سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم ۴۲ هزارمیلیاردتومان برای رتبهبندی هزینه کرد که نشاندهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است.
به گزارش ایسنا، رضا مرادصحرایی در پاسخ به اینکه قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود اظهارداشت: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبهشان تعیین نشده بود و بخشی هم اعتراض داشتند. رتبه تمام کسانی که مشمول بودند و رتبه به آنها تعلق میگرفت، تعیین شده است. اعتراضها نیز در حال بررسی است و کارگروهها در مناطق و استانها تشکیل شده است. انتهای این فرآیند، اصلاح آییننامه رتبهبندی است.
صحرایی افزود: دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی هزینه کرد که نشاندهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است وی گفت: هرچند رتبهبندی اشکالاتی در آییننامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.
تایید مشکلات مدارس دولتی
وی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و اینکه بسیاری از ما ترجیح میدهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبتنام نکنیم گفت: این حرف درستی است؛ برای وزارت آموزش و پرورش برنامهای به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول ۹ محور تاکید کردهام که یکی از کلیدیترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمیگردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کردهام.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره مدرسه غفلت کردهایم افزود: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول، معلم است. ما باید مدارس دولتی را بهگونهای بالا ببریم و اهمیتش را نشان دهیم که مردم رغبت نکنند به مدرسه دیگری بروند، مگر در موارد و عللی چون نزدیکی مدرسه به محل سکونت و غیره.
صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب میکنیم. سؤال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل میداند یا آموزش عالی را؟ قطعا آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کردهایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم. وی با اشاره به اینکه براساس سندتحول بنیادین مدارس دولتی باید رتبهبندی شوند، در این صورت رقابت و رغبت برای رفتن به مدارس دولتی هم افزایش مییابد گفت: نیازمند مدیریت راهبردی آیندهنگر هستیم. اگر ایران قوی میخواهیم، مسیرش آموزش و پرورش است. رهبری هم فرمودند که برای عبور از قلههای سخت پیشرفت به آموزش و پرورش نیاز داریم. باید به سمت افزایش ۲۰ درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حرکت کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی و ۲.۵ درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی بهاندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچکانگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر. صحرایی افزود: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمیگردد و در درون حل میشود. ما باید منابع آموزشی، برنامهریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با ۲۰ سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگترین نهاد دولتی هستیم، ۷۳۰ منطقه آموزشی داریم و پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استانها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.
برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار در سال جاری
وی با بیان اینکه ایدهآل ما این است که سالانه ۴۰ هزار دانشجو بگیریم و به آموزش و پرورش تحویل بدهیم که خب فعلا نمیتوانیم گفت: اکنون برای جذب ۲۵ هزار دانشجو هدفگذاری کردهایم. امسال برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم داریم که یک کار جدید است. شیوه جدید دیگر تربیت معلم به کمک دانشگاههای دیگر در قالب طرح به اصطلاح «دومدرکی» است که براساس آن دو دانشگاه به طور مشترک کار میکنند. فعلا این امکان در پنج رشته فراهم شده و دانشجو دوسال دروس تخصصیاش را در دانشگاه مادر میگذراند و بعد از دوسال، در صورت تمایل شرایطی را از سرمیگذراند و معلمی را در دانشگاه فرهنگیان میآموزد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک روش دیگر بورسیه معلمی است و دانشجویان سال آخری دانشگاههای دیگر به دانشگاه فرهنگیان میپیوندند. یک شیوه دیگر کارشناسی ارشد حرفهای است؛ لذا برای حل مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان به وفاق ملی نیاز داریم. وی همچنین درباره امتحانات نهایی گفت: امسال سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تاثیر قطعی در پذیرش دانشگاه دارد. آموزش یک فرآیند پیوسته است که به سنجش ختم میشود و این دو در کنار همدیگر هستند و به همدیگر بازخورد میدهند. اینکه کل این سنجش از وزارت آموزش و پرورش جدا شده بود موجب شده بود که آموزش چندان در خدمت سنجش نباشد و بچهها وارد کلاسهای کنکور و مسائلی از این دست میشدند. اکنون فرآیند پیوسته شده و به تقویت ابعاد مختلف تربیتی کمک میکند.