به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,899
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 15,546
بازدید ماه: 36,516
بازدید کل: 23,698,338
افراد آنلاین: 27
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۳۵ - در حضور رهبر انقلاب: موشک ‌هایپرسونیک «فتاح 2»، سامانه پدافندی «مهران» و پهپاد «شاهد 147» رونمایی شد ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
در حضور رهبر انقلاب:
 موشک ‌هایپرسونیک «فتاح 2»، سامانه پدافندی «مهران»
و پهپاد «شاهد 147» رونمایی شد 
۱۴۰۲/۰۸/۲۸

رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح 2» و پهپاد «شاهد 147» | خبرگزاری فارس

در جریان بازدید فرمانده کل قوا از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «موشک ‌هایپرسونیک فتاح 2»،«سامانه پدافندی متحرک مهران» و «سامانه ارتقاء یافته ۹دی» و همچنین «پهپاد شاهد۱۴۷» رونمایی شد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا صبح یکشنبه با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.
در جریان این بازدید از «موشک ‌هایپرسونیک فتاح 2»، دستاوردی دیگر از تفکر بسیجی و مدیریت جهادی رونمایی شد. فتاح ۲ موشک‌ هایپرسونیک (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید است که در دسته تسلیحات ‌هایپرسونیک HGV دسته‌بندی می‌شود.
به گزارش فارس، تنها ۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران فناوری این نوع از تسلیحات ‌هایپرسونیک را در اختیار دارند.
همزمان با حضور رهبر انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، «سامانه پدافندی متحرک مهران»، «سامانه ارتقاء یافته ۹دی» و «پهپاد شاهد ۱۴۷» نیز رونمایی شد.
حضور رهبر انقلاب در کنار پهپاد غزه
در جریان بازدید فرمانده کل قوا از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، تصویری از حضور رهبر انقلاب در کنار پهپاد غزه منتشر شد.
سال ۱۴۰۰ و در آستانه سوم خرداد، از چند دستاورد مهم نیروی هوافضای سپاه از جمله یک پهپاد پهن‌پیکر رونمایی شد.
ویژگی‌های پهپاد غزه
در رونمایی از این پرنده بدون سرنشین غول پیکر که مقارن با پیروزی انتفاضه جدید فلسطینیان بود، نام «غزه» برای این پهپاد جدید عنوان شد تا نشانی از تکرار پیروزی‌های مقاومت بر دشمن اشغالگر باشد. این هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین با تنوع مأموریت بالا در حوزه‌های مراقبتی، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفاعی سپاه در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.
در همان زمان نیز کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی، با بررسی تصاویر و مشخصات اعلامی برای «غزه»، تحلیل می‌کردند که این پهپاد، تراز صنعتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بدون سرنشین، به مرز پهپادهای با مداومت و ارتفاع پروازی بالا یا HALE ارتقاء داده است.
مشخصات کلی پهپاد غزه شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد؛ غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگ‌تری نسبت به شاهد ۱۲۹ دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بال‌های بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند؛ از سوی دیگر گفته می‌شود یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.
در خلال رونمایی از پهپاد غزه که در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه انجام شد، اطلاعاتی درخصوص این پرنده بدون سرنشین اعلام شده که نشان می‌دهد با یک بازیگر جدید و قدرتمند در آسمان رو به رو هستیم. باید توجه داشت به نظر می‌رسد در پهپاد غزه برای نخستین بار به‌جای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادها، از موتور توربوپراپ استفاده شده؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین خاص هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود. چنین ارتقایی، در این کلاس از پرنده‌های بدون سرنشین، نقطه نهائی و به عبارت دیگر لبه فناوری به حساب می‌آید.
ورود ایران به باشگاه دارندگان بالستیک گلایدکننده HGV
خرداد ماه امسال نیز «موشک ‌هاپیرسونیک فتاح» با برد 1400 کیلومتر و مجهز به سر جنگی مانوردهنده رونمایی شده بود.
گفتنی است، فتاح 2 نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سر جنگی با قابلیت گلایدکنندگی است و در اصطلاح HGV نامیده می‌شود.
به گزارش تسنیم، این نوع پرتابه تنها در طراحی ظاهری و مسیر پروازی متفاوت با سرجنگی‌های مانوردهنده است و سرعت آن از 5 تا 20 ماخ بسته به طراحی و نظر سازنده متفاوت است.
پرتابه‌های HGV به‌جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به‌همراه امکان تغییر مسیر مکرر به‌سمت هدف طی مسیر می‌کنند و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می‌شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود.
این تغییر مسیر می‌تواند بسته به توان پیمایش مسافت HGV، شامل تغییر سمت حمله هم باشد. این توان پیمایشی علاوه‌بر داشتن موتور مجزا از موتور موشک، به طراحی بدنه سر جنگی گلایدکننده هم بازمی‌گردد.
طراحی این سر جنگی متناسب با رژیم پروازی فراصوت و ابرفراصوت بهینه شده است تا کمترین نیروی مقاوم هوا را در آن سرعت‌ها داشته باشد. در صورتی هم که این سر جنگی در بخشی از مسیر خود از جو خارج شود، به ‌واسطه انرژی اولیه دریافتی و نیز پیشران قرارگرفته در داخل آن می‌تواند تغییر مسیر و سمت داشته باشد تا در فاز نهائی و ورود به جو با استفاده از طراحی خاص خود به‌ سمت هدف سرازیر شود.
قابلیت سرعت بسیار بالا، شکل آیرودینامیکی خاصی که بیشترین برد را ضمن حفظ سرعت پروازی بسیار بالا به دست می‌دهد، وجود پیشران برای جبران نیروی مقاوم هوا در فاز پرواز در داخل جو و مجهز شدن به سامانه‌های کنترل پیشرفته موجب می‌شود این نوع سر جنگی جدید جدا از قابلیت هدف ‌قراردهی هر نقطه مدنظر، به مهلک‌ترین سلاح برای سامانه‌های سپر دفاع موشکی و انواع رادارهای شبکه دفاع هوائی دشمن تبدیل شود.