نظام خانواده در اسلام
28 - قرآن و صله رحم
بــســـم الله الـــرّحــمـــن الــــرّحــیــم
صله رحم
قرآن و صله رحم
از كارهاى بسيار نيك، و اعمال پسنديده كه حضرت حق و انبياء و امامان نسبت به آن اصرار ورزيدهاند صله رحم است.
علامه خبير، محدث كبير، فيلسوف بزرگ، عارف عاشق ملامحسن فيض كه عمرى را با قرآن مجيد و روايات بسر برد، صله رحم را به زيارت ارحام، و رفع كمبودهاى مادى، حل مشكلات اقتصادى، كمك به كار و كسب، و ازدواج پسران و دختران آنان معنا فرموده، اگر در آيات قرآن مجيد و روايات دقت شود، از مسئله صله رحم همين معانى استفاده مىشود.
روش انبياء، و اخلاق امامان شيعه در صله رحم انجام همين واقعيات عالى بوده است.
قرآن مجيد به صله رحم سفارش مىكند، و آن را عمل صاحبان خرد مىداند، و قطع با رحم را به عنوان فسق و قاطع را فاسق مىشمارد.
در سوره مباركه نساء حكم مىكند تقواى الهى را نسبت به خداوند و ارحام مراعات كنيد، خيلى عجيب است كه ارحام را پس از خود ذكر فرموده است:
واتَّقوا الله الَّذى تساءلونَ به الارحامَ.
رعايت تقواى الهى نسبت به ارحام رعايت آبرو و هويت آنها و شتافتن به ديدارشان، و رفع نواقص زندگى آنهاست.
در سوره مباركه رعد مسائلى را به عنوان خصوصيات صاحبان خرد بيان مىكند و سود قيامتى آن را پيشواز ملائكه از آنان در محشر، و سلام فرشتگان به ايشان، و عاقبت بخيرى مىداند، از جمله آن مسائل صله رحم است.
والَّذين يصلون ما امر الله به ان يوصل ...
در سوره بقره در رابطه با قطع رحم مىفرمايد:
... ويقطعون ما امر الله به ان يوصل ويُفسدون فى الأرض اولئك هم الخاسرون.
و رشتهاى كه آنان را به پيوند آن امر كرده «صله رحم» مىگسلند، و در زمين فساد مىكنند، اينان در حقيقت زيانكارانند.
آرى، قطع رحم زيانكارى است، و زيان و خسارت آن هم كم نيست.
در سوره رعد درباره قطع رحم آيهاى كمرشكن قرار دارد:
... ويقطعون ما امر الله به ان يوصل ويُفسدون فى الأرض اولئك لهم اللَّعنهُ ولهم سوء الدّار.
و آنان كه قطع مىكنند آنچه را خدا به پيوند آن دستور داده، و فساد در زمين مىنمايند بر اينان است لعنت و براى آنان است دوزخ.
در سوره محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) مىفرمايد:
فهل عسيتم ان تولَّيتم ان تُفسدوا فى الأرض وتقطِّعوا ارحامكم.
شما اگر از فرمان حق روى بگردانيد و فساد در زمين كنيد، و به قطع رحم برخيزيد باز هم اميد نجات داريد؟
راستى صله رحم چه اندازه اهميت دارد، كه انجامش موجب استقبال فرشتگان از انسان در قيامت، و سلام آنها، و عاقبت بخيرى و قطعش باعث لعنت، و سوء عاقبت، و ممنوعيت از نجات است.
رفع كمبود اقتصادى ارحام با پرداخت مال به آنان همراه با حفظ آبرو و هويت و كرامتشان بهرهاى عظيم دارد.
و مثل الَّذين ينفقون اموالهمُ ابتغاء مرضات الله وتثبيتاً من انفسهم كمثل جنَّه برَبوه اصابها وابل فآتت اكلها ضعفين فان لميصبها وابل فطلٌّ والله بما تعملون بصيرٌ.
