به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 686
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 4,746
بازدید ماه: 70,819
بازدید کل: 23,732,630
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
3 - ردّ خون - پیشینه تاریخی تروریسم صهیونیستی ۰۳ / ۰۶/ ۱۳۹۶
ردّ خون - 3

 پیشینه تاریخی تروریسم صهیونیستی

Image result for ‫تروریسم صهیونیستی‬‎Image result for ‫تروریسم صهیونیستی‬‎

پيشينه تاريخى تروريسم صهيونيستى، به ظهور جنبش صهيونيستى در اواخر قرن نوزدهم در اروپا بر مى‏گردد. پايه‏هاى ترور و چارچوب‏هاى تشكيلاتى آن نيز سابقه‏اى طولانى دارد؛ و حداقل به دو دهه پيش از صدور «اعلاميه‏ى بالفور»، و نيز پيش از سلطه‏ انگليس بر فلسطين برمى‏گردد. اين جنبش، در آغاز قرن بيستم، تلاش خود را براى كوچاندن يهوديان به فلسطين، تحت عنوان «بازگشت» شروع كرد؛ و آن را به صورت يك حركت تهاجمى براى اسكان يهوديان، و ايجاد مهاجرنشين‏هاى يهودى در فلسطين در‌آورد.
مهاجرنشين‏هاى يهودى به گونه‏اى ساخته شده‏اند تا بتوانند نقش قلعه‏هاى نظامى را در مقابله با تهاجمات اجتماعى ايفا كنند. نقش عمده و اصلى اين مهاجرنشين‏ها، عمليات نظامى- تروريستى بود؛ و اسكان يهوديان در مرتبه‏ بعدى قرار داشت. اين مهاجرنشين‏ها به گونه‏اى تسليح و تجهيز شده بودند كه جنبش صهيونيسم بعدها بتواند از آن‏ها براى حملات نظامى و تروريستى و نيز توسعه سرزمين‏هاى تحت اشغال خود استفاده كند. در اسكان يهوديان، سازمان نظامى و سازمان مدنى در يكديگر ادغام شده بودند، و يكديگر را بنا به نياز تغذيه مى‏كردند. در حقيقت، سازمان نظامى، پايه‏ بزرگ‌تر و تغذيه كننده‏ ديگر سازمان‏هاى صهيونيستى بود. بنابراين، جامعه‏ اسرائيلى، در ساختار اصلى و جهت‏گيرى خود، بر روى بنيادهاى نظامى‏گرى و تروريستى استوار شد.
البته دوران جنگ جهانى اول را كه طى آن تعدادى از رهبران صهيونيست، از جمله وايزمن، ژابوتنسكى و ترومپلدور وارد صفوف متفقين شدند، مى‏توان نقطه‏ عطفى براى زايش تروريسم صهيونيستى به شمار آورد. صهيونيست‏ها در اواخر اين جنگ، نخستين مرحله‏ ايجاد و تكميل يك ارتش يهودى را در فلسطين آغاز كردند. آن‏ها براى سازماندهى و نگهدارى دسته‏هاى يهودى شركت كننده در جنگ، تلاش‏هاى فراوانى انجام دادند، تا به عنوان پيشگامان ارتش اشغالگر يهود در فلسطين عمل كنند.
در اواخر جنگ، گردآورى اسلحه و پنهان كردن آن، و نيز آموزش نظامى شروع شد. در اين دوران، سازمان جاسوسى صهيونيستى نيز همانند يك سايه در كنار اين سازمان نظامى صهيونيستى قرار گرفت، و عمليات تروريستى بر ضد عرب‏ها را طراحى و فرماندهى كرد.
