4087 - ایرج نظافتی : ضرورت حضور بسیج در عرصههای دفاعی و جهادی ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
ضرورت حضور بسیج در عرصههای دفاعی و جهادی- بخش نخست:
گسترش فعالیت بسیـج از تهران تا آن سوی آبها و اقیانوسها
۱۴۰۲/۰۹/۰۵
ایرج نظافتی
تشکيل ارتش مبارک بيست ميليوني به فرمان امام راحل تحت عنوان بسیج و هفته بسیج، بزرگداشت جانفشانیهایی است که برای سربلندی این سرزمین صورت گرفته است.
بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملتهای مسلمان رشد کرده است. هوشمندی حضرت امام راحل و عدالت خواهی میلیونها انسان با ایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.
امام خمینی(ره) در سخنانی گهربار درباره بسیج فرمودند: «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفههای آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق میدهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سردادهاند.
بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را که همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نمودهاند.
من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه میخورم و از خدا میخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام...»
آغاز بهکار سازمان بسیج
سازمان بسیج یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار میرود که گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف سازمانی، بر عهده دارد. این نیرو که با نامهای «سازمان بسیج مستضعفین» یا «نیروی مقاومت بسیج» هم شناخته میشود در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به طور قانونی رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت.
محمدحسن قدیری ابیانه دکترای مدیریت راهبردی و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «بسیج شجره طیبه مبارکی است که امام خمینی آن را بنا نهادند و بسیج فرزند امام و حاصل انقلاب اسلامی و رشد یافته در جنگ تحمیلی است، چرا که بسیج یک تفکر جهادی و روحیه انقلابی است که دامنه آن در طول این سالها گسترده شده و از مرزهای کشور بسیار فراتر رفته و تحرکاتی در کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی شاهدیم که الگو گرفته از تفکر بسیجی است.»
این کارشناس عالی مدیریت راهبردی در ادامه همین سخنان به تشریح گستردگی دامنه تفکر و روحیه بسیجی در جهان امروز اشاره میکند و میگوید: «ثمره بسیج را امروزه نهتنها در ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام، غرب آسیا و جغرافیای بینالملل به عنوان یک تفکر کارگشا و اساسی به خوبی مشاهده میکنیم، تفکر بسیج و بسیجی امروزه در بین ملتهای آزادیخواه دنیا به الگوی دفاع و مبارزه با زورگویان و ظالمان تبدیل شده است.»
وی تصریح میکند: «امروزه بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای کشورمان در عرصههای مختلف را مرهون تفکر بسیجی هستیم و اگر این تفکر نبود شاید تا رسیدن به قلههای پیشرفت امروزی فرسنگها فاصله داشتیم.»
دکتر قدیری ابیانه تصریح میکند: «مظهر تفکر بسیجی «ما میتوانیم» است که به «ما توانستهایم» تبدیل شده است. غزه مظهر اعتماد به نفسی است که نشئت گرفته از همین تفکر «ما میتوانیم» است. امروزه در غزه ما شاهد بسیج یک ملت هستیم که همه معادلات جهانی را بههم ریخته است.»
سفیر سابق ایران در مکزیک تاکید میکند: «امروز یکی از موانع اصلی حمله دشمنان به جمهوری اسلامی ایران آگاهی از قدرت کوبنده بسیج در کنار دیگر عوامل قدرت کشورمان است.»
بازدارندگی بسیج در مقابله با دشمنان
محمدامین صادقی، کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش بازدارندگی بسیج در مقابله با دشمنان و تعامل با دوستان میگوید: «بسیج در مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب قاطع و برای دوستان امیدآفرین و مایه آرامش است.»
وی با اشاره به اینکه امروز بسیج یک بازوی توانمند برای جمهوری اسلامی در پیشرفت و اقتدار کشور است، تصریح میکند: «در جامعه امروز ایران اسلامی بسیج الگوی اخلاص، پاکی و فداکاری است و باید برای همیشه حافظ دستاوردهای اخلاقی و اسلامی انقلاب باشد.»