و مثل آنان كه مال خود را در راه به دست آوردن رضاى حق انفاق مىكنند، و با كمال اطمينان، دل به لطف حق شاد دارند، مانند بوستانى است كه در جاى بلندى باشد، و بارانهاى زيادى به موقع بر آن ببارد، و حاصلى دو برابر دهد، و اگر باران بسيار نيايد، اندك اندك بارد تا به ثمر رسد، خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
ان تبدوا الصَّدقات فنِعمّا هى وان تخفوها وتؤتوها الفقراء فهو خير لكم ويُكفِّر عنكم من سيِّئاتكم والله بما تعملون خبيرٌ.
اگر به اهل استحقاق آشكارا صدقات خود را بپردازيد كارى نيكوست، و اگر در پنهانى به نيازمندان آبرومند برسانيد براى شما بهتر است، خداوند به پاداش آن كار پنهان گناهان شما را بپوشاند، و خدا بر اعمال شما آگاه است.
الَّذين ينفقون اموالهم باللَّيل والنَّهار سرّاً وعلانيهً فلهم اجرهم عِند ربِّهم ولاخوفٌ عليهم ولاهم يحزنونَ.
آنان كه اموال خود را شب و روز، پنهان و آشكار انفاق مىكنند، نزد خداوند داراى اجر هستند، و براى ايشان خوف و غصه نيست.
طرحى جامع و زيبا
بيائيم تمام اقوام ثروتمند و فقير خود را چه حسبى و چه نسبى شناسائى كنيم، از ثروتمندان اقوام دعوت كنيم، آيات و روايات صله رحم را براى آنان بخوانيم و توضيح دهيم، سپس از آنان بخواهيم هر يك به فراخور ثروت و مالش هر ماه يا ابتداى هر سال وجه قابل توجهى بدهد، آن وجه نزد يكى از آبروداران و معتبران خانواده با دو امضاء در بانكى پسانداز شود، چون مشكلى براى رحم فقيرى پيش آمد، اگر جا دارد بلاعوض وگرنه به صورت قرضالحسنه با حفظ آبروى او در اختيارش گذاشته شود، تا اگر بخواهد خانه بخرد، بخرد، اگر بخواهد كمبود اثاث خانه جبران كند، جبران كند، اگر بخواهد جهيزيه تهيه نمايد، تهيه نمايد، اگر بخواهد پسر زن بدهد، زن بدهد.
اين كارى است آسان، خداپسند، مشكلگشا، و غصه برانداز، كه ثواب آن در سه آيه گذشته به صورت مجمل اشاره شد.
سعىكنيم اينطرحرا براىهمگان بازگوكنيم، همهرا تشويقبهپيادهشدن اينطرح كنيم، كهاگر در تمام مملكت اين طرح اجرا شود، بارى سنگين از دوش دولت، و اهل خيربرداشتهمىشود، و ثواب عظيمى نصيب اهل ثروت از طريق كمك به اقوام مىگردد.
قرآن مجيد در آياتانفاق، رسيدگى به اقوام و ارحام را بر ديگران مقدم نموده، و سپس از يتيم و مسكين و فقير و مانده از راه، و ورشكسته نام برده به عنوان نمونه به اين آيه شريفه عنايت كنيد:
وآتى المال على حبِّه ذوى القربى واليتامى والمساكين وابن السَّبيل والسائلين وفى الرِّقابِ.
قطعهاى عجيب
صدوق به سند معتبر از حضرت صادق (عليه السلام) روايت مىكند:
يونس در شكم ماهى در مناجات و انابه و ناله بود، صداى او را به روح قارون كه دچار خسف يعنى زمينگرفتگى شده بود، و به عذاب حق مبتلا بود رساندند، پرسيد صداى كيست فرشته موكل بر عذاب گفت صداى پيامبرى از بنىاسرائيل است، اجازه خواست با او چند كلمه صحبت كند، به او اجازه دادند، از حال هارون و موسى پرسيد، يونس پاسخ داد من در زمانى غير زمان آنها هستم ولى هر دوى آنان از دنيا رفتهاند،
قارون گريه كرد، خداوند خطاب فرمود: به خاطر اين رقّتى كه نسبت به اقوامش نشان داد، در عذابش تخفيف بدهيد!!
روايات صله رحم
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
صِلْ رَحِمَكَ وَلَوْبِشَرْبَه مِنْ ماء وَافْضَلُ مايُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الْاذى عَنْها.
صله رحم كن، اگر چه به شربتى از آب باشد، و برترين مرحله صله رحم خوددارى از آزار اوست.
