به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,141
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 15,202
بازدید ماه: 15,202
بازدید کل: 23,677,028
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۲ - حاجعلی کیا و سازمان کوک به روایت اسناد ساواک - سازماندهی کمیته‌های محلی ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
حاجعلی کیا و سازمان کوک به روایت اسناد ساواک - ۳۲

 سازماندهی کمیته‌های محلی

 

Image result for ‫سپهبد کیا‬‎

 


5. پیشنهادات:
1. سرتیپ بختیار، آقای وکیلی پسر وکیل آقا اردبیلی، برادر سرهنگ وکیلی را پیشنهاد کرده‌اند.
2. سرهنگ علوی‌کیا، آقای مشکواتی مدیر کل اوقاف را پیشنهاد نمودند و نیز آقای قیایی فرماندار تهران را پیشنهاد نمودند که به اتفاق سرهنگ منصورپور با ایشان تماس حاصل نمایند.
3. سرهنگ منصورپور، سلطان حسین سنندجی را پیشنهاد نمودند.
6. صلاحیت سرهنگ خاکسار را کمیته تصویب نمود.»
«راجع به حسام‌الدین غفاری رئیس اداره حمل و نقل شرکت نفت در آبادان، مقرر فرمودند اجازه تشکیل کمیته شهرستان آبادان به او داده شود. به همین دلیل از لحاظ فوریت امر که نامبرده می‌خواست مسافرت نماید، سرتیپ کیا و سرتیپ علوی‌کیا مراسم تحلیف را با نامبرده انجام و او را از هر حیث با دادن دستورات کافی به آبادان اعزام داشتند.»
در سومین جلسه کمیته مرکزی که در تاریخ 7/9/32 در منزل سرهنگ منصورپور تشکیل شد، «در مورد تقسیم‌بندی مناطق خارج از مرکز کشور و تعیین مسئولیت آنها بحث شد» و تصمیم گرفته شد تا «مناطق خارج از مرکز به طور مجزا بین هر یک از آقایان تقسیم گردد.»:
«1. گرگان، مازندران و گیلان مسئول سرتیپ کیا، معاون سرهنگ علوی‌کیا،                 
2. آذربایجان منهای منطقه کردنشین آن مسئول سرتیپ نصیری، معاون سرتیپ بختیار،
3. کردستان با منطقه کردنشین آذربایجان مسئول سرهنگ منصورپور، معاون سرتیپ بختیار،
4. قزوین، همدان و کرمانشاهان مسئول سرتیپ بختیار، معاون سرهنگ علوی‌کیا،
5. لرستان، خوزستان و اصفهان مسئول سرهنگ علوی‌کیا، معاون سرتیپ بختیار،
6. فارس مسئول سرلشکر عزیزی، معاون سرتیپ کیا،
7. کرمان و مکران مسئول سرتیپ نصیری، معاون سرلشکر عزیزی،
8. برای خراسان چون عده حاضر آشنایی زیاد به آن منطقه نداشته، قرار شد نفر هفتم از اعضای کمیته طوری [از] بین افسران ارتش انتخاب شود که گذشته از صلاحیت عمومی، آشنایی کامل به این منطقه داشته باشد و فعلاً بطور موقت مسئولیت این منطقه نیز برعهده سرتیپ کیا واگذار گردید.»
در این ساختار، کمیته‌های فرعی موظف بودند تا گزارشِ «فعالیت و وضع پیشرفت و برنامه کار» خود را به صورت کتبی برای کمیته اصلی تهیه و ارسال نمایند.
در ساختار جدید سازمانی، کمیته‌های اصلی نیز دارای «آیین‌نامه تخصصی» بودند که نمونه‌ای از آن که مربوط به «کمیته اصلی ارتباطات وزارت پست و تلگراف و تلفن» و در سوابق موجود می‌باشد، به این شرح است :
