نظام خْانْواده در اسلام
شـرائط اسلامي ازدواج
آئين مقدس اسلام ، نظامي است اعتقادي ، اخلاقي ، عملي.
عقيده دراسلام عبارت است از پيوند قلب با حضرت حق ، و ايمان به قيامت و ملائكه و انبياء و قرآن مجيد .
اخلاق در اسلام عبارت است از تواضع ، خضوع ، خشوع ، ادب ، صبر، حلم و برد باري ، حوصله و تحمل ، شرح صدر، مهر و محبت ، رأفت ، عطوفت ، نرم خوئي ، صفا و صميميـّت ، مواسات و عـدالت ، كرم وجود.
عمل در اسلام عبارت است از نماز و روزه - حج و جهاد - خمس و زكات - امر به معروف و نهي ازمنـكر - تولا و تبرّا- احسان به پدر و مادر و رعايت حقوق هـمه آنان كه با انسان سر و كار دارد.
البته اين مسائل در جهات سه گا نه همه مسائل اسلام نيست ، بلكه نمونه هائي از اسلام كامل و دين جامع است ، كه عهده دار سلامت دنيا و آخرت مردم در همه شئون زندگي است
دين در حقيقت ، خورشيد زندگي و چراغ حيات ، و رهـنمون به سوي حق و آباد كننده دنيا و آخرت انسان است .
در خزانه خلقت حق ، گوهري گرانبها تر از دين وجود ندارد ، ديني كه همه انبياء و امامان و اولياء حق مُبلـّغ آن بودند ، ديني كه هر كس به آن آراسته شود به رنگ خدا در آمده و تمام در هاي سعادت را به روي خود باز كرده است ، و هر كس از آن دوري گزيند تمام در هاي شقاوت را به روي خود گشوده است .
به همان اندازه كه دين در پيشگاه حق ارزش دارد ، ديندار هم ارزش دارد . آراسته به آئين حق والاترين موجود ، و برترين جنبنده جهان آفرينش است .
« انّ الـّذين امنو و عملوا الصالحات اولئك هم خيرُالبريـّة . سوره بينه ،آيه ٧ »
« آنان كه ايمان آوردند ، و آراسته به صالحات عمل شدند ، به حقيقت كه بهترين مخلوقات جهان آفرينش هستند ».
صفات مـؤمن در قرآن مجيد و روايات در حدي كه آراسته شدن به آنها ، انسان را مـؤمـن قابل قبول مي نمايد بيان شده :
خضوع در نماز ، احتراز از سخن لغو و باطل ، پرداخت زكات ، حفظ اندام شهوت از حرام ، رعايت امانت و عهد و پيمان ، محافظت برنماز (سوره مؤمنون ، آيه ٢ – ۹ ).
ره به تواضع سپردن در زمين ، روبرو شدن با نادان همراه با سلامت نفس ، شب را به روز آوردن با سجده و قيام ، دعا براي نجات از عذاب ، پرهيز از اسراف به وقت انفا ق و دوري از بخل ، رعايت اعتدال و ميانه روي ، پرهيز از شرك و قتل نفس و زنا ، احتـراز از شهادت نا حق و زور ، گذشت از لغوبه بزرگواري و كرامت ، به آيات خدا با بصيرت نظر كردن . دعا براي همـسر و فرزندان ، به اينكه سر خيل پاكان و اهل تقوا قرار بگيرند . ( سوره فرقان ، آيه ۶۴ – ٧۴ )
حضرت امام صادق ،عليه السلام مي فرمايد :
« مؤمن كسي است كه آنچه كسب مي كند پاكيزه است ، و طبيعتش نيكوست ، وپنهانش صحيح است ، اضافه
ما لش را انفاق مي كند ، و از اضافه سخنش خوداري مي نمايد . ( بحار ، ج ۶۷، ص۲۹۳ )
هم كفوي
پس از اين مقدمه كه در رابطه با دين و دينداري مطرح شد ، لازم است به اين معنا توجه شود كه از شرايط بسيار مهم ازدواج هم كفو بودن زوجين است .
كفـو در لغت به معناي بيه و مانند است ، در مسءله ازدواج تا حدّي بايد ازنظر ظاهر و باطن بين دختر و پسـر شباهت وجود داشته باشد . مهمترين مرحله شباهت ، بايد در چهره دينداري جلوه كند به اينمعنا كه به فرهنگ پاك حق ، مؤمن هم كفو مؤمنه ، و دين دار شبيه و مانند ديندار است.
به فــرمــوده قــرآن مــجـيـد :
« والطـّيـّبا تُ للطـّيـّبين . سوره نور آيه ۲۶ ».
« زنـــــان پــا ك لايــق مــــردان پــــا كــــنــد ».
« فـانكـحُواما طاب لكم من النـّســـاء . سوره نسا ء آيه ۳ ».
« پــــس بـــــــا زنــــــــــان پـــــــــاك ازدواج كــنـــــــيــــــــد ».
بنابراين مرد مسلمان و مؤمن حق ازدواج با زنان غير مسلمان و غير مؤمنه را ندارند ، و همچنين زن مؤمنه حق ندارد با انسان غير مؤمن ازدواج كند ، زيرا از نظر شرعي اين ازدواج باطل و حرام و فرزنادن آنان زاده حرامند .
پس مؤمن ومؤمنه هم كفو ، غير مؤمن و غير مؤمنه نيستند ، كه اگر اين ازدواج صورت بگيرد باطل ، و دري از عذاب قيامت بر روي هردو باز شده است !!
شوهر دادن دختر به كسي كه پاي بند به دين و فرائض الهي و عقايد حقه نيست ، و بد اخلاق و آلوده به كبر و فخر و حسادت ، حرص ، طمع ، بخل ، بد زبان ، نادان ، سفيه و شرابخوار ، ممنوع است .
« پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: من زوج كريمته من فاسق نزل عليه كل يوم الف لعنةٍ . بحار ، ج ١۰٣ ص۳۷۱ ».
« كسي كه دختر عزيز و با كرامتش را به فرد بي دين شوهر دهد ، روزي هـزار بار لعنت براو نازل مي شود ».
« اميرالمؤ منين (ع) مي فرمايد : شرّ الزو جات من لا تُؤاتي . مستدرك كتاب نكاح باب ۶و۷ »
« بد ترين همسـر آن زنـي است كه نا موافق باشد ».