به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,183
بازدید دیروز: 5,371
بازدید هفته: 27,469
بازدید ماه: 42,092
بازدید کل: 24,742,238
افراد آنلاین: 59
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۱ آبان ۱٤۰۳
Friday , 1 November 2024
الجمعة ، ۲۹ ربيع الآخر ۱٤٤۶
آبان 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
3029282726
آخرین اخبار
نگاهی به کارنامه 1000 روز خدمت شهید جمهور در حوزه آموزش‌وپرورش ۱۴۰۳/۰۳/۰۴

نگاهی به کارنامه 1000 روز خدمت

شهید جمهور در حوزه آموزش‌وپرورش 

۱۴۰۳/۰۳/۰۴

‫کارنامه 1000 روز خدمت شهید جمهور در حوزه آموزش‌وپرورش - هشدارنیوز‬‎

به گزارش ایسنا، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری؛ ۱۲ مردادماه سال ۱۴۰۰ با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت تحویل آیت‌الله رئیسی شد. مرسوم است، سال اول هر دولتی باید به او فرصت داد تا سوار کار شود و چندان محل ایراد و نقد قرار نگیرد تا بتواند مسئولان مدنظر خود را منصوب، مشکلات موجود را ارزیابی و راهکارهای خود را در پیش گیرد اما دولت آیت‌الله رئیسی چنین فرصتی نداشت؛ شرایط کشور سخت بود و هرچه زودتر باید اقدامات جدی انجام می‌شد.
دولت سیزدهم در حالی وزارت آموزش‌وپرورش را ۳۳ ماه پیش تحویل گرفت که با چالش‌های بسیاری مواجه بود؛ از جمله کرونا و مقاومت‌ها برای بازگشایی مدارس، کمبود معلم، قوانین و مصوبات بر زمین مانده همچون رتبه‌بندی معلمان و... که شخص رئیس‌جمهور با ورود به این موضوعات و رفع بخشی از آنها، اقدامات شاخصی را در کارنامه عملکردی خود ثبت کرد به طوری که مردم، دغدغه‌ها و دستورات آیت‌الله رئیسی را برای رسیدگی به معیشت معلمان در کنار کیفی‌سازی دستگاه‌های تعلیم و تربیت و حتی رایگان شدن تحصیل تیزهوشان خانواده‌های کم‌درآمد را فراموش نخواهند کرد که در ادامه مروری داریم به برخی از این اقدامات.
 اولین گام رئیسی؛ بازگشایی مدارس 
کرونا؛ ویروسی که مدارس کشور را تعطیل و آموزش را غیرحضوری کرده بود، ضربه شدید به «یادگیری» وارد و افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان را در پی داشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از اواخر اسفند ۱۴۰۰ زمزمه‌های حضوری شدن مدارس پس از وقفه دوساله آموزش حضوری به گوش می‌رسید و علی‌رغم تمامی انتقادات نسبت به این تصمیم، مسئولان آموزش‌وپرورش معتقد بودند «واقعیت این است که آموزش به صورت غیرحضوری، به خوبی میسر نیست.» و درنهایت علی‌رغم مقاومت‌ها و مخالفت‌های اولیه، درب‌های مدارس به روی معلمان و دانش‌آموزان گشوده و آموزش حضوری از سر گرفته شد. این ضربه به حدی بود که سال گذشته با دستور ابراهیم رئیسی، وضعیت آموزشی و معدل دانش‌آموزان به طور رسمی منتشر شد تا تلنگری باشد برای «کیفیت‌بخشی نظام آموزشی کشور». به دنبال این موضوع بود که بحث برگزاری آزمون‌های کشوری در پایه‌های ابتدائی و متوسطه اول علاوه‌بر مقطع متوسطه دوم نیز امسال مطرح و اجرائی شد تا شاید با بهره‌گیری از نتایجش، علاجی بر سیاست‌های آموزشی کشور 
شود.
 رتبه‌بندی؛ شعاری که عملیاتی شد
«رتبه‌بندی معلمان»؛ میراثی بر زمین مانده از ۱۰ سال گذشته که علی‌رغم تاکیدات سند تحول بنیادین، عدم اجرایش باعث نارضایتی شدید معلمان شده بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های دولت سیزدهم روی میز کار رئیسی قرار گرفت چرا که قول اجرای سریع آن را به فرهنگیان داده بود.
