به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,197
بازدید ماه: 121,633
بازدید کل: 23,783,499
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
واکنش منفعلانه کاخ سفید به رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح / و... ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

واکنش منفعلانه کاخ سفید به رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح 

  ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

جان کربی: همه می‌دانند ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خطرناک است
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رونمایی ایران از موشک ‌هایپرسونیک فتاح واکنش نشان داد. 
وی در نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «دولت [جو] بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است.»
این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «من به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به موشک‌ هایپرسونیک ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.»
ساعاتی قبل‌تر از اظهارات جان کربی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد؛  شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
به گزارش فارس، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از اعمال این تحریم‌ها گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می‌کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.
گفتنی است موشک‌ هایپرسونیک فتاح با برد هزار و چهارصد کیلومتر و سرعت چندین برابر صوت جدیدترین دستاورد رونمایی شده صنعت موشکی ایران است که بازتاب‌های زیادی در عرصه بین‌المللی داشته است.
لازم به ذکر است که پس از رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح، خبرگزاری آمریکایی «یونایتدپرس»گزارشی درباره نگرانی واشنگتن درخصوص ناتوانی در برابر این موشک‌ها منتشر کرد.
طبق این گزارش، مقامات دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند که تسلیحات ‌هایپرسونیک توسط سامانه‌های زمینی و فضایی موجود قابل شناسایی و ردیابی نیستند.
 «مایکل‌ گریفین» معاون سابق تحقیقات و دفاع مهندسی، وزارت دفاع آمریکا چندی قبل در جلسه استماع کنگره گفته بود که ایالات متحده سامانه‌ای ندارد که بتواند دارندگان موشک ‌‌هایپرسونیک را به شیوه‌ای مشابه در معرض خطر قرار دهد. وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی اظهار داشت: «ما دفاعی برابر این سامانه‌های موشکی نداریم.»
وبگاه «میدل ایست مانیتور» روز چهارشنبه نوشت: موشک هایپرسونیک «فتاح» برتری نظامی قابل توجهی به ایران در منطقه می‌دهد.
«نیر دوری» تحلیلگر نظامی «شبکه ۱۲» رژیم صهیونیستی نیز در این باره گفت که کشف، مشاهده و رهگیری موشک فتاح دشوار خواهد بود.
 
