به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,210
بازدید دیروز: 26,992
بازدید هفته: 41,299
بازدید ماه: 180,471
بازدید کل: 25,167,369
افراد آنلاین: 97
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۲٤ دی ۱٤۰۳
Monday , 13 January 2025
الاثنين ، ۱۳ رجب ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
3597 - ناکامی دشمنان امام حسین (ع) در مقابله با مجالس ذکر و توسل- بخش پایانی - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳

ناکامی دشمنان امام حسین(ع) در مقابله با مجالس ذکر و توسل - بخش اول

شور محرم در حسینیه‌ای به وسعت ایران

 ۱۴۰۲/۰۵/۲۱

شور و شعور حسینی امروز در زنجان متبلور می‌ شود/ ناگفته های حسینیه -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
 
رضا الماسی
قبل از محرم امسال، دشمنان امام حسین علیه‌السلام خیلی تلاش کردند تا حتی ‌اندکی از رونق مجالس اباعبدالله علیه‌السلام بکاهند اما نه‌تنها ناکام ماندند بلکه مشاهدات میدانی نشان می‌داد که شور عزاداری دهه اول محرم امسال در سال‌های اخیر کم‌نظیر بوده است. آتش عشق به اهل بیت علیهم‌السلام در دل مردم از جایی سرچشمه می‌گیرد که با دست این و آن سرد نمی‌شود.
... وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ‌(ع) بِأَبِی قَتِیلُ کلِّ عَبْرَه قِیلَ وَ مَا قَتِیلُ کلِّ عَبْرَه یا ابْنَ رَسُولِ اللهِ قَالَ لَا یذْکرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکی...‏»؛ (محدث نوری، حسین، مستدرک‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، ج 10، ص 318، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1408ق.)
امام صادق‌(ع) می‌فرمایند: رسول خدا(ص) به امام حسین(ع) (که در ایّام کودکی) به سمت رسول خدا(ص) می‌آمد، نگریست و سپس ایشان را در آغوش گرفت و فرمود؛ برای شهادت حسین(ع) داغی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد ‌شد.
امام صادق(ع) بعد از نقل این ماجرا می‌فرمایند: پدرم فدای آن‌ که کشته ‌شده هر اشکی است. از امام(ع) پرسیده شد؛ معنای کشته ‌اشک چیست؟ امام(ع) فرمود؛ هیچ مؤمنی حسین(ع) را یاد نمی‌کند مگر آن‌ که‌ اشک می‌ریزد.
هارون بن خارجه در این باره می‌گوید؛ نزد امام صادق(ع) بودیم که نام امام حسین(ع) را برده و قاتلشان را لعن کردیم. امام صادق(ع)‌گریست و ما نیز‌ گریستیم. سپس سر مبارکشان را بلند کرد و فرمود: امام حسین(ع) فرموده است؛ من کشته ‌اشک هستم. هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‏کند، مگر آن‌ که می‌گرید.
خیال‌پردازی‌هایی که ناکام ماند
وقوع برخی ناهنجاری‌ها از سال گذشته در کشور موجب شده بود که رسانه‌های ضدانقلاب در بوق این شایعه بدمند که مردم ایران از دین زده شدند و روی برگردانده‌اند! حضور اقلیت بدحجاب هم در خیابان‌ها، برخی را موافق این گزاره کرده بود که دینداری کم شده است، اما شروع عزاداری‌های محرم با وجود تمام تبلیغات رسانه‌ای دشمن، آبی بر این آتش بود.
«سیاه نپوشید و نذری محرم نخورید» پویش جدیدی بود که امسال، چند روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم توسط براندازان با هدف لطمه زدن به عقیده ۱۴۰۰ساله ایرانیان و مسلمانان راه‌اندازی شد. اما مراسم‌های حسینی محرم امسال حرف دیگری را بیان می‌کند. خلاف تمام زحمت‌های رسانه‌های غربی که به منظور قانع کردن جوانان برای نپوشیدن لباس مشکی محرم کشیده بودند تعداد مشکی‌پوشان محرم بیشتر شده است.
مخاطب مجالس محرم عموم مردم هستند و مردم گاهی مسافت‌های طولانی را برای حضور در یک هیئت طی می‌کنند که گاهی این مشقت‌ها و سنگینی ترافیک باعث می‌شود نتوانند برخی شب‌ها در مجالس حضور یابند. برخی هم با پیشرفت فناوری پای تلویزیون و تلفن همراه و رایانه نظاره‌گر پخش زنده مجالس هستند، اما همه این مسائل باعث نشد محرم امسال کم‌فروغ و کم‌رونق باشد، بلکه امسال مردم تمام مشقت‌ها و سختی‌ها را به جان خریدند و در مجالس حضور پیدا کردند. مردم در دهه اول محرم امسال تلاش کردند با حضور در مجالس عزاداری به‌خصوص هیئت‌های شاخص که در رسانه‌ها بیشتر به چشم می‌آیند، مانع سوءاستفاده این رسانه‌ها شوند. بسیاری از عزاداران می‌گفتند در سال‌های گذشته شاید به دلیل مشغله هر ۱۰ شب در عزاداری شرکت نمی‌کردیم یا به هیئت‌های نزدیک منزل می‌رفتیم، اما امسال برای دلسرد کردن دشمنان هر ۱۰ شب به هیئت‌های بزرگ رفتیم. البته هیئت‌های کوچک هم کم‌رونق نبودند.