این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «گرامیداشت هفته بسیج بهترین فرصت برای تجدید عهد و پیمان با آرمانهای بلند امام خمینی(ره) و بیعتی دوباره با رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در دوران دفاع مقدس هیچ گاه نقش این نیروی پرصلابت را در حفظ تمامیت ارضی و دفاع از مرزهای میهن اسلامی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و در ادامه آن برای خنثیسازی توطئههای دشمنان را فراموش نمیکنیم و افتخار میکنیم که یک بسیجی باشیم و بتوانید در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی نقش داشته باشیم.»
در یکی از تحقیقات میدانی درباره تفکر بسیج چنین آمده است: «اندیشه و فرهنگ، بنیان و اساس هر اجتماع انسانی را تشکیل میدهند و تفاوت جوامع بشری به تفاوت در اندیشه، نگرش و فرهنگ آنها باز میگردد.
نشان جامعه سالم، اندیشه متعالی و فرهنگ سالم و علامت جامعه بیمار و منحط، اندیشه راکد و فرهنگ آشفته و بیمار است که جوامع غربی امروزه گرفتار همین انحطاط فکری هستند.
اما بسیج که از لحاظ لغوی از عناصر «اراده»، «آگاهی»، «سامان بخشی» و «عاماندیشی» شکل گرفته است، از لحاظ مفهومی روندی اندیشه ای - عملی است. روندی معقول، منطقی، آزادانه، آگاهی و مبتنی بر فطرت انسانی نوع بشر که حاصل عقل، تعقل و تدبر اوست.
در بعد نهادی نیز این روند سازمان مییابد و در لوای رهبری آزاداندیش و فرزانه همچون امام خمینی(ره) قرار میگیرد و با مدیریت توانمند امام خامنهای تداومی شکوهمند پیدا میکند.»
اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی
بستر و کارمایه اصلی بسیج، اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی است. اندیشه و تفکر بسیجی نیز محصول عقل انسان آزاد و عامل شکوفایی آن است که در کلیت خود جهاننگری و بالتبع ایدئولوژی گروهی یا طبقاتی نیست بلکه ایدئولوژی نوع انسان است.
حاصل اندیشه، نگرش و ایدئولوژی بسیجی « فرهنگ ناب بسیجی» است و آن نظامی از اندیشهها و معانی و ارتباط میان آنها و نیز ارتباط آنها با الگوهای رفتاری «انسان بسیجی» در چنین نظام معنادار ارتباطی است که تمام کنشها و رفتارها معنا یافته، ارزش و قداست مییابند.
این نظام فرهنگی که از جوهره عقلی- دینی برخوردار است با فطرت بشری نیز هماهنگی دارد و دارای ویژگیهایی مانند خداگونهاندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیتنگری، آرمانگرایی، ولایتمداری، ایمانپذیری، علمباوری، متعهد بودن، تخصصگرایی، وحدتگرایی و وفاقاندیشی، مصلحتشناسی، نوآوری و تحول، عدالتخواهی و ظلمستیزی، نگرش عاشورایی، شهادتطلبی و اسوهگرایی است و لذا هرگز نمیتواند در قالبهای تنگ گروهی و طبقاتی یا جناحی و صنفی باقی بماند.
اهمیت گسترش تفکر بسیجی در دنیای امروز
امروز در فضائی که مستکبران عالم، از همه خط قرمزهای ارزشهای الهی و کرامت انسانی به ویژه علیه مردم مظلوم فلسطین عبور کردهاند و رژیم کودککُش صهیونیستی با حمایت شیطان بزرگ و اذناب آن، نسل کشی را پیشه این روزهای خود ساخته، نعمت وجود بسیج بیش از هر زمان دیگری، پررنگ و مایه نگرانی جهانخواران دشمن بشریت، شده است.
