(پاسخ به شبهات ):
اعتبارسنجی گزارشهای تاریخی از کربلا
۱۴۰۴/۰۴/۱۶
شبهه: چه منابع و شواهدی وجود دارد که وقایع عاشورا بدون تحریف و تغییری به ما منتقلشده است؟ اگر تحریف شده است به گزارشها چگونه اعتماد کنیم؟
پاسخ: درباره واقعه عاشورا منابع و گزارشهای بسیاری در دسترس ما است و این واقعه از این جهت، قابل قیاس با هیچ واقعه تاریخی دیگری نیست؛ زیرا ابعاد سیاسی و مذهبی و عاطفی واقعه کربلا باعث شده که از همان زمان وقوع حادثه، افراد بسیاری به نقل جزئیات آن علاقهمند باشند. با این حال، هیچ شاهدی نداریم که وقایع کربلا بدون تحریف نقلشده؛ بلکه بهعکس، شواهد بسیاری داریم که در نقل وقایع کربلا نیز تحریفاتی رخداده است؛ اما این بدان معنا نیست که نتوانیم گزارشهای درست را از نادرست تشخیص دهیم. منتها برای این کار، باید مطالعات خود را در حوزه علم تاریخ و بهویژه روششناسی مطالعات تاریخی گسترش دهیم؛ چراکه به هرحال، واقعه کربلا یک واقعه تاریخی است و برای شناخت آن و بررسی گزارشهای مربوط به آن، نیازمند پژوهشی تاریخی هستیم.
1- تحریف در گزارشهای عاشورائی
اینکه در نقل وقایع عاشورا تحریف رخ داده، امر پوشیدهای نیست و مهمترین دلیل بر وقوع تحریف دراینباره، وجود گزارشهای متعارض درباره یک ماجرا است. به همین دلیل هم هست که برخی از بزرگان، به نقد گزارشهای مربوط به عاشورا پرداختهاند؛ ازجمله، مرحوم محدّث نوری در کتاب «لؤلؤ و مرجان» و شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی». در سالهای اخیر نیز مطالب بسیاری در اینباره گفته و نوشته شده و در قالب مقاله و کتاب در دسترس است. اینگونه تلاشها باعث شده که در سالهای اخیر، گرایش به مستندگویی و دقت در نقل روایات تاریخی بیشتر شود.
اما اینکه چگونه میتوان گزارشهای تاریخی- و از جمله عاشورائی- را نقد و بررسی کرد، امری تخصّصی است و نمیتوان از عموم افراد انتظار داشت که خود به این کار بپردازند. از اینرو، توصیه میشود به آثاری که در این زمینه منتشر شده است، رجوع شود. از جمله:
1ـ کتاب دوجلدی «تاریخ قیام و مقتل جامع حضرت سیدالشهدا(ع)» که از آن به اختصار با عنوان «مقتل جامع» نیز یاد میشود، هم جنبه تحلیلی دارد و هم به نقل دقیق وقایع اهتمام دارد. این کتاب را گروهی از نویسندگان، زیر نظر استاد مهدی پیشوایی تألیف کردهاند و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم به چاپ رسانده است. جلد نخست آن به معرفی پیشینه مقتل نگاری، مقدّمات قیام عاشورا و حوادث قیام تا روز عاشورا اختصاص دارد. جلد دوم به حوادث بعد از عاشورا و بازتابهای قیام پرداخته و به برخی سؤالات عاشورائی نیز پاسخ داده و فصلی هم درباره تاریخچه عزاداری برای امام حسین(ع) دارد. گزیدهای از کتاب نیز در یک مجلّد منتشر شده است.
2ـ کتاب «شهادتنامه امام حسین(ع) بر پایه منابع معتبر» نیز توسط مؤسسه دارالحدیث و زیر نظر آیتالله ریشهری با همکاری سیدمحمود طباطبایینژاد و سیدروحالله سیدطبایی تهیه و تدوینشده است. این کتاب در واقع، بخش مقتل از مجموعه «دانشنامه امام حسین(ع)» است که مرتضی خوشنصیب مطالب آن را گزینش کرده است. این کتاب در دو نسخه تکجلدی و دوجلدی منتشر شده است.
