به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 937
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 23,106
بازدید ماه: 113,969
بازدید کل: 23,775,770
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور: بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد برکنار شدند ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور:
 بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد برکنار شدند
  ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

‫رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور: برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد/  ۶۸۴ هکتار اراضی ملی از یک زمین‌خوار پس گرفته شد‬‎

حجت‌الاسلام حسن درویشیان «رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور» و «نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرائی» د
گفت‌و گو با ایرنا با اشاره به سالروز فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در مبارزه با فساد که ۲۳ سال پیش صادر شد، عنوان داشت: مخاطب پیام حضرت آقا هر سه قوه بودند، سازمان بازرسی کل کشور از قوه قضائیه، دیوان محاسبات اداری از قوه مقننه و وزارت اطلاعات از قوه مجریه. البته این دستگاه‌ها به عنوان نماد سه قوه مطرح شدند اما در واقع تمام ارکان نظام مخاطب فرمان رهبر انقلاب قرار دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره نسبت به این موضوع دغدغه داشته و اخیرا نیز اشاره‌ای به این فرمان داشتند و روشن شد که انتظارات ایشان در این زمینه آنگونه که باید محقق نشده است.
اصول ۱۲ گانه مبارزه با فساد، میثاق‌نامه کابینه دولتِ مردمی
حجت‌الاسلام درویشیان با تاکید بر اینکه پیشگیری و مبارزه با فساد همواره از دغدغه‌های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌ جمهور بوده، گفت: هم در شعارهای انتخاباتی و هم در تشکیل کابینه موضوع پیشگیری و مبارزه با فساد یکی از رویکردهای اصلی آیت‌الله رئیسی قرار داشت و از همان روزهای ابتدائی تشکیل دولت در ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، اصول دوازده‌گانه پیشگیری و مبارزه با فساد توسط رئیس دولت سیزدهم ابلاغ و به عنوان میثاق‌نامه اعضای کابینه سیزدهم مطرح شد.
وی در ادامه شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مقابله با بسترهای فسادزا از اصول کلیدی دانست.
تعیین ۸۰ اقدام اساسی برای خشکاندن بسترهای فساد
حجت‌الاسلام درویشیان تدوین «سند تحول دولت» را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بیش از ۸۰ اقدام مهم برای اصلاح بستر فسادزا تدوین و جزو تکالیف دستگاه‌های اجرائی تعریف شد و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور نیز پیگیر این اقدامات شد و از همان ابتدا نماینده ویژه برای مبارزه با فساد تعیین شد. وی تعارض منافع در برخی از دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌هایی که امکانات و اختیارات گسترده‌تری دارند را یکی از بسترهای مهم شکل‌گیری فساد دانست و افزود: گاهی دستگاه‌ها و مسئولان آن می‌توانند ذی‌نفع باشند و به نوعی تعارض منافع ایجاد شود. دولت از ابتدا پیگیر ارائه این لایحه در مجلس شورای اسلامی بود و همکاری بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و معاونت حقوقی با مجلس شورای اسلامی، به تصویب آن در کمیسیون مربوطه انجامید و طرح برای ارائه در صحن علنی مجلس آماده شده است. ان‌شاءالله اگر تصویب شود قانونی خواهیم داشت که چگونه در جایی که تعارض منافع وجود دارد مسائل را پیگیری کنیم.
حجت‌الاسلام درویشیان همچنین با تاکید بر همت و اراده دولت در مقابله با فساد، گفت: طرح مبارزه با گزارشگران فساد توسط دولت پیگیری و درمجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد و در حال حاضر در حال اجراست. لایحه شفافیت نیز توسط دولت پیگیری و در مجلس مطرح شده است.
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای برخی ترک فعل‌ها نیز نیاز به جرم‌انگاری است که ضمانت اجرائی قوی برای برخورد با آنها وجود داشته باشد. در حوزه قاچاق کالا چند میلیارد دلار قاچاق از خارج به داخل داریم که به تولید داخلی صدمه سنگینی می‌زند. آیت‌الله رئیسی هم در کسوت رئیس قوه قضائیه و هم در کسوت رئیس دولت سیزدهم این موضوع را پیگیری کرده‌ است. دولت مصمم است چالش‌های قانونی مقابله با قاچاق کالا را چه از نظر وضع قوانین، چه از نظر اجرائی را پیگیری کند.