«وظایف هر یک از کمیته‌های ارتباطات، علاوه بر آنچه که طبق فرمان همایونی و آیین‌نامه رسمی عمومی سازمان کوک تعیین شده، به شرح زیر می‌باشد.
ماده 1. کوشش در راه ازدیاد کمیته‌های فرعی در مرکز، با استفاده از برادرانی که به عضویت سازمان درآمده یا بعداً خواهند آمد.
تبصره 1. حداقل اعضای کمیته‌های فرعی سه نفر و حداکثر نبایستی بیش از هفت نفر باشد.
تبصره 2. شماره اختصاصی کمیته‌های فرعی و اعضای آن بعد از تشکیل از طرف کمیته اصلی تعیین و ابلاغ می‌شود.
تبصره 3. برای پیشرفت و توسعه سازمان، عضویت هر چه بیشتر کارمندان ادارات پست و تلگراف و تلفن در شهرستان‌ها مجاهدت خواهد شد که از نظر فنی به وسیله رابط حوزه وسیله ستاد سازمان از کمیته اصلی مرکزی اخذ دستور نماید.
تبصره 4. برادرانی که به افتخار بازنشستگی نایل می‌شوند، مراتب به ستاد کل سازمان گزارش خواهد شد تا نسبت به شرکت در کمیته‌ها به نحو مقتضی اتخاذ تصمیم شود
تبصره 5. رابط کمیته فرعی با شخص مؤسس کمیته فرعی خواهد بود.
ماده 2. جلسات کمیته اصلی اقلاً در هر هفته یک بار تشکیل می‌شود.
تبصره 1. حضور اکثریت اعضای حاضر در محل جلسات، کمیته‌های اصلی و فرعی را رسمیت خواهد داد.
تبصره 2. اعضای غایب در جلسه بایستی علت عدم حضور خود را قبلاً به دبیر کمیته اطلاع دهند.
ماده 3. اعضای کمیته اصلی که خود تشکیل‌دهنده کمیته‌های فرعی هستند، می‌بایستی برای متشکل نمودن برادران وزارتخانه، ارتباط دائم با رابطین کمیته‌های فرعی داشته تا کوچکترین مشکل یا ناراحتی که در بین آنان مشاهده کردند، به زودی در رفع آن اقدام نمایند.
تبصره 1. رابطین کمیته‌های فرعی موظفند علاوه بر گزارش‌های هفتگی، وضع روحیه و درجه علاقه برادران کمیته‌های فرعی مربوطه را به کمیته اصلی گزارش نمایند تا در صورت فعالیت‌های ثمربخش و فداکاری، از طرف کمیته اصلی مورد تشویق و تقدیر قرار گیرند و چنانچه مشاهده نمایند که کمیته فرعی بنا به عللی از فعالیت بازمانده‌اند، در اولین جلسه کمیته اصلی مطرح و اتخاذ تصمیم نمایند.
تبصره 2. چنانچه کمیته اصلی وجود یک یا چند کمیته فرعی را مفید نداند، موضوع با ذکر دلیل ضمن صورت‌جلسه به ستاد کل سازمان گزارش و درخواست تعیین تکلیف آن را خواهد کرد و تصمیم ستاد سازمان قاطع خواهد بود.
 ماده 4. سعی و اهتمام بر اینکه برادران کارآزموده در پست‌های مؤثر و فعال مرکز و شهرستان‌ها گمارده ‌شوند تا برای انجام بهتر تعهدات سازمان خود در مبارزه با افراد ناصالح در کلیه شئون اداری موفقیت بیشتری داشته باشند.
ماده 5. تقویت برادران فعال در شهرستان‌های حساس و محل‌هایی که فعالیت فوق‌العاده ایجاب می‌نماید، با اعزام برادران حاضر در مرکز به عنوان بازرس و غیره.
ماده 6. نظارت و دقت در رفتار و اعمال برادران چه در مرکز و چه در خارج از مرکز در موقع لزوم با اعزام بازرس‌های مورد اطمینان و یا خنثی کردن فعالیت افراد ناصالح که به وسایلی مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند.
ماده 7. نظارت دقیق در اجرای دستورات ستاد سازمان مرکزی و انعکاس آنها به کمیته‌های فرعی.