به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,064
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 5,124
بازدید ماه: 71,197
بازدید کل: 23,733,008
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
4 - ردّ خون - صهیونیست‌ها در جنگ جهانی دوم با دو طرف درگیر در ارتباط بودند ۰۵ / ۰۶/ ۱۳۹۶
ردّ خون -  4

صهیونیست‌ها در جنگ جهانی دوم با دو طرف درگیر در ارتباط بودند


Image result for ‫صهیونیست‌ها در جنگ جهانی دوم با دو طرف درگیر در ارتباط بودند‬‎


به اين ترتيب، جنبش صهيونيسم خود را آماده كرد تا با وضعيتى كه در اواخر دهه‏ 1930.م به دليل انتشار كتاب سوم سفيد انگليس در تاريخ 17 مى 1939.م، و سپس شروع جنگ جهانى دوم در ماه سپتامبر همان سال به وجود آمد، مقابله كند.
از جمله مطالب كتاب سفيد كه با اهداف جنبش صهيونيسم در آن زمان هماهنگى نداشت، سندى بود كه اجازه‏ انتقال 75000 يهودى را به فلسطين در خلال 5 سال آينده مى‏داد، و سپس انتقال را پس از اين مدت متوقف مى‏كرد. مگر اين‏كه عرب‏هاى فلسطين با مهاجرت بيشتر يهوديان به آن سرزمين موافقت كنند.
واكنش صهيونيست‏ها و سازمان‏هاى تروريستى وابسته به آن‏ها در رابطه با انتشار كتاب سفيد، انجام چندين عمليات نظامى بر ضد نيروهاى انگليسى در تابستان 1939.م بود. غرق كردن يك كشتى جنگى انگليس، منفجر كردن خط لوله‏ نفتى كه نفت عراق را به حيفا انتقال مى‏داد، منهدم كردن اتومبيل‏هاى پليس حكومت قيموميت انگليس، و عمليات بر ضد ساختمان‏هاى دولتى در حيفا و تل‏آويو و بيت‏المقدس، از جمله‏ اين عمليات بود.
هنگامى كه جنگ جهانى دوم شروع شد، ديويد بن گورين، رئيس جنبش صهيونيسم، موضع صهيونيست‏ها را اعلام كرد و گفت:
«ما در جنگ خواهيم جنگيد، گويى كتاب سفيد منتشر نشده است؛ و بر ضد كتاب سفيد خواهيم ايستاد، و گويى جنگى وجود ندارد.»
اين موضع در حقيقت به اين معنا بود كه «توزيع نقش‏ها» در بين سازمان‏هاى تروريستى صهيونيستى صورت گرفته بود، و جنبش صهيونيستى در طول جنگ دوم جهانى، از دو طرف سود خواهد برد. به طورى كه در جنگ شركت كرد، و آگاهى نظامى را چه در ميدان نبرد و جنگ و چه در زمينه‏ اطلاعات، به دست آورد.
توزيع نقش‏ها به اين صورت بود كه هاگانا، بر اساس سياست اداره‏ سياسى كردن آن در آژانس يهود، در جنگ طرف انگليس را گرفت؛ اما تظاهر كرد كه بر ضد كشورهاى محور در صف متحدين ايستاده است. ولى اِيرگون سازمان نظامى همكار گروه دست افراطى صهيونيستى معروف به، جنبش اصلاحگر، به دو جناح تقسيم شد؛ و ابراهام اشترن رهبرى يكى از آن‏ها را به عهده گرفت.
گروه تروريستى اِشترن كه بعدها به نام لِحى شناخته شد، سعى كرد با آلمان نازى و ايتالياى فاشيست، بر ضد انگليس، پيمان ببندد. ولى جناج ديگر كه رهبرى آن را ديويد رازئيل به عهده داشت و نام سازمان اصلى يعنى ايرگون را حفظ كرد، عمليات خود بر ضد انگليس را متوقف كرد. ولى با اين حال، در آغاز جنگ، در كنار متحدين ايستاد.
تعدادى از افراد ايرگون در عمليات نظامى به كمك نيروهاى انگليسى شتافته، بر ضد كودتاى رشيد عالى گيلانى در عراق شركت كردند؛ و رازئيل كشته شد. پس از اين كه مناخيم بگين رهبرى ايرگون را در سال 1943.م به عهده گرفت، سياست ايرگون تغيير كرد؛ و در شرايطى كه جنگ دوم جهانى پايان يافته بود، اين سازمان دوباره عمليات خود را بر ضد نيروهاى انگليسى آغاز كرد.
در حقيقت جنبش صهيونيسم توانست در طول جنگ دوم جهانى، با ايجاد رابطه با طرفين درگير، به اهداف متعددى دست يابد. بالا بردن توان اطلاعاتى، و تقويت عمليات تروريستى در فلسطين را مى‏توان از جمله آن‏ها نام برد. صهيونيست‏ها به واسطه‏ همكاريشان با سازمان اطلاعات انگليس، به اطلاعات ذى‏قيمتى دست يافتند. همچنين از راه همكارى با نازى‏ها در نبرد با جنبش‏هاى چپگرا در بين يهوديان اروپا، توانستند راه‏هاى سركوب مبارزان مسلمان فلسطينى را بياموزند.
«پيش از جنگ 1948.م، رهبران جنبش صهيونيسم با كمك چند شركت جعلى و قلابى، و تحت پوشش حمل تجهيزات صنعتى، مقادير معتنابهى سلاح و ابزار آلات سنگين و حتى هواپيما به صورت قاچاق به فلسطين وارد كردند. به اين وسيله شيوه‏هاى تروريستى گروه‏هاى صهيونيستى فلسطينى‏ها علنى و متحول شد؛ و آن‏ها خود را براى يك جنگ تمام عيار با اعراب آماده ساختند.
به عنوان مثال، در اوايل سال 1948.م، يهودا رازى يكى از مسئولين عمليات ريخشن، 20 قبضه توپ ضدهوايى با تجهيزات آن را از ايتاليا به قيمت 1250000 دلار خريد؛ و به همان طريق قاچاق، اين توپ‏ها را به فلسطين وارد كرد. وى همچنين قرارداد مشابهى به قيمت 12803100 دلار با فرانسه بست، كه خريد آن شامل تعدادى هواپيماى جنگى بمب‏افكن؛ ده دستگاه تانك؛ ده قبضه توپ ضد هوايى؛ و پنجاه قبضه خمپاره انداز كاليبر 65 ميليمترى مى‏شد. اين سلاح‏ها توسط چندين كشتى باربرى به طور قاچاق وارد فلسطين شد؛ و اولين محموله‏ آن، كه در زير چندين تن پياز در يك كشتى بارى جاسازى شده بود، كمى پيش از پايان يافتن دوران قيموميت انگليس بر فلسطين، به اين سرزمين قاچاق شد.»
عمليات قاچاق سلاح و انتقال يهوديان به فلسطين، به قدرت بالاى كار اطلاعاتى و فعاليت‏هاى سرّى و تروريستى احتياج داشت؛ مسأله‏اى كه صهيونيست‏ها را بر آن داشت تا در موارد متعدد دست به تحول شيوه‏هاى اطلاعاتى و جاسوسى زده، دستگاه اطلاعاتى و نظامى خود را نيز براى انجام عمليات تروريستى بر ضد فلسطينى‏ها تقويت كند. اين امر پس از تشكيل رژيم صهيونيستى نمود چشمگيرى داشته، و طى پنج دهه، شاهد عمليات تروريستى فراوان اين رژيم و سازمان‏ها يا گروه‏هاى وابسته، بر ضد مسلمانان بوده ‏ايم