یکی از هیئت‌هایی که امسال برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای عزاداران داشت، هیئت رایه‌العباس(ع) حاج محمود کریمی بود که هر سال در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر مجلس برپا می‌کرد، اما امسال برای راحتی مردم، برنامه را با نام خیمه‌العباس(ع) در پادگان ۰۶ ارتش واقع در محله پاسداران تهران برپا کرد. این هیئت در وسعتی به مساحت ۹۰ هزار مترمربع بستری برای حضور مردم فراهم کرد. مجالس عزاداری این هیئت‌ از شب‌های نخست بسیار پرجمعیت بود.
حسین پنجه‌شاهی از خادمان این هیئت به فارس می‌گوید: «در شب تاسوعا و عاشورا که بیشترین جمعیت را داشتیم، حداقل ۱۰۰ هزار نفر در مراسم‌ عزاداری هیئت شرکت کردند. در شب‌های دیگر هم شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی بودیم.»
مجالس عزاداری هیئت مکتب‌الزهرا(س) محمدرضا طاهری و حسین طاهری و هیئت ریحانه‌الحسین(س) سیدمجید بنی‌فاطمه نیز همین حدود جمعیت را برای مجالس خود در شب‌های پرجمعیت اعلام می‌کردند. این هیئت‌ها معتقدند جمعیت امسال هیئت‌شان از هر سال بیشتر بوده است. جمعیت عزادار در دیگر هیئت‌های تهران هم بسیار بیشتر از سال قبل بوده است.
دست‌اندرکاران هیئت آئین حسینی میثم مطیعی و هیئت ریحانه‌النبی(س) محمدحسین پویانفر هم معتقدند که میزان عزاداران این هیئت نسبت به محرم سال گذشته که در همین فضای امسال مجلس برپا کرده بودند، بسیار بیشتر بوده است.
مجالس عزاداری محرم در دیگر استان‌ها
واکنش کاربران فضای مجازی، یک روز پس از عاشورا نشان می‌دهد، میدان امام حسین(ع) اصفهان شاهد یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات تاریخ خود بوده است. به گفته یکی از حاضران؛ میدان از عظمت حضور و شکوه سیاه‌پوشی عزاداران حسینی همچون صلابت شب می‌درخشید و ماه این شب، قرآن‌های بر دست حاضران بود که عشق و ارادت خود به ساحت قرآن و نفرت و انزجار از هتاکان به قرآن را به چشم جهان رساندند و تاکیدی بود که قرآن ناطق امام است. این اجتماع تنها گوشه‌ای از حضور عاشورایی مردم اصفهان در دهه نخست محرم امسال و مشتی از خروار سیاه‌پوشی مردمان کربلایی این دیار بود.
هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان سیدرضا نریمانی هم امسال رونق ویژه‌ای داشت. امین‌منش از خادمان این هیئت می‌گوید: «در زمان‌های پرجمعیت و شلوغ بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در این هیئت حضور داشتند.»
هیئت ثارالله زنجان هم با مداحی مهدی رسولی در شب‌های شلوغ مانند عاشورا ۳۵ هزار نفر مخاطب داشته است. این درحالی است که مراسم یوم‌العباس(ع) زنجانی‌ها هم امسال با شکوه بسیاری برگزار شد و جمعیت از هر سال بیشتر بود. مجالس امام حسین‌(ع) در مشهد نیز رونق قابل توجهی داشت. به طوری‌که مجالس مداحان معروفی مثل حاج احمد واعظی و امیر کرمانشاهی و... به اذعان مخاطبین این هیئت‌ها شلوغ‌تر بوده است.
در هر شهر و منطقه‌ای از کشور که نظاره کنید مجالس عزاداری ماه محرم در دهه اول بسیار پرجمعیت و شلوغ بوده و همچنان مجالس در دهه سوم محرم و ماه صفر نیز ادامه دارد. این مهم قطعاً یکی از ده‌ها نشانه از دینداری مردم و علاقه‌مندی آنان به سیدالشهدا(ع) است.
عدو‌ شود سبب خیر گر خدا خواهد
افزایش و رشد چشمگیر جمعیت عزاداران، کاربران فضای مجازی را هم به واکنش واداشت. حجت‌الاسلام عبدالمجید خرقانی می‌نویسد: «عدو‌ شود سبب خیر گر خدا خواهد. علی آقا کریمی خیال کرد با جو‌سازی علیه محرم می‌تونه مردم رو از دستگاه امام حسین جدا کنه اما جمعیت عزاداران بیشتر از پیش شد به کوری چشم شیاطین.»
فردی با نام کاربری باران نوشته است: «به گفته‌ رسانه‌های معاند؛ محرمِ امسال ورشکستگی شیعه در بن بستِ امام حسین(ع) رقم می‌خوره و مردم مشکی نمی‌پوشن. اما جمعیت استثناییِ عاشقان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در دهه اول محرم نشون دادن که تا قیامت، دل‌هایشان پریشانِ غمِ ارباب است.»
حسین صارمی، شاعر هم نوشته: «جمعیت غدیر دوبرابر پارسال بود. جمعیت محرم قابل تخمین نیست، ولی با توجه به مشاهدات میدانی از سال‌های قبل بسیار باشکوه‌تر برگزار شد.»
فعال مجازی دیگری با نام سر به دار می‌نویسد: «از تحریم محرم امسال و جمعیت میلیونی و شور بیشتر نسبت به سال قبل و سکوت مرگبار برخی سلبریتی‌ها سه تا نتیجه می‌گیرم؛ 1- امام حسین‌(ع) در عمق جان مردم هست. 2- مردم به براندازان هیچ توجهی ندارند. ۳- سلبریتی‌ها با مردم نیستند بلکه تابع منافع خودشون و فالورهاشون هستند.
