به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 241
بازدید دیروز: 2,237
بازدید هفته: 5,148
بازدید ماه: 93,345
بازدید کل: 23,486,413
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۲۹ اسفند ۱٤۰۲
Tuesday , 19 March 2024
الثلاثاء ، ۹ رمضان ۱٤٤۵
اسفند 1402
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
29282726
آخرین اخبار
انقلاب ۶۰ساله شد پیر خمین بود و مراد جهان شد   ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

انقلاب ۶۰ساله شد پیر خمین بود و مراد جهان شد  

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

فرارو | اطلاعیه ستاد بزرگداشت امام خمینی درباره ۱۳ و ۱۴ خرداد

قرار گرفتن در آستانه سالروز قیام خونین 15 خرداد‌، شاید بهانه خوبی باشد که به این حادثه عظیم، ریشه‌ها و پیامدهای آن پرداخته شود. واقعه‌ای که صاحب‌نظران آن را مبدا تحولاتی بی‌سابقه در تاریخ معاصر کشورمان می‌دانند و برای درک عظمت آن شاید یک تعبیر از رهبر انقلاب کافی باشد که آن را «بزرگ‌ترین حادثه که در قرن حاضر در کشور ما، میان مردم و رژیم حاکم اتفاق افتاده بود» دانسته‌اند.
قیام خونین 15 خرداد، در حقیقت شکستن بغض‌هایی بود که سالها در گلوی جامعه مسلمان ایرانی پنهان شده بود. جامعه‌ای که از خفقان استبداد داخلی و سلطه استکبار خارجی رنج برده بود و با ریشه‌های عمیقی که در آموزه‌های اسلام داشت، آرمان یک حکومت اسلامی را در سر می‌پروراند. فریاد امام راحل (ره)‌، بغض‌های فروخفته جامعه را شکست و خفتگان سالم را – نه آنهایی که خود را به خواب زده بودند – هوشیار کرد. در آنها جانی دوباره دمید و راه روشن مبارزه را به آنها نشان داد. این چنین بود که پیر خمین‌، مراد جهان شد و امروز انقلاب بدون نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.
قیام پانزده خرداد تجلی خواست واقعی یک ملت بود. نه کودتای مسلحانه بود و نه شورش اقلیتی که از خارج مرزها خط بگیرند، پانزده خرداد حرکتی بود که در عین حقانیت، صراحت پیام و مردمی بودن، از جانب رسانه‌های فرامرزی ضریب نیافت. هزاران نفر در خیابان‌ها به خون غلتیدند ولی صدایی از سازمان‌های مدعی حقوق بشر بلند نشد. آری‌، پانزده خرداد نشان داد اگر ملتی برخلاف خواسته‌های امپراطوران زر و زور و تزویر قیام کند، نخواهند گذاشت صدایش شنیده شود ولی اگر اقلیتی خودبزرگ پنداشته همسو با منافع مستکبران جنبشی از خود نشان دهد، صدایش را در هر کوی و برزن انعکاس می‌دهند.
درسی که از 15 خرداد باید گرفت
در قیام خونین 15 خرداد، سه عنصر کلیدی مردم، رهبری و انگیزه دینی وجود داشت که نطفه انقلاب اسلامی با این سه عنصر بسته شد و در تمام طول شصت سالی که از آن قیام می‌گذرد، هر توفیقی که برای ملت حاصل شده از تجمیع این سه عنصر بوده است. 
ملت شریف ایران در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، به مدد بهره‌گیری از تعالیم ناب اسلام، رهبری دو حکیم فرزانه و حضور مردم در صحنه‌های گوناگون‌، به جایگاه‌های رفیعی دست یافته است که دوست و دشمن به آن معترف‌اند.
دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نقل می‌کند که «پرودی» نخست‌وزیر وقت ایتالیا که دارای دکتری اقتصاد و نظریه‌پرداز توسعه بود، در سفری که به تهران داشت، گفته بود: «سی سال است که مسائل ایران را دنبال می‌کنم و می‌بینم کشور شما در چه وضعیتی است. اما آنچه اهمیت دارد این است که شما فقط مقاومت نکرده‌اید، پیشرفت هم کرده‌اید.»
ایران، کشوری که شصت سال پیش حتی جزو 50 کشور اول دنیا در تولید علم نبود، حالا رتبه 15 جهانی را در این زمینه کسب کرده و 5 درصد مقالات داغ علمی توسط پژوهشگران ایرانی نوشته می‌شود.
کشوری که در دوران رژیم وابسته پهلوی، توان تعمیر قطعات جزئی هواپیماهای نظامی خودش را بدون کمک مستشاران آمریکایی نداشت، امروزه چنان در صنایع نظامی پیشرفت کرده که اخیرا وبگاه گلوبال پاور‌، آن را در رتبه 17 قوی‌ترین نیروهای مسلح جهان قرار داده و در برخی زمینه‌ها نیز آن را جزو 10 ارتش برتر جهان ارزیابی کرده است. ایران که زمانی قدرت‌های خارجی در مورد اینکه پادشاه آن به چه کانال رادیویی گوش دهد هم امر و نهی می‌کردند، به جایی رسیده که رهبرش می‌گوید: ترامپ (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم.
دستاوردهای ملت ایران همگی مبتنی بر سه عنصری است که 15 خرداد تجلی آنها بود. از آن زمان تاکنون راه درازی طی شده و نهالی که با خون شهدای آن قیام آبیاری شد، ثمرات ارزشمندی به ملت ایران، جهان اسلام و بلکه بشریت هدیه نموده است. البته فاصله تا قله‌های بلند همچنان بسیار است و این فاصله دل‌های آرمان‌خواه را رنج می‌دهد. اما نباید فراموش کرد این فاصله با همان عزمی که در قیام 15 خرداد وجود داشت و با استعانت از خداوند متعال طی شدنی است.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۱۱، ۱۷:۳۳:۰۶       بازدیدها: 72