زمانی که تنها چند روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده بود، ایشان در دیدار با فرهنگیان، مطلبی بیان کرد که خبر اول اکثر رسانه‌های کشور شد «طرح رتبه‌بندی معلمان را به‌سرعت عملیاتی می‌کنم»؛ این حرف که آن زمان شعاری انتخاباتی بیش نبود، زمانی بیان شد که کارشناسان اقتصادی خبر از کسری بودجه بیش از ۳۰۰هزار میلیاردی، خزانه منفی ۴۴هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور در تمام زمینه‌ها می‌دادند. برخی کارشناسان با توجه به تجربه یک‌دهه‌ای عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان در دولت‌های گذشته، تحقق شعار آقای رئیسی را جدی نمی‌گرفتند و از عدم اجرای آن تا حداقل ۳ سال آینده می‌گفتند.
اما رتبه‌بندی در روز ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت و ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ از سوی رئیس‌جمهور به وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد و این‌گونه ابراهیم رئیسی به وعده خود عمل کرد. زمان اجرای این قانون از اول مهرماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود و بنا شد وزارت آموزش‌وپرورش از هر زمان که قانون را به اجرا درآورد، معوقات از اول مهر ۱۴۰۰ را نیز به معلمان بپردازد. شیوه‌نامه اجرائی قانون در نیمه دوم مردادماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد و معلمانی که مشمول این طرح شده بودند ملزم به بارگذاری مدارک و مستندات خود اعم از رتبه‌های کسب‌شده در جشنواره‌ها، مدرک تحصیلی و غیره شدند.
بر این اساس دولت مکلف شد ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرائی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه معاون سازمان امور اداری و استخدامی وقت، آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین‌نامه اجرائی خوانده بود، تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و درنهایت چند روز بعد از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا، ابلاغ شد.
براساس شیوه‌نامه رتبه‌بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی مردادماه ۱۴۰۱ هیئت وزیران، منتشر شد، مقرر شد شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند نیز در فرآیند رتبه‌بندی مدنظر قرار گیرد و «هیئت‌های ممیزی» نیز تعیین‌کننده قرارگیری هر فرد در رتبه‌های پنج‌گانه (آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم) باشند؛ به دنبال این امر نیز سامانه‌ای طراحی شد تا اگر اعتراضی باشد، امکان ثبت آن فراهم باشد.
 استخدام؛درمانی برای درد بی‌معلمی کلاس‌های درس 
یکی از دیگر از مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش که همواره دست این وزارتخانه را بسته نگه داشته بود، کمبود نیرو و بازنشستگی‌ها بود که دولت سیزدهم با علم بدین بحث و لزوم جوان‌سازی نیروها و آموزش و توانمندسازی آنها درصدد تخصیص سهمیه استخدامی به وزارت آموزش‌وپرورش برآمد؛ به طوری که بنابر اظهارات مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، سال گذشته با تخصیص بیش از ۷۲هزار نیروی انسانی به آموزش‌وپرورش و امسال با تخصیص ۱۰۵هزار نیرو به آموزش‌وپرورش و برای اولین‌بار جذب ۱۹هزار مربی پرورشی، تربیت بدنی و مشاور، جذب فوق‌العاده‌ای‌ در زمینه نیروی انسانی از موفقیت‌های دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در حوزه آموزش‌وپرورش به‌شمار می‌رود.