ارحام از كممحلى، تحقيرشدن، تهمتخوردن و تكبر آزار روحى مىبينند و خوددارى از آزار آنان از افضل مراحل صله رحم است.
و نيز فرمود:
صِلُوا ارْحامَكُمْ فِى الدُّنْيا وَلَوْ بِسَلام.
در دنيا صله رحم كنيد گرچه به يك سلام باشد.
از رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت شده:
سِرْ سَنَهً صِلْ رَحِمَكَ.
براى صله رحم يك سال راه برو.
و نيز آن حضرت در روايت بسيار مهمى فرمودند:
جامعه حاضر زمان خودم و غير زمان خودم، و آنان كه در صلب پدران و رحم مادران هستند و تا قيامت وصيت مىكنم صله رحم نمايند، اگرچه رنج يك سال سفر داشته باشد، همانا صله رحم از دين است!
بحارالانوار جلد 74 صفحه 111 تا 126 در روايات بسيار مهمى سود صله رحم را بيان مىكند، از جمله آن روايات، چند روايتى است كه نقل مىكنم.
حضرت باقر (عليه السلام) فرمود:
صِلَهُ الْارْحامِ تُزَكِّى الْاعْمالَ، وَتُنْمى الْامْوالَ، وَتَدْفَعُ الْبَلْوى، وَتُنْسِئُ مِنَ الْاجَلِ.
صله ارحام اعمال را پاكيزه، اموال را زياد، بلا را دفع، و مرگ را به تأخير مىاندازد.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
انَّ صِلَهَ الرَّحِمِ وَالْبِرَّ لَيُهَوِّنانِ الْحِسابَ وَيَعْصِمانِ مِنَ الذُّنُوبِ، فَصِلُوا ارَحامَكُمْ، وَبِرُّوا بِاخْوانِكُمْ، وَلَوْ بِحُسْنِ السَّلامِ وَرَدِّ الْجَوابِ.
صله ارحام و نيكوكارى، حساب انسان را در قيامت آسان مىكنند، و آدمى را از گناه حفظ مىنمايند، پس صله رحم كنيد، و به برادران نيكى نمائيد، گرچه به خوب سلام كردن و خوب جواب دادن باشد.
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
صِلَهُ الرَّحِمِ تَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَتَنْفِى الْفَقْرَ.
صله رحم به عمر اضافه مىكند، و فقر را از بين مىبرد.
صِلَهُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّيارَ، وَتَزيدُ فِى الْاعْمارِ، وَانْ كانَ اهْلُها غَيْرَ اخْيار.
صله رحم شهر را آباد، و عمر را زياد مىكند، گرچه صلهكنندگان از خوبان نباشند.
مَنْ مَشى الى ذى قَرابَه بِنَفْسِهِ وَمالِهِ لِيَصِلَ رَحِمَهُ اعْطاهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اجْرَ مِأَهِ شَهيد.
كسى كه با جان و مال به سوى نزديكش برود يا صله رحم انجام دهد، خداوند اجر صد شهيد به او عنايت مىكند.
وَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَه ارْبَعُونَ الْفَ حَسَنَه وَيُمْحى عَنْهُ ارْبَعُونَ الْفَ سَيِّئَه، وَيُرْفَعُ لَهُ مِنَ الدَّرَجاتِ مِثْلُ ذلِكَ وَكَأَنَّما عَبَدَاللّهِ مِأَهَ سَنَه صابِراً مُحْتَسِباً.
براى او به هر قدمى كه به سوى صله رحم برمىدارد، چهل هزار حسنه، و محو چهل هزار سيّئه، و ترفيع چهل هزار مقام است، و گوئى خدا را صد سال با صبر و خلوص عبادت كرده است.
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
انَّ فِى الْجَنَّهِ دَرَجَهً لايَبْلُغُها الّا امامٌ عادِلٌ اوْ ذُورَحِم وَصُولٌ اوْ ذُوعِيال صَبُورٌ.
در بهشت درجهاى است كه جز رهبر عادل، و آنكه زياد صله رحم مىكند، و كسى كه در زن و بچهدارى صبور است به آن نمىرسد.
