به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 164
بازدید دیروز: 901
بازدید هفته: 7,233
بازدید ماه: 164
بازدید کل: 23,784,533
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۰۱ خرداد ۱٤۰۳
Tuesday , 21 May 2024
الثلاثاء ، ۱۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
خرداد 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
313029282726
آخرین اخبار
۶۰۰ - در بیست و نهمین سفر استانی دولت : استقبال پرشور کارگران کارخانه احیاشده هپکواز رئیس‌جمهور ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
در بیست و نهمین سفر استانی دولت :
 
استقبال پرشور کارگران کارخانه احیاشده هپکواز رئیس‌جمهور 
 
۱۴۰۱/۰۴/۳۱

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز جمعه به منظور برگزاری بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی، با استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولین استانی وارد استان مرکزی شد.
دیدار با اقشار مختلف مردم، نشست با ایثارگران، نخبگان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان مرکزی بود.
آیت‌الله رئیسی را در این سفر وزرای کشور، آموزش و پرورش، صمت، نیرو، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌سازمان انرژی اتمی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و معاون اجرایی همراهی می‌کردند.
رئیسی در بدو ورود به استان مرکزی ضمن عرض احترام به خانواده شهدا و ایثارگران این استان گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیاری دارد، از جمله اینکه این استان قطب صنعتی کشور است.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش مهم استان مرکزی در پشتیبانی از دفاع مقدس گفت: این استان غیر از تقدیم بیش از ۶ هزار شهید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی در پشتیبانی‌های صنعتی، تخصصی و فنی در دفاع مقدس داشته است.
رئیسی با تشریح ظرفیت‌های استان مرکزی گفت: این استان دارای صنایع سنگینی است که هر کدام‌ نماد اعتماد به نفس و غرور ملی در کشور هستند و باید به آنها توجه ویژه شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه استان مرکزی مهد مفاخری چون امام خمینی(ره) و آیت‌الله اراکی است، در مورد اقدامات دولت برای رفع مشکلات این استان گفت: بررسی‌هایی برای رفع مشکلات استان انجام و اولویت‌هایی‌ در این زمینه تعیین شده است. علی‌رغم وجود مشکلات بسیار، در استان ظرفیت‌هایی همچون نیروی جوان و کارآمد وجود دارد که این نیروی کارآمد می‌تواند خیلی از کارها را پیش ببرد.
اساس مشکل مجتمع صنایع آذرآب مدیریتی است
رئیسی در اولین برنامه سفر خود به استان مرکزی با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواست‌های آنها، با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول‌ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.
رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست واگذار شود.
رئیسی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تاکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ده درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ان‌شاءالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه‌هزار نفر سابق بازگردد.
رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.
مجتمع عظیم صنعتی آذرآب در سال‌های گذشته طی فرآیند خصوصی‌‌سازی واگذار شده بود اما به دلیل تخلفات گسترده در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه توسط آیت‌الله رئیسی مالکیت این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شده بود اما این بانک نیز نتوانسته به خوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.
محصولاتی که مشابه داخلی دارند نباید از خارج وارد شود
رئیس‌جمهور در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.
رئیسی در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید بصورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.
رئیس‌جمهور با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات واحدهای تولیدی چون هپکو و آذرآب قابل حل است، اظهار داشت: مسئولین با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.
حضور رئیس‌جمهور در شرکت هپکو در حالی بود که که در طول این سال‌ها کارگران هپکو حمایت ویژه آیت‌الله رئیسی را عامل مهمی در جهت سروسامان گرفتن وضعیت این شرکت بحران زده پس از خصوصی ‌سازی می‌دانند و در جریان دادگاه کارگران نیز دستورات قاطع و مستقیم آیت‌الله رئیسی نقش مهمی در رسیدگی منصفانه به پرونده داشت.
روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در حالی استان مرکزی میزبان آیت‌الله رئیسی رئیس‌دولت سیزدهم بود که وضعیت کارگران هپکو به فاصله حدود ۳ سال از سفر قبلی وی در کسوت رئیس‌دستگاه قضا به استان مرکزی و پیگیری‌های صورت گرفته‌اش بسیار متفاوت از قبل بوده و این روزها چراغ تولید در هپکو روشن بوده و کارگران تمام اتفاقات مثبت را در گرو پیگیری و دستورات آیت‌الله رئیسی می‌دانند.
کارگران هپکوی اراک با نصب بنرهایی در سطح خیابان محدوده هپکو ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور با عبارت‌هایی همچون «رئیسی سپاس» و «رئیسی مرسی» از رئیس‌جمهور بابت حمایت و دفاع از هپکو و کارگران این شرکت هم تقدیر و تشکر کرده و هم استقبال جالبی کردند.
بازدید رئیس‌جمهور از خانه پدری امام خمینی(ره) در خمین
رئیس‌جمهور همچنین روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در منزل پدری امام خمینی(ره) در شهر خمین ضمن قرائت فاتحه یاد بنیانگذار کبیر انقلاب را گرامی داشت.
این مکان مقدس محل زندگی مرحوم سید احمد جد بزرگوار امام خمینی(ره) از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۸۵هجری قمری و محل تولد حضرت امام خمینی(ره) بوده است.
در کنار مبارزه با مظاهر فساد اراده جدی برای مبارزه با بسترها و ساختارهای فسادزا داریم
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی(ره) بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام(ره) تاکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام(ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد.
رئیسی با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید به‌عنوان مهم‌ترین راهکار اشتغالزایی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تولید از مولفه‌های مهم استقلال و قدرت در کشور است و دولت سیزدهم که با شعار ایران قوی شکل گرفته، بدون تردید، رونق تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور می‌داند.
رئیس‌جمهور فعال‌‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزء مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند و با تاکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تاکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تاکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به‌عنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم.
آیت‌الله رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.
رئیسی در پایان تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دیگر اولویت دولت در حوزه اقتصاد خواند و افزود: علاوه‌بر اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دنبال می‌کنیم، زیرا این امر آثار ضدتورمی دارد. همچنین یکی از نگرانی‌ها و برنامه‌های دولت، مهار تورم است. مردم بدانند همراهی‌شان با مسئولین بسیاری از رانت‌خواری‌ها را از اساس ریشه‌کن خواهد کرد.
سند جامع جهادسازندگی مبتنی بر اولویت‌ها و نیازهای نقاط مختلف کشور تدوین شود
آیت‌الله رئیسی همچنین روز پنجشنبه در نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری یک سازوکار جدید برای ایجاد انسجام و هماهنگی در حوزه جهاد سازندگی، گفت: پس از مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که شورای‌عالی جهادسازندگی می‌تواند با استفاده از تجربیات گذشته، حرکت‌های آینده را هدایت، حمایت و نظارت کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش ویژه شورای عالی جهاد سازندگی در انسجام‌بخشی به فعالیت‌های جهادی و تشخیص نیازها و اولویت‌ها، خاطرنشان کرد: تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می‌تواند از محورهای فعالیت شورای‌عالی جهادسازندگی خصوصا در مناطق روستایی و مناطق حاشیه‌ای شهرها باشد.
رئیسی با اشاره به سایر حوزه‌های هدف و چارچوب‌های فعالیت جهادسازندگی، خاطرنشان کرد: دایره فعالیت‌های جهادسازندگی باید روستاها، حاشیه شهرها و برخی مناطق شهری را دربرگیرد. شورای‌عالی جهادسازندگی باید مشوق و حامی گروه‌های جهادی باشد. لازم است هرکس که با انگیزه جهادی در میدان حضور دارد مورد حمایت قرار گیرد تا انگیزه او به سردی نگراید. موفقیت این کار در مردمی‌‌سازی است و هر کاری مردمی ‌شود، ماندگار خواهد شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرط موفقیت شورای‌عالی جهادسازندگی را برخورداری از یک دبیرخانه فعال دانست، اظهار داشت: اگر ایجاد هماهنگی و انسجام‌بخشی را مهم‌ترین شان تشکیل شورای عالی جهادسازندگی در نظر بگیریم، بدیهی است که مهم‌ترین جزء در ایفای این وظیفه، دبیرخانه فعال و پرکار این شورا خواهد بود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حرکت‌های جهادی را باید با محوریت پیشرفت و عدالت تعریف کنیم، اظهار داشت: باید برپایه سند آمایش سرزمینی، سند جامعی را در حوزه جهاد سازندگی تدوین کنیم و این سند مبنای همه اقدامات و برنامه‌های جهادی در اقصی‌نقاط کشور باشد.
