به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,377
بازدید دیروز: 6,207
بازدید هفته: 23,231
بازدید ماه: 44,201
بازدید کل: 23,706,022
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 30 April 2024
الثلاثاء ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۶۳۲ - آیت‌الله رئیسی در جلسه مشترک دولت و استانداران تأکید کرد: ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
آیت‌الله رئیسی در جلسه مشترک دولت و استانداران تأکید کرد:
ضرورت اقدامات عملی دولت و استانداران برای ارتقای امید و اعتماد مردم
   ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دیروز چهارشنبه در نشست مشترک اعضای هیئت دولت با استانداران سراسر کشور، ضمن قدردانی از لطف و محبت رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت با ایشان، گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز گذشته دولت را مورد لطف و محبت قرار دادند و با سخنان حکیمانه دولتمردان را راهنمایی و راهبردها را برای سال‌های آینده روشن کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به اولویتِ صیانت از امید و اعتماد مردم در جهت‌گیری‌های کلان دولت، گفت: امید و اعتمادی که در مردم ایجاد شده سرمایه‌ای برای دولت است و باید با تصمیمات اثربخش، پیگیری‌های مجدانه، گزارش‌های صادقانه و ارتباط مستمر با مردم ارتقا یابد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت سرعت عمل در اقدامات دولت گفت: سرعت عمل به مثابه یکی از مصادیق کار جهادی در دولت، همواره به عنوان یک اصل مورد توجه همه مدیران و مسئولان و بخش‌های مختلف قرار گیرد و به هیچ وجه کاری با تأخیر و اهمال مواجه نشود.
رئیسی در ادامه به ویژگی مسئولیت‌پذیری دولت که از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ابتدا تاکید داشتیم که دولت در عرصه تصمیم‌گیری، مصمم، بدون بهانه‌تراشی و با روحیه مسئولیت‌پذیری تصمیمات لازم را اتخاذ نماید و در عرصه عمل، با دقت، جدیت و اجرای به موقع تصمیمات را به ثمر برساند.
اهمیت و ضرورت عمل دولت به وعده‌ها دیگر محور مهم سخنرانی رئیس‌جمهور در دیدار با استانداران کشور بود. آقای رئیسی صادق‌الوعد بودن دولت را یک شاخص مهم ارتقای امید و اعتماد در کشور خواند و گفت: حتماً تلاش کنیم، چه وعده‌های مقطعی و موردی و چه وعده‌های کلان، به شکل صحیح و به‌موقع پیگیری و محقق شوند و اگر اجرای وعده‌ای در جایی و به هر دلیلی با اشکال مواجه شد، برای مردم توضیح داده شود.
توجه به اولویت‌های مهم، به‌ویژه مسایل اقتصادی با پیوست فرهنگی نکته دیگری از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد و افزود: همه مسایل کشور دارای اهمیت است، اما مسئله اقتصاد از آنجا که به معیشت مردم مربوط است باید با جدیت دنبال و اقدامات انجام شده برای مردم تبیین شود.
رئیس‌جمهور بر ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی در دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری‌ها برای تبیین اقدامات خوب و مؤثر دولت تاکید کرد و اظهار داشت: روابط عمومی استانداری‌ها با همت مضاعف به وظایف خود در زمینه تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت در فضای مجازی و رسانه‌ها عمل کنند.
رئیسی در ادامه انسجام و یکصدایی میان اعضای دولت را امری ضروری در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت خواند و خطاب به دولتمردان تاکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت را با بیان مناسب و در زمان مناسب، به شکل صحیح و دقیق برای مردم تبیین کنید و از بروز ناهماهنگی و اقدامات یا اظهارات غیرضروری پرهیز شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه به ارتقای شاخص‌های اصلی اقتصاد از جمله کنترل تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، درآمد سرانه و کاهش فاصله طبقاتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: علاوه‌بر بانک مرکزی و مرکز آمار که در این زمینه مسئولیت دارند، در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نیز کارگروهی تشکیل خواهد شد که شاخصه‌ها و آمارهای اقتصادی را به صورت دقیق احصا و علل و عوامل کاهش یا افزایش آنها را در قالب گزارش کارشناسی شده ارائه دهد.
رئیسی در ادامه توجه به تولید را به عنوان یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب به دولت مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: استانداران موظف‌اند با پیگیری‌های مستمر موانع تولید را شناسایی و رفع و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل را فعال کنند. گاهی مشکل یک واحد تولیدی تعطیل شده با یک پیگیری ساده رفع و ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال آن فعال می‌شود.
رئیس‌جمهور همچنین بار دیگر بر ضرورت همراهی شبکه بانکی در احیای واحدهای تولیدی در کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: مجددا تاکید می‌کنم که بانک‌ها به هیچ‌وجه اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی به بهانه‌های مختلف را ندهند.
موضوع مسکن و رفع عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تولید آن دیگر محور سخنرانی رئیس‌جمهور در این جلسه بود. رئیسی تامین مسکن برای مردم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و گفت: استانداران مسئله تأمین مسکن و کنترل اجاره‌بها را به شکل ویژه دنبال کنند و در تصمیمات خود در این زمینه منتظر دستور یا اجازه از مرکز نباشند.
