به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,342
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 17,594
بازدید ماه: 17,594
بازدید کل: 23,679,419
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
نظام خْانْواده در اسلام 4 - تقواي الهي در خا نواده

نظام خْانْواده در اسلام

4 - تقواي الهي در خا نواده

Image result for ‫آیت الله انصاریان‬‎

     مصدر لغوي ، و ريشه اين كلمه ي معنوي ، كه زيبا ترين و اصيل ترين مفهوم را دارد " وقـي" است.

     " وقـي " به معنا ي خود نگهداري ، و پروا پيـشگي ، و حفظ تمام موجوديت خويش در برابر محرّما ت و نواهي الهيه است.

     " وقـي " در حقيقت ، روحيه و قدرت و قـوّت و تواني است كه از طريق تمرين ترك گناه ، و رياضت و ضبط  نفس در برابر معصيت و لذائذ حرام بدست مي آيد.

     تحصيل تقوا عبادت است  عبادتي كه به امر حضرت ربّ صورت مي گيرد ، و از جمله برنامه هائي است كه بدون ترديد خو شنودي حضرت حق را بدنبا ل خواهد داشت. عبادت وحركت و عملي كه بوجود آورنده ي تـقـوا نباشد، عبادت نيست. تقوا اساس كرامت ، ريشه شرافت، و كليد خير دنيا و آخرت است.

 

زن و شوهر با تقوا :

     مرد با تقوا ، براي  تا مين مخارج خانه ، جز به كسب حلال روي نمي آورد ، و به غير از مال حلا ل ما لي قبول نمكند، مقيـّّد به رعايت حقوق تمام افرادي است كه از طريق كسب و تجارت با او سر و كار دارند و به عبارت ديگر از وجود او در بيرون از خانه به بندگان خدا ضررو زيان نمي رسد، او بخاطر تقواي الهي دور حرام نمي گردد، و گنج عفت نفس و قناعت را از دست نمي دهد.

     مرد با تقوا چون از كسب و كار فارغ شود، و به خانه با ز آ يد ، تمام كو فتگي و خستگي خود را كنار درب خانه مي ريزد ، و با نشاط و شادي و خوشدلي و خوشحالي وارد خانه مي شود، به همسرش لبخند محبت مي زند ، و زحمات روزانه او را نسبت به نظافت خانه ، وپخت وپز ، و نگهداري فرزندان خسته نباشيد مي گويد . و وي را ارج مي نهد وبا او و بچه ها با مهرباني و محبت بر خورد ميكند ، و هر يك را در خور شانش احترام مي نمايد.

     زن با تقوا از همسرش با تكيه بر اصول الهي اطاعت مي كند، به خواسته هاي بحق او پاسخ مثبت مي دهد ، از عصابنيت و خشم و كبر مي پرهيزد ، با اقوام شوهرش با مهر و محبت و اخلاق اسلامي روبرو مي شود ، بوقت آمدن شوهر از سر كسب و كار، تا درب خانه به اسقبال مي رود ، و به وقت خروج شوهر از خانه وي را بدرقه مي كند ، و ازاو مي خواهد جز حلال خدا ، به خانه نياورد .

     زن با تقوا از چشم همچشمي پرهيز دارد ، و شوهرش را به خاطر همرنگ شدن با زندگي اقوام خود ، يا  شوهرش در تنگنا قرار نمي دهد و اورا خجالت زده نمي كند.

     چنين زن وشوهري مقبول حق ، و منبع خير ، و نمونه بارز انسان الهي هستند ، و در سايه ي آندو خانه اي بوجود مي آيد كه خدا مي خواهد.

     آري همه بايد در همه ي امور هواي همديگر را داشته باشيم ، بخصوص شوهر با يد هواي همسر را داشته باشد ، و زن هواي شوهر را ، تا خانه و كاشانه براساس آداب الهي و انساني بر پا شود ، و محصول آن خانه فرزندان با كرامت و رشيدي گردند.