شكل‏گيرى دسته‏هاى يهودى كه از جنگ جهانى اول در كنار متفقين جنگيدند، در سازماندهى نظامى‏گرى صهيونيستى، كه پايه‏ تروريسم صهيونيستی شد، تأثير اساسى داشت. سربازان و داوطلبان يهودى آمريكايى و انگليسى، از همان زمان احساس كردند كه بايد در ميان يهوديان مهاجرنشين فلسطين، در راه ايجاد و دفاع از مهاجرنشين‏ها فعاليت كنند. اين داوطلبان يهودى، در نهايت اعضاى اصلى نظامى و عملياتى سازمان‏هاى تروريستى صهيونيستى شدند. بخشى از آن‏ها نيز در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم در اروپاى شرقى شكل گرفته بودند. تنها هدف آن‏ها حمله به فلسطين، و بيرون راندن ساكنان عرب و صاحبان اصلى اين سرزمين از ديار خود بود . از اين‏رو، نخستين يهوديانى كه پاى به فلسطين گذاشتند - و بيشتر آنان از اروپاى شرقى بودند - «مهاجر» يا «پناهنده‌اى» نبودند كه به يك جاى امن پناه آورده باشند. بلكه پيشگامان حمله به فلسطين بودند كه در سازمان‏هاى مختلف تروريستى سازماندهى شده بودند.
ايگال آلون، يكى از افسران سازمان تروريستى هاگانا، و از رهبران گروه تروريستى پالماخ، در كتاب تشكيل ارتش اسرائيل چنين مى‏نويسد:
«از سال 1880.م، زمانى كه كشور (فلسطين) هنوز زير سلطه‏ عثمانى‏ها بود و شمار ساكنان آن از چند ده هزارتن[!] تجاوز نمى‏كرد،
 تشكيل سازمان‏ها و واحدهاى مخفى شروع شده بودند. اين تشكل‏ها جنبه‏ سياسى نداشتند؛ ولى به طور غيرمستقيم چندين اثر و نتيجه‏ سياسى از آن‏ها به دست آمد. بدين ترتيب، از آغاز همين دوران، هسته‏هاى متعددى براى سازمان‏هاى گوناگون نظامى يهودى به وجود آمد، كه سمت‏گيرى‏هاى سياسى نيز داشت.»
پس از ورود نيروهاى انگليسى به فلسطين و آغاز دوران سلطه و قيموميت استعمار انگليس بر اين سرزمين، همكارى اطلاعاتى انگليس‏ها و صهيونيست‏ها، در رشد و گسترش فعاليت تروريستى صهيونيستى در فلسطين تأثير زيادى گذاشت. به عنوان مثال: در سال 1936.م، يك افسر اطلاعات نظامى انگليس به نام چارلز اورد ونگت وارد فلسطين شد. او پس از دو سال، يعنى در سال 1938.م، به ميمنت ورود فرماندهى نيروهاى انگليسى، در فلسطين «گروه‏هاى مخصوص شب» را كه متشكل از افراد سازمان هاگانا و كارشناسان انگليسى بود تشكيل داد، تا علاوه بر جنگ با انقلابيون فلسطينى، به عمليات تروريستى بر ضد ملت فلسطين اقدام كند.
ونگت در موارد مختلف دست به آموزش اين گروه‏ها زد. از جمله‏ اين آموزش‏ها مى‏توان شيوه‏هاى ترور، جمع‏آورى اطلاعات، و بازجويى زندانيان و اسرا با استفاده از شكنجه را نام برد. لئونارد موزلى روزنامه‏نگار انگليسى، حمله‏اى كه گروه‏هاى مخصوص شب به يك روستاى فلسطينى كردند، و باعث كشته شدن 5 تن از ساكنان روستا و اسارت 4 تن ديگر شد را چنين توصيف كرده است:
«ونگت براى مجبور كردن اسرا به دادن اطلاعات خود به صهيونيست‏ها، بر ضد يكى از آن‏ها خشونت (شكنجه) استفاده كرد، و سپس دستور داد تا او را بكشند.»
صهيونيست‏ها در دهه‏ سى توانستند شيوه‏هاى خود را در زمينه‏هاى زير متحّول سازند: اطلاعات و عمليات تروريستى در تمامى ابعاد مربوط به عمليات قاچاق اسلحه و انتقال يهوديان به فلسطين؛ و همچنين جعل اسناد؛ تماس‏هاى سرّى با عناصر خائن و مجرم در جامعه؛ دست يافتن به اطلاعات لازم در مورد فلسطينى‏ها و تحركات نيروهاى انگليسى - به منظور مقابله با عمليات ضد جاسوسى آن‏ها -؛ جلوگيرى از كشف عمليات انتقال قاچاق يهودى‏ها به فلسطين توسط آن نيروها؛ و نيز ديگر شگردها و شيوه‏هاى اساسى اطلاعات و جاسوسى.