این استخدام‌ها که از آنها به عنوان استخدام‌های بی‌سابقه یاد شد، نشان از همت دولت برای رفع کاستی‌ها و پایان بخشیدن به آنها و مهم‌تر از آن کیفیت‌بخشی به نظام آموزشی کشور داشت.
 بورسیه نخبه‌ها؛ هدیه‌ای که رئیس‌جمهور به تیزهوشان داد
در حالی مدارس استعداد درخشان (سمپاد) بابت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مصوبه‌ موجود، نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی برجسته در همان منطقه شهر را دریافت می‌کنند که ۱۱ مرداد سال گذشته در جلسه هیئت دولت مصوب شد که هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته‌شده در مدارس سمپاد توسط دولت پرداخت شود و هزینه تحصیل در این مدارس برای دانش‌آموزان قبول‌شده در آزمون ورودی این مدارس رایگان باشد و این هدیه‌ای بود که آیت‌الله رئیسی به تیزهوشان خانواده‌های کم‌درآمد ارائه کرد؛ هدیه‌ای که امید می‌رود با شهادت رئیس‌جمهور، برای حمایت از این دانش‌آموزان تداوم یابد. 
 جلوگیری از بازماندگی از تحصیل کودکان و اهرم‌ فشار دولت به خانواده‌ها
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دولت رئیسی سامانه‌ای برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل با نام «شهید محمودوند» طراحی کرد. در آن زمان یعنی مهرماه ۱۴۰۱ این سامانه آمار کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدائی یعنی بازه سنی 6 تا ۱۱ سال را ۲۰۴هزار نفر نشان می‌داد اما معاونت ابتدائی وزارت آموزش‌وپرورش برای تک‌تک این افراد شخص «پیگیری‌کننده» قرار داد تا آمار واقعی بازماندگان از تحصیل احصاء شود.
این در حالی ‌است که چندی پیش نیز ۸۷۴هزار بازمانده از تحصیل با «کدملی» شناسایی شد که امکان بازگشت به چرخه تحصیل این افراد وجود دارد.
اما دولت سیزدهم برای ورود لازم‌التعلیم‌ها به چرخه آموزشی و به منظور جلوگیری از ایجاد فقر، طرحی به منظور اتخاذ تبعاتی برای والدینی که از تحصیل فرزند خود جلوگیری می‌کنند اجرا کرد به طوری که وزیر آموزش‌وپرورش در این خصوص گفت: «طرحی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری با کمک ستاد اجرائی که مشوق‌های ویژه‌ای برای این خانواده‌ها لحاظ کرد. در عین حال تدابیری دیده شد که اگر والدین، بچه را به مدرسه نفرستند تبعاتی برای آنها داشته باشد. گاهی خانواده‌ها می‌گویند ما نمی‌خواهیم بچه درس بخواند که این چیز عجیبی است. برای آن موارد هم از اهرم‌های دیگری استفاده شده است که اگر خانواده‌ها کاری برای باسواد شدن بچه نکنند، دولت ورود می‌کند و برخی از مزایایی که به خانواده‌ها به طور عمومی در آن مناطق داده می‌شود را برای این خانواده‌ها قطع می‌کند.»
 ساخت حدود ۳۲هزار کلاس درس در دولت رئیسی 
افزایش سرانه‌های آموزشی از جمله نوسازی و احداث مدارس نیز از دیگر نکاتی است که در راستای توسعه خدمات به مردم همواره روی میز کار دولت رئیسی قرار داشت به طوری که طی این مدت ۳۱هزار و ۹۴۲ کلاس درس در سطح کشور احداث شد که بیش از ۱۴هزار و ۲۸۰ کلاس درس از منابع دولتی و بیش از ۱۷هزار و ۶۵۰ کلاس درس از منابع مشارکتی تهیه شد. همچنین ۶۷۶۸ فضای آموزشی احداث و در حال حاضر ۷۹۸هزار و ۵۵۰ دانش‌آموز از ۳۳۷ فضای ورزشی، ۳۷۳ فضای پرورشی و ۶۰۵۸ فضای آموزشی استفاده می‌کنند که تمامی آنها تلاش‌های صورت‌گرفته در دولت سیزدهم را حکایت می‌کند.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۳/۰۵، ۰۶:۳٤:٤۶       بازدیدها: 66