به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,197
بازدید ماه: 121,633
بازدید کل: 23,783,499
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
نشست رئیس قوه قضائیه با وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معلمان نمونه کشور ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

نشست رئیس قوه قضائیه با وزیر آموزش و پرورش

و جمعی از معلمان نمونه کشور 

۱۴۰۳/۰۲/۱۸

مشرق - عکس/ دیدار جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رئیس عدلیه - صاحب‌خبر

رئیس قوه قضائیه گفت: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته‌ایم این جایگاه رفیع را پاس بداریم؟
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با وزیر آموزش و پرورش و جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیه‌السّلام) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار داشت: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته‌ایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزش‌وپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت می‌باشد؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاه‌ها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش، به مثابه سرمایه‌گذاری است؟ اگر تغییر و جابه‌جایی وزرای آموزش‌و‌پرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت این امر ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا بحث نقصان کارکردی مطرح است؟ 
حرمت مراکز آموزشی و حریم خصوصی افراد باید حفظ شود
محسنی اژه‌ای با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانش‌آموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود؛ همان‌طور که حریم خصوصی آن‌ها نیز باید حفظ گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش‌آموز باشند؛ در این‌جا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش‌آموز و حریم خصوصی‌اش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چاره‌اندیشی کرد.
آیا تغییرات در وزارت آموزش ‌و پرورش به اندازه دیگر وزارتخانه‌ها بوده است؟
وی با اشاره به عرصه‌های گسترده و فراخِ تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش در کشور، گفت: مشارکت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضائی دانش‌آموزان و والدین آنها، یکی از عرصه‌های تعامل و همکاری میان نهاد قضا و نهاد آموزش‌وپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان می‌توانید دانش‌آموزان را با حقوق و تکالیف اجتماعی و شهروندی‌شان آشنا کنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید.
رئیس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: مطابق گزارش‌های واصله از سازمان بازرسی کل کشور، جهت‌گیری اقدامات این سازمانِ نظارتی، همواره در راستای تأمین منافع وزارت آموزش‌وپرورش بوده است؛ سازمان بازرسی در موارد متعددی، پیگیرِ قوانین و بخشنامه‌های معطل‌مانده‌ حوزه آموزش‌وپرورش بوده است و مکاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبه‌بندی معلمان، اقدامی اثرگذار در این حوزه بوده است. در این‌جا نیز مجدداً تاکید داریم که هر مقدار از قوانین در حوزه کاری آموزش‌وپرورش که اجرا نمی‌شوند و یا به نحو مطلوب اجرا نمی‌شوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معرفی کنید.
هر جایی بتوانیم به وزارت آموزش و پرورش کمک می‌کنیم
اژه‌ای با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجهیز هنرستان‌ها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضائیه بتواند کمکی ارائه دهد، حتماً دریغ نخواهیم کرد چرا که همان‌طور که تاکید کردم ما هزینه‌کرد در آموزش‌وپرورش را به مثابه سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنیم.
انتقاد دادستان کل کشور از نحوه رسیدگی به مدارس دولتی
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور به طرح مطالبی درخصوص ضرورت تقویت مدارس دولتی در جنبه‌های مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین «موحدی» ضمن انتقاد از نحوه رسیدگی به مدارس دولتی و توسعه مدارس غیرانتفاعی، گفت: ما به عنوان نظام اسلامی وظیفه داریم شرایط و زمینه شکوفایی استعداد‌های فرزندان این جامعه را فراهم کنیم، اما متاسفانه این شرایط در اغلب موارد در مدارس دولتی فراهم نیست.انتظار ما این است که مدارس دولتی، مأمن و پناهگاهی برای خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تمکن و امکانات لازم را ندارند، اما دغدغه‌ تربیت فرزندان‌شان را دارند، باشد.
وزیر آموزش و پرورش: جلسه رئیس قوه قضائیه با معلم‌ها بی‌سابقه است
وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: دیدار امروز جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه با رئیس قوه قضائیه، یک جلسه بی‌سابقه است که پیش از این در هیچ دوره‌ای شاهد برگزاری آن نبوده‌ایم؛ این جلسه نشان‌دهنده توجه ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و قوه قضائیه نسبت به مقام معلم و امر تعلیم و تربیت است؛ اعتقاد ما این است که برگزاری این نشست از سوی دستگاه قضا، نشان‌دهنده احترام عدلیه به جامعه تعلیم و تربیت کشور است.
سازمان بازرسی کل کشور در موضوع رتبه‌بندی ما را از باتلاق بیرون آورد
«صحرایی» ضمن قدردانی از سازمان بازرسی به واسطه تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان کشور انجام داده است، گفت: سازمان بازرسی با پیگیری‌ها و اقدامات خود، جزو مهم‌ترین بخش‌هایی بود که کمک کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبه‌بندی معلمان فائق بیاید؛ بعد از اقدام بموقع سازمان بازرسی، ۳۰۰ هزار نفر توانستند اعتراض خود را در زمینه رتبه‌بندی ثبت کنند در حالی‌که تا پیش از آن کمتر از ۲۶۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بررسی شد و امروز خرسندیم که اعلام کنیم به صورت جریانی شاهد اعتراض معلمان به رتبه‌بندی‌ها نیستیم بلکه اعتراضات موجود، صرفاً اعتراضاتی فردی هستند.
وی ضمن قدردانی از کمک‌ها و مساعدت‌های سازمان بازرسی در زمینه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: همچنین با کمک‌های بی‌دریغ این سازمان، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و این کارگروه، مسئولیت انتشار کتاب‌های کمک آموزشی را برعهده گرفت.
صحرایی ادامه داد: همچنین بر خود لازم می‌دانم که از دیوان عدالت اداری و رئیس این دیوان به سبب آنکه بسیاری از موضوعات را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی، از جنبه پیشگیرانه با ما در میان می‌گذارند، قدردانی کنم؛ ما نیازمند آن هستیم که پیشگیرانه مورد رصد قرار بگیریم تا مرتکب خطایی نشویم و این کاری است که دیوان عدالت اداری به خوبی آن را انجام می‌دهد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از اقدامات سازمان ثبت طی دوره اخیر در راستای صدور
۳۰ هزار سند تک برگ برای این وزارت‌خانه قدردانی کرد.

صحرایی ضمن مثبت ارزیابی کردن صدور آراء جایگزین حبس از سوی قضات، خواستار استفاده از این ظرفیت در زمینه تجهیز هنرستان‌های کشور شد.
در این دیدار تعدادی از معلمان نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۲/۱۹، ۰۶:۲۰:۲۷       بازدیدها: 76