به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 138
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 7,214
بازدید ماه: 73,287
بازدید کل: 23,735,097
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
9 - حمید نوروزی : سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل - فروردین ۱۳۹۵

بسمه تعالی

سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل

نقش و اهمیت سرمایه گذاران بعنوان سربازان توسعه استان

و نقش مردم بومی در توسعه منطقه و استان زنجان

Image result for ‫سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل‬‎

 با توجه به علایق و وابستگی های افراد بومی یک منطقه در توسعه و آبادانی  آن منطقه ، نقش سرمایه داران و تولیدکنندگان ثروت در توسعه نقش بی بدیلی به حساب می آید  اما متاسفانه در استان ما اغلب  ثروتمندان جامعه فاقد این تفکر هستند و سرمایه گذاری اشتغال زا را بندرت مدنظر قرار می دهند و در بسیاری از موارد نیز اقدام به سرمایه گذاری های کلان در سایر نقاط کشور و حتی در برخی کشورهای همسایه نموده اند. لذا این اقدام منجر به افزایش بیکار ی، عدم پیشرفت و توسعه منطقه و به تبع آن افزایش بزه و کاهش امنیت اجتماعی گردیده و عواقب این امر مستقیماً در عقب ماندگی منطقه نمایانگر می شود.

همه ما می دانیم که نقش اشتغال در توسعه غیر قابل انکار است و هرچه میزان بیکاری در یک جامعه کمتر باشد به همان نسبت میزان تولید ثروت افزایش و میزان جرم و جنایت و رغبت به کارهای خلاف قانون کاهش می یابد لذا با ایجاد توسعه پایدار از طریق سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال میتوان امنیت و رفاه عمومی را برای جامعه به ارمغان آورد.

یکی از مهمترین دلایل افزایش میزان بیکاری در استان در سالهای گذشته نبود کارخانه های تولیدی و صنعتی برای بکار گیری جوانان تحصیل کرده از یک سو و عدم برنامه ریزی تحصیلی مناسب برای جوانان در خصوص ادامه تحصیل در رشته های دارای پتانسیل شغلی در منطقه از جمله کشاورزی و صنایع تبدیلی میباشد که عملا منجر به ازدحام افراد تحصیلکرده در رشته هایی خاص شده و عدم اقبال رشته هایی که حتی از نظر امکانات نیز دارای پتانسیل های بالقوه ای در منطقه میباشند شده است. در بخش سرمایه گذاری عمومی اقتصادی نیز بدلیل عدم آشنایی بیشتر مردم با نحوه سرمایه گذاری در بخش تولید و نحوه سرمایه گذاری خرد مردم در طرح ها و پروژه های کلان منطقه ، گرفتاری های اداری و فنی در این حوزه و همچنین تجربیات تلخ سرمایه گذاری های مشابه نظیر پتروشیمی و ... باعث شده استقبال چندانی بعمل نیاید و لذا بخش عمده ای از سرمایه های سرگردان موجود در عموم جامعه به سمت دلالی و سفته بازی سوق پیدا نموده و بعضاً به جهت ناآگاهی افراد خسارتهای جبران ناپذیری نیز متحمل شده اند این درحالیست که بیشترین میزان اشتغال مولد در بخش تولید صورت می گیرد که متاسفانه استقبال چندانی از آن صورت نگرفته است .

یکی از مهمترین دلایل عدم سرمایه گذاری مردم در بخش صنایع  مادر  که معمولا تحت پوشش شرکتهای سهامی عام صورت می گیرد عدم اعتماد مردم به چنین تشکیلاتی است که نمونه بارز آن شرکت پتروشیمی و سیمان خمسه میباشد که پس از گذشت سالیان متمادی هیچ سود قابل توجهی نداشته و در برخی موارد اصل مبلغ سرمایه گذاری شده نیز در معرض تهدید قرار میگیرد. 

با عنایت به نظر حاکمیت و سیاستهای اقتصادی بلند مدت در سالهای اخیر برای رشد و آبادانی استانهای محروم از طریق سرمایه گذاری در طرح های زیر بنایی و راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی و با توجه به معافیت ها و شرایط مطلوب سرمایه گذاری در این مناطق نیز به دلیل عدم پیگیری و مطالبه گری و بعضاً مدیریت های غیر تخصصی و ناکارآمد ، عملیاتی شدن ایجاد این مناطق عملاً در هاله ای از ابهام قرار گرفته که این امر میتواند آسیب فراوانی را به برنامه های توسعه ای استان داشته باشد.

