به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,137
بازدید دیروز: 2,765
بازدید هفته: 14,920
بازدید ماه: 80,993
بازدید کل: 23,742,802
افراد آنلاین: 14
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 8 May 2024
الأربعاء ، ۲۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
سردار جلالی: ایجاد کریدور شمال-جنوب از نمونه‌های پدافند غیرعامل است ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
سردار جلالی:
 ایجاد کریدور شمال-جنوب از نمونه‌های پدافند غیرعامل است
   ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

سردار جلالی: هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی در راستای ایجاد نارضایتی و  ناآرامی است/ «پدافند مردم محور» در دستور کار | خبرگزاری فارس

سردار غلامرضا جلالی در برنامه صف اول که به طور زنده از شبکه خبر پخش شد، درباره عملکرد سازمان پدافند غیرعامل در خنثی کردن تهدیدات دشمن و چشم‌انداز برنامه‌های این سازمان توضیحاتی ارائه کرد.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در شش ماه گذشته با پدیده‌ای مواجه بودیم که می‌توان از آن به عنوان جنگ ترکیبی علیه ملت ایران یاد کرد، اظهار داشت: در همین راستا سازمان پدافند غیرعامل کشور به بررسی و رصد مدل تهدیدات دشمن و کشف این الگو پرداخت و موفق به رمزگشایی از الگوی استراتژی دشمن، تحت عنوان استراتژی جنگ ترکیبی گردید که طی آن ۶ حوزه که با ترکیب عناصر اثرگذار بر کشور، مدل جدیدی از تهدید را علیه ملت ایران به وجود آورده بود، مشخص شد.
وی در ادامه از طراحی الگوی اولیه برای دفاع ترکیبی پنج لایه خبر داد که لایه نخست انجام اقدامات پیشگیرانه پدافند سایبری، لایه دوم حفظ تداوم کارکرد زیرساخت در صورت حمله، لایه سوم کنترل اثر و پیامد خدمت بر مردم‌، لایه چهارم تمرکز بر رسانه‌ها و انعکاس اخبار و لایه پنجم انتقال پیامدهای ناشی از تهدید به مردم است.
 سنگین‌ترین جنگ سایبری علیه زیرساخت‌های کشور
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد توجه به الزامات پدافند غیرعامل در برنامه هفتم توسعه نیز توضیح داد: برنامه ششم توسعه از نظر پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل، احکام و برنامه‌های خوبی را تعریف کرد. سازمان پدافند غیرعامل کشور هم تلاش بسیاری در جهت جلب همکاری دولت و دستگاه‌های اجرایی انجام داد. برای برنامه هفتم هم پیشنهاداتی به دولت و مجلس ارائه شده است که امیدواریم در خلال تصویب برنامه به آن پرداخته شود. به نظر می‌رسد ضمن تنفیذ برخی از احکام گذشته، بازنگری در این زمینه کاملاً لازم و ضروری است.
سردار جلالی همچنین با بیان اینکه در این مدت شاهد سنگین‌ترین جنگ سایبری علیه زیر‌ساخت‌های حیاتی کشور بودیم، خاطرنشان کرد: حملات DDAS گسترده به زیرساخت‌ها، حمله به پیام‌رسان‌های داخلی که مرتباً تکرار می‌شد از جمله این اقدامات است که مشابه آن را سراغ نداریم.
وی ادامه داد: همچنین دشمن به دنبال آن بود که با استفاده از ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی خارج پایه، مردم را در مقابل یکدیگر و حاکمیت قرار دهد که با هوشیاری مردم، ماهیت توطئه‌ها برای همه مشخص شد. به طوری که شاهد بودیم پس از شهادت شهید روح الله عجمیان و آرمان علی وردی، حضور مردم در مراسم تشییع این شهدا چقدر باشکوه بود. همین امر مقدمه حضور گسترده مردم در مراسم
۲۲ بهمن ماه بود که نظیر آن را کمتر شاهد بودیم که آب پاکی را روی دست دشمنان و توطئه‌گران ریخت و نماد پیروزی قاطع ملت در برابر این جنگ پیچیده و ترکیبی بود که می‌طلبد بیشتر به ابعاد پرداخته شود. باید برگردیم و راهی که طی شده است را موشکافانه بررسی و نقاط ضعف را یافته و برای آن راه‌حل‌های عملیاتی بیندیشیم.
 نیازمند توسعه صنعت بومی دفاع سایبری هستیم
سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار دشت: موضوع امنیت سایبری، دفاع سایبری و پایداری سایبری، ارتباط مستقیم با محصولات سایبری بومی دارد. از همین رو با به‌کارگیری توان متخصصان جوان کشور، امروز نزدیک به ۲۵۰ محصول راهبردی دفاع و امنیت سایبری به صورت بومی تولید شده است. برای نمونه در حال حاضر ۷ سامانه کنترل صنعتی بومی امنِ آزمایش شده در کشور وجود دارد که به خوبی امتحان و کارآمدی خود را در حملات اخیر سایبری نشان داد.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که امروز در مواجهه با جنگ‌های سایبری نیازمند یک صنعت بومی دفاع سایبری هستیم تا ابزارها و تجهیزات لازمه برای مقابله با این جنگ را تأمین کند.
رویکرد مبتنی بر پدافند غیرعامل
 در ایجاد کریدور شمال-جنوب
سردار جلالی با بیان اینکه امروز شاهد اضافه شدن موضوع هوش مصنوعی به فضای سایبری هستیم، توضیح داد: هوش مصنوعی، پیشران بسیار ارزشمندی است که در حوزه‌های مختلفی کارایی خود را نشان داده است. جمع‌بندی سازمان پدافند غیرعامل کشور این است که در سال ۱۴۰۲، هوش مصنوعی وارد دفاع سایبری شود که در همین زمینه، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بسیاری مشغول فعالیت هستند که به دنبال بهره‌مندی از توان آنها هستیم. رصد و پایش، کشف و برطرف کردن و امن‌سازی تهدید سایبری و پایدار‌سازی و تداوم کارکرد از جمله زمینه‌هایی است که می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد.
به گزارش مهر‌، وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل با مفهومی به نام توسعه امنیت افزا روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: بخشی از این امنیت با توسعه قدرت دفاعی و نظامی اتفاق می‌افتد و بخشی هم با توسعه برنامه‌های پیشرفت و توسعه و ایجاد منافع اقتصادی مشترک ایجاد می‌شود. برای نمونه کریدور شمال به جنوب می‌تواند به مثابه پدافند غیرعامل و ضامن امنیت ایران و کشورهای منطقه عمل کند. چرا که با ایجاد آن، ضریب امنیت کشورهای محل گذر را بالا خواهد برد و بسیاری از اقتصادهای دنیا بقای اقتصاد خود را مرهون گذر کالاهای خود از کشور محل عبور کریدور خواهند دانست. ضمن آنکه با ایجاد کریدور شمال- جنوب اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۲/۳۰، ۱۸:۱۵:۵۷       بازدیدها: 87