معمار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) بیش از ۴ دهه پیش، میدانستند که روزی بسیج، بازوی بزرگ و ورزیده حقطلبان عالم در برابر تمامیت باطل و جلوههای آن خواهد بود و به همین دلیل است که فرمودند: «این بزرگترین سادهاندیشی است که چه در جنگ و چه در صلح تصورکنیم جهانخواران و خصوصاً آمریکا از عناد با اسلام عزیز دست برداشتهاند» و در جایی دیگر میفرمایند: «در هنگامه خطر، ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگی لازم رزمی را داشته باشد»
در کنار آمادگیهای رزمی در دفاع از تمامیت کشور، در عرصههای مختلف از علم، فناوری و جهاد دانشبنیان گرفته تا محرومیتزدایی و کارآفرینی و سازندگی و نیز از امدادرسانی ایثارگرانه و داوطلبانه در بلایا اعم از سیل و زلزله تا تقدیم جانهای عزیز در مبارزه با بیماریهای مرگبار مانند کرونا، این رویکرد و روحیه در بسیجیان جهادی و با بصیرت، تاریخساز، ماندگار و تغییر دهنده معادلات داخلی و بینالمللی به ویژه با مشارکت در طرحهای بزرگ ملی و گام دوم انقلاب اسلامی است. این ترجمه عینی و عملی فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری است که «بسیج مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.»
محمدزاهدی مقدم، در یادداشتی مینویسد: «بسیج به عنوان شجرهای پاک و درختی تنومند، امروزه توانسته به یکی از نهادهای تأثیرگذار مردمی تبدیل شود و خدمات ارزشمندی را در عرصههای مختلف به جامعه اسلامی عرضه کند. در اندیشه رهبران دینی، بسیج، نهادی مقدس، مدرسه عشق، میقات پابرهنگان، مکتب شاهدان و شهیدان، معراج اندیشه پاکان، لشکر مخلص خدا، متن حرکت نظام، نیروی عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن در مقابل دشمنان است.»
وی تصریح میکند: «دشمنشناسی، حضور بموقع در عرصهها، دفاع از آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی از مهمترین مؤلفههای فکری یک بسیجی با بصیرت است. بسیجی با بصیرت به خوبی میداند دنیای امروزه پر از بیعدالتیها و نابسامانیهای اجتماعی است؛ از این رو تلاش میکند با تکیه بر چنین عنصری که برگرفته از تفکر اسلامی است آینده نظام بشری را به سوی عدالت و همگانی شدن به پیش برده و از ترویج اندیشههای دشمن جلوگیری کند.»
مقام معظم رهبری در این باره میفرماید: «عناصر بسیجی در هر کجا هستند باید توجه کنند که دشمن، آنها را هم به عنوان شخص و هم به عنوان بسیجی هدف گرفته است. این توجه باید این نتیجه را داشته باشد که هر عنصر بسیجی روز به روز این مانعِ در مقابل دشمن را مستحکمتر کند. این مانع چگونه مستحکمتر میشود؟... با بالا رفتن بصیرت و ایمان و با خودسازی امکانپذیر است؛ ... بصیرت بسیجی این است که بداند امروز با تکیه به چه ایمانی و در مقابل چه کسی ایستاده است... بسیج بر اساس بصیرت و روشنایی گوهر ایمان و دل او، ایستاده و مستحکم است؛ و چون این استحکام متکی به آن بصیرت است، تمامشدنی نیست.»
ضرورت حضور بسیج در عرصههای دفاعی و جهادی- بخش پایانی
شجره طیبهای در خدمت به جامعه و الگویی در دفاع از انقلاب اسلامی
۱۴۰۲/۰۹/۰۶
بدون شک امروز بسیج یک تفکر تحولآفرین است و جامعه امروز بهشدت به این تفکر ناب انقلابی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیاز دارد.
در دورانهای جنگ تحمیلی تا امروز نقشآفرینی بسیج در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کمنظیر بوده است.
