به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,577
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 6,637
بازدید ماه: 72,710
بازدید کل: 23,734,520
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۶۵ - با حضور رئیس‌قوه‌قضائیه رونمایی از محصولات علمی استراتژیک سازمان پزشکی قانونی ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
ایران جزو ۵ کشور سازنده «نمونه‌گیر خودکار» قرار گرفت

 با حضور رئیس‌قوه‌قضائیه

رونمایی از محصولات علمی استراتژیک سازمان پزشکی قانونی

    ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

محصولات علمی استراتژیک سازمان پزشکی قانونی با حضور رئیس قوه‌قضائیه رونمایی  شد | خبرگزاری ایلنا

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، دستگاه اتوسمپلر (نمونه‌گیر خودکار) نخستین دستگاهی بود که توسط رئیس‌قوه قضائیه از آن رونمایی شد. اتوسمپلر‌ها دستگاه‌هایی هستند که به طور خودکار و بدون دخالت کاربر، نمونه‌ها را از سینی آن برداشته و به دستگاه آنالیز (GC و GC-MASS و HPLC) تزریق می‌کنند. نیاز به دقت بالا و تکرارپذیری در تزریق و همچنین استفاده تمام‌وقت از ظرفیت‌های بالای دستگاه‌های آنالیز، ضرورت استفاده از اتوسمپلر‌ها را دوچندان کرده است. 
بومی‌‌سازی دستگاه نمونه‌گیر خودکار، یکی دیگر از خدماتی است مرکز تحقیقات پزشکی قانونی طی سال جاری آن را به انجام رسانده است. این دستگاه از جمله تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به شمار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دستگاه GC و GC-MS و حتی HPLC را دارد. این دستگاه قابلیت تزریق ۱۲۰ نمونه را به صورت خودکار دارد که این میزان تا ۵۰۰ نمونه قابل افزایش بوده و توانایی کارکرد تا ۸ روز پیاپی را دارد.
نمونه‌گیر خودکار ایرانی برخلاف دستگاه‌های مشابه خارجی خود قابلیت اضافه کردن افزونه‌های مختلف مانند HEADSPACE و SPME را نیز در یک سیستم دارد. 
طبق اعلام دست‌اندرکاران تولید دستگاه نمونه‌گیر خودکار، ساخت این دستگاه (به جز دوره تحقیقاتی)، 6 ماه زمان برده است؛ نمونه‌گیر خودکار ایرانی ۱۳ مزیت بیشتر از نمونه‌گیر‌های خودکار خارجی دارد. هزینه ساخت آن یک دهم نمونه‌های خارجی است و در تولید این محصول از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده شده است. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران با ساخت دستگاه نمونه‌گیر خودکار، جزو پنج کشور سازنده این محصول گرفت. پیش از ایران، تنها کشور‌های ژاپن، سوئیس، ایتالیا و آمریکا موفق به ساخت دستگاه اتوسمپلر شده بودند.
همچنین در حضور رئیس‌دستگاه قضا، از نسخه جدید کیت‌های ژنتیک کارت FTA (نگهداری نمونه زیستی) و مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک که توسط سازمان پزشکی قانونی تولید شده است رونمایی شد. یکی از کیت‌ها، کیت تعیین هویت ژنتیکی واجد ۲۸ جایگاه بهینه‌‌سازی شده برای PCR مستقیم است و برای نمونه‌های لکه و سواپ جمع‌آوری شده از صحنه جرم بافت نرم و سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کیت دومی نیز که از آن رونمایی شد کیت تعیین هویت ژنتیکی واجد ۱۷ جایگاه کروموزوم‌های آتوزوم بهینه‌‌سازی شده بود؛ از این کیت برای نمونه‌های لکه و سواپ جمع‌آوری شده از صحنه جرم، بافت نرم و سخت استفاده می‌شود. 
رئیس‌قوه قضائیه پس از رونمایی از این محصول و استماع مطالب دست‌اندرکاران تولید آن، ضمن تمجید از پیشرفت‌های سازمان پزشکی در تولید کیت‌های ژنتیک، به نکته‌ای مهم ‌اشاره کرد و خطاب به دست‌اندرکاران و سازندگان این کیت‌ها تصریح کرد: مطلوب آن است که در زمان تولید این قبیل محصولات نوین بومی، از عبارات و واژه‌های فارسی بر روی بسته‌بندی این محصولات استفاده شود و باید بدانیم که این مهم، یک افتخار است.
 ایران آماده صادرات کیت ژنتیک است
رئیس‌سازمان پزشکی قانونی کشور هم در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش سراسری طب و قضا گفت: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که برای رفع مشکلات سازمان ایجاد شده است طی سال‌های اخیر با تولید و بومی‌‌سازی محصولات و تجهیزات مورد نیاز سازمان در مسیر خودکفایی در حال حرکت است و طی این سال‌ها یک ریال از بودجه‌های دولتی نیز استفاده نکرده است.
عباس مسجدی افزود: با تولید محصولات مرکز تحقیقات و ارتقای تولیدات آن، مشکلات و نیاز‌های ما به ویژه در حوزه آزمایشگاه ژنتیک که بسیار تخصصی و با فناوری بالا است، مرتفع شد و امروز به تولیداتی رسیده‌ایم که به مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر هستند.
مسجدی ادامه داد: تنها پنج محصول تا رسیدن به خودکفایی کامل در حوزه مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک فاصله داریم. تا هفته قوه‌قضائیه سال آینده این محصولات را نیز تولید و رونمایی خواهیم کرد که با این اتفاق در زمینه مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک به طور کامل خودکفا خواهیم شد.
وی اظهار داشت: ایران آماده صادرات محصولات تولید شده به کشور‌های دیگر از جمله آمریکاست.