به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,559
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,598
بازدید ماه: 18,388
بازدید کل: 23,506,760
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
بررسی علل بد حجابی 8 - رواج بدحجابي با مانکن‌هاي غربي! ۱۴ / ۵ / ۱۳۹۳
راهکارهاي مقابله با بدحجابي چيست؟(بخش نخست)

بررسی علل بد حجابی

 
8 - رواج بدحجابي با مانکن‌هاي غربي!
 
Image result for ‫رواج بدحجابي با مانکن‌هاي غربي!‬‎
 
هر ساله با فرا رسيدن فصل گرما معضل بدحجابي در کوچه و خيابان بيداد مي‌کند و شاهد پوشش‌هاي متفاوت و بروز پوشش‌هاي نامناسب در سطح جامعه هستيم، به‌گونه‌اي که هنگامي که قدم در سطح شهر مي‌گذاريم چيزي که بيشتر خود را نمايان مي‌کند پوشش نامناسب برخي از زنان و دختران است.


 صديقه توانا

تازگي‌ها هم بدحجابي شکل و شمايل وقيحانه‌تري به خود گرفته و ويترين مغازه‌ها به ويترين تبليغ بي‌حيايي تبديل شده است. تابستان امسال بدحجابي با مدل‌هاي عجيب‌تري درحال رواج است. شايد تا قبل از اين، هنگامي که تابستان در خيابان قدم مي‌زديم بدحجابي و بدپوششي خلاصه مي‌شد به مانتوهايي با قد و آستين کوتاه، اما اين روزها برخي مانتوها قدشان بلندتر شده و ديگر مثل سابق تنگ و چسبان نيستند اما بدن‌نما هستند و هيچ دکمه و زيپي براي بسته شدن ندارند! و شايد همين موضوع باعث مدعي بودن توليدکنندگان و فروشندگان شده است به‌گونه‌اي که اغلب آنها با چهره‌اي حق به جانب مي‌گويند مانتوهايي که به فروش مي‌رسانيم مروج بدحجابي نيست و متناسب با فصل گرما توليد شده است!
امسال براي فصل گرما مانتوها قد کشيده‌اند و برخي توليدکنندگان هم براي رونق بازار بدحجابي راه جديدي را کشف کرده‌اند و ديگر از آن مانتوهاي کوتاه و تنگ خبري نيست، مانتوها بلندتر شده ولي آنقدر نازک و باز هستند که اين بار بدحجابي جاي خود را به عريان‌گري داده است.
مانتوهايي بلند از جنس حرير و بسيار نازک که اثري از دکمه در آنها يافت نمي‌شود و صرفاً با يک بند بسته مي‌شود و اغلب استفاده‌کنندگان از آن اين بند را هم نمي‌بندند!
و در اين هنگامه جلوه‌گري، ساپورت هم جاي خود را به شلوارهاي نخي گشاد داده است، پوششي که قبلاً براي محافل جشن و عروسي مورد استفاده بود، اين روزها به پوششي براي فعاليت اجتماعي برخي از زنان و دختران بدل شده است و اين افراد آزادانه به عريان‌گري در خيابان‌هاي پايتخت مشغولند! اما سؤال اساسي اينجاست که در برخورد با اين معضل اجتماعي چه بايد کرد؟
مانتو آستين ندارد دکمه دارد...
براي خريد مانتو هنگامي که به يکي از مراکز خريد شمال و حتي مرکز پايتخت مراجعه مي‌کنم، در لابه‌لاي مانتوها به دنبال مانتويي هستم که بتوان آن را براي محيط کار در فصل تابستان استفاده کرد.
ولي انگار هر مدلي را که مي‌پسندم يک مشکلي دارد که از خريد آن مجبورم صرف‌نظر کنم، يکي آستين ندارد، آن يکي که آستين دارد، دکمه ندارد، و با بند بسته مي‌شود و مانتويي که هم آستين دارد و هم دکمه به قدري بي‌کيفيت است که ترجيح مي‌دهم آن را نخرم.