محمدجواد محمدزاده، کاربر دیگری است که در فضای مجازی نوشته است: «نه اغتشاشات زن زندگی آزادی و نه افزایش قیمت دلار و سخت شدنِ معیشت از سال قبل، باعث کاهش جمعیت عزادارانِ محرّم ۱۴۰۲ نشد. بلکه در اغلب مناطق کشور، مردمِ بیشتری عزادار امام حسین(ع) بودند. آیا این مسئله سوژه‌ مطالعه‌ جامعه‌شناسیِ دین در ایران قرار می‌گیرد؟ می‌دانیم که خیر!»
استقبال پرشور و معنوی مردم از مراسم‌های محرم امسال درحالی رقم خورد که رسانه‌های دشمنان داخلی و خارجی مرتب و هدفمند بر طبل بی‌دینی و دین‌گریزی مردم کوبیده و با ترفندهای گوناگون تشویق و تهییج به عدم حضور در مجالس حسینی و نپوشیدن رخت سیاه عزا کردند و چندباری هم تلاش کردند با آتش زدن نمادهای عزاداری هیئت‌ها، خاک بر آفتاب بپاشند و نور خدا را با دهان خود خاموش کنند. اما غافل از آنکه آتش عشق امام
حسین(ع) در دل‌های مومنان است.
مقابله مردم با عداوت بیشتر دشمنان
سالیان سال است شبکه‌های غربی با بیهوده شمردن مراسم عزاداری، تلاش دارند مردم خصوصاً نسل جوان و نوجوان کشور را از مراسم‌ها و رسوم مذهبی جامعه ایرانی- اسلامی دور کنند. اما این موضوع همواره به عکس خود تبدیل شده و هرچه عداوت دشمنان بیشتر می‌شود در مقابل ارادت مردم نیز به اهل بیت علیهم‌السلام افزایش می‌یابد.
محسن ایمانی، روان‌شناس بالینی درباره چرایی بیشتر شدن تمایل جوانان به پوشیدن لباس مشکی و شرکت‌ در مراسم‌های عزاداری امسال از دیدگاه روان‌شناسی اظهار می‌دارد: «بحث علاقه مردم به عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) یک علاقه ماندگار است و برای یک برهه تاریخی خاص نیست. مردم وقتی می‌بینند که یک عده‌ای در تلاشند تا اعتقاداتی را که سالیان سال به آن پایبند بودند را نفی کنند، عکس‌العمل نشان خواهند داد. زیرا این علایق بسیار عمیق و دیرینه است. درواقع این عکس‌العمل را از سه بعد شناختی، نگرشی و عملی و رفتاری می‌توانیم بررسی کنیم.»
این روان‌شناس در خصوص تأثیر این سه عنصر در مواجهه با مخالفت‌های براندازان برای مشکی‌پوشان حسینی می‌گوید: «ما هر سه عنصر روان شناسی را در عزاداری‌های حسینی می‌بینیم. وقتی یک فرد دارای این سه عنصر روان‌شناسی و علاقه دلی به امام حسین (علیه‌السلام) باشد، زمانی که با مخالفت‌هایی درباره ایمان قلبی‌اش مواجه می‌شود ناخودآگاه میل به طرفداری از خواسته‌اش بیشتر می‌شود. زمانی که فردی دلش می‌خواهد کاری را انجام دهد و با مخالفت اطرافیان مواجه می‌شود، عطش بیشتری برای انجام آن کار پیدا می‌کند. این فرد اگر در شرایط معمولی قرار گیرد بدون هیچ مخالفتی، کار خود را به صورت عادی انجام می‌دهد اما وقتی با مخالفت‌های دیگران برخورد می‌کند جدی‌تر از عناصر عقیدتی خود دفاع می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «مردم ما به عنوان شهروندان یک کشور مسلمان اعتقادات عمیقی نسبت به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) دارند و با استدلا‌ل‌هایی که تاکنون درباره امامت و ولایت شده مردم ایران به اسلام و امام‌ حسین (علیه‌السلام) معتقد هستند و به این شناخت رسیده‌اند که امام حسین (علیه‌السلام) چراغ هدایت و کشتی نجات است.»
ایمانی درباره نقش فقهای دینی در شکل‌گیری جنبه شناختی و اعتقادات مردم نسبت به امام حسین (علیه‌السلام) و انبیا توضیح می‌دهد: «بعد از پیامبر و خاندانشان، فقها نقش مراجع تقلید را داشتند و فقها وارثین انبیا بودند. اگر بر اساس جنبه‌های شناختی بخواهیم بررسی کنیم، قرآن پیامبران و امامان را معصوم و مطهر معرفی کرده و مردم به این موضوع ایمان قلبی دارند.»