به ابوذر فرمود صله رحم كن گرچه از ديدن تو خشمگين شوند، اگر ترا نپذيرفتند دوباره برو، بالاخره در هدفت پيروز مىشوى، اگر او از حكم حق سرپيچى كرد تو سرپيچى نكن.
مردى به محضر رسول حق عرضه داشت اقوامى دارم كه مسئله صله رحم را در حق آنان رعايت مىكنم ولى مرا آزار مىدهند، مىخواهم آنان را ترك كنم، حضرت فرمود: در اين صورت خداوند جمع شما را ترك مىكند.
عرضه داشت تكليفم چيست؟ فرمود: آنكه ترا محروم كرد به او عطا كن، آنكه با تو بريد تو با او صله رحم را مراعات كن، آنكه به تو بدى كرد تو از او عفو كن، خداوند ترا بالا دست آنان قرار مىدهد.
روايات قطع رحم
ابوبصير مىگويد از حضرت صادق (عليه السلام) در رابطه با كسى كه مىخواهد با بستگانش كه جزء مخالفان شما هستند قطع رابطه كند سئوال كردم چه وظيفهاى دارد؟ فرمود: اين كار سزاوار نيست.
جهم بن حميد گويد به حضرت صادق (عليه السلام) عرض كردم.
يَكُونُ لِىَ الْقَرابَهُ عَلى غَيْرِ امْرى الَهُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؟ قالَ نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لايَقْطَعُهُ شَىْءٌ وَاذا كانُوا عَلى امْرِكَ كانَ لَهُمْ حَقّانِ.
حَقُّ الرَّحِمِ وَحَقُّ الْاسْلامِ.
براى من نزديكى هست كه بر غير دين من است. آيا بر من حقى دارند، فرمود: حق رحم را چيزى قطع نمىكند، اگر همدين تو بود دو حق داشت: حق رحم و حق اسلام.
حضرت باقر (عليه السلام) فرمود: در كتاب رسول خدا يافتيم:
اذا قَطَعُوا الْارْحامَ جُعِلَتِ الْامْوالُ فى ايْدِى الْاشْرارِ.
وقتى مردم قطع رحم كردند، اموال در دست اشرار قرار مىگيرد.
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
ثَلاثَهٌ لايَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ: مُدْمِنُ خَمْر، وَمُؤْمِنُ سِحْر، وَقاطِعُ رَحِم.
سه گروه به بهشت وارد نمىشوند:
دائمالخمر، مؤمن به جادوگرى، و قطعكننده با اقوام.
اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: از گناهانى كه فنا را زود مىآورد و اجل را نزديك مىكند به خدا پناه مىبرم.
فَقالَ يا اميرَالْمُؤْمِنينَ اوَيَكُونُ ذُنُوبٌ تُعَجِّلُ الْفَناءَ؟ فَقالَ: نَعَمْ وَيْلَكَ قَطيعَهُ الرَّحِمِ.
راوى گفت يا اميرالمؤمنين آيا گناهانى هست كه اجل را نزديك كند. فرمود: واى بر تو قطع رحم.
و نيز حضرت فرمود:
اقْبَحُ الْمَعاصى قَطيعَهُ الرَّحِمِ وَالْعُقُوقُ.
زشتترين گناهان قطع رحم و عاق پدر و مادر شدن است.
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
انَّ الرَّحْمَهَ لاتَنْزِلُ عَلى قَوْم فيهِمْ قاطِعُ رَحِم.
رحمت حق بر ملّتى كه قاطع رحم در آنان است فرود نمىآيد.
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
انَّ الْمَلائِكَهَ لاتَنْزِلُ عَلى قَوْم فيهِمْ قاطِعُ رَحِم.
فرشتگان بر جمعيتى كه در ميان آنان قاطع رحم است نازل نمىشوند.
فرزند متوكل به حضرت هادى (عليه السلام) عرضه داشت پدرم واجبالقتل است اجازه مىفرمائيد او را به قتل برسانم، حضرت فرمودند چون فرزند او هستى تو اين كار را نكن، زيرا اگر او را به قتل برسانى بيش از شش ماه در دنيا نخواهى ماند!
(فاتّقوااللّه مااستطعتم واسمعوا واطيعوا وانفقوا خيرالانفسكم ومن يوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون)
«تغابن/ 16»