پروانه- م دختر جواني که کارمند يکي از ادارات خصوصي است، با وي در بيرون يکي از مراکز خريد معروف در خيابان هفت تير صحبت مي‌کنم. او هم از وضعيت بدحجابي در تابستان امسال بخصوص در پايتخت و شهرهاي ساحلي در شمال کشور، هم گله‌مند است و هم نگران و اين ديدگاه بين جوانان در عين‌حال که بدحجابي به مرز هشدار رسيده کم نيست. وي نظرش را درمورد سوژه گزارش اين‌طور عنوان مي‌کند: «متأسفانه امسال وضعيت پوشش خيلي بدتر شده و بدحجابي بين همنوعانمان در جامعه شدت گرفته است.»
او اضافه مي‌کند: «لباس‌هايي که براي حضور در سطح جامعه و فروشگاه‌ها و مراکز خريد مانتو به فروش مي‌رسد به هيچ عنوان مناسب براي محيط‌هاي اجتماعي نيست.»
اين کارمند جوان مي‌گويد: «پوشش بنده مانتو است. اما تلاش مي‌کنم از مانتوهاي بلند که براي حضور در سطح جامعه و محيط کار مناسب است استفاده کنم، ولي خيلي عجيب است که به شما بگويم براي پيدا کردن يک مانتوي ساده و مناسب براي محيط کار بايد کلي بازار را بگردم!»
خانم محجبه ديگري که از کنار ما و جلوي ويترين يکي از مغازه‌ها که مانتوهاي حرير و نازک بلند را تن يک مانکن کرده و آن را با يک ساپورت نازک اجق وجق و چسبان و يک شال نازک سِت کرده است، رد مي‌شود، صحبتهاي ما را مي‌شنود، به عقب برمي‌گردد و گلايه‌مندانه چنين مي‌گويد: «بنده شاغل هستم در يک شرکت خصوصي کار مي‌کنم ولي به دليل پوشش ساده‌ام در محيط کار بارها از سوي همکارانم مورد سرزنش قرار گرفته‌ام. نمي‌دانم چرا در جامعه هنوز برخي متوجه اين موضوع نيستند که نوع پوشش در محيط کار يا سطح شهر و اماکن عمومي با پوشش مهماني و لباسهاي گل‌دار و بدون دکمه متفاوت است.»
حجاب نماد عفت و پاکدامني
خانم فلاحت‌نژاد زن ميانسالي است که در يکي از خيابانهاي اطراف ميدان صادقيه با او صحبت مي‌کنم. يک دبير بازنشسته است و در حال حاضر در جلسات هفتگي که در يکي از مساجد محله برگزار مي‌شود براي دختر بچه‌هاي نوجوان صحبت مي‌کند. او هم از وضعيت فعلي پوشش و حجاب زنان و دختران ابراز تاسف کرده و در مورد فوايد حجاب مي‌گويد: «حجاب و پوشش مناسب موجب رواج عفت و پاکدامني و رفتار سالم در سطح جامعه مي شود و زنان و به طور کلي همه شهروندان از آن بهره‌مند مي‌شوند. اما اين روزها تهاجم فرهنگي در قالب بدحجابي به شدت نمايان شده است و بايد براي برخورد با اين پديده راهکار اساسي پيدا کنيم.»
وي اضافه مي‌کند: «برخي رفتارها از سوي زنان و دختراني که حجاب نامناسبي دارند آن‌قدر زننده است که بنده به عنوان يک خانم از آن شرم دارم.
چند روز پيش در يکي از ميادين شهر صحنه بسيار ناخوشايندي از خودنمايي دختر جواني که لباسي کاملا باز داشت و از پوشش ساپورت به جاي شلوار استفاده کرده بود، ديدم و واقعا به‌خاطر اين وضعيت تأسف خوردم. تا کي بايد شاهد چنين رفتارها و پوشش‌هايي باشيم و جرأت اعتراض کردن و سخن گفتن به اين افراد را نداشته باشيم؟!« اصغر حاج حسيني، استاد حوزه و دانشگاه در مورد وضعيت بدحجابي و رواج آن در جامعه معتقد است: «مسئله بدحجابي و رواج مدلهاي مختلف پوشش نامناسب در سطح جامعه مذهبي ايران از چند بعد قابل بررسي است و تا يادمان مي‌آيد سالهاست که عنوان مي‌شود بايد براي حجاب و پوشش مناسب در جامعه فرهنگ‌سازي شود، اما تاکنون متوليان اين موضوع به درستي شناخته نشده‌اند و اقدام قابل توجهي در اين زمينه صورت نگرفته است.»