وال‌استریت ژورنال:
رهبر ایران در حال تشکیل خاورمیانه بدون آمریکاست
 
در مورد وال استریت ژورنال در ویکی تابناک بیشتر بخوانید
این روزنامه در تحلیلی که به قلم «ری تکیه» (عضو شورای روابط خارجی آمریکا) و «روئل مارک گرشت» (افسرسابق سیا) نگاشته شده، خاطر نشان کرد: آمریکای انزواگرا، خلائی را در منطقه خاورمیانه برجای گذاشته که جمهوری اسلامی با هوشمندی از آن بهره می‌برد.
تهران دارای سانتریفیوژهای پیشرفته، یک انباشت فزاینده از اورانیوم غنای بالا و کادری اصیل از فیزیکدانان و مهندسان هسته‌ای است. احتمالا هیچ مانع فنی چشمگیری هم پیش روی نظام مذهبی ایران، برای حرکت به سوی سلاح هسته‌ای وجود ندارد. اتحادهای رو به توسعه ایران با روسیه و چین نیز به پیشرفت هسته‌ای تهران یاری رسانده است.
در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، همزمان با سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و اروپا تحریم‌های فراوانی را علیه ایران وضع کردند که گاهی نیز با همراهی چین و روسیه انجام می‌شد. امروز، شرایط ژئوپلیتیک و همچنین محاسبات هسته‌ای مبتنی بر سیاست واقعی، برای جمهوری اسلامی بسیار دوستانه‌تر است. حمله روسیه به اوکراین روشن کرد که پوتین علاقه‌ای به نظم جهانی تحت رهبری اروپا و آمریکا ندارد. چین نیز از موقعیت «سهامدار مسئول» در سامانه تجاری لیبرال، عقب‌نشینی کرده، تلاش دارد نسخه خود برای ایجاد محدوده همکاری و توسعه شرق آسیا را پیاده کند.
این ائتلاف تجدید نظرطلب، تنهایی راهبردی ایران را به پایان رسانده است. روسیه، چین و ایران همگی خواهان زایل کردن قدرت آمریکا هستند. آنها درک می‌کنند که برای دستیابی به اهداف مشترک، نیاز دارند به یکدیگر در بخش‌های نظامی و اقتصادی کمک کنند. ایران به همین دلیل، فنآوری پهپاد و توپخانه به روسیه می‌دهد. به سختی می‌شود باور کرد که چنانچه تهران کاستی‌ای در مهندسی هسته‌ای داشته باشد، روسیه‌ای که آماده تحویل جنگنده‌های پیشرفته Su-35 و سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر به ایران است، از ارائه تجارب و فن‌آوری هسته‌ای به نظام اسلامی ایران رویگردان شود.
برای زمانی دراز، نهادهای سیاست خارجی غرب، این آرامش خاطر را داشتند که روسیه و چین خواهان یک ایران هسته‌ای نیستند. اما ولادیمیر پوتین هیچ مشکلی با بروز یک بحران هسته‌ای در خاورمیانه نخواهد داشت. بیست سال است که دولت‌های آمریکا تاکید کرده‌اند که هیچ‌گاه به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد. هنگامی که ایران این کار را انجام دهد، ته مانده هیبت آمریکا در خاورمیانه هم بخار خواهد شد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است: نیاز چین به نفت خاورمیانه نیز منطقه را آشفته کرده است. شی‌جین‌پینگ، تقریبا هیچ ‌اشاره‌ای به ناخرسندی از جنگ پوتین برای بلعیدن اوکراین نداشته است، جنگی که موجب بی‌ثباتی دومین شریک تجاری چین یعنی اتحادیه اروپایی می‌شود. بمب هسته‌ای ایران[؟!] همچنین می‌تواند خروج آمریکا از خاورمیانه را سرعت دهد.
محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، ممکن است انسان بی‌تدبیر و بی‌رحمی باشد اما در پذیرش آشتی با تهران که با میانجیگری چین ساخته و پرداخته شد، سنجش معقولی داشت. او تلاش می‌کند با دوستان ایران نزدیک باشد. امیرنشین‌های کوچک خلیج‌فارس که همیشه تمایل به آرامش و آشتی داشته‌اند، احتمالاً همین راه را با امتیازدهی‌های خود دنبال خواهند کرد. خاورمیانه، بدون حضور آمریکا، خود را سروسامان می‌دهد.
آمریکای انزواگرا، خلائی را در منطقه خاورمیانه برجای گذاشته که جمهوری اسلامی با هوشمندی از آن بهره می‌برد. در تمامی این مانورها، رهبر جمهوری اسلامی ایران نقش دارد؛ چهره‌ای که در دستگاه سیاسی جمهوری اسلامی بالا آمد و کشور خود را در میان انبوه دشمنان مرگبارش رهبری کرد. 
هنگامی که او اخیراً گفت که «آمریکا می‌خواست با استفاده از فشار تحریم، مسئله هسته‌ای را آن‌طور که دلخواه خودش بود، خاتمه دهد اما شکست خورد»، همچون همیشه، سرد ]خونسرد[ و واقع‌گرا بود. این چهره برجسته روحانی، کاری را کرد که تنها حکمرانان بزرگ می‌توانند انجام دهند؛ اینکه با دستی ضعیف [!]، بازی هوشمندانه‌ای انجام داد.
 
سناتور ارشد آمریکایی: دولت بایدن در برابر ایران سردرگم است
جدال توییتری عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا و شورای امنیت ملی کاخ سفید  درباره برجام
یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با ‌اشاره به نزدیک شدن موعد رفع ممنوعیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال جاری از سردرگمی دولت کشورش در قبال ایران انتقاد کرد.
«جیم ریش»، عضو  ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با ‌اشاره به نزدیک شدن به موعد انقضای ممنوعیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، سیاست دولت کشورش در قبال  تهران را مورد انتقاد قرار داد.
ریش در حساب کاربری خود در توئیتر اقدام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز سه‌شنبه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چندین شرکت مستقر در چین، هنگ‌کنگ و ایران به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران را «اقدامی آغازین» خواند اما گفت دولت او نتوانسته راهبردی در قبال تهران تدوین کند.
این سناتور ارشد آمریکایی در توئیتر نوشت: «در حال نزدیک شدن به یکی دیگر از بندهای غروب‌ خطرناک برجام هستیم- ممنوعیت‌های موشک‌های بالستیک ایران در ماه اکتبر منقضی می‌شوند. با آنکه تحریم‌های امروز اقدامی آغازین محسوب می‌شوند دولت بایدن سردرگم بوده و نتوانسته است راهبرد وسیع‌تری در قبال ایران تدوین کند.»
منظور از «بندهای غروب آفتاب» در برجام که به آن «بندهای زوال‌پذیر» هم گفته می‌شود مفادی در توافق هسته‌ای یا قطعنامه تأییدی آن (قطعنامه ۲۲۳۱) است که بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. از جمله این بندها، انقضای محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است.
موضوع انقضای این محدودیت‌ها مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ برای تأیید برجام صادر شد اخیراً به یکی از موضوعات روز در میان سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده است.  حدود دو هفته پیش گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی معرفی کردند که خواستار تحریم هرگونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران است. 
تهیه‌کنندگان طرح ضدایرانی عنوان «Fight CRIME Act» یا «قانون مبارزه با جنایت» را برای آن انتخاب کرده‌‌اند. آنها هدف طرح را «منع حمایت بازیگران مخرب از ایران و نایبانش و جلوگیری از‌ اشاعه این سلاح‌های خطرناک در میادین جدید جنگ، صرف نظر از پابرجایی محدودیت‌های سازمان ملل» عنوان کرده‌اند.
این طرح خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه هر شخص یا نهاد دخیل در فروش، انتقال یا حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران است. 
به گزارش فارس، طرح مذکور دولت بایدن را ملزم به ارائه گزارشی به نهاد قانونگذار آمریکا درباره وضعیت موشکی و پهپادی ایران کرده است و بایدن بایستی در گزارش مذکور، راهبرد خود را برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران را تشریح کند.
 
