قرارداد بلندمدت ایران و هندوستان برای توسعه چابهار امضا شد ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
تقویت جایگاه ایران در کریدورهای جهانی
قرارداد بلندمدت ایران و هندوستان برای توسعه چابهار امضا شد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴
قرارداد سرمایهگذاری بلندمدت شرکت هندی IPGL برای تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، دیروز طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهههای هندوستان، امضا شد. مدت این قرارداد 10 ساله است. همچنین طبق گفته مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، سه دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت به قرارداد قبلی اضافه شده است.
«سارباناندا سونوال»؛ وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهههای هندوستان اظهار داشت: نخستوزیر هندوستان در سفر به ایران، به درستی اعلام کرد که ایران و هندوستان، دوستان تاریخی و دیرینه هستند. او افزود: در ۲۳ می۲۰۱۶ توافقنامهای امضا کردیم و در قالب آن توافقنامه، امروز [دیروز] توافق تجهیز و بهرهبرداری پایانههای بندر چابهار امضا میشود.
وزیر بنادر و کشتیرانی هند اضافه کرد: تبادلنظر خوبی با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران درخصوص کریدور شمال- جنوب و همکاریهای حملونقل داشتم. طبق اراده مشترک دو طرف قصد داریم بندر چابهار را با عنوان بندر ترانزیتی و انتقال کالا توسعه دهیم. این بندر میتواند در ارتباط هند با کشورهای محصور در خشکی خوب عمل کند. به عنوان مثال، ما ۸۵ هزار تن گندم از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کردیم.
سونوال با یادآوری اینکه سال 2022 هند یک روز را به عنوان روز چابهار جشن گرفت، افزود: در اکتبر ۲۰۲۳، هندوستان، میزگردی با موضوع چابهار در نشست سران همکاریهای دریایی هند برگزار کرد که ایران نیز حضور داشت.
او خطاب به وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که «من شخصا بر توسعه بندر چابهار نظارت میکنم و از پتانسیلهای این بندر برای رفاه دو کشور استفاده خواهیم کرد» و وعده داد: ما متعهد شدهایم بندر چابهار را به عنوان کانون اصلی ترانزیت منطقهای توسعه دهیم و اپراتور هندی آیپیجیال هم نهایت تلاش خود را در این باره انجام میدهد. هندوستان قرار است به کشوری توسعه یافته در سال 2045 تبدیل شود.
ساخت چند شهر ساحلی در مجاورت بندر چابهار
در ادامه این مراسم مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: کلانپروژه ایرانراه در دستور کار ما قرار دارد و در راستای تکمیل پروژههای شمال- جنوب و ترانزیت منطقه، پروژههایی در دستور کار داریم.
او افزود: در جلسه قبلی به وزیر بنادر هندوستان گفتم که ایران مسیر امن، سریع، مطمئن و ارزان برای ترانزیت کالا به غرب آسیا است. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل رشد ۵۸ درصدی ترانزیت داشتیم این نشان از توجه ایران به ترانزیت کالا و همکاری با کشورهای منطقه است. در سال جدید هم رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چابهار نقطه کانونی ترانزیت منطقه خواهد بود. تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- سرخس از پروژههای راهبردی ایران است که بر ارزش این بندر خواهد افزود. توسعه فرودگاهها و محورهای جادهای ترانزیتی نیز از برنامههای ما در چابهار است. ضمن اینکه چند شهر ساحلی در مجاورت بندر چابهار تعریف شده است. امیدواریم با این توافق فصل جدیدی از روابط دو کشور رقم بخورد.
کشتیرانی مشترک ایران و هندوستان راهاندازی میشود
همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه امضای قرارداد ایران و هندوستان برای توسعه چابهار، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در توسعه زیرساختهای ریلی، جادهای و دریایی برنامهریزی منظم داریم و رشد ترانزیت در بخشهای مختلف در ایران ادامه دارد.
بذرپاش تصریح کرد: خط مستقیم کشتیرانی کانتینری بین ایران و هندوستان و چین برقرار است و در سال جدید حمل کالا در این مسیر رشد کرده است. به زودی شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هندوستان هم راهاندازی میشود. بندر چابهار در شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب ما نقش راهبردی دارد و پس از تکمیل قطعه ریلی چابهار- زاهدان تا پایان سال، این بندر بیش از پیش در خدمت توسعه ترانزیت کشور خواهد بود.
او درباره تغییر رقم قرارداد هندیها در بندر چابهار گفت: قرارداد پیش از این ۸۵ میلیون دلار بود که به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین ۲۵۰ میلیون دلار هم در بخش تامین مالی داریم که عدد را به ۳۷۰ میلیون دلار افزایش داد.
تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۲/۲۵، ۰۹:۱۳:٤۹ بازدیدها: 43