به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 660
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,828
بازدید ماه: 120,914
بازدید کل: 23,784,129
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
حمایت ایران از قطعنامه به معنای شناسایی رژیم صهیونیستی نیست ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
اعلام تحفظ ایران نسبت به قطعنامه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران سازمان همکاری اسلامی 
حمایت ایران از قطعنامه
به معنای شناسایی رژیم صهیونیستی نیست  
۱۴۰۲/۱۲/۱۶

اعلام تحفظ ایران درباره برخی از بندهای قطعنامه صادره در نشست جده - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر امیرعبداللهیان در نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی (OIC) که به درخواست جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، فلسطین و اردن در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ در جده-عربستان سعودی برگزار شد، شرکت نمود و اعلامیه تحفظی نسبت به قطعنامه پایانی این نشست اعلام کرد.
اعلام تحفظ ایران
 نسبت به قطعنامه پایانی
هیئت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر مواضع اصولی کشورمان پیرامون موضوع فلسطین، طی یک یادداشت رسمی موارد ذیل را به عنوان تحفظ خود نسبت به برخی بندهای قطعنامه تسلیم نمود: 
هیئت شرکت‌کننده جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) برای گفت‌وگو پیرامون تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در جده پادشاهی عربستان سعودی در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ (۵ مارس ۲۰۲۴)، درخواست خود مبنی بر ثبت رسمی تحفظ خود در ارتباط با قطعنامه اتخاذ شده در نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی یاد شده را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:
حمایت جمهوری اسلامی ایران از مفاد قطعنامه نشست اضطراری شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی از قطعنامه تحت هیچ عنوان و به هیچ وجه به معنای شناسایی رژیم صهیونیستی اسرائیل به شمار نمی‌رود.
جمهوری اسلامی ایران قاطعانه معتقد است اعمال جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تمامی فلسطینیان را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین در هر پروسه تصمیم گیری و یا اقدام سیاسی و دیپلماتیک در مورد چگونگی برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی، دیدگاه و آمال همه مردم و گروه‌های فلسطینی می‌بایست در نظر گرفته شود.
جمهوری اسلامی ایران مجددا مواضع اصولی خود در مورد تنها راه‌حل موثر، صلح‌آمیز و عملی برای ایجاد صلح پایدار در فلسطین ابتکار ثبت شده توسط ایران در سازمان ملل متحد برای برگزاری رفراندم ملی در سرزمین فلسطین با مشارکت همه فلسطینی‌ها در داخل و خارج از آن سرزمین مورد تاکید قرار می‌دهد.
هیئت جمهوری اسلامی ایران از دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی خواست متن تحفظ ایران به طور کامل در گزارش نهائی نشست منعکس گردیده و میان تمامی کشورهای عضو توزیع گردد.
تاکید امیرعبداللهیان 
بر فعال شدن کمیته‌های مشترک همکاری ایران و ترکیه
حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده با موضوع غزه با‌ هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه دیدار و گفت وگو کرد. امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای خود و استمرار مشورت‌های مستمر، به سفر موفقیت‌آمیز اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا و برگزاری هشتمین نشست شورای‌ عالی دو کشور اشاره کرد و اهمیت اجرای توافقات حاصله در این نشست را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین مسئولیت مهم وزارتخانه‌های خارجه دو کشور در اجرای توافقات حاصله در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا را خاطر نشان کرد. 
امیرعبداللهیان بر لزوم فعال‌تر کردن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.
وزیر امور خارجه اهمیت روان سازی سفر کامیونها برای تسهیل و تقویت همکاری‌های تجاری دو کشور را نیز یادآور شد و آمادگی کشورمان برای ازسرگیری همکاری‌های ریلی مسافری و باری با ترکیه را اعلام داشت.
وی با توجه به نگاه مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم، تداوم و تقویت همکاری‌ها در این زمینه را مهم دانست. وزیر خارجه کشورمان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت فلسطین و نوار غزه، دیدگاه‌های کشورمان در این خصوص را تشریح کرد. هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت‌آمیز دکتر رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود. وی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در ایران را تبریک گفت. همچنین با اشاره به روابط عمیق و دوستانه دو کشور، توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست. همچنین در چارچوب عزم دو کشور برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، اهمیت از سرگیری همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی و نیز تسهیل روابط مردمی میان دو کشور همگام با دیگر ابعاد روابط مشترک را مورد تاکید قرار داد. 
هاکان فیدان همچنین از تقویت همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی استقبال کرد. دو وزیر همچنین درخصوص وضعیت فلسطین و راه‌های پایان بخشیدن به جنگ  ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان‌ مظلوم نوار غزه تبادل نظر کردند.
دیدار وزرای خارجه ایران و تاجیکستان در جده
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر سه‌شنبه در حاشیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده با موضوع غزه با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار دو ملت ایران و تاجیکستان را خویشاوند دانست و با تاکید بر اهمیت توسعه روزافزون روابط با تاجیکستان به عنوان اولویت مهم سیاست خارجی و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی برای اجرای کامل همه اسناد امضا شده در دیدار متقابل رؤسای جمهور دو کشور در تهران و دوشنبه تاکید کرد. 