قاچاق و واردات بی‌رویه خنجری به قلب تولید و اشتغال کشورند
آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که روز پنجشنبه برگزار شد با تاکید بر ضرورت انسجام و هماهنگی تمامی دستگاه‌های دخیل در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نقش ستاد را در دستیابی به این هماهنگی حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: به تعبیری، مهم‌ترین مسئله در موضوع مبارزه با قاچاق، مسئله هماهنگی است. تقویت نقش قرارگاهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در تحقق انسجام بسیار مهم است و باید به این سمت حرکت کنیم.
رئیس‌جمهور اصلاح ساختارهای منجر به وقوع قاچاق کالا را نقطه کانونی در سیاستگذاری مبارزه با قاچاق کالا خواند و افزود: دولت سیزدهم چنان‌که پیش از این هم بارها اعلام شده، این اراده را دارد که با اصلاحات ساختاری و نهادی، زمینه‌های فسادزا و روندهایی که موجب وقوع قاچاق می‌شوند را از بین ببرد. مادامی که ما علت را برطرف نکنیم و صرفا به مقابله با معلول اکتفا کنیم، هدف اصلی که ریشه‌کن شدن قاچاق کالاست تحقق نخواهد یافت.
رئیسی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید از سرمنشاء آغاز شود، افزود: ما باید با اصلاح ساختارهای معیوب، مطلوبیت و صرفه اقتصادی قاچاق را از میان ببریم. وقتی هزینه قاچاق از طریق تقویت سازوکارهای نظارتی و بسط شفافیت افزایش یابد، به طور طبیعی گرایش به آن کاهش خواهد یافت.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر تقویت روندهای نظارتی در این زمینه، گفت: لازم است سامانه‌هایی که در حال حاضر در زمینه قاچاق کالا فعال هستند به نحوی تکمیل یا مشمول اصلاح عملکردی شوند که به جای مقابله پسینی، به سمت پیشگیری از قاچاق حرکت کنیم.
رئیسی با اشاره با اینکه پیشرفت کار در بحث سامانه‌های مربوطه چندان رضایت‌بخش نیست، افزود: معمولاً پیشرفت کند و رکود در تکمیل پروژه‌ها به بحث بودجه و تامین مالی نسبت داده می‌شود اما واقعیت این است که خیلی از اوقات، مسئله به پیمانکار و ضعف نظارتی دستگاه‌های مسئول باز می‌گردد. از همین امروز باید با یک بررسی دقیق و برطرف نمودن کاستی‌ها، به زمانبندی دقیقی برای تکمیل و ارتقای سامانه‌های مرتبط با قاچاق کالا برسیم. امروز کشور در این حوزه هیچ وقتی برای تلف کردن ندارد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ساماندهی بازارچه‌های مرزی را یک اولویت مهم در حوزه مبارزه با قاچاق توصیف و خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی اگر به درستی و زیر نظر استاندارها ساماندهی شوند، هم شاهد رونق تجارت مرزی خواهیم بود و هم با تقویت معیشت مرزنشینان، زمینه‌ بروز پدیده‌هایی همچون کولبری و ته‌لنجی از میان خواهد رفت. این کار در عین حال اثربخشی نظارت‌های دولتی در حوزه تجارت مرزی را نیز بیشتر می‌کند.
رئیسی با تاکید بر مبارزه قاطع و اثربخش با قاچاق سازمان‌یافته، گفت: در زمینه قاچاق سازمان‌یافته در درجه اول انسداد منابع مالی از طریق مبارزه موثر با پولشویی اولویت دارد و در درجه ثانی نیز ردگیری و نظارت شبکه‌های مرتبط حائز اهمیت است. در هر دو مرحله ما نیازمند اقدامات اطلاعاتی و امنیتی برای مبارزه اثربخش هستیم.
وی در پایان اهمیت تبلیغ کالای داخلی و افزایش اعتماد عمومی به تولید داخل را دیگر گام مهم در مسیر مبارزه با قاچاق دانست و اذعان داشت: قاچاق کالا و واردات بی‌رویه، خنجری است که در قلب تولید داخل و اشتغال فرو می‌رود. ما اگر بتوانیم با افزایش مستمر کیفیت تولیدات داخل و در عین حال کارهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای، گرایش مردم به کالای ایرانی را بیشتر کنیم، به طور طبیعی هم از واردات بی‌رویه جلوگیری می‌شود و هم گامی موثر در مبارزه با قاچاق کالا برداشته خواهد شد.

با حضور رئیس‌جمهور :
افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور

مشرق نیوز - عکس/ افتتاح بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی

آیت‌الله رئیسی بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را در شهرستان خمین افتتاح کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد.
این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تامین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمامی اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد.
این شرکت خصوصی همچنین در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی (مزرعه خورشیدی) کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در شهرستان محلات استان مرکزی است.