فعال‌‌سازی معادن و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع خدادادی، مسئله دیگری بود که رئیس‌جمهور آن را مورد تأکید قرار داد و افزود: معادن جزو ثروت‌ها و ذخایر مهم کشور محسوب می‌شود که زمینه اشتغال و ارزش افزوده زیادی دارند و نباید به بهانه‌های مختلف از جمله مسایل زیست‌محیطی قابل حل و فصل، تعطیل شوند.
رئیسی افزود: قابل قبول نیست که با گذشت یک سال از عمر دولت همچنان شاهد معطل ماندن معادنی برای بهره‌برداری باشیم. هیچ نهاد و سازمانی مجاز نیست به هر بهانه‌ای فعال‌‌سازی و بهره‌برداری از معادن را متوقف کند.
رئیس‌جمهور استفاده از ظرفیت دریا در زمینه اقتصاد به‌ویژه سواحل مکران را از اولویت‌های دولت دانست و بر ضرورت فعال‌‌سازی و بهره‌برداری از اقتصاد دریا در استان‌های ساحلی کشور تأکید کرد.
برای رشد نظام اداری
ارزیابی مدیران باید به صورت دائم انجام شود
رئیس‌جمهور در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی نیز با بیان اینکه مدیریت در تمام نظام‌های اداری جهان وجود دارد و باید دید که چه باید کرد تا نظام اداری در هر کشور کارآمد شود، اظهار کرد: این دغدغه تمام کسانی که در رشته مدیریت تحصیل کرده و کار می‌کند است تا تشخیص داده شود که چه باید کرد تا در نظام اداری بهترین حالت شکل بگیرد.
رئیسی با بیان اینکه کنترل لازم و ضروری است تصریح کرد: البته کنترل برای مچ‌گیری نیست بلکه برای تداوم اعتماد است و تداوم اعتماد نیز در گرو نظارت است، از این رو نظارت به صورت سیستمی باید وجود داشته باشد و این به معنای سلب اعتماد نیست.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارت بیرونی، کمک به نظارت درونی سازمان‌ها هستند، گفت: به هر میزان اخلاق و معنویت در یک سازمان رشد کند، به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری‌های اداری و تخلفات خواهیم بود. نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این قضیه منوط به کارآمدی کارکنان اداری است.
با حضور رئیس‌جمهور
از سامانه دولت‌سنج رونمایی شد
رئیسی با تاکید بر اینکه نظام اداری باید نظامی کارآمد باشد اظهار کرد: باید متناسب با ماموریت، سازمان کار تشکیل شده و بعد متناسب با این امر، افراد به‌کار گرفته شوند؛ این نظام اداری کارآمد است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بازنگاهی به نظام اداری کشور ضروری است، گفت: ما نیازمند تحول در نظام اداری هستیم، این تحول شامل عدالت در جذب، پرداخت، ارتقا و تمام شئون اداری، است و این تحول با نگاه تحولی ممکن خواهد شد. باید نظام اداری پاسخگو تشکیل شود که هر فردی با هر زبانی وارد دستگاه شود، بدون مشکل کارش انجام شود و نباید تلفن زدن و پارتی داشتن در نظام اداری ما وجود داشته و مدنظر باشد.
در این مراسم سامانه دولت سنج که حاوی مستندات شاخص‌ها و نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است، توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور راه‌اندازی شد.
کنترل هزینه‌های جاری و کاهش نرخ تورم
با جدیت دنبال شود
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی گزارشی درباره روند کاهشی تورم ماهانه در کشور به‌ویژه کنترل رشد قیمت اقلام خوراکی در مردادماه بیان شد.بر اساس این گزارش نرخ تورم مرداد ۲ درصد اعلام شد که در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش محسوسی داشته است.
رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم کاهش تورم تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای اقتصادی ضمن کنترل هزینه‌های خود، با تمام توان برنامه‌های مصوب را برای کاهش هر چه بیشتر نرخ تورم به‌ویژه در کالاهای مربوط به معیشت و سفره مردم اجرا کنند.
در این جلسه همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از نتیجه اقدامات خود در زمینه تولید و عرضه انواع خودرو در داخل کشور ارائه داد.
بر اساس این گزارش به همت صنعتگران داخلی میزان عرضه خودرو بدون نقص قطعه، در پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد فزاینده‌ای یافته و صنعت خودرو کشور توانسته با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی زنجیره تولید را کامل کند.
پس از این گزارش، صنایع خودرو‌سازی کشور موظف شدند در کنار افزایش تولید، با نوآوری و ارتقای فناوری و با کمک گرفتن از صنایع و واحدهای دانش‌بنیان، تلاش خود برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل را مضاعف کنند.
استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های علوم انسانی
برای غنا بخشیدن به علوم انسانیِ اسلامی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان و ارزشمند پژوهشگاه‌های علوم انسانی در حوزه و دانشگاه در جهت غنا بخشیدن به علوم انسانیِ اسلامی تاکید کرد.
رئیس‌شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تاکید بر ضرورت ایفای نقش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های علوم انسانی در جهت باز‌سازی و اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی کشور، از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا خواست طرح‌ها و پیشنهادهای خود را برای این منظور به دبیرخانه شورا ارائه کنند.
در ادامه جلسه گزارش عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح و عملکرد این شورا در طول ۱۳ سال سپری شده از تاسیس آن در سال ۱۳۸۸ از سوی اعضا مرور شد.