به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 303
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,471
بازدید ماه: 121,572
بازدید کل: 23,783,773
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
با ۱۸۷ رای موافق؛
«علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت شد
۱۴۰۲/۰۳/۲۳

عباس علی آبادی، وزیر صمت شد/ اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در جلسه بررسی  صلاحیت | خبر روز

روز گذشته مجلس شورای اسلامی صلاحیت عباس علی‌آبادی را برای تصدی وزارت صمت مورد بررسی قرار داد و نمایندگان با 187رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه صمت را به علی‌آبادی سپردند.
صبح روز سه شنبه 23 خرداد 1402، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مهم‌ترین دستورجلسه صحن علنی، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت بود.
ابتدا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، گزارش کمیسیون را درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرائت کرد. به گفته روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده عباس علی‌آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که پنجاه درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و چهل و یک درصد موارد همسو است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می‌دهد نه درصد (٪9) به احکام ‌اشاره‌ای نشده است.
طبق گزارشی که عباسپور قرائت کرد، اعضای کمیسیون صنایع و معدن مجلس پس از طرح سؤالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی و شنیدن نظرات علی آبادی، وی را دارای صلاحیت برای تصدی وزارت صمت دانستند.
کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی موافقت کرد
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز گزارشی از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در این کمیسیون قرائت کرد. به گفته وی، تنظیم بازار کالاهای اساسی، ارتقاء تجارت جهانی ایران، انتخاب افراد توانمند در عرصه تجارت خارجی، حذف قیمت دستوری، همچنین تبدیل وظایف وزارتخانه از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در کنار کارآمد‌سازی ساختار بازار و برنامه‌ریزی جامع برای بنگاه‌های خرد و متوسط از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی بوده است.
طغیانی در ادامه با‌اشاره به اولویت‌های کمیسیون‌ اقتصادی برای وزارت صمت یادآور شد: اجرای قوانین معطل مانده، تعیین رایزنان خارج از کشور همراه با بازنگری در مأموریت آنها، استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، همکاری با وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان برای تقویت خدمات فنی و مهندسی این وزارتخانه، تفکیک بنگاه‌‌داری از اقتصاد ملی مانند شرکت‌های صنعتی و معدنی، اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به منظور ارتقاء کیفیت و رقابت میان کالاهای داخلی و ساماندهی وضعیت بورس کالا از مهم‌ترین خواسته‌های کمیسیون اقتصادی از وزارت صمت بود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان نظر نهایی کمیسیون متبوع خود را اعلام و خاطر نشان کرد: اعضای کمیسیون با اکثریت آراء عباس علی‌آبادی را به عنوان گزینه مقبول برای تصدی‌ وزارت صمت معرفی کردند.
نظری: تعامل علی‌آبادی با مجلس ضعیف خواهد بود
پس از اعلام نظر کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن درباره عباس علی آبادی، نوبت به نطق مخالفین و موافقین وی رسید. سیدغنی نظری، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اظهار داشت: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟
نماینده مردم خلخال و کوثر تاکید کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل‌شان با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان‌دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.
عسگری: وزیر پیشنهادی نسبت خود را با اقتصاد نئولیبرال مشخص کند
مهدی عسگری دیگر نماینده مخالف علی آبادی نیز اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یک‌سری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سؤال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سؤال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس‌کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.
دهمرده: علی آبادی اهل ابتکار،نوآوری و شجاعت است
حبیب الله دهمرده نماینده زابل از موافقین وزیر پیشنهادی صمت بود. وی ریسک‌پذیری و خطرپذیری را از ویژگی‌های علی‌آبادی دانست و گفت: او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.
وی تاکید کرد: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.
زاهدی: وزیر پیشنهادی با بخش خصوصی آشنایی نزدیک دارد
محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت با‌اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سد‌سازی، تونل‌‌سازی، برج‌‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.
وی با‌اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.
