به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 397
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 36,005
بازدید ماه: 56,975
بازدید کل: 23,718,794
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۲۸ - نشست هم‌اندیشی رئیس قوه قضائیه با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای برگزار شد ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

نشست هم‌اندیشی رئیس قوه قضائیه

با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای برگزار شد  

۱۴۰۳/۰۱/۲۰

نشست هم‌اندیشی رئیس قوه قضاییه با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی مستمر خود با اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و نخبگانی، عصریکشنبه با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌های کشور دیدار و به مدت حدود سه ساعت، سخنان و دغدغه‌های آنان را استماع کرد.
رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در این مراسم گفت: در این محفل به گرد هم نشسته‌ایم تا نقد و نقادی کنیم و دلسوزانه و خیرخواهانه نواقص و کاستی‌ها را برطرف سازیم؛ من شخصاً از شنیدن نقد‌ها خوشحال می‌شوم و آن‌ها را در راستای رفع نواقص و کاستی‌ها به کار می‌بندم. البته قدر مسلم چنانچه بخواهیم فارغ از نقد‌ها و کاستی‌ها، از نقاط قوت نظام بگوییم، سخن و مطلب برای گفتن و نوشتن بسیار بیشتر از نقدهاست.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قطعاً به قوه قضائیه نقد وارد است و ما در این زمینه تعارف نداریم؛ ما ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقا پیدا کرده‌ایم، لذا خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.
وی افزود: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که علی‌رغم این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوءاستفاده دشمنان نشو‌د. گاهی مشکلی برای فردی پیش می‌آید که اگرچه همفکر من نیست، اما هموطن من است و دوستدار نظام است؛ در این‌جا باید به او کمک کنیم تا بر مشکلش غلبه کند نه اینکه، چون همفکر و هم‌جناح من نیست، خدای‌ناکرده بر مشکلش بیفزاییم و یا از مشکل او احساس شعف کنیم.
بخشی از امنیت‌ روانی جامعه را خودمان برهم می‌زنیم
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: آیا احساس نمی‌کنید که در کشور بد اخلاقی وجود دارد و در خیلی از مواقع، خودی‌ها را ناراحت می‌کنیم و در خیلی از موارد چیز‌هایی را می‌نویسیم و می‌گوییم که سبب رنجش دوستان و خوشحالی دشمنان می‌شود؛ چگونه باید این نقیصه را رفع کنیم؟ نباید از اینکه امروز شایعه یا مطلبی در قبال فردی منتشر شد و آبروی او ریخت خوشحال باشیم.
محسنی اژه‌ای افزود: امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست؛ این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟ این امنیت از کدام ناحیه به هم می‌خورد؟ آیا در همه این موارد دشمنان دخیل هستند؟ آیا همه این موارد از ناحیه یک طیف خاص صورت می‌گیرد؟ بدون تردید در وهله نخست باید رفع عیوب و نواقص را از خودمان شروع کنیم و همگان به حفظ و تقویت امنیت روانی جامعه یاری رسانیم. در خیلی از مواقع خود ما از طریق رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار داریم امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنیم لذا در این زمینه باید بسیار مراقب بود. امروز به سبب اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی، دشمن کاملاً از اقدام نظامی علیه کشور ما ناامید است، لذا به توطئه‌چینی و اختلاف‌افکنی و تهدید امنیت روانی مردم در داخل دلخوش کرده است؛ باید بسیار هوشیار باشیم و بدانیم که وقتی دشمن به تعریف و تمجید از ما می‌پردازد، قطعاً یک اشکال و نقصی در ما وجود دارد. 
وی ادامه داد: ظرفیت بسیار بزرگی در اختیار شما اهالی و اصحاب رسانه وجود دارد و شما با نوشتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید در جهت تحکیم وفاق و همبستگی اجتماعی اقدام کنید و دشمن را ناامید سازید.
در مورد عفاف و‌ حجاب واقعا وضع خوبی نداریم
