل سنت می‌تواند به اسلام و ملت خدمت کند و نه شیعیان می‌توانند کاری انجام دهند.
خودخواهی و تعصب‌گرایی از موانع پیش روی وحدت است
همچنین، دکتر محمد علی آذرشب، استاد دانشگاه تهران در سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: اصطلاح «برادری»، اصطلاح مهمی است که اسلام و قرآن کریم، تأکید زیادی بر روی آن داشته‌اند. معجزه بزرگ اسلام این بود که قبایل درگیر در شبه جزیره عربی را به یک امت متحد تبدیل کرد و محور اصلی این وحدت و همبستگی نیز برادری بود.
استاد دانشگاه تهران افزود: خلق و خوی ناپسند دیگری که مانع از تحقق برادری می‌شود، گرایش به تعصب‌گرایی آمیخته با نژادپرستی است. همین تعصب‌گرایی‌هاست که باعث می‌شود ملت‌ها با یکدیگر وارد منازعه و درگیری شوند و اسلام با این نوع تعصب‌گرایی و نژادپرستی به شدت برخورد کرده است.
برادری اسلامی، عزت مسلمانان را  به دنبال دارد
علاءالدين زعتری، معاون وزیر اوقاف سوریه نیز در این کنفرانس گفت: از جمله عوامل عزت مسلمانان، برادری اسلامی است؛ زیرا عامل کثرت درصورتی که با عامل برادری یکی شود، عزت ایجاد خواهد کرد و عزت و بزرگی تنها با کثرت و زیادی حاصل نمی‌شود. از این روست که می‌بینیم رسول خدا (ص) در اعلانی عمومی، اخوت و برادری را دو بار میان مسلمانان اعلام کرد.
زعتری همچنین ‌اشاره کرد که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید گرامی‌ترین شما نزد خداوند، پرهیزکارترین شماست و ادامه داد: این کرامت و این پاداش دادن برای افراد امتی است که با یکدیگر برادر شده‌اند، این پاداش و ثواب در نزد خداوند است، نه در امور دنیوی.