در عرصه جهاد مردمی، اعزام به خط مقدم جبهه در دوران دفاع مقدس و پس از آن حضور در سازندگی کشور در دوران پس از جنگ تحمیلی و حضور جدی در میدانهای فرهنگی و مبارزه با شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن و تا دوران کرونا و بسیج عمومی مردم در مقابله با این بیماری و همچنین حضور در عرصههای اقتصادی به خودی خود بسیج را به یک درخت تنومندی در دل نظام اسلامی تبدیل کرد و امروز ایران اسلامی به خود میبالد، چرا که بسیج و تفکر بسیجی توانسته است گامهای مؤثری در خدمت به کشورمان بردارد.
آوازه تفکر بسیجی امروز از مرزهای کشور فراتر رفته و گروههای مقاومت اسلامی در منطقه اغلب با الگوبرداری از فرهنگ ناب بسیجی توانستهاند گامهای مؤثری بردارند و به عنوان مثال اگر امروز جهاد اسلامی و حماس در غزه توانستهاند بر دشمن تا دندان مسلح اشغالگر پیروز شود بدون شک متاثر از فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومتی است که شجره طیبه بسیج در پای آن رشد کرده است.
به بیان دیگر باید گفت تفکر بسیجی امروز در غزه و فلسطین نسخه نجاتبخش است و موجب مقاومت و ایستادگی تمامقد مردم مظلوم فلسطین در برابر اشغالگری رژیمی شده است که از همه نوع امکانات و تسلیحات روز نظامی برخوردار است.
بسیج نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی
پنجم آذرماه یادآور «تشکیل بسیج مستضعفین» به فرمان معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) است و از جلوههای انکارناپذیر الطاف الهی و برکات انقلاب اسلامی و نقطه عطف درخشانی در تاریخ میهن اسلامی بهشمار میرود.
امروز با گذشت 44 سال از غرس نهال بسیج، درخت سترگ و تنومندی را شاهد هستیم که سایهسار وجودش فراتر از میدانهای سازندگی رفع محرومیتها و کمبرخورداریها و مواجهه موفق با حوادث غیرمترقبه و مشکلات و معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، با نفوذ تفکر و فلسفه خود خارج از جغرافیای ایران عزیز، مأمن و قرارگاه گرهگشای ملتهای مسلمان منطقه بهویژه ملت مظلوم و مقاوم فلسطین شده است.
بسیج تبلور جوهره حرکت جوانان انقلاب و شیفتگان اعتلای وطن برای پاسخ به نیازهای انقلاب، نظام و میهن اسلامی با تفکر جهادی و انقلابی است.
بسیج در حافظه تاریخی این سرزمین برای ملت شریف و نجیب ایران منشأ خیر و برکت و خدمات ارزنده است و برای همیشه در تاریخ میهن اسلامی ماندگار و پیشران بروز و ظهور بالندگی نسلهای جوان مسئولیتپذیر جامعه در پاسخ به الزامات و مقتضیات ایران قوی و شایسته خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی مرادی، کارشناس فرهنگی در سازمان تبلیغات اسلامی به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «بسیج ابتدا به مثابه نیرویی در مقابل قوای نظامی بیگانه و مهاجم پدید آمد، و سدّی سترگ در برابر هجوم همهجانبه آنها شد. اما با گذر زمان و تغییر اوضاع و شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه، کارکردها و جنبههای مهم دیگر این نهاد رخ نمود که شأن و اهمیتِ بیبدیل آن را روشنتر ساخت.»
مرادی تصریح میکند: «بر همین اساس امروزه دشمنان ما بهخوبی نقشهای کلیدی بسیج را در جامعه و فرهنگ اسلامی میشناسند و به همین دلیل در پی تضعیف آن برآمدهاند، گرچه خود نیز خوب میدانند که در این زمینه نمیتوانند کاری از پیش ببرند. از این روی شایسته و بایسته است که ما نیز این عطیه خداوندی را در تمام جنبههایش بازشناسیم و در پاسداشت آن بکوشیم و به نسل جدید معرفی کنیم.»