 
ناکامی دشمنان امام حسین(ع) در مقابله با مجالس ذکر و توسل-بخش دوم
شکست غربگرایان در مقابل اراده دینـی مـردم  
  ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

مراسم عزاداری یازدهم محرم در زنجان | شعار سال

امسال به برکت توجهات حضرت بقیّه‌الله(ارواحنا فداه) محرّم پرشوری بود. دشمن‌ها سعی کردند، تلاش کردند که محرّم را بی‌رونق کنند، [امّا] درست نقطه‌ مقابل آنچه آنها می‌خواستند اتّفاق افتاد. دهه‌ عاشورای امسال از دهه‌های عاشورای سال‌های قبل پرشورتر، پرحرکت‌تر، پررونق‌تر و پرفایده‌تر بود. کار خدا این‌جوری است؛ کاری که برای خدا انجام بگیرد و در خطّ اهداف الهی باشد، خدای متعال به آن کمک می‌کند. (رهبر معظم انقلاب – 15 مرداد 1402)
بررسی نحوه بازتاب عزاداری مردم در ۱۰ روز نخست محرم امسال در رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان، سوگیری‌های مشخصی را آشکار کرد. انتشار صرفِ کنش‌های هنجارشکنانه یا اعتراضی شماری در جریان عزاداری محرم در قالب کشف حجاب، برخی نوحه‌های اعتراضی، حضور تعدادی از مردم بر مزار کشته‌شدگان ناآرامی‌های پارسال و تعمیم دادن آن به حجم گسترده عزاداری‌ها در سراسر کشور شبیه لنز معوجی است که این رسانه‌ها تلاش کردند بر چشم مخاطبانشان بزنند تا تنها از دریچه آن به فضای سیاسی و اجتماعی کشور بنگرند.
 توهم خودفریب
اگر نگاهی به انواع محصولات خبری اغلب رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه با موضوع عزاداری محرم بیندازیم خواهیم دید که این شبکه‌ها دائم در تلاش بودند تا این‌گونه القا کنندکه محرم امسال متفاوت با هر سال، صحنه اعتراضات مدنی و سیاسی بوده و به کلی ماهیتی متعارض با گذشته یافته است!
محمدسعید ظفری، فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «سال‌هاست شبکه فاسد رسانه‌ای که علیه ارزش‌های الهی فعالیت می‌کنند در تلاش است تا به هر وسیله‌ای شده مردم را از دین جدا کنند اما همواره شکست خورده‌اند.»
او می‌افزاید: «این شبکه‌ها گاهی ادعاهای غیرواقعی را طوری تبلیغ می‌کنند که واقعاً خودشان هم آن ادعای دروغ را باور می‌کنند. در چنین شرایطی پس از مدتی که کذب بودن آن ادعا روشن می‌شود سرخوردگی این عناصر نیز بیشتر می‌شود.»
این فعال فرهنگی توضیح می‌دهد: «به عنوان نمونه همین بلوایی که شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی به راه انداختند تا مردم را تشویق کنند در عزاداری‌های امسال محرم شرکت نکنند، وقتی با بی‌توجهی مردم به خواسته‌هایشان مواجه شدند سرخورده شده و به بزرگنمایی اقدامات اندک افرادی که با آنها همراه شده بودند پرداختند.»
ظفری ادامه می‌دهد: «امروز میل به دینداری و به طور کلی احترام به چارچوب های اخلاقی میان بخش وسیعی از مردم دنیا بیشتر شده و هر بی‌بند و باری به‌خصوص اگر هتاکی به ارزش‌های الهی باشد از سوی مردم بی‌جواب نمی‌ماند. در ماجرای قرآن‌سوزی اخیر این حقیقت به وضوح قابل مشاهده بود.»
او با اشاره به اعتراض ادیان دیگر به ماجرای قرآن‌سوزی اظهار می‌دارد: «آقای عبدالکریم پاز روحانی برجسته آرژانتینی‌الاصل در نامه‌نگاری با پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک جهان نظر او را در ارتباط با توهین به ساحت قرآن جویا شد که پاپ در پاسخ، این عمل را وحشیانه خواند. این موضعگیری نشان می‌دهد که هتاکی به ارزش‌های الهی در میان عموم مردم نه تنها طرفدار ندارد و موجب سستی آنها نخواهد شد بلکه منحصر و محدود به یک دین و آیین نمی‌شود و فطرت‌های پاک انسان‌ها چنین وحشی‌گری‌هایی را برنمی‌تابد.»
رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به نامه نماینده ادیان در بنیاد اسلامی آرژانتین، این‌گونه اعمال را مانع گفت وگوی انسانی دانسته و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاز هم در این نامه تاکید کرده بود: «هتک حرمت قرآن کریم، ضد اتحاد میان ادیان ابراهیمی است.»
ادعای دودستگی میان مردم در عزاداری محرم
یکی دیگر از ادعاهایی که در این ایام از سوی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی مطرح شد؛ ادعای تقابل میان مردم و حاکمیت بود. این رسانه‌ها تلاش کردند میان کسانی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و مذهبی محسوب می‌شوند دودستگی را به تصویر بکشند.
شکاف میان نیرو‌های مذهبی ادعایی است که این رسانه‌ها با استناد به حضور برخی افراد بی‌حجاب میان عزاداران و خوانش نوحه‌های اعتراضی و انتقادی از سوی برخی مداحان و... مطرح می‌کنند.
بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی می‌نویسد: «شکاف در داخل نیرو‌های مذهبی که طرفدار نظام بودند، هم بیشتر شده است، حتی کسانی که نوحه‌خوان جنگ بودند مثل کویتی‌پور در قالب نوحه به ارکان نظام حمله می‌کنند.»