از اين استاد حوزه و دانشگاه در مورد دليل اين عدم موفقيت مي‌پرسم. وي به گزارشگر کيهان پاسخ مي‌دهد: «اقدام فرهنگي در حوزه حجاب شعاري است که سالهاست آن را سر مي‌دهند اما مشخص نيست که اين اقدام فرهنگي چگونه و توسط چه نهادي بايد انجام شود.»
حاج حسيني با اشاره به اينکه برخوردهاي نامناسبي با بعضي از آمران به معروف و ناهيان از منکر از سوي افراد بدحجاب مي‌شود تاکيد دارد که «در اين مقطع کنوني نيازمنديم تا دولت جديد در حوزه فرهنگي و مسائل مربوط به حجاب و پوشش موضع خود را مشخص کند.»
حجاب، سلامتي و پيشرفت کاري را به دنبال دارد
بحث حجاب يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين موضوعاتي است که در فرهنگ ديني و اعتقادي ما وجود دارد و در جامعه اسلامي ما پرمطلب‌ترين موضوع به دليل جايگاه در حفظ کرامت و امنيت زن و کيان خانواده را دارا مي‌باشد.
خانم مينو اصلاني، مدرس دانشگاه و رئيس بسيج جامعه زنان کشور در گفت‌وگو با گزارشگر کيهان با بيان اين موضوع که بحث حجاب يکي از مباحث مهم و اساسي در جامعه است و به خودي خود جايگاه ويژه‌اي دارد که به مباحث اجتماعي برمي‌گردد درخصوص دلايل اين اظهارات خود مي‌گويد: «از جمله آنکه رعايت حجاب آرامش بصري و فکري جامعه را به دنبال دارد و موجب تسريع ازدواج و تعريف مباحثي که در چارچوب خانواده باشد و نه در کف جامعه مي‌گردد و آن باعث حفظ کيان خانواده مي‌شود. و تمام ارزش‌هاي شرعي و قانوني که در چارچوب خانواده وجود دارد را نيز دربرمي‌گيرد.»
به اعتقاد خانم اصلاني مي‌توان گفت، حجاب و عفاف سه خاصيت ويژه دارد، سلامتي، پيشرفت وکارآمدي جامعه در محيط کاري، تحصيلي و اجتماعي را به دنبال دارد. رئيس بسيج جامعه زنان کشور در ادامه خاطرنشان مي‌کند: «امروز به اذعان بسياري از اساتيد دانشگاه‌هاي بزرگ اروپايي، يکي از علل افت تحصيلي دانشجويان، اختلاط بين آنها و نيمه عريان بودن دختران و پوشش بد آنهاست، از اين‌رو به دليل اهميت موضوع انتظار مي‌رود مسئولان و دست‌اندرکاران چه در حوزه فرهنگي و چه در حوزه اجرايي حمايت خود را از موضوع حجاب، در اولويت خود قرار دهند و به اين موضوع اهتمام ورزند.»
از خانم اصلاني درخصوص اينکه چرا در بودجه 93  درخصوص موضوع حجاب و عفاف که امري مهم است و قوانين مصوب خوبي هم از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي داريم که لازم‌الاجرا است بودجه‌اي اختصاص نيافته سؤال مي‌کنم. وي درتوضيحاتي ضمن تاييد اين نکته که متاسفانه ما امسال در بودجه 93 شاهد رديف بودجه‌اي درخصوص موضوع حجاب و عفاف نبوديم مي‌گويد: «البته اخيرا در وزارت کشور جلساتي در مورد حجاب و عفاف برگزار و اين مباحث فعال شده است و انتظار مي‌رود که اين جلسات با قوت و نظارت دستگاه‌ها ادامه داشته باشد.»
به خانم اصلاني مي‌گويم نظارت وزارت کشور بر دستگاه‌ها چه کمکي در رفع پديده بدحجابي مي‌کند، مي‌گويد: «البته شنيدن گزارش‌ها لازم است ولي کافي نيست، وزارت کشور نظارت بر قانون حجاب و عفاف بر سطح تمام دستگاه‌ها و ادارات را برعهده دارد و با اين شروع اميدواريم بحث حجاب در ادارات قوت بگيرد و ادامه يابد و ما شاهد خروجي خوبي در اين جلسات باشيم.»