علی‌آبادی: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد
پس از سخنان موافقین و مخالفین‌، وزیر پیشنهادی در دفاع از برنامه‌های خود سخن گفت. وی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: برنامه راهبردی ما تاکید بر صنعت صادرات محور است 8 استراتژی خیلی مهم در این رابطه ذکر شده که در برنامه‌های قبلی نبوده است به عنوان کسی که صنعت را می‌شناسد و در دولت بوده است فکر می‌کنم که راهبردهای باارزشی هستند، ان‌شاءلله با تاکید بر آنها که یک جزء آن حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی است بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. استراتژی دوم توسعه زیر ساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی
تجاری _ اقتصادی است.
گزینه پیشنهادی تصدی‌گری وزارت صمت افزود: نباید از کشوری،کالایی را وارد کنیم ولی محصولی به آن صادر نکنیم. باید بتوانیم ابتدا در بازار منطقه اعم از روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط ارگانیک و اقتصاد صنعتی برقرار کنیم تا بتوانیم کالاهایی که در آنها مزیت نسبی داریم بفروش برسانیم و کالایی‌ها که مزیت نسبی بالایی دارند را از آنها بخریم. این مسئله در موضوع خودرو، گندم، برنج،  یخچال و خیلی از کالاها وجود دارد. اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم.
وی در مورد قیمت‌گذاری دستوری نیز گفت: باید با در نظرگرفتن پارامترها تنظیم‌گری صورت بگیرد. در حوزه تجارت ابتدا باید بپذیریم که در سیستم کار کنیم اگر این مسئله را قبول نداشته باشیم نباید شک کنیم که موفقیت در دسترس نیست، وزارتخانه‌های مرتبط باید در حکمرانی واحد مدیریت شوند تا بتوانیم زنجیره‌ای از ارزش افزوده را برقرار کنیم.
علی آبادی در سخنان خود تصریح کرد: «جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با  بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری و اقتصادی» راهبردی اساسی است که همواره گفته شده ولی کمتر به آن توجه می‌کنیم. تسهیل مبادلات و ساده ‌سازی قوانین و بهبود فضای تجاری کشور نیز در دستور کار قرار دارد؛ مقررات دست و پا گیر زیادی وجود دارد، باید تسهیل‌گری را پی‌گیری کنیم و موانع را از پیش رویِ صنعت گران برداریم.
گزینه پیشنهادی تصدی‌گری وزارت صمت در مورد وضعیت خودرو اظهار داشت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد. به شما اطمینان می‌دهم این مشکل را می‌شود به زودی حل کرد چرا که راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای حل آن وجود دارد؛ هم استفاده از واردات هوشمند و به موقع برای تنظیم بازار و هم استفاده از همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ به شکلی که به تولید مشترک برسیم و بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم. باید تولید را افزایش دهیم؛ یکی از راه‌های پایین آوردن قیمت تمرکز بر افزایش تولید است که بحث بسیار مهمی بشمار می‌رود.
رای اعتماد وکلای ملت به علی‌آبادی
در نهایت پس از سخنان موافقین و مخالفین و دفاعیات وزیر پیشنهادی، صلاحیت عباس علی آبادی به رای گذاشته شد و وکلای ملت با  187 رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه صمت را به علی‌آبادی سپردند.
گفتنی است در جلسه دیروز مجلس، آیت‌الله رئیسی به علت سفر به آمریکای لاتین امکان حضور در مجلس و دفاع از وزیر پیشنهادی خود را نداشت و مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی، محرابیان وزیر نیرو و مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهارستان حضور داشتند.
مجلس دوفوریت لایحه عفاف و حجاب را رد کرد
روز گذشته نمایندگان مجلس با یک فوریت لایحه عفاف و حجاب موافقت نمودند. محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی پس از تصویب یک فوریت این لایحه، اظهار داشت: هیچ شکی نیست که لایحه عفاف و حجاب از اولویت‌های اول جامعه امروز ماست و وظیفه ماست که در مجلس در این مورد تلاش کنیم.
وی بیان کرد: یک فوریتی شدن این لایحه به معنای آن نیست که مجلس برای این موضوع اولویتی قائل نیست، بلکه به منظور فرصت بیشتر برای بررسی این لایحه، دوفوریت آن را به یک فوریت تغییر داده است. واقعیت این است که این لایحه فقط جنبه جرم انگاری داشته، در حالی که موضوع مربوط به حجاب قبل از اینکه بحث قضائی و جرم انگاری داشته باشد، یک بحث فرهنگی، اجتماعی، شرعی و یک بحث فلسفی است و از همه مهم‌تر یک موضوع هویتی ما در انقلاب اسلامی و ایران عزیز است و بحث تمدنی ما محسوب می‌شود.
قالیباف گفت: حتماً عده‌ای هستند که معارض این موضوع هستند و با حجاب دشمنی می‌کنند که باید با آنان برخورد قضائی و قهری داشته باشیم. غافل نشوید که آموزش و پرورش و صدا و سیما در این‌جا مهم هستند و دستگاه‌های فرهنگی نیز وظیفه دارند. در گزارشی که کمیسیون فرهنگی قرائت کرد، ۳۲ دستگاه که وظیفه فرهنگی و اجتماعی دارند در این موضوع قصور داشته‌اند، باید قانون قوی و جامعی بنویسیم و وظیفه خودمان را به درستی عمل کنیم.

 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۲٤، ۱۱:۵۶:۰٤       بازدیدها: 92