دویچه‌وله فارسی هم با اشاره به برخی نوحه‌های اعتراضی مدعی شده است: «سوگواری‌های محرم امسال زبان اعتراضی علیه حکومت به خود گرفته است. از برخی تکایا و هیئت‌های مذهبی صدا‌های ضدحکومتی به گوش می‌رسد و دیده می‌شود که بسیاری از مداحی‌ها و سخنرانی‌ها در انتقاد به سرکوب‌ها و گسترش فقر و ناعدالتی در جامعه توسط حکومت است. در لابه‌لای کلمات برخی نوحه‌ها از استعارات مختلفی استفاده شده است که خشم جامعه را نسبت به سرکوب و بی‌عدالتی نشان می‌دهد.»
اظهارات یک مداح درباره حجاب در دزفول و در محله جوادیه تهران و نوع خاص مداحی در یکی از محافل کرمانشاه و یزد هم در همین چارچوب، در این رسانه‌ها مورد توجه ویژه و گسترده قرار گرفت.
در حالی رسانه‌های معاند هرگونه انتقاد درباره وضعیت اقتصادی را به دوپاره شدن نیرو‌های مذهبی و ریزش بخشی از طرفداران نظام تفسیر می‌کنند که مسئولان عالی‌رتبه کشور از جمله رهبر انقلاب هم بار‌ها نارضایتی خود را نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بیان کرده و مسئولان کشور را به رفع چنین چالش‌هایی توصیه کرده‌اند. همچنین حضور برخی دختران کم‌حجاب در مراسم عزاداری را نمی‌توان به تقابل مردم با نظام تعبیر کرد.
رهبر معظم انقلاب 19 مهر 1391 در این باره می‌فرمایند: «بعضی از همین‌هایی که در استقبالِ امروز بودند، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند خانم بدحجاب؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست.»
از طرف دیگر وقتی تیر این رسانه‌ها به سنگ خورد و حضور مردم در عزای سیدالشهدا علیه‌السلام چشمگیرتر از سال‌های قبل بود، طیفی از این رسانه‌ها تلاش کردند با تاکید بر این گزاره که «مذهبی بودن به معنای طرفدار حکومت بودن نیست»، حضور گسترده مردم در عزاداری‌ها را برای مخاطبانشان توجیه کنند.
بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره می‌نویسد: «بخشی از مومنانی که آهنگ عزایشان سالیان سال با سیاست‌های حکومت همساز بود حالا نوای دیگری سر می‌دهند؛ اینکه مذهبی و عزادار حسین بودن الزاماً به معنی طرفداری از حکومت نیست.» (!)
ریشه انقلاب در محرم و صفر است
واکنش مردم در محرم امسال یک بار دیگر ثابت کرد؛ این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. مردم مسلمان به محرم و مراسم‌های عزاداری مرسوم در این ماه علاقه عمیق و شناخت دقیقی دارند.
محسن ایمانی، یک روان‌شناس در این باره به فارس می‌گوید: «از نظر من زنده نگه داشتن یاد امام حسین علیه‌السلام بسیار کار ارزشمندی است. بسیاری از انقلاب‌ها در جهان به عشق امام حسین علیه‌السلام است و بسیاری از افراد به عشق او انقلابی شده‌اند. بسیاری از افراد می‌گویند امام حسین(ع) یک بار شهید شد چرا هرسال مراسم عزاداری می‌گیرید؟ علت استمرار برگزاری مراسم‌های سوگواری امام حسین(ع) برای یادآوری است تا مبارزه امام حسین(ع) با ظلم و قیام ایشان تکرار شود. محرم نشان تحول است. هر سال در ماه محرم تحولاتی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال هر سال در ماه محرم و صفر آمار جرایم کاهش پیدا می‌کند یا ما انسانی‌هایی را دیده‌ایم که کارهای خلاف می‌کردند اما با فرارسیدن ماه محرم توبه جدی می‌کردند و دست از کار خلاف می‌کشیدند.»
 او می‌افزاید: «ایام محرم و مراسم عاشورا خود عامل تحولات عظیم است و خود به خود جوان‌ها به سمت آن کشیده می‌شوند و تحت تأثیر اعتقادات دینی قرار می‌گیرند. هرسال ما شاهد هستیم که تعداد و جمع جدیدی به هیئت‌های امام حسین(ع) راه پیدا می‌کنند و به جمع حسینی‌ها اضافه می‌شوند. اما باید به صورت جدی و بیشتر در زمینه شناخت جوانان از امام حسین علیه‌السلام و اصحاب و اولاد ایشان کار و برنامه‌ریزی شود.»
 تقابل ناشیانه با ابزار نمادهای دینی
یکی دیگر از اقدامات ناشیانه‌ای که توسط مزدوران رسانه‌ای دشمن برای ایجاد شکاف در جامعه ایران در محرم امسال صورت گرفت؛ تلاش برای استفاده از ظرفیت محرم برای تحریک و به اصطلاح شوراندن مردم علیه نظام بود.
شبکه ایران اینترنشنال با طرح صریح این سوال که «آیا با ظرفیت هیئت‌ها، میراث شیعی و آیین‌های محرم می‌توان با حکومت اسلامی مقابله کند» به استقبال این موضوع رفت. این رسانه‌ها با ارائه تشبیهی کاریکاتورگونه از شرایط کنونی جامعه ایران و مقایسه آن با سال‌های پایانی حکومت پهلوی، کوشیدند مردم را به مقابله با نظام ترغیب کنند.
به گفته یکی از کارشناسان این شبکه، همان‌طور که در انقلاب سال ۵۷ نیرو‌های روحانی و روشنفکر از این ظرفیت میراث شیعی برای صورت‌بندی ادبیات ظلم‌ستیزانه و مبارزه با حکومت پهلوی استفاده کردند و روایتی از وقایع محرم و قیام عاشورا ارائه دادند که در تحقق انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرد، پس از وقایع ۸۸، ۹۸ و ۱۴۰۱ هم خیلی‌ها از این ادبیات علیه حکومت دینی استفاده می‌کنند.