3ـ کتاب «وقعه الطّف» که نسخه بازسازی شده مقتل ابو مخنف لوط بن یحیی ازدی است. این کتاب تألیف استاد محمدهادی یوسفی غروی و از منشورات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. چندین ترجمه از این کتاب در دسترس است. ازجمله، ترجمهای به قلم محمدصادق روحانی که توسط نشر طه عرضه شده است.
2- روششناسی نقد منابع و گزارشها
گفتیم که نقد گزارشها و منابع تاریخی، بحثی تخصّصی است. بااینحال، توجه به چند نکته کلّی و اجمالی، راهگشا است:
آنچه در مجالس عزاداری، از زبان مدّاحان و اهل منبر میشنوید، یکسان نیست و این مطالب را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: مطالب مستند (مطالبی که در منابع تاریخی یا حدیثی آمده است)، زبان حال (توضیحات و اضافاتی که جنبه تاریخی ندارد و فقط برای بیان احساسات گوینده و تحریک عواطف شنونده گفته میشود) و جعلیات و تحریفات (مطالبی که نه در منابع تاریخی و حدیثی آمده و نه جنبه زبان حال دارد).
بازشناسی و نقد این مطالب، نیازمند آشنایی با منابع تاریخی و تسلط بر روش تاریخپژوهی است. تاریخپژوه، همانند کارآگاهی است که میخواهد به حقیقت یک حادثه پی ببرد. او از هر چیزی که بتواند خبری از واقع بدهد و یا نشانهای از یک حقیقت باشد، استفاده خواهد کرد و خود را محدود به یک یا چند منبع نخواهد کرد. هر سخنی، ردّ پایی، نشانه و علامتی حتی اگر به صورت التزامی، دلالت بر بخشی از حادثه داشته باشد، برای او قابلتوجه و استناد است. بعد از گردآوری این دادهها، نوبت به اعتبارسنجی آنها میرسد. تاریخپژوهان برای سنجش اعتبار منابع و گزارشها، روشها و معیارهای متعددی را در نظر میگیرند که شرح آنها در این مجال نمیگنجد؛ اما به صورت اجمال، معیارهایی از این دست، در سنجش اعتبار منابع کارایی دارند:
- دسته بندی منابع از جهت نزدیکی یا دوری به زمان واقعه،
- بررسی دقّت نویسنده یا راوی در گردآوری و نقل گزارشها،
- گرایشهای مذهبی و قومی و یا سیاسی نویسنده یا راوی،
- اصالت و دقّت نسخههای برجای مانده از یک اثر،
- شهرت مطلب در منابع کهن و یا تفرّد نقل آن،
- تعارض نداشتن با عقل عرفی و دادههای مسلّم تاریخی.
در مطالعات تاریخ اسلام، آنجا که به سیره پیامبر و اهلبیت(ع) مربوط میشود، هماهنگی با گزارههای قطعی در اعتقادات و علم کلام نیز لحاظ میشود و مثلاً اگر گزارشی با عصمت پیامبر یا امام در تعارض باشد، برای تاریخپژوه مسلمان قابلقبول نیست.
برای اطلاع بیشتر، مطالعه چند کتاب زیر توصیه میشود:
1- آشنایی با منابع تاریخ اسلام و تشیّع و روش نقد اخبار، استاد محمدهادی یوسفی غروی، نشر معارف.
2- روششناسی تاریخ، دکتر احمد پاکتچی، تنظیم و ویرایش: صالح زارعی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
3- نقد متن، دکتر پاکتچی، تنظیم و ویرایش: صالح زارعی، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
4- نقد و بررسی منابع سیره نبوی، جمعی از مؤلفان، زیر نظر حجهالاسلام والمسلمین رسول جعفریان، سازمان سمت.
- شیوه استفاده از متون تاریخی، ف حکیم زاده، نشر معارف.
نتیجه:
همه آنچه درباره واقعه کربلا گفته میشود، مستند به منابع تاریخی نیست و متأسفانه در اینباره، تحریفاتی نیز رخداده است.
با این حال، منبع معتبر برای واقعه عاشورا، کم نداریم و از این جهت، واقعه عاشورا بینظیر است؛ زیرا هیچ واقعهای همانند عاشورا، بااینهمه جزئیات نقل نشده است. از سوی دیگر، تاریخپژوهان با روشهای مختلفی به نقد گزارشهای مربوط به کربلا میپردازند و از این طریق، میتوان به میزان اعتبار این گزارشها پی برد.
مرتضی بهرامی خشنودی