به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 858
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 23,027
بازدید ماه: 113,890
بازدید کل: 23,775,691
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۷۳ - رهبر انقلاب: زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری ۱۳۹۹/۰۲/۲۲

رهبر انقلاب: زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری

پاسخ رهبر انقلاب به نامه رمزی یکی از اسرای دربند صدام +عکس

  شب قدر؛ فرصت مغفرت طلبی و عذرخواهي
از خداى متعال عذرخواهى كنيد. حال كه خداى متعال به من و شما ميدان داده است كه به سوى او برگرديم، طلب مغفرت كنيم و از او معذرت بخواهيم، اين كار را بكنيم، والّا روزى خواهد آمد كه خداى متعال به مجرمين بفرمايد: لايؤذن لهم فيعتذرون؛ و به آنها اجازه داده نمی‌شود که عذرخواهی کنند! (1). خداى نكرده در قيامت، به ما اجازه‌ عذرخواهى نخواهند داد. به مجرمين اجازه نمى‌دهند كه زبان به عذرخواهى باز كنند؛ آنجا جاى عذرخواهى نيست. اينجا كه ميدان هست، اينجا كه اجازه هست، اينجا كه عذرخواهى براى شما درجه مى‌آفريند، گناهان را مى‌شويد و شما را پاك و نورانى مى‌كند، از خداى متعال عذرخواهى كنيد. اينجا كه فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهى را متوجّه و شامل حال خودتان كنيد. فاذكرونى اذكركم(2)؛ (مرا به ياد آوريد، تا من شما را به ياد آورم).
در همان لحظه‌اى كه شما دلتان را متوجّه خداى متعال و خدا را در دل خودتان حاضر مى‌كنيد و به ياد خدا مى‌افتيد، خداى متعال در همان لحظه، چشم لطف و مهر و عطوفتش متوجّه شماست؛ دست لطف و بذل و بخشش او به سوى شما دراز است. خدا را به ياد خودتان بيندازيد و الّا روزى خواهد رسيد كه خطاب الهى به سمت گناهكاران مى‌آيد كه انّا نسيناكم(3)؛ ما شما را فراموش كرديم، ما شما را به دست فراموشى سپرده‌ايم، برويد! عرصه‌ قيامت اين‌گونه است.
رمضان بهترين فرصت در ايّام سال
شب قدر بهترين فرصت در ماه رمضان
امروز كه خداى متعال اجازه داده است كه شما به زارى، تضرّع و گريه بپردازيد، دست ارادت به سوى او دراز كنيد، اظهار محبّت نماييد و‌ اشك صفا و محبّت را از دل گرم خودتان به چشم‌هايتان جارى سازيد. اين فرصت را مغتنم بشماريد، و الّا روزى هست كه خداى متعال به مجرمين بفرمايد: لاتجأروا اليوم(4)؛ برويد، زارى و تضّرع نكنيد، فايده‌اى ندارد: انّكم منّا لاتنصرون؛ قطعاً شما از جانب ما يارى نخواهيد شد.(5)
 اين فرصت، فرصت زندگى و حيات است كه براى بازگشت به خدا در اختيار من و شماست و بهترين فرصتها ايّامى از سال است كه از جمله‌ آنها ماه مبارك رمضان است و در ميان ماه مبارك رمضان، شب قدر!
شب قدر هم در ميان اين سه شب است. طبق روايتى كه مرحوم محدّث قمى نقل مى‌كند، سؤال كردند كه كدام يك از اين سه شب ‌ـ يا دو شب بيست‌ويكم و بيست‌وسوم ‌ـ شب قدر است؟ در جواب فرمودند: چقدر آسان است كه انسان، دو شب ‌ـ يا سه شب ‌ـ را ملاحظه‌ شب قدر كند. چه اهميت دارد بين سه شب مردّد باشد. مگر سه شب چقدر است؟ كسانى بوده‌اند كه همه‌ ماه رمضان را از اول تا آخر، شب قدر به‌حساب مى‌آوردند و اعمال شب قدر را انجام مى‌دادند! قدر بدانيد.
ملتى كه دل خود را با خداى خود اين‌گونه صاف كند كه درِ خانه‌ خدا برود، از خدا صادقانه بخواهد و به خدا صادقانه پناه ببرد، هرگز بدبخت و روسياه نخواهد شد؛ دچار فساد، دچار ذلّت، اسير دشمن و دچار اختلاف داخلى نخواهد شد. آنچه از اين بدبختيها بر سر ملت‌ها مى‌آيد، فبما كسبت ايديكم(6)؛ بر اثر كوتاهيها، غفلتها، گناهان و فسادهايى است كه خودمان براى خودمان درست مى‌كنيم! كسى كه درِ خانه‌ خدا مى‌رود، خود را يك قدم به عصمت و به حفظ و نگهدارى از گناه نزديك مى‌كند.
به خدا پناه ببريم، از خدا بخواهيم، براى خدا كار كنيم و قدم برداريم و دل‌ها را به خدا بسپريم. صفاى دل‌هايمان را با ياد خدا روزافزون كنيم. وقتى دل‌ها با صفا شد؛ وقتى دل‌ها چنگ در دنيا نزد و اسير دنيا و مادّيات نشد، آن وقت جامعه، جامعه‌اى مى‌شود با مردمى حقيقتاً نورانى و باصفا و پاك. چنين مردمى، خوب تلاش مى‌كنند، خوب كار مى‌كنند، دنياى خودشان را هم خوب مى‌سازند. دلبسته نبودن به دنياى شخصى، معنايش نساختن دنيا نيست؛ آبادى دنيا، كارى براى خدا و جزو كارهاى اُخروى است. آنچه كه به آبادى زندگى مادّى مى‌انجامد، چيزى است كه خدا از ما خواسته است و اين هم يك عمل اُخروى است. همين هم وقتى با ياد خدا همراه باشد، بهتر، روانتر، شيرينتر و كاملتر انجام مى‌گيرد.
اين روزها را قدر بدانيد. شبهاى قدر را حقيقتاً قدر بدانيد. قرآن صريحاً مى‌فرمايد: خير من الف شهر(7)؛ يك شب بهتر از هزار ماه است! اين خيلى ارزش دارد. شبى است كه ملائكه نازل مى‌شوند. شبى است كه روح نازل مى‌شود. شبى است كه خداى متعال آن را به‌عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنى درود و تحيّت الهى بر انسانهاست، هم به معناى سلامتى، صلح و آرامش، صفا ميان مردم، براى دل‌ها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوى، چنين شبى است! شبهاى قدر را قدر بدانيد و براى مسائل كشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمين و مسائل كشورهاى اسلامى دعا كنيد.
كشورهاى اسلامى چقدر مشكلات دارند! حلّ آن مشكلات را از خدا بخواهيد. براى همه‌ انسانها دعا كنيد. براى هدايت انسانها، براى خودتان، براى زندگي‌تان، براى مسئولينتان، براى كشورتان، براى گذشتگانتان و براى آن چيزى كه مى‌خواهيد خداى متعال به شما بدهد، دعا كنيد. اين ساعات و دقايق را قدر بدانيد.
بیانات  در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ تهران ـ 26/10/1376
____________
1. مرسلات / 36
2.  بقره، 152.
3.  ‌ سجده، 14.
4و 5. مؤمنون، 65.
6. شورى، 30.
7. قدر، 3.