به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,753
بازدید دیروز: 19,824
بازدید هفته: 31,231
بازدید ماه: 31,231
بازدید کل: 25,018,370
افراد آنلاین: 16
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۰۳ دی ۱٤۰۳
Monday , 23 December 2024
الاثنين ، ۲۱ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
«سیمرغ» به پرواز درآمد: هواپیمای ترابری ساخت ایران به ناوگان هوایی کشور پیوست ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
«سیمرغ» به پرواز درآمد:
 هواپیمای ترابری ساخت ایران به ناوگان هوایی کشور پیوست
   ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

هواپیمای «سیمرغ» با موفقیت به پرواز درآمد

هواپیمای ترابری سیمرغ که حدود یک ماه پیش با موفقیت به پرواز درآمده بود وارد ناوگان هوایی کشور شد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهر‌سازی ضمن بازدید ‌از شرکت هواپیما‌سازی ایران (هسا)‌، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درباره ‌ظرفیت‌های مجموعه هسا شنیده بودم اما متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیده‌هاست. شاخص‌هایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است.
وی افزود: پیرو بازدید رئیس‌ جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.
وزیر راه و شهر‌سازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیت‌های هواپیما‌سازی را در خدمت هواپیماهای مسافری نیز گسترش دهند. در این زمینه به نقطه قابل‌قبولی رسیده‌ایم و توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حمل‌ونقل مسافری کشور اضافه شود.
بذرپاش با‌ اشاره به ظرفیت‌های مجموعه هسا برای افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت می‌تواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تأمین کند. صنعت هواپیمایی کاملاً تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیت‌های این حوزه شده است.
وی ادامه داد: شاخص تاب‌آوری صنعت نشان می‌دهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریم‌ها زمین‌گیر نمی‌شود. حضور مجموعه‌هایی همچون هسا می‌تواند تاب‌آوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز به‌جرئت می‌توان گفت در کمتر موردی به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور نیاز داریم و می‌توان گفت همه نیازهای تعمیراتی هواپیمایی در داخل کشور انجام می‌شود.
وزیر راه و شهر‌سازی با ‌اشاره به اینکه کشورها نیز بر توانایی‌های مجموعه هسا اذعان دارند، گفت: صنعت هواپیما‌سازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد و از این‌رو نیازمند معرفی ظرفیت‌های این صنعت به فعالان این حوزه هستیم.
بذرپاش افزود: امید است هرچه سریع‌تر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت‌های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می‌توانیم با تأمین دیگر زیرساخت‌ها، هواپیمای ایرانی کاملاً داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم‌ها را در این بخش نیز بی‌اثر کنیم.
وی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی ظرفیت مسافری را افزایش دهد. بنابراین ظرفیت‌های مالی وزارت راه و شهر‌سازی و سازمان هواپیمایی کشوری را برای حمایت از مجموعه‌های فعال به‌کار می‌گیریم.
ویژگی‌های سیمرغ
گفتنی است خبر پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ، حدود یک ماه پیش از سوی وزیر دفاع اعلام شد. امیر محمدرضا آشتیانی؛ وزیر دفاع روز نهم خرداد سال جاری در حضور سرلشکر باقری؛ رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: «همزمان با ایام مبارک دهه کرامت و ولادت پرخیر و برکت امام رضا(ع) و در راستای بالابردن اقتدار دفاعی، تست پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان هوایی وزارت دفاع با موفقیت انجام شد.»
هواپیمای ترابری سیمرغ، باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری ساخته شده است. این هواپیما با لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین‌المللی به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده و در اردیبهشت ماه 1401 با حضور وزیر دفاع و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شده بود.
سبک‌بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات‌رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی از ویژگی‌ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.
طراحی و ساخت این هواپیما علاوه‌بر ارز‌آوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه‌ها، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت انسجام ظرفیت‌های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیروهای مسلح را به باشگاه سازندگان هواپیماهای سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۰٤/۰۷، ۰۶:۵۱:۵۳       بازدیدها: 76