به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 209
بازدید دیروز: 2,237
بازدید هفته: 5,116
بازدید ماه: 93,313
بازدید کل: 23,486,381
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۹ اسفند ۱٤۰۲
Tuesday , 19 March 2024
الثلاثاء ، ۹ رمضان ۱٤٤۵
اسفند 1402
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
29282726
آخرین اخبار
 مجلس به صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش اعتماد کرد  ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
با 167 رأی موافق
 مجلس به صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش اعتماد کرد 
۱۴۰۲/۰۳/۰۹

مجلس به «صحرایی» به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد داد

صبح روز سه شنبه 9 خرداد 1402 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت.
روز دوشنبه علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس از حضور رئیس‌جمهور در بهارستان برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود خبر داده بود ولی در جلسه بررسی صلاحیت صحرایی، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور به جای وی حاضر شد.
سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که او نیز در مجلس حضور یافته بود، درباره علت عدم حضور آیت‌الله رئیسی گفت: رئیس‌جمهور قرار بود امروز برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.
وی بیان کرد: به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور آیت‌الله رئیسی در مجلس شورای اسلامی لغو شد.
تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی توسط کمیسیون آموزش
رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابتدا گزارش این کمیسیون را در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی قرائت کرد.
طبق این گزارش، پس از استعلامات لازم و تایید مدارک و سوابق تحصیلی صحرایی، انتقادات وی از وضع فعلی آموزش و پرورش در پنج محور « فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن»‌، «کم‌توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش»‌، «ضعف در بهره وری زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزات آموزشی»‌، «ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و تربیتی» و «نابرابر بودن فرصت‌های آموزشی» بوده است.
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات پس از استماع نقطه نظرات صحرایی از وی مطالبه راهکارهای عملیاتی برای اصلاح و تحول وضع موجود را کرده و در نهایت صلاحیت وی را تایید نمودند.
خضریان: صحرایی با همان تیم نوری کار را جلو می‌برد
پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات‌، موافقین و مخالفین صلاحیت وزیر پیشنهادی سخنان خود را بیان کردند.
علی خضریان که از جمله نمایندگان مخالف صحرایی بود‌، اظهار داشت: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس‌دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟
وی تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.
سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و ‌اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.
آزاد: هیچ‌یک از وزرای پیشین برنامه منسجمی مثل صحرایی نداشته‌اند
الهام آزاد‌، نماینده مردم نائین در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: به طور قطع همه ما برنامه‌های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده‌ایم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی  برنامه صحرایی در اجرای سند تحول بنیادین این است  که  تمام برنامه‌های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه‌های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه‌های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمند‌سازی خانواده‌ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.
سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران نیز در موافقت با صحرایی گفت: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد. وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.
صحرایی: نظام رتبه‌بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمین گره خواهیم زد
بعد از آنکه مخالفین و موافقین صحرایی، نظرات خود را بیان کردند، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.
صحرایی در سخنان خود اظهار داشت: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می‌ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.
وی با ‌اشاره به اهمیت موضوع تربیت معلم گفت: یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می‌کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه‌های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه‌های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه‌ریزی کنیم.
صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر مقوله عدالت در تربیت، تصریح کرد: واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک‌اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها در همین ایام از سال‌های زندگی فرزندانشان دغدغه‌ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه‌بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی و توانایی‌های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی مهم‌ترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبه‌بندی دانست و اضافه کرد: در رتبه‌بندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آیین‌نامه‌ای که برای این موضوع نوشتیم، آیین‌نامه‌ای برای رتبه‌بندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمی‌شان رتبه‌بندی کرد.
صحرایی یادآور شد: در 50 روز سرپرستی نشان دادیم که می‌توان کار جهادی کرد، با متلاطم‌ترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبه‌بندی را تحویل گرفتیم و به‌گونه‌ای تحویل دادیم که می‌بینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک 75 هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک 300 هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.
پس از سخنان وزیر پیشنهادی، مجلس وارد فرآیند رای‌گیری شد و در نهایت وکلای ملت با 167 رأی موافق، 86 رأی مخالف، 14 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 269 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش را به صحرایی سپردند.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۱۰، ۱۲:۲۳:۰۵       بازدیدها: 80