به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 806
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,974
بازدید ماه: 120,790
بازدید کل: 23,784,274
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
805 - ایران در رسانه های جهان ۱۴۰۲/۰۷/۰۵

 ایران در رسانه های جهان 

    ۱۴۰۲/۰۷/۰۵

ایران در رسانه های جهان: از احتمال حمله اسرائیل تا «اعترافات» آشتیانی

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره طرح ژاپن
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در مقر این وزارتخانه به سؤالی درباره سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ابتکارعمل ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای ایران پاسخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا از این ابتکارعمل آگاه هستید و آیا با شما هماهنگ شده است، گفت: از این ابتکار خاص آگاهی ندارم. مطمئن نیستم این نظرات به چه چیزی ‌اشاره دارد. 
وی افزود: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، می‌گویم معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. این موضع تغییر نکرده است». 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی یکشنبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن تصریح کرد توکیو طرحی را برای ازسرگیری و احیای مذاکرات هسته‌ای ایران پیشنهاد داده است. وی افزود هرگونه طرحی از سوی ژاپن که هم‌راستا با «منافع ایران» باشد، از سوی جمهوری اسلامی مثبت تلقی خواهد شد.
امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت: «از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم». او اما به جزئیات طرح ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای ‌اشاره‌ای نکرد.
میلر در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ازسرگیری گفت‌وگوها برای «احیای برجام» بار دیگر مدعی دیپلماسی شد و با اتهام‌زنی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم متعهد به اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و ترجیح می‌دهیم به نگرانی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی رسیدگی کنیم. 
این مقام آمریکایی سپس مدعی شد اگر ایران می‌خواهد فضا را برای دیپلماسی با آمریکا مهیا کند، باید گام‌هایی برای تنش‌زدایی در مورد برنامه هسته‌ای خود بردارد.
وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «فقط در چند هفته گذشته، شاهد انجام اقداماتی از سوی ایران برای تضعیف توانایی آژانس اتمی برای انجام کار خود بوده‌ایم. بنابراین اگر ایران واقعاً در برداشتن گام‌های کاهش تنش جدی است، اولین کاری که می‌تواند انجام دهد، همکاری با آژانس اتمی است».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «گام‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنیم به عنوان مقدمه‌ای بالقوه برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا، خواه مستقیم یا غیرمستقیم، به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود». 
این ادعاها در حالی است که وزیر امور خارجه در حاشیه هفتاد و هشمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک توضیح داد: اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه دست بردارد و نیت و اراده واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۸ زمانی به بن‌بست رسید که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام، این توافق را به صورت یک‌جانبه ترک کرد و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت.
از طرف دیگر، اروپایی‌ها هم به تعهدات خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی، در نهایت پنج گام‌ را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت.
آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.
کشورهای غربی از طریق به راه‌انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری درخصوص منافع این کشور را بشکنند.
به گزارش فارس جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین درخصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

سناتورهای آمریکایی: بعد از اکتبر چارچوبی برای تحریم برنامه موشکی ایران وجود ندارد

گروهی از نمایندگان مجلس سنا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا از سه کشور اروپایی خواسته‌اند از منقضی شدن محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی جلوگیری کنند.
آنها در بخشی از این نامه اذعان کرده‌اند بعد از اکتبر سال جاری میلادی هیچ چارچوب چندجانبه برای مجاز کردن تحریم‌‌های بین‌المللی علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران وجود ندارد. 
مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد  محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان درخصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران 18 اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 23 شهریور اعلام کرد نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را رفع کنند.
در نامه جدید که به امضای 31 قانونگذار از دو حزب آمریکا رسیده از تصمیم آلمان، فرانسه و انگلیس برای حفظ یک‌جانبه تحریم‌های موشکی علیه ایران استقبال شده است. قانونگذاران آمریکایی با وجود این، خواستار صدور قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای الزام‌آور کردن این تصمیم شده‌اند.
به گزارش فارس، سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند: «بدون یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ چارچوب چندجانبه‌ای وجود ندارد که تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را مجاز کند».

تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه 5 مهرماه تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های حمایت از برنامه پهپادی ایران وضع کرد.
بر اساس اعلام وبگاه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز آمریکا ۵ نهاد و ۲ شخص مستقر در ایران، جمهوری خلق چین (PRC)، هنگ‌کنگ، ترکیه و امارات متحده عربی را تحریم کرد.
بیانیه صادره از سوی این نهاد آمریکایی اضافه می‌کند: این افراد و نهادها در تهیه قطعات حساس مربوط به برنامه هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی ایران مشارکت داشته‌اند.
بیانیه مذکور در ادامه مدعی شد: این شبکه محموله‌ها و تراکنش‌های مالی را در حمایت از سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC ASF SSJO) در تهیه سروموتورها که جز حیاتی مورد استفاده در پهپادهای سری شاهد ایران به شمار می‌آید، تسهیل کرده است.
مطابق با اعلام این نهاد آمریکایی، نهاد تحریم شده در ایران شرکت «پیشگام الکترونیک صفه» در شهر اصفهان است.
این در حالی‌است که وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شنبه ۲۸ شهریور ماه تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های حمایت از تولید هواپیمای نظامی و حمایت از برنامه پهپادی ایران وضع کرده بود.
بر این اساس، خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چند نهاد روسی و چینی به بهانه واهی ارتباط با یک شرکت هواپیما‌سازی ایرانی، وضع کرد. در این ارتباط، ۳ شرکت روسی مرتبط با هوانوردی به فهرست تحریم‌های واشنگتن اضافه شدند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده بود: امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۷ فرد و ۴ نهاد مستقر در ایران، جمهوری خلق چین (PRC)، روسیه و ترکیه را در ارتباط با هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) ایران تحریم
 
اذعان صهیونیست‌ها به قدرت سایبری ایران
 
این رسانه صهیونیستی در ادعایی می‌افزاید: در دنیایی که نبردها به‌جای توپ و کالیبر به طور فزاینده‌ای با رمزها و کلیک‌ها انجام می‌شود، جبهه خاموش جنگ سایبری همچنان در حال افزایش است. در این ماه، یک حمله شدید دیجیتالی، داده‌های شخصی اسرائیلی‌های بی‌شماری را فاش کرد و بر مذاکرات مهم دیپلماتیک و جلسات مجمع عمومی سازمان ملل سایه افکند. همان‌طور که فناوری، بیشتر خود را در زندگی ما جا‌سازی می‌کند، خطوط ژئوپلیتیک سنتی محو می‌شود و میدان‌های جنگ جدید و نامرئی را به وجود می‌آورد.»
جروزالم پست عنوان می‌دارد: « قلمرو دیجیتال. ترکیبی از قابلیت‌های پیچیده سایبری ایران و موضع تسلیم‌ناپذیر آن در برابر اسرائیل طرحی نگران‌کننده را ترسیم می‌کند، طرحی که به سمت هدف بزرگ‌تری یعنی بی‌ثبات کردن ستون‌های اسرائیل ‌اشاره دارد.»
در ادامه این یادداشت با تکرار ادعای حمله سایبری ایران به صهیونیست‌ها اظهار شده است: «از نظر هر تحلیلگر زیرک، حملات سایبری ایران به اسرائیل بسیار مهم‌تر از تلاطم‌های صرف در فضای مجازی است. همان‌طور که سوزان مالونی، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، در تحقیقات خود مشاهده کرد، موضع تقابلی ایران در قبال اسرائیل محدود به میدان‌های جنگ متعارف نیست. این امر عمیقاً با یک نبرد ایدئولوژیک که فراتر از اختلافات سیاسی است، درهم آمیخته است و به عمق ضدصهیونیسم می‌پردازد. دشمنی ایران با اسرائیل همیشه چیزی فراتر از ژئوپلیتیک بوده است: این دشمنی ایدئولوژیک و وجودی نیز هست.»
جروزالم پست در ادامه عنوان می‌دارد: استراتژی‌های دیجیتال ایران فقط نمایش نمادین قدرت نیستند، بلکه حرکات حساب شده‌ای هستند که برای فرسایش بافت اجتماعی اسرائیل از درون به بیرون طراحی شده‌اند. همان‌طور که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) گزارش شده است، این طرح‌های سایبری با هدف «برهم زدن زندگی روزمره اسرائیل، تضعیف روحیه اسرائیلی‌ها و از بین بردن اعتماد به توانایی اسرائیل انجام می‌شود.»
در ادامه این ادعای صهیونیست‌ها آمده است: از سال 2021 تا 2022، عملیات سایبری متهورانه منجر به افشای اطلاعات شخصی تعداد بیشماری از اسرائیلی‌ها شد. این اقدامات در بحبوحه توقف مذاکرات دیپلماتیک و پیش از نشست حیاتی مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد که نشان‌دهنده الگوی آشنایی است که در آن ایران موقعیت مذاکره خود را از طریق اقدامات دیجیتال تهاجمی تقویت می‌کند.»