به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 900
بازدید دیروز: 2,237
بازدید هفته: 5,807
بازدید ماه: 94,004
بازدید کل: 23,487,072
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۹ اسفند ۱٤۰۲
Tuesday , 19 March 2024
الثلاثاء ، ۹ رمضان ۱٤٤۵
اسفند 1402
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
29282726
آخرین اخبار
واگذاری عملیات اجرای 4 طرح زیربنایی و خدماتی حرم امامین عسکریین علیهما‌السلام به ایران   ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

واگذاری عملیات اجرای 4 طرح زیربنایی و خدماتی

حرم امامین عسکریین علیهما‌السلام به ایران  

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

واگذاری عملیات اجرایی ۴ طرح زیربنایی حرم امامین عسکریین به ایران - ایرنا
به گزارش خبرنگار کیهان و به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات عالیات، عباس رضائی‌نسب گفت: همزمان با ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت امام الرئوف؛ حضرت علی بن موسی الرضا‌(ع)، ۴ تفاهم نامه همکاری با هدف ایجاد امکانات رفاهی و خدمات ضروری مورد نیاز زائران حرم مطهر امامین عسکریین علیهما‌السلام در سامراء، بین رئیس‌ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات عالیات و مسئولان عراقی به امضاء رسید.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها به صورت مشارکتی خواهد بود گفت: طرف عراقی هزینه‌های سنگین مربوط به تملک زمین، تامین زیربنا‌ها و... را متعهد شده است و ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات مسئولیت طراحی، عملیات اجرایی و خدمات فنی مهندسی را برعهده ‌دارد.
وی توضیح داد: هموطنان عزیزی که توفیق تشرف به حرم امامین عسکریین علیهما‌السلام به‌ویژه در ایام اربعین حسینی را داشته‌اند، به خوبی از کمبود امکانات رفاهی و ضروری این آستان مقدس آگاه هستند.
وی گفت: یکی از این معضلات رفاهی، نبود سرویس بهداشتی در مسیر بین توقفگاه اتوبوس زائران (گاراژ) تا ورودی حرم مطهر است که برای رفع این کمبود، تفاهم نامه همکاری امضاء شد.
رضائی‌نسب افزود: براساس این تفاهم‌نامه، تولیت حرم مطهر، زمینی به مساحت ۶۵۰ مترمربع را برای احداث ۵۴ سرویس بهداشتی، ۱۸ چشمه حمام، ۵۵ روشویی و ۱۵ چشمه پاشویه در اختیار ستاد قرار داده است.
وی گفت: در محل احداث این سرویس بهداشتی، خدماتی مثل شست‌وشوی لباس و محلی برای خشک کردن لباس زائران نیز دیده شده است.
به گفته رضائی نسب، در قسمت بانوان نیز فضایی به عنوان اتاق «مادر و کودک» جهت رفاه حال خانم‌هایی که با کودک شیرخوار برای زیارت مشرف شده‌اند ساخته خواهد شد.
رئیس‌ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات عالیات سامراء احداث درمانگاه برای حرم مطهر را موضوع دومین تفاهم نامه همکاری اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود مرکز درمانی مناسب در نزدیکی حرم مطهر امامین عسکریین علیهما‌السلام و نیاز ضروری به درمانگاه، خیرانی از سال‌ها قبل تبرعاتی برای این منظور نذر کرده بودند که تولیت حرم تصمیم گرفت عملیات ساخت این مرکز درمانی را به ستاد عتبات عالیات واگذار نماید.
وی افزود: زمینی در نزدیکی حرم مطهر از سوی تولیت خریداری شده و به‌زودی در اختیار ستاد قرار می‌گیرد تا درمانگاهی به وسعت بیش از یکهزار مترمربع در دو طبقه و نیم شامل اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه و بخش‌های درمانی احداث شود.
رضائی نسب گفت: موضوع تفاهم نامه سوم، پروژه محوطه ‌سازی 
و سنگ کاری قسمت جنوبی حرم مطهر امامین عسکریین علیهما‌السلام مزین بنام صحن امامین جوادین علیهما‌السلام با هدف آماده‌‌سازی محیط برای بیتوته زائران است.
رئیس‌ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات عالیات سامراء گفت: این صحن ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و قرار است چایخانه‌ای شبیه به چایخانه حرم مطهر رضوی توسط خیران مشهدی در آن ساخته شود.
وی مرمت و باز‌سازی سردر‌های ورودی باب الفرج و باب القبله حرم مطهر امامین عسکریین علیهما‌السلام را موضوع چهارمین تفاهم نامه امضاء شده اعلام کرد و گفت: کاشی‌کاری‌های نفیس و تاریخی این دو سر در طی سال‌ها، براثر عوامل جوی و رطوبت آسیب دیده است لذا با همکاری گروهی از متخصصان دانشگاهی، مطالعاتی برای مرمت و باز‌سازی این آثار فاخر معماری ایرانی – اسلامی صورت گرفت و قرار است متخصصان ایرانی در گام اول کاشی کاری‌ها و نازک‌کاری‌ها را جمع‌آوری کرده و پس از اصلاح سازه، سفت‌کاری، نصب تاسیسات برقی و مکانیکی، کاشی‌های نفیس را مرمت و دوباره در محل خود نصب کنند.
گفتنی است؛ پس از شهادت امام حسن عسکری‌(ع)، پیکر مطهر آن امام همام در کنار قبر پدرشان، امام ‌هادی‌(ع) و در حیاط منزل پدری در شهر سامراء دفن شد. طی این سال‌ها اقدات مختلفی جهت باز‌سازی این حرم مطهر که منزل پدری امام عصر(عج) است، صورت گرفته است.
پس از دو مرتبه جنایات عوامل تکفیری در بمب‌گذاری و تخریب حرم مطهر، با همت شیعیان به ‌ویژه دوستداران اهل بیت در ایران کار باز‌سازی خانه پدری امام عصر(عج) با قوت شروع شد.
به همت عوامل ستاد توسعه و باز‌سازی عتبات، گنبد و ضریح جدید ساخته و نصب شد. همچنین روپوش مضجع مطهر امامین عسکریین (علیهماالسلام) با استفاده از هنر ملیله دوزی، نقده‌دوزی و همچنین به کارگیری سنگ‌های زینتی توسط بانوان هنرمند همکار کارگاه هنری ستاد اصفهان به سرپرستی سرکار خانم محزونیه صورت گرفت.
ساخت صندوقچه‌های قبور حرم مطهر امامین عسکریین علیهما‌السلام، احیا و ترمیم درب‌های تاریخی حرم مطهر، رسمی‌بندی گره چینی و مقرنس کاری رواق‌های حرم، راه‌اندازی کارگاه شست‌وشوی پتو و فرش از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
همچنین سنگ‌های بدنه و کف رواق‌ها، گنبدخانه و اتاق‌های باب‌القبله تعویض شد و کتیبه‌های سنگی و ستون‌ها، ۱۸ سنگ محرابی آنها نیز جایگزین شده است. باز‌سازی ایوان باب‌القبله حرم مطهر نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است. همچنین برای رفاه حال زائران و ایجاد امکانات بهداشتی و رفاهی، احداث مجموعه سرویس بهداشتی حرم مطهر امامین عسکریین صورت گرفت.

 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۱۱، ۱۷:۳۲:۵۹       بازدیدها: 85