رئیس عدلیه در بخشی از سخنانش در این نشست صمیمی، به مقوله عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه نیز‌گریزی زد و گفت: در قضیه عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم؛ اگرچه در این رابطه یک سلسله اقداماتی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نهائی نرسیده‌ایم؛ تاکید بنده از همان ابتدا آن بود که باید با به‌کارگیری قوانین فعلی (قوانین ناظر بر مسئولیت اتحادیه‌ها، صنوف، اماکن و ....) در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم. در فروردین سال گذشته من جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تدارک دیدم و در آن جلسه، کلیه قوانین موجود ناظر بر بهبود وضع عفاف و حجاب را احصاء و ابلاغ کردم و تاکید کردم که چنانچه به همین قوانین موجود عمل شود، مشکلات این حوزه تا میزان مؤثری مرتفع می‌شود؛ علی‌ای‌ّحال در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه مکلف به تدوین لایحه‌ای در این رابطه شد و ما لایحه‌ای معطوف به هدف را در ۹ ماده تنظیم کردیم که آن ۹ ماده در دولت به ۱۵ ماده و در مجلس به ۷۱ ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است؛ علی‌ای‌ّحال کماکان معتقدم که با عمل به همین قوانین موجود، می‌توان وضعیت عفاف و حجاب را تا قبل از تصویب قانون مربوطه در این حوزه بهبود بخشید.
گفتنی است، در این جلسه که با حضور مدیران و مسئولان قریب به ۷۰ رسانه از طیف‌ها و جناح‌های مختلف برگزار شد، پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، ۲۴ نفر از مدیران رسانه‌های کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود درخصوص موضوعات مختلف پرداختند.
حسین شریعتمداری: دشمن از ترفند انگاره‌سازی علیه انقلاب استفاده‌ می‌کند
شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در این نشست گفت: برخلاف نظر برخی اصحاب رسانه که شرایط موجود در کشور را خطرناک می‌بینند، معتقدم شرایط بسیار خطیر است، اما هرگز خطرناک نیست.
وی با بیان اینکه متاسفانه دشمنان در رسیدن به مقاصد شوم خود، بعضاً از نیرو‌های داخل کشور نیز سوءاستفاده می‌کنند، افزود: همه ما باید به اتفاق و کمک همدیگر، انگاره‌های غلط ایجاد شده در اذهان مردم را از بین ببریم.
تاکید در مورد تکالیف و وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه عفاف و حجاب
رئیس قوه قضائیه همچنین در نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با تاکید مؤکد بر مقوله عفاف و حجاب، گفت: ارتقاء وضعیت جامعه در حوزه عفاف و حجاب، یک تکلیف شرعی و قانونی است که مطالبه رهبر معظم انقلاب و همه مردم و خانواده‌های عفیف و نجیب ایرانی است؛ باید توجه داشت که مسئله عفاف و حجاب، امروز به ابزاری برای دشمنان تبدیل شده است تا با تمسک به این مقوله، اغراض شوم خود را به پیش ببرند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در راستای ارتقاء وضعیت جامعه در حوزه عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه، افزود: از سال قبل، من در جلسات و نشست‌های متعددی با حضور مقامات و مسئولان ذی‌ربط تاکید کردم که باید با به کارگیری قوانین موجود، از جمله «قانون مجازات اسلامی»، «قانون آیین دادرسی کیفری» و مقوله «جرم مشهود» مندرج در این قانون، قوانین ناظر بر حوزه اختیارات و تکالیف اصناف و اماکن و «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، در راستای بهبود و ارتقاء وضعیت عفاف و حجاب در جامعه اقدام کنیم.
وی بیان داشت: تاکید من همچنان آن است که دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب باید تا قبل از آنکه لایحه مربوطه در این حوزه به قانون تبدیل و عملیاتی شود، به تکالیف و وظایف قانونی خود وفق قوانین موجود جامه عمل بپوشانند و معطل تصویب قانون مزبور نباشند؛ علاوه‌بر مراکز و دستگاه‌های فرهنگی که در مقوله عفاف و حجاب، تکالیف مشخصی دارند، قوه قضائیه، وزارت کشور، فراجا، اصناف، اماکن و... نیز باید اهتمام مجدانه‌ای درخصوص پیاده‌سازی قوانین فعلی در حوزه عفاف و حجاب داشته باشند. 
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: بدون تردید، طبق قانون، فراجا باید با جرم مشهود برخورد کند و قضات ما نیز باید در قبال مرتکب جرم مشهود، تصمیمات و آراء مناسب و منطبق با قانون را اتخاذ و صادر نمایند. در این رابطه، کلیه دادستان‌های ما در سراسر کشور پیگیر باشند که فراجا با جرم مشهود برخورد کند و علاوه‌بر آن، پیگیر باشند که دستگاه‌های اطلاعاتی، جریانات سازمان‌یافته‌ای که از بیگانگان خط می‌گیرند و اقداماتی مغایر با عفاف و حجاب انجام می‌دهند را شناسایی و معرفی کنند. قطعاً باید همه دستگاه‌ها به اجرای قوانین فعلی در حوزه عفاف و حجاب، مقیّد باشند تا بتوانیم در این حوزه که خواست شرع و قانون و رهبری معظم و خانواده‌های عفیف و نجیب ایرانی است به یک نقطه مطلوب نائل آییم.