لذا با اندکی تامل نتیجه میگیریم ارتقاء رفاه عمومی و امنیت اجتماعی  و توسعه پایدار در یک منطقه به جز ایجاد اشتغال و ایجاد صنایع مولد ممکن نمیباشد که این امر نیز مستلزم سرمایه گذاری در این بخشها میباشد . لذا با نگاهی منصفانه میتوان سرمایه گذاران را سربازان توسعه استان قلمداد نمود و یقیناً برای دفاع از کیان یک کشور و ملت از جان گذشته ترین سربازان از فرزندان همان کشور پرورش یافته اند و در بحث توسعه اقتصادی نیز بایستی این سربازان از مردمان منطقه باشند .

مسئولین استان بایستی در چندین مسیر با تمام قوا و جدیت مضاعف حرکت نموده و مسیر توسعه استان را هموار نمایند. ابتدا باید با الگو گیری از استان های پیشتاز و توسعه یافته روند بروکراسی اداری در مسیر سرمایه گذاری در استان را تقلیل داده و با اتخاذ سیاستهای تشویقی و ایجاد تسهیلات جذاب نظیر اعطای زمین رایگان و ... سعی در جذب سرمایه های کلان داخلی و خارجی داشته باشند . در قدم بعدی مسئولین و بزرگان و معتمدین استان باید با رایزنی های خود سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در منطقه تشویق نمایند. از مردم و نخبگان جامعه در راستای کشف استعدادها و پتانسیل منطقه امداد طلبیده و ایده های مناسب و ابتکارات نو را عملیاتی نمایند.در مسیر دیگری نیز با جلب اعتماد عمومی فضای مناسب را جهت جذب سرمایه های خرد مردم استان در راستای ایجاد صنایع بزرگ در استان فراهم نموده و با ثبت شرکتهای هلدینگ و سرمایه گذاری سرمایه های اندک مردم را تجمیع نموده و در بخشهای مولد صنعتی ، کشاورزی و گردشگری و.... بکار گیرند. اصلاح فکر و  رفتار بر اصلاح اعمال ارجعیت دارد لذا باید ابتدا با آموزش های مناسب و ایجاد کمپین هایی عموم جامعه و تفکر کلی جامعه را بسوی مسئولیت پذیری در قبال استان و منطقه ارشاد نموده و از افراد دارای نفوذ فرهنگی ، مذهبی و ورزشی و .... برای این امر کمک بگیریم تا در میان عموم مردم این تفکر را ایجاد نماییم که با سرمایه گذاری هر چند اندک در این شرکتهای سرمایه گذاری استانی ضمن کمک به رشد و توسعه استان از سود مناسبی هم برخوردار خواهند شد.

همواره شاهد بوده ایم که مردم ایران و به تبع آن مردم استان زنجان همواره پای کار بوده ، هستند و انشاءالله خواهند بود و لذا این همت را باید در بین مسئولین امر جستجو کرده تا صادقانه و دلسوزانه در راه برنامه ریزی مناسب و خدمت به این استان تلاش نموده و سرمایه های اندک مردم را به رودی خروشان جهت چرخاندن چرخهای توسعه استان تبدیل نمایند.

عموم مردم نیز باید به این فهم عمومی برسند که اقتصاد مقاومتی یعنی کارهای ساده ای که بخشی از این کارها با عزم مردم محقق خواهد شد . ما باید به این نگرش برسیم که در برخی موارد از هزینه های مصرفی کاسته و این مبالغ را در مسیر سرمایه گذاری استان هزینه نماییم . مثلاً این برای همه قابل درک است که هزینه چندین میلیونی برای تبلت و موبایل و ... فرزندانمان اندازه سرمایه گذاری همان مقدار پول در توسعه استان نمیتواند مطمئن و لذت بخش باشد. باور کنید مردم عزیز شهر و استانمان اگر یقین داشته باشند که مسئولین مربوطه به وظیفه خود عمل مینمایند یقیناً با همین سرمایه های اندک سیل خروشانی را ایجاد خواهند کرد که حتی فکر آن نیز در اذهان نمیگنجد. ما این پتانسیل را داریم اندکی برنامه ریزی و همت نیاز است....یاحق

                                                                                                   حمید نوروزی

                                                                                                   فروردین ۱۳۹۵