این کارشناس، دعوت مردم به اقدامات احمقانه‌ای مثل پوشیدن لباس سفید و حرکت به سمت خانه کشته‌شدگان آشوب آمریکایی اسرائیلی  سال گذشته را تلاشی برای استفاده از همان ادبیات و میراث محرم برای مخالفت و اعتراض به حکومت دینی دانست و در بازگویی رؤیاها و توهمات روان‌پریشانه خود، آن را «شبیه آنچه در انقلاب ۵۷ رخ داد» معرفی کرد!
برخی در این رسانه‌ها مدعی شدند که می‌توان از میراث شیعی و مولفه‌ها و ظرفیت عاشورا و حرکت حسینی این‌بار بر ضد حکومت دینی استفاده کرد. حتی یک کارشناس در ایران اینترنشنال تلاش کرد راهکار بدهد. او رویارویی نیرو‌های مذهبی با یکدیگر را کژراهه‌ای دانست که در مقابله با نظام موثر نیست. آنچه «مواجهه راهگشا» خوانده شد، اجماع بر سر «دیانت مدنی» با مولفه‌هایی، چون تکثر، مدارا و تنوع است که ظرفیت جمع کردن همه نیرو‌های اجتماعی را برای مواجهه با نظام دارد!
این تحلیل‌ها به قدری مضحک است که حتی در میان خود اپوزیسیون هم طرفداران چندانی ندارد. سردرگمی دشمنان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد دست آنها از مواجهه فکری با انقلاب مردم خالی است. به همین دلیل خود را به هر دری می‌زنند تا بتوانند پایگاه ضعیف خود را برای جذب مردم حفظ کنند اما تجربه 45 سال گذشته نشان داده با این ادابازی‌ها، مردم نه‌تنها از دین خود دست برنمی‌دارند بلکه پای استقامت‌شان محکم‌تر خواهد شد.
 
ناکامی دشمنان امام حسین (ع) در مقابله با مجالس ذکر و توسل- بخش پایانی
سرعت و دقت لازمه انتقال پیام حسینی(ع) به جهانیان  
۱۴۰۲/۰۵/۲۳
مبارزه با بدعت ها و انحرافات در عزاداری امام حسین(ع) رسالت مهم شیعیان -  ایرناچرا بعد ار ۱۴۰۰ سال هنوز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم؟
رضا الماسی
من و جدا شدن از کوی تو خدا نکند... 
خدا هر آنچه کند از توام جدا نکند... 
صفای دل تویی و دل ز هر چه داشت صفا...
 صفا ندارد اگر با غمت صفا نکند...
این ابیات زیبا همان‌طور که از دل شاعر برآمده، بر دل عاشقان و دلدادگان نشسته است و به‌راستی محبتی که میان محبان اهل‌بیت (ع) و امام حسین (ع) ایجاد شده به این سادگی محو نمی‌شود.
مقابله رسانه‌ای این روزهای دشمن با مکتب امام حسین (ع)، مسئله جدیدی برای دوستداران اهل‌بیت (ع) نبود. مردم در شرایط بسیار سخت‌تر از اینها دست از امام حسین (ع)  برنداشته‌اند. مثلاً در همین دو سه سالی که دنیا با شیوع ویروس کرونا درگیر بود، مجالس اقامه عزای سیدالشهدا تعطیل نشد.
استاد حاج غلامرضا سازگار، سراینده اشعاری که در طلیعه گزارش بدان اشاره شد در خصوص شرایط آن روز‌ها و برگزاری مراسم محرم و صفر گفته بود: «حدود ۸۰، ۹۰ سال پیش وبا آمد و مردم نجف دسته‌دسته از دنیا رفتند، اما دست از عزاداری امام حسین (ع) برنداشتند، بنابراین کرونا که هیچ حتی اگر آتش هم بیاید، مردم دست از حسین برنمی‌دارند، اما در این شرایط، با تقابل عقل با عشق مواجه هستند. عشق می‌گوید، جلو بیا و عقل می‌گوید جلو می‌آیم، اما درعین‌حال رعایت می‌کنم تا به مردم ضرر نزنم و باعث از دست ‌رفتن جان مردم نشوم.»
او ادامه می‌دهد: «هر مصیبت و بیماری هم که بیاید، عشق حسین (ع) کم نمی‌شود و آتشی است که خاموش نخواهد شد؛ اما با این حال آرزو می‌کنم که خداوند، ما را با تعطیلی مجالس امام حسین (ع)، ادب نکند و انتقام از ما را با دوری از امام حسین (ع) نگیرد.»
این پیر غلام اباعبدالله می‌افزاید: «قطعاً ما دور نمی‌شویم و اگر هم ما نتوانستیم جلو برویم، خودش جلو می‌آید. اگر مریض نتواند خدمت طبیب برود، طبیب آقایی می‌کند و می‌آید.»
ضرورت پیشدستی در انتقال پیام امام حسین (ع)
پس از ناکامی دشمنان رسانه‌ای انقلاب اسلامی و با توجه ‌به در پیش بودن ایام اربعین حسینی (ع)، باید منتظر هجمه رسانه‌ای علیه این حماسه بزرگ باشیم.
