به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 123
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,291
بازدید ماه: 121,526
بازدید کل: 23,783,593
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
در سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران مطرح شد بن فرحان: همکاری با ایران، به سود منطقه و جهان اسلام است ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
در سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران مطرح شد
بن فرحان: همکاری با ایران، به سود منطقه و جهان اسلام است
  ۱۴۰۲/۰۳/۲۷

بن فرحان: همکاری با ایران، به سود منطقه و جهان اسلام است | خبرگزاری فارس

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، دیروز شنبه (۲۷ خردادماه) در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.
بن فرحان در جریان این سفر، با امیرعبداللهیان دیدار و طرفین نشست خبری مشترکی برگزار کردند. وزیر خارجه عربستان در این نشست، تأکید کرد که مذاکرات امروز با طرف ایرانی، مثبت و روشن بوده است.
بن فرحان افزود: «این سفر در تکمیل توافق از سرگیری روابط بین ریاض-تهران است که در پکن امضا شد. از حضور در تهران خرسندم. ما سفارت عربستان را در تهران افتتاح خواهیم کرد».
وی ضمن قدردانی از وزارت خارجه ایران به خاطر تسهیل افتتاح سفارت سعودی، تأکید کرد: عادی‌‌سازی روابط بین دو کشور، اصل است. امیدواریم که از سرگیری روابط بین دو کشور، تأثیر مثبتی بر منطقه و جهان اسلام داشته باشد.
وزیر خارجه سعودی با‌ اشاره به اهمیت همکاری عربستان و ایران در زمینه امنیت منطقه‌ای به‌ویژه در زمینه امنیت دریایی و عاری شدن منطقه از سلاح کشتار جمعی، گفت که با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم دیدار خواهد کرد تا سلام پادشاه و ولیعهد سعودی را به وی ابلاغ کند و از او بخواهد که به ریاض سفر کند.
مراحل اداری برای استقرار سفرا در تهران و ریاض در حال انجام است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای سعودی در تهران گفت: حدود یکصد روز از توافق ایران و عربستان برای شروع مجدد روابط سپری شده است. در این مدت سفرای دو کشور معرفی و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است.
وزیر خارجه بیان کرد: لازم می‌دانم از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان تشکر کنم. ما نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کردیم. خرسندیم با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع کشورمان و حجاج ایران حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در این رابطه از حمایت‌ها و هماهنگی‌های وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به مقاصد زیارتی و گردشگری در ایران را فراهم کرده‌ایم.
وی افزود: در ادامه دیدارهای قبلی من و همتای سعودی در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم درخصوص ابعاد مختلف مناسبات گفت‌وگو کنیم.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: درخصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات امروز دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فیمابین اقدام خواهیم کرد.
وی همچنین عنوان کرد: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.
وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود.
امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که درخصوص ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: اتفاق‌نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم و درخصوص برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. اتفاق نظر داریم در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری‌های نزدیک‌تر و موثرتری را سازماندهی کنیم.
امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰۳/۲۷، ۲۲:۰۲:۵۲       بازدیدها: 51