وزیر امور خارجه همکاری‌ها در زمینه خدمات فنی مهندسی، شرکت‌های دانش‌بنیان، ترانزیت، انرژی، علمی و آموزشی را از فرصت‌های خوب همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: توافقات خوبی میان دو کشور در این زمینه‌ها وجود دارد که باید با تلاش مشترک آنها را اجرائی و محقق کنیم. 
امیرعبداللهیان از تسهیل ارتباطات مردمی میان دو کشور استقبال و حمایت کرد. همچنین از تداوم مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال و برای انجام آن در تهران و دوشنبه اعلام آمادگی نمود. 
وزیر امور خارجه از مواضع دولت تاجیکستان در ارتباط با فلسطین تشکر کرد و مشارکت تاجیکستان در نشست جده و سخنرانی وزیر خارجه تاجیکستان را دارای پیامی مهم و امیدبخش برای ملت فلسطین ارزیابی نمود. وزیر خارجه تاجیکستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، از ابتکار ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی درخصوص فلسطین تشکر کرد و آن را نشانه اهتمام عالی و انسانی ایران نسبت به مسئله فلسطین دانست. سراج الدین مهرالدین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران را تبریک‌ گفت و افزود: تقویت روابط با ایران از اولویت‌های قطعی تاجیکستان است. وی بر اهمیت اجرای اسناد امضا شده در جریان دیدار رؤسای دو کشور در دوشنبه و تهران و نیز بر ضرورت تسهیل سفرهای مردمی میان دو کشور تاکید کرد.
وزیر خارجه تاجیکستان از افزایش حجم همکاری‌‌های تجاری دو کشور اظهار خرسندی و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه اجرای توافقات حاصله در اجلاس قبلی کمیسیون‌مشترک دو کشور، شاهد توسعه هرچه بیشتر این روابط باشیم.  وی اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش مشترک برای حل و فصل بحران‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد. همچنین بر اهمیت مشورت‌های سیاسی میان دو کشور تاکید کرد.
دو طرف درخصوص مسائل افغانستان نیز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان: 
هیئت دیپلماتیک آذربایجان 
به زودی به ایران اعزام می‌شود
حسین امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در جده و در جمع خبرنگاران جزئیات رایزنی‌های خود با وزیر خارجه آذربایجان برای بازگشت دیپلمات‌های آذربایجانی به ایران را تشریح کرد.
وی گفت: در دیدار با وزیر خارجه آذربایجان توافق کردیم که با توجه به برگزاری دادگاه ضارب دیپلمات آذربایجانی و محاکمه‌ای که صورت گرفته نسبت به اعزام هیئت دیپلماتیک آذربایجان به تهران اقدامات لازم در آینده نزدیک صورت گیرد. امیرعبداللهیان افزود: طیف گسترده موضوعات مطرح شده در دیدار اخیر رئیس‌جمهور کشورمان با آقای اردوغان در آنکارا در دیدار با وزیر خارجه ترکیه مورد بررسی قرار گرفت. کارها به خوبی پیش می‌رود و گام‌های خوبی در زمینه تبادل کنسولی مجرمین و همچنین همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری و فناوری برداشته شد.
امیرعبداللهیان 
با وزیر خارجه سیرالئون دیدار کرد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده با موضوع غزه با تیموتی موسی کابا وزیر امورخارجه سیرالئون دیدار و گفت‌وگو کرد. مسئله فلسطین و توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور مهم‌ترین محور این رایزنی بود.
وی بر آمادگی کشورمان برای همکاری با سیرالئون در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و فناوری و دیگر زمینه‌های مورد علاقه تاکید کرد. 
امیرعبداللهیان از مواضع قوی سیرالئون درخصوص فلسطین تشکر کرد و با اشاره به شرایط جنگ و نسل‌کشی در غزه گفت سیرالئون عضو غیردائم شورای امنیت است و نقش این کشور هم در شورای امنیت و هم در اتحادیه آفریقا برای حمایت از فلسطین و نیز حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مهم است. 
وزیر خارجه سیرالئون نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، آن را فرصت بسیار خوبی برای تبادل نظر درخصوص موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور دانست. وی افزود دو کشور روابط و همکاری‌های بلندمدت و پایداری با هم دارند و کشورش با توجه به اهمیت جایگاه و نیز توانمندی‌های ایران در زمینه‌های مختلف، علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه و تعمیق روابط دوستانه با ایران است.
به گزارش فارس، وزیر خارجه سیرالئون با ابراز نگرانی عمیق نسبت به‌ تحولات غزه و تبیین مواضع قوی و بلندمدت کشورش در حمایت از فلسطین گفت، باید تلاش کرد صدای فلسطینیان به گوش جهانیان برسد. وی افزود کشورش بر تلاش قوی برای برقراری فوری آتش‌بس در غزه تاکید دارد.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۲/۱۲/۲۰، ۲۱:٤٤:۰۲       بازدیدها: 75