اقدامات بی‌سابقه دولت مردمی در حوزه شفافیت
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اقدامات دولت در حوزه شفافیت را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها، انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی حتی نهادهای عمومی غیر‌دولتی از اقدامات مهم دولت در حوزه شفافیت است که در ابتدا نسبت به آن مقاومت‌های زیادی وجود داشت اما با پیگیری‌های مجدانه عملی شد.
وی افزود: برخی شرکت‌ها تمایلی به انتشارسود و زیان صورت‌های مالی خود را ندارند چرا که براساس قانون شرکتی که زیان‌ده باشد اجازه پرداخت پاداش ندارد.
حجت‌الاسلام درویشیان تصریح کرد: اصلاح روند تبعیض‌آمیز پرداخت تسهیلات و با بهره پایین به کارکنان بانک‌ها حسب دستور رئیس‌جمهور پیگیری و در حال انجام است.
شناسایی ۷۳ پرونده پولشویی با بیش از ۳۰۰ همت اخلال ارزی
حجت‌الاسلام درویشیان همچنین با اشاره به اقدامات کم‌نظیر دولت در حوزه مقابله با پولشویی، گفت: متاسفانه مرکز مالی مقابله پولشویی در دولت‌های قبل جدی گرفته نشده بود اما در این دولت مقابله با پولشویی به جد در حال پیگیری است. وی افزود: در این راستا آسیب‌های نظام پولی و مالی کشور شناسایی و ۱۵۰۰ اقدام عملی برای رفع این آسیبها تدوین شد. ۷۳ پرونده اشخاص حقیقی مضمون به پولشویی با گردش مالی بیش از ۳۰۰ همت با اتهام اخلال ارزی شناسایی و به قوه قضائیه ارجاع شد. رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور در تشریح اقدامات انجام شده در مرکز ملی مقابله پولشویی، گفت: بالغ بر ۸۰۰ همت از دارایی‌های مفسدان اقتصادی شناسایی شد.
گشت ارشاد مدیران صرفا به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
وی استقرار گشت ارشاد مدیران را از اقدامات بسیار اثربخش دولت مردمی برشمرد و افزود: گشت ارشاد مدیران، صرفا به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست بلکه به معنای تذکر در جهت اصلاح است. مدیران اجرائی سرمایه‌های ملی کشور هستند که به هیچ وجه با دارایی‌های مادی قابل قیاس نیست. یکی از راه‌های صیانت از مدیران، تذکر دادن است. حجت‌الاسلام درویشیان افزود: در تمام مواردی که احساس کنیم با تذکر امکان جلوگیری از انحراف وجود دارد، اقدام می‌کنیم. در سطوح بالا، ‌ میانی و استانی مدیریتی هرگاه به این نتیجه برسیم که مدیری کارآمدی و شایستگی لازم را ندارد، برکنار شده است. اقدام در این حوزه نیز در قریب به اتفاق موارد توسط مدیران اجرائی انجام شده است، در مواردی نیز گزارش خدمت شخص رئیس‌جمهور ارائه و دستور به برکناری توسط ایشان صادر شده است. وی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مجموعه تحت نظارت خود را شناسایی ساختارها و بسترهای فسادزا برشمرد و افزود: در این راستا پیگیر گزارش‌های متعددی از مراجع نظارتی و دستگاه‌های اجرائی هستیم و از سوی دیگر بسترهای شناسایی شده را به این مراجع منعکس می‌کنیم.
برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد؛ عهد اخوتی با مدیران نبسته‌ایم
نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرائی تاکید کرد: رئیس‌جمهور بارها به صورت ‌عمومی و اختصاصی به بنده اعلام کردند که خط قرمزی در مقابله با فساد نداریم و عهد اخوتی با مدیران نبسته‌ایم و ملاک ما قانون، سیاست‌های کلی نظام و منویات رهبر معظم انقلاب است. اگر کسی پایبند باشد و رعایت کند دستش را می‌بوسیم و حمایت می‌کنیم و اگر کسی بخواهد سوءاستفاده و تخلف کند و کارآمدی لازم را نداشته باشد دولت به هیچ وجه تعارف ندارد و در هر سطحی که باشد با وی برخورد می‌کند. دولت از سطوح بالا با گزارش‌هایی که ارائه شده اقدام به برکناری کرده تا سطوح میانی که بیش از ۱۰۰ نفر تاکنون بوده است.