از طرفی به دلیل آنکه این هجمه‌ها قابل ‌پیش‌بینی است لازم است مجموعه‌های فرهنگی انقلاب آمادگی مقابله پیشدستانه با این دشمنی‌ها را داشته باشند و پیام امام حسین (ع) را به همه جای عالم برسانند.
سید احمد عبودتیان، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با اشاره به اینکه نباید در اربعین خود را تنها مشغول خورد و خوراک کنیم؛ بلکه باید بدانیم قرار ما این است که پیام اربعین را منتقل کنیم، اظهار می‌دارد: «۱۹ مردادماه با جمع منتخبی از فعالان مردمی اربعین، خدمت آیت‌الله رئیسی رسیدیم و دغدغه‌های جبهه مردمی اربعین و نگرانی خود درباره حکمرانی اربعین را مطرح کردیم. امسال وعده‌هایی برای سهولت رفت‌وآمد زائران داده شده است. اساساً این حرکت باید به دست مردم باشد و اعلام کردیم مبادا اشتیاق خدمت نهادهای دولتی، مانع حضور و تلاش مردم شود. حاصل نشست این بود که تمام آنچه در جریان اربعین باقیمانده به عناصر مردمی واگذار شود. شورای راهبری مردمی و جریان فرهنگی اربعین نیز در اختیار عناصر مردمی قرار گیرد.»
عبودتیان با اشاره به اینکه از سال ۹۰ که اربعین اوج گرفت، اولین کاروان جمعی اربعین در سال ۹۱ را از حرم امام خمینی (ره) راهی عراق کردیم، می‌گوید: «در سال‌های بعد هر کس رفت و در استان محل سکونت خود شبکه موکب‌ها را راه انداخت. آن سال موکب ایرانی در مسیر کم بود. از آن زمان، ۱۱ سال می‌گذرد و هر سال اربعین بیشتر اوج گرفت. روزبه‌روز اربعین وسعت پیدا کرده است؛ اما ما هنوز نتوانستیم پیام اربعین را برسانیم. استاد رحیم‌پور ازغدی می‌گفت کاش در این سال‌ها، هر سال یک پیام سیدالشهدا را نقل می‌کردیم و پیام انقلاب اسلامی را که همان پیام سیدالشهدا است را به دنیا منتقل می‌کردیم.»
عبودتیان تصریح می‌کند: «موکب‌ها و کاروان‌برها روی این موضوع پیام‌رسانی تمرکز کنند. برخی پیشنهاد دادند که ای‌ کاش روز قبل اربعین را روز یوم‌الشهیدین حاج‌ قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در جهان اسلام اعلام کنیم.»
دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی می‌گوید: «پیام بین‌المللی ما در اربعین، پیام فطری است. روزی پدران ما در محرم دغدغه برگزاری مراسم عزاداری داشتند و زنان و مردان ما برای پوشیدن لباس سیاه و چادر مشکل داشتند. امروز به جایی رسیدیم که عزاداری‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و راهپیمایی میلیونی در کشورهای دورتر از ما مثل نیجریه شکل می‌گیرد. خدا را شاکریم به‌واسطه این قدرت و موفقیت‌ها در دوره آخرالزمان. برخی سؤال دارند که چگونه ۳۱۳ نفر می‌توانند دنیا را متحول کنند؟ کافی است یکی از آنها شبیه امام خمینی(ره) باشد که دیدیم چگونه دنیا را متحول کردند.»
مشکلات جامعه با امام حسین (ع) حل می‌شود
یکی از نقدهایی که به مجموعه دستگاه‌های فرهنگی چه در دولت و چه در میان مردم و رسانه‌ها وارد است این است که به‌طور کلی برای حل مشکلات جامعه کمتر از ظرفیت عظیم دستگاه امام حسین (ع) استفاده می‌کنیم.
حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: «ما با تکنولوژی شروع به استخراج طلا و مواد معدنی دیگر می‌کنیم؛ اما فناوری‌های دیگر هم برای استخراج از رویدادهای اجتماعی و فرهنگی داریم. رهبر انقلاب در خصوص راهیان نور فرمودند که جوان حاضر در این مکان‌ها می‌تواند فرهنگ شهادت را دریافت کند. پیاده‌روی اربعین یک اجتماع بزرگ مردمی است که در ابتدا چندنفره برگزار شد و امروز میلیونی شده است. فرهنگ اربعین و ارزش‌های آن را باید استخراج کنیم و به زندگی و خانواده و شهرها بیاوریم.»
او ادامه می‌دهد: «این پیاده‌روی چقدر در اجتماع و اقتصاد مردم منطقه اثر دارد؟ این پیاده‌روی اثر اقتصادی‌اش در عراق چقدر است که سخاوتمندانه به میدان می‌آیند؟ برنج، گندم، روغن و... در این ایام فروشش در عراق زیاد می‌شود و موجب رشد اقتصاد آنها است و از سوی دیگر تبرعی میان مردم توزیع می‌شود.»
این استاد حوزه و دانشگاه می‌افزاید: «مستشرقی حدود ۱۰۰ سال قبل به عراق رفت و پیاده‌روی اربعین را دید و در گزارش خودنوشت که در این کشور ۶۰ هزار جمعیت زندگی می‌کند؛ اما در اربعین ۶۰۰ هزار نفر برای زیارت راهی نجف و کربلا شدند. او از دید مادی‌گرایانه خود نوشته بود، ۲۵۹ میلیون دلار برای پخت‌وپز و خوراک این زائران هزینه می‌شود. برایش تعجب‌آور بوده که تمام این اقتصاد، رایگان و تبرعی است. این روزها این عدد را باید صدها برابر کرد تا بتوان به برآورد حدودی رسید.»
قنبریان با اشاره به اینکه این روزها ما در دنیای مدرن با پدیده عجیبی به دلیل تشکیل شهرهای بزرگ مواجه هستیم و آن هم اینکه رابطه مردم با مردم کمتر شده است و در عوض رابطه مردم با مؤسسات بزرگ بیشتر شده، تصریح می‌کند: «مردم برای آموزش در گذشته با خواهر و برادر خود در ارتباط بودند؛ اما حالا با مؤسسات آموزشی ارتباط دارند. در گذشته خانواده خودش نگهدار سالمندان بود؛ اما الان مؤسسات این کار را می‌کنند. امروز همه اطلاعات از فضای مجازی گرفته می‌شود و این‌گونه آن را به یک ابرقدرت تبدیل می‌کنیم. اربعین اما این رابطه‌ها را مجدداً حول مردم با مردم شکل‌ می‌دهد. مردم به خانه مردمان دیگر می‌روند؛ یعنی باهم پل ارتباطی می‌زنند.»
غفلت از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی اربعین
امام حسین (ع) مردم عراق را سخاوتمند کرد، چنان که مردم ایران را شجاع کرد. قنبریان با بیان این مطلب، توضیح می‌دهد: «در زمان حمله روس به ایران، در فتوای میرزای قمی و کاشف‌الغطا برای دفاع، به زیارت وارث سیدالشهدا اشاره می‌شود که موجب شجاعت مردم ایران می‌شود. ما با حب امام حسین (ع) شجاع شدیم و مقابل بیگانگان ایستادیم. بعد در دوران انقلاب اسلامی هم امام خمینی (ره) با تأسی به عاشورا فرمود؛ خون بر شمشیر پیروز است و ما را شجاع کرد. اگر صبر کنیم تا مؤسسات دنیا این اتفاقات را به مطالب علمی تبدیل کنند، زمان می‌برد. اگر صبر کنیم تا رسانه‌های دنیا این اتفاقات را بازتاب دهند زمان می‌برد؛ اما همین ارتباط مردم با مردم این فرهنگ‌ها و آموزه‌ها را منتقل می‌کند.»
او می‌افزاید: «تمام فعالان اربعین باید روایت اربعین را به‌ صورت مردمی ثبت و منتشر کنند. در این زمینه فعال باشید و روایت‌های خود را ثبت و ضبط کنید. پیاده‌روی اربعین را به‌ مثابه فناوری و تکنولوژی برای استخراج فرهنگ و ارزش‌های دینی بدانید. اربعین می‌تواند ما را در کربلای امام حسین(ع) حاضر کند. همان‌طور که امام حسین (ع) قومی را سخی و قومی دیگر را شجاع کرد، ما می‌توانیم عفاف جامعه خود را هم از امام حسین (ع) بگیریم و این نیاز به فکر خوب دارد تا از این دستگاه استفاده کند. ایران اسلامی به‌ عنوان تنها مرکز تشیع نباید مورد تعرض قرار گیرد، همین نگاه موجب ایجاد مدافعان حرم شد.»
«باید خود را برای یک اربعین جهانی آماده کنیم. هنوز سیاه‌پوستان آفریقا به اربعین نیامده‌اند؛ هنوز شیعیان کشورهای مختلف نتوانسته‌اند راهی اربعین شوند. هنوز موکب‌های جبهه مقاومت کامل برپا نشده است. معتقدیم هنوز اربعین به‌ صورت کامل به مردم جهان معرفی نشده است.»
حاج حسین یکتا، رئیس هیئت مدیره جمعیت امام رضایی‌ها با تأکید بر این مطلب اظهار می‌دارد: «ما داریم برای یک عملیات بزرگ جهانی خود را آماده می‌کنیم. با تمام لجستیکی که دولت انصافاً به میدان آورده است، این را بدانید که شاه‌بیت این ماجرا دست مردم است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، دو شاه‌بیت جهادی و مردمی دارند. حکمرانی مردمی از اربعین می‌تواند آغاز شود.
یکتا با اشاره به اینکه امسال در دل جامعه مردمی فعالان اربعین، ستاد مردمی را شکل دادیم و بنا داریم هرجا بار روی زمین است، برداریم، می‌گوید: «هر کار روی زمین‌مانده چه در آموزش و پژوهش، چه در میدان و عملیات، چه‌ کارهای پشتیبانی و خدماتی را بنا داریم برداریم و عملیاتی کنیم. قصد داریم کارها را با قدرت و قوت جلو بریم. ما نشان دادیم که در مواقع بحران مانند سیل و زلزله و کرونا هم مرکب‌داران اربعین و هیئتی‌ها پای‌کار هستند. ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات را با روحیه هیئتی و جهادی برطرف کنیم. انتظار این است که هرجا کاری روی زمین‌مانده، به دست بچه هیئتی‌ها برداشته شود.»
او تصریح می‌کند: «رهبر انقلاب فرمودند که امسال دشمن بنا داشت محرم را کم‌رنگ کند، اما با عنایت امام‌زمان(عج) و حمایت ایشان، محرم پرشوری داشتیم که گرم‌تر از هر سال بود. ان‌شاءالله با این عنایت و نظر اربعین هم پرشورتر خواهد بود. محرم گام اول برای رسیدن تا دم خیمه امام حسین(ع) بود و اربعین ان‌شاءالله گام بعدی برای رسیدن زیر خیمه امام حسین (ع) است.»