اصلاني مي‌گويد: «ما دستورالعمل جامع پوشش براي خانم‌ها در ادارات را لحاظ کرده‌ايم تا خانم‌هاي کارمند با حفظ حجاب و رعايت آن الگويي براي همگان باشند. متاسفانه ما تاکنون الگويي مناسب براي پوشش نداشتيم و دراين ميان اگر وزارت کشور خروجي خوبي براي ارائه يک الگوي پوششي براي ادارات داشته باشد و جنبه تشويقي هم براي بهره‌مندي از اين الگوها درنظر بگيرد و به عنوان يک قانون ملزم رعايت شود قطعا برخورد با بدحجابي خيلي آسان خواهد بود.»
خانم اصلاني، در ادامه مي‌گويد: «دختران و پسران و بخصوص خانواده‌ها و همه مردم خواهان حفظ آرامش و سلامت محيط‌هاي اجتماعي، تفريحي، اداري، آموزشي و تحصيلي هستند، وضعيت بي‌بندوباري و بدحجابي بين برخي افراد جامعه که کاملا هدفمند و طبق نقشه و شبيخون فرهنگي غرب است خانواده‌ها را نگران کرده است و مسئولان بايد راه و چاره‌اي براي برخورد اصولي و ريشه‌اي با اين معضل بيابند.»
رئيس بسيج جامعه زنان کشور در ادامه توضيح بيشتري در مورد قانون حجاب و عفاف و بودجه لحاظ شده در مورد آن مي‌دهد و مي‌گويد: «طبق اين قانون تمام دستگاه‌ها موظفند در محيطهاي تحت پوشش ارشاد و سازمان تبليغات اسلامي که براي فضاي عام در سطح عمومي پيش‌بيني شده، حجاب را رعايت نمايند.
ما قبلا در بسيج بودجه حجاب و عفاف داشتيم ولي الان اين بودجه به ما تعلق نمي‌گيرد، اگر اين بودجه لحاظ شود هرکس در حوزه کار خود با خلأهاي موجود برخورد خواهد کرد. مثلا براي ترويج حجاب در درياها يا مراکز تفريحي نياز به بودجه است.
 بدحجابي علت ترويج خشونت و بزهکاري است
رعايت نکردن حجاب و عفاف باعث مي‌شود بي‌بندوباري و پوشش نامناسب را در جامعه شاهد باشيم و اين امر اباهه‌گري و تزلزل در بنياد خانواده را به همراه خواهد داشت. دکتر منيره کاويان‌زاده مشاوره خانواده و روان‌شناس از منظر علمي به بحث حجاب و رعايت آن در جامعه نگاه کرده و به گزارشگر کيهان مي‌گويد: «ترويج خشونت و بزهکاري به دليل عدم رعايت حجاب ايجاد مي‌شود و شبکه‌هاي ماهواره‌اي به دنبال بي‌بندوباري در جامعه ما بوده و با پخش سريال‌هاي خود خيانت و بي‌حجابي را به نمايش مي‌گذارند و در واقع برخي افراد معاند که از کشور فرار کرده در مقابل دوربين حجاب خود را برداشته و مي‌خواهند فرهنگ غربي را در ايران جا بيندازند.» از وي مي‌پرسم براي برخورد با اين معضل راهکارهاي فرهنگي تا چه اندازه موثرند؟ مي‌گويد: «موضوع حجاب و عفاف مربوط به شخص نيست، بلکه به همه اعضاي جامعه مربوط است. بنابراين کشورهاي غربي و دشمنان با برنامه‌ريزي دقيق و عميق که براي ترويج بي‌حجابي و طراحي مدها اقدام مي‌کنند به دنبال ترويج فرهنگ غربي در کشور ما هستند.»
اين مشاور خانواده با بيان اينکه متاسفانه برخوردهاي لازم و پيگيري‌هاي بين‌المللي درخصوص معانديني که از کشور فرار کردند و خائن‌هاي ملت صورت نگرفته است مي‌گويد: «ما کشور متديني هستيم، بنابراين وضعيت ظاهري جامعه بايد مناسب باشد و به موضوع حجاب و عفاف توجه ويژه‌اي شود.»
وي به نقش رسانه‌ها اشاره کرده و مي‌گويد: «فرهنگ و هشدار دادن بايد از طريق رسانه‌ها صورت گيرد و شاهد نشست‌ها و جريان‌سازي دراين خصوص باشيم.»
دکتر کاويان‌زاده معتقد است بايد کار کارشناسي درخصوص حجاب و عفاف صورت گيرد و پيشنهاد مي‌کند دولت يازدهم به صورت شفاف بايد برنامه‌هايي در خصوص برخورد با بدحجابي ارائه دهد. چرا که اين وضعيت حجاب در شأن کشور اسلامي ما نيست.

۱۳۹۳/۰۵/۱۴