هراس تحلیلگران آمریکایی از اتحاد ایران، روسیه و چین علیه نظم غربی
رؤیاپردازی ناتو برای گستره‌ای که خورشید در آن غروب نمی‌کند/ تروئیکای ایران،  روسیه و چین علیه پیمان آتلانتیک شمالی
تحلیلگران آمریکایی از افزایش همکاری‌های ایران، روسیه و چین ضد نظم جهانی تحت رهبری آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.
پایگاه «ایپاک‌تایمز» به نقل از تحلیلگران آمریکایی نوشته؛ چین، ایران و روسیه در حال افزایش همکاری‌ها هستند. 
«آندرا کندال تایلور»، از اعضای ارشد ‌اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» به این پایگاه خبری گفت: «این قدرت‌ها هر سه به دنبال تضعیف ایالات متحده و شکل‌دهی مجدد به نظم بین‌المللی هستند.»
وی گفت: «همکاری تعاملی میان روسیه، چین و ایران تهدیدهایی که آنها متوجه ایالات متحده آمریکا می‌کنند را افزایش می‌دهد. چالش‌هایی که آنها با همکاری با یکدیگر ایجاد می‌کنند بیشتر از جمع چالش‌هایی است که هر یک از این سه کشور اگر قرار بود تنها کار کنند ایجاد می‌کردند.»
تایلور گفته حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته برای افزایش همکاری‌ها میان سه کشور «به عنوان کاتالیزور» عمل کرده است. 
این تحلیلگر آمریکایی گفت که این همکاری‌ها به اعضای این ائتلاف اجازه داده به صورت آشکارتری علیه ایالات متحده و متحدانش همکاری کنند و این سه قدرت اکنون در زمینه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک با هم فعالیت می‌کنند. 
روسیه و چین اقدام به امضای یک «شراکت بدون محدودیت» کرده‌اند که همکاری‌های نظامی راهبردی را نیز شامل می‌شود. پکن بیشترین تلاش‌ها را برای کمک به اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های کشورهای غربی کرده است. 
در همین حال، روسیه و ایران هم اقدام به امضای توافقنامه‌های دفاعی جدید کرده‌اند. مضاف بر این، توافق‌های میان ایران و چین نیز افزایش پیدا کرده است. 
«جاناتان لورد»، کارشناس مسائل غرب آسیا در‌ اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید گفته که سه کشور در راستای جلوگیری از نفوذ آمریکا در خارج از مرزهای این کشور هم با هم همکاری دارند. 
او می‌گوید: ایران، روسیه و چین در تلاش هستند شرکای امنیتی آمریکا مثل عربستان سعودی را از رقابت جهانی میان قدرت‌ها دور نگه دارند و از این طریق درصدد تضعیف جایگاه ایالات متحده هستند. 
به گفته این کارشناس، چین به طور خاص تلاش کرده از طریق «ابزارهای غیرمتقارن» به نفوذ آمریکا در خاورمیانه حمله کرده و نشان دهد که «دنیا دیگر دنیای آمریکایی نیست.»
به گزارش فارس، لورد همچنین گفت: «ایران و پکن آشکارا تلاش می‌کنند دامنه‌های نفوذ خودشان را افزایش دهند و از قدرت نفوذ سایر بازیگران قدرتمند بکاهند.»

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۱۸، ۱۱:۵۵:۰٤       بازدیدها: 87