وی در تشریح اقدامات انجام شده در مقابله با ناکارآمدی و یا فساد احتمالی مدیران استانی، گفت: یکی از ماموریت‌های قبل از سفر رئیس‌جمهور به استانها، ارزیابی کارآمدی مدیران استانی است. در سفر به برخی از استانها به این جمع‌بندی رسیدیم که برخی از مدیران باید برکنار شوند و در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است. با پیگیری‌های لازم برخی از آنان قبل از سفر برکنار شده و برخی دیگر نیز پس از سفر برکنار می‌شوند.
کشف ارتشاء بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان
وی افزود: چند پرونده تخلف سنگین از گزارش‌های مردمی در حوزه اختلاس بوده که یک پرونده آن در مرجع قضائی در حال رسیدگی است که رقم آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ این پرونده در مرحله بازپرسی است؛ تعدادی از مدیران آن مجموعه درگیر بوده‌اند و گزارش‌هایی داشته‌ایم که مبالغی را اختلاس کرده یا رشوه گرفته‌اند؛ یک پرونده تخلف بسیار سنگین دیگر هم در زمینه اختلاس داریم که این پرونده هم در مرحله رسیدگی از سوی دستگاه ضابط قضائی است؛ همچنین ۱۰۰ مورد بررسی نهائی درخصوص زیرمیزی گرفتن پزشکان داشته‌ایم که ۱۵ مورد آن منجر به برخورد شده و پرونده آنها به سازمان تعزیرات ارجاع شده است که تعدادی از این پزشکان وجوه دریافتی را برگردانده‌اند و ۴۸ گزارش تخلفات نظام مهندسی داشته‌ایم که در حال پیگیری است.
۶۸۴ هکتار اراضی ملی از یک زمین‌خوار پس گرفته شد
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور بیان کرد: یک گزارش هم داشتیم که گفته شد زمینی به میزان ۶۸۴ هکتار توسط یک زمین‌خوار در یکی از شهرهای شمالی تملک شده که این پرونده بررسی و تأیید شد؛ هم زمین خوار بازداشت شد و هم آن زمین به منابع طبیعی برگشت.
پیگیری برای بازگشت مدیر ضد فساد
وی ادامه داد: در راستای اجرای گشت ارشاد مدیران یکی از کارهایی که دولت اهتمام به آن دارد، حمایت از مدیرانی است که در جهت مبارزه با فساد تلاش دارند؛ مثلا از یکی از شهرهای شمالی گزارشی رسید که مدیر منابع طبیعی یک شهرستان در برابر فسادی ایستاده است زمینی را یک شخص ذی نفوذی تملک کرده بود که منابع طبیعی شهرستان به دستگاه قضائی شکایت‌ می‌کند؛ دادگاه هم رأی داده بود که این زمین به منابع طبیعی بازگشت داده شود با فشار سیاسی، این مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان برکنار شد.
وی در همین راستا ادامه داد: خبر برکناری به بازرسی ویژه داده شد و به مدیرکل منابع طبیعی استان و رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفتیم که باید این مدیر به سمت خود برگردد تا برای همگان روشن شود که مدیری که با فساد مبارزه‌ می‌کند، مورد حمایت است و این مدیر به کار خود بازگشت.
اراده قاطع آیت‌الله رئیسی مبارزه با فساد است
وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور اهتمام جدی در بخش مبارزه با فساد دارد؛ اراده قاطع آیت‌الله رئیسی مبارزه با فساد است؛ موارد و هجمه‌هایی که بعضا رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به هیچ وجه از اراده و اهتمام رئیس‌جمهور نکاسته است؛ ممکن است گزارش‌هایی به رئیس‌جمهور برسد اما احراز نشود این به معنای عدم مبارزه با فساد نیست؛ مثلا گزارش‌ می‌شود که فلان مسئول تخلف کرده است و پس از بررسی متوجه می‌شویم گزارش مربوطه مستند نبوده و صحت نداشته است.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۲/۱۳، ۰۷:۵۲:٤۲       بازدیدها: 51