تفکر بسیجی و روحیه قرآنی
یکی از محورهای فعالیت بسیج در امور مساجد و تفکر در امور قرآن و حدیث است. همچنین محور فعالیتهای قرآنی بسیج تبدیل مساجد به پایگاههای قرآنی است.
حجتالاسلام لیمویی، مدیر دارالقرآن سازمان بسیج کشور در خصوص ارتباط بسیج با فعالیتهای قرآنی میگوید: «حضرت امام(ره) بسیج را شجره طیبه نامیدند. شجره طیبه یک کلمه قرآنی است. وقتی به قرآن مراجعه میکنیم در قرآن شجره طیبه چنین تعریف شده است؛ «اصلها ثابت و فرعها فی السماء». اصلها ثابت یعنی اینکه این درخت تناور و پاکیزه دارای یک ریشه مستحکم و استوار است. اگر بخواهیم بسیج را یک شجره طیبه بنامیم باید بدانیم این درخت دارای استحکام و مقاومت است.
وی در ادامه با بیان اینکه این استقامت از چه چیزی بهدست میآید، میگوید: «خداوند در قرآن میفرماید: «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» یعنی تنها قرآن کریم است که ما را به راه مقاوم و مستحکمی راهنمایی میکند. بسیجی و بسیج اگر محکم و استوار و به عنوان شجره طیبه باشد باید انسش با قرآن همیشگی باشد چون تنها قرآن است که راه مستحکم را به ما نشان میدهد.»
بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب: «بسیج تا آن زمانی پیروز است که یک دستش سلاح و یک دستش قرآن باشد» و این جمله نشان میدهد توجه به فعالیتهای قرآنی در بسیج ویژه است و باید به آن توجه شود. بسیج بدون قرآن؛ بسیجی مستحکم و مقاوم نخواهد داشت.
حجتالاسلام لیمویی اظهار میدارد: «یکی از اصول در فعالیتهای بسیج، فعالیتهای قرآنی است و در دیداری که سال گذشته بسیجیان با رهبر معظم انقلاب داشتند؛ ایشان گفتند: «روحیه بسیجی خود را حفظ کنید و این روحیه زمانی که انس و تلاوت قرآن داشته باشید» و به مسئله انس با قرآن در رابطه با بسیجیها زیاد اهمیت داده شده است.»
مدیر دارالقرآن سازمان بسیج کشور معتقد است: «محور فعالیتهای قرآنی بسیج و دارالقرآن بسیج تبدیل مساجد به پایگاههای قرآن است. این امر که مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز در گذشته بوده است با هدف تربیت ده میلیون حافظ قرآن صورت میگیرد. تحقق این امر نیاز به ۶۳ هزار مرکز قرآنآموزی دارد. با اینکه بعد از انقلاب رشد خوبی داشتیم و در حال حاضر سه الی ۴ هزار مؤسسه قرآنی در سطح کشور فعالیت میکند اما از ۶۳ هزار مرکز مورد نیاز فاصله داریم.»
حجتالاسلام لیمویی میگوید: «مستعدترین فضائی که میتواند مراکز را تشکیل دهد مساجد هستند. محیط آماده و معنویت همراه با آنها و مربیهایی که میتوانند کلاسهای قرآنی برگزار کنند همگی در یک فضا حاضر هستند. محور مسجد پایگاه قرآن را با هدف انتخاب کردیم که اگر موفق شویم به بسیاری از مطالبات رهبری عمل میشود.
بسیجی بچه مسجدی
یکی از اعضای گروه جهادی منتظران ظهور شهرستان کارون، بچه مسجدی بودن و فعالیت در بسیج را رمز موفقیت خود در زندگی میداند.
گروههای جهادی این روزها در اغلب جبههها فعال هستند و با تخصصی که دارند در حال خدمترسانی به مردم بهخصوص اقشار آسیبپذیر هستند. اغلب این گروههای جهادی در سراسر کشور از بستر مسجد و بسیج برخاستهاند که با نیتی خالص به مردم کمک میکنند.
شهرستان کارون در همسایگی اهواز یکی از شهرستانهای استان خوزستان که افراد بیبضاعتی را در خود جای داده است که نیاز به کمکرسانی دارند و در این میان گروههای جهادی بسیجی با تلاشی بینظیر در حال خدمترسانی به این مردم در تمامی جبههها هستند.
یکی از چهرههای فعال در زمینه کار انقلابی و جهادی، امیر نواصر است که در شهر کوت عبدالله به عنوان مرکز شهرستان کارون حضور دارد.
او متولد سال ۱۳۷۰ و از بچگی با مسجد و بسیج مأنوس بوده است و همین ارتباط را بهترین عامل برای عاقبتبهخیری خود در زندگی عنوان میکند؛ از کودکی، خانواده مشوق وی بوده و بعدها که متأهل شده است، همسرش به عنوان بهترین همراهش برای اجرای برنامههای خیریه ایفای نقش دارد.
او معتقد است که به برکت فعالیت در بسیج و حضور در مسجد راه درست را پیدا کرده و همواره خداوند متعال را شاکر است که چنین توفیقی به او عنایت کرده تا به افراد کم برخوردار و نیازمند کمک کند.
حضور میدانی بسیج در کمک به نیازمندان
برطرف شدن مشکلات مختلف مناطق کمبرخوردار و یا حاشیه از سوی گروههای جهادی و بسیجی در سالهای اخیر با شتاب بسیار خوبی در حال انجام است؛ آنها در کف جامعه هستند و با دلسوزی خاص خود مشکلات جامعه را از نزدیک لمس میکنند و بیشک میتوانند وضعیت را بهبود ببخشند. فعالیت گروههای جهادی پس از فرمان گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری فعال و پویاتر هم شده و حضور جهادگران در خنثیسازی بحرانها بسیار تأثیرگذار بوده است.
گروههای جهادی بسیج علاوه بر ساختوساز و فعالیتهای عمرانی برای ساخت و تعمیرات مدارس و منازل نسبت به برگزاری دورههای آموزشی و فرهنگی برای کمک به تربیت انسانهای خودساخته اقدام میکنند؛ همچنین توانمندسازی خانوادهها برای کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از ضعف اقتصادی و معیشتی از دیگر اقدامات مؤثر گروههای جهادی و بسیجی است.
در ابعاد منطقهای هم میتوان با صراحت اذعان داشت امروز تفکر بسیجی و روحیه ایثار و شهادت در منطقه حاکم شده است.
نمونه بارز آن در مبارزه همهجانبه و همراهی مردم فلسطین با دشمن غاصب صهیونیسم را بعینه شاهد بودیم.
مقام معظم رهبری در تعریف بسیج در یکی از سخنانشان اشاره کردند: «بسيج، يکي از برکات انقلاب و از پديدههاي بسيار شگفتآور و مخصوص اين انقلاب است؛ اين هم يکي از آن گنجينههاي معنوي بيپاياني است که امام بزرگوار ما با ديد الهي خود و با حکمتي که خداي متعال به او ارزاني کرده بود، براي کشور و ملت و انقلاب ما به يادگار گذاشت.
اگر بخواهيم بسيج را در يک تعريف کوتاه معرفي کنيم، بايد بگوييم: بسيج، عبارت است از مجموعهاي که در آن، پاکترين انسانها، فداکارترين و آماده به کارترين جوانان کشور، در راه اهداف عالي اين ملت و براي به کمال رساندن و به خوشبختي نائل کردنِ اين کشور، جمع شدهاند. بسيج، عبارت است از تشکيلاتي که در آن، افرادِ متفرّق و تنها، به يک مجموعه عظيم و منسجم و به يک گروه آگاه، متعهّد، بصير و بيناي به مسائل کشور و به نياز ملت، تبديل ميشوند؛ مجموعهاي که دشمن را بيمناک و دوستان را اميدوار و خاطرجمع ميکند. معناي بسيج، اين است.