به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,439
بازدید دیروز: 2,942
بازدید هفته: 12,457
بازدید ماه: 78,530
بازدید کل: 23,740,340
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 7 May 2024
الثلاثاء ، ۲۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
334 - حماس با انتخاب رئیس‌ در کرانه باختری فعالیت سازمانی خود را در این منطقه از سر گرفت ۱۴۰۰/۰۴/۱۳

حماس با انتخاب رئیس‌ در کرانه باختری فعالیت سازمانی

خود را در این منطقه از سر گرفت  

   ۱۴۰۰/۰۴/۱۳

صالح العاروری
حماس شخصی را به عنوان رئیس ‌در کرانه باختری انتخاب کرده که از ابتدای فعالیتش در این جنبش دست راست حماس در کرانه باختری بوده و از نظر سیاسی و نظامی خبره است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» بامداد یکشنبه از انتخاب «صالح العاروری» به عنوان رئیس ‌این جنبش در کرانه باختری خبر داد. خبرگزاری «آناتولی» ضمن اعلام این خبر نوشت، با انتصاب العاروری، حماس رؤسای اقالیم (مناطق) سه گانه خود یعنی نوار غزه، کرانه باختری و خارج فلسطین را مشخص کرد.
العاروری کیست؟
«صالح محمد سلیمان العاروری» در سال ۱۹۶۶ در روستای «عاروره» در نزدیکی رام‌الله متولد شد. شریعت اسلامی خواند و از دانشگاه «الخلیل» مدرک کارشناسی گرفت. وی در سال ۱۹۸۷ به جنبش حماس ملحق شد و با پیشرفت در این جنبش، در سال ۲۰۱۰ یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس شد. وی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده در قرارداد تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ بود، قراردادی که در آن «گلعاد شالیت» نظامی صهیونیست با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی آزاد شد. بنا به گزارش رسانه‌های فلسطینی، العاروری در فعالیت شاخه نظامی حماس در کرانه باختری در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ و راه‌اندازی گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس در کرانه باختری در سال ۱۹۹۲ نقش مهمی داشته است. آمریکا در سال ۲۰۱۵ العاروری را در لیست تروریسم قرار‌داد و حدود یک سال پیش اعلام کرد، به هر کسی که درباره وی اطلاعاتی ارائه کند، پنج میلیون دلار جایزه می‌دهد. صالح العاروری تاکنون به عنوان نماینده حماس به کشورهای مختلفی از جمله ایران و لبنان سفر کرده است.
حماس انتخابات داخلی خود را هر چهار سال یک بار به صورت محرمانه (به خاطر مسایل امنیتی) برگزار می‌کند. انتخابات فعلی داخلی از فوریه گذشته (۲۰۲۱) آغاز شده است. حماس پیش از این «خالد مشعل» را به عنوان رئیس‌ این جنبش در خارج تعیین و «موسی ابومرزوق» را به عنوان معاون مشعل تعیین کرد. «یحیی السنوار» هم رئیس‌دفتر سیاسی حماس در غزه شد.
حمله به غزه
از سوی دیگر، منابع محلی فلسطینی بامداد یکشنبه از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب نوار غزه خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد: «هواپیماهای جنگی اشغالگران، پایگاه مقاومت بدر در منطقه نتزاریم، جنوب شهر غزه را بمباران کردند». دقایقی بعد رسانه‌های عربی از شلیک یک فروند موشک به شمال نوار غزه خبر دادند.
خبرنگار شهاب نیز گزارش داده: «هواپیماهای نظامی اسرائیلی با دو موشک سایت کشتی‌رانی در شمال غربی شهر غزه را هدف بمباران کردند». رسانه‌های فلسطینی می‌گویند این بمباران‌ها به‌قدری شدید بوده که صدای مهیب آن کل نوار غزه را لرزانده و نور زیاد آن نیز از فواصل قابل مشاهده بود. دقایقی بعد خبرنگار شهاب از نوار غزه خبر داد که گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شمال این منطقه حکایت دارد. بر اساس این گزارش‌ها، این حملات زمین‌های کشاورزی در غرب برج‌های الکرامه را هدف قرار‌داده و سایت کشتی مورد هدف نبوده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این حملات، مدعی شد: « جنگنده‌های ارتش در واکنش به پرواز بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه، یک کارگاه سلاح‌‌سازی و آتش‌بار شلیک راکت متعلق به حماس را هدف قرار‌داد. ارتش اسرائیل به هرگونه تهدیدی از نوار غزه واکنش نشان خواهد داد». پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه باعث وقوع حریق‌هایی در زمین‌های اشغال‌شده توسط شهرک‌نشین‌های صهیونیست شده و خشم مقام‌های تل‌آویو از جمله «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم را در پی داشته است. حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این حمله تأکید کرد که حمله به نوار غزه بیانگر تلاش عاجزانه رژیم صهیونیستی برای ترمیم چهره خود است. قاسم گفت: «حمله صهیونیست‌ها به غزه تلاشی شکست خورده برای توقف سعی و تلاش ملت ما جهت بازپس‌گیری حقوقش است و رژیم صهیونیستی در تلاشی عاجزانه سعی دارد چهره خود را که در نبرد سیف القدس مخدوش شده است، ترمیم کند».
خیز کابینه نفتالی بنت برای شهرک‌‌سازی
کابینه رژیم صهیونیستی به سرکردگی «نفتالی بنت» اما به شهرک‌نشینان تعهد داده است که هر سه ماه یک بار مجوز جدیدی برای ساخت‌وسازهای غیر قانونی صادر کند. به نوشته وبگاه معا، این مجوزها برای ساخت و ساز در مناطق کرانه باختری، قدس شرقی و دره اردن صادر خواهد شد و در اصل تأییدی بر توافق شهرک‌نشینان با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی است. ایلیت شاکید وزیر داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با هیئت امنای شهرک‌های صهیونیست‌نشین گفته است که طبق توافقی در داخل کابینه به خصوص با «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم، قرار شده تا این مجوزها صادر شود. کابینه جدید رژیم صهیونیستی که در ۲۳ خرداد ماه کار خود را با نخست‌وزیری «نفتالی بنت» آغاز کرد، در تاریخ سوم تیر ماه ۳۱ طرح عمرانی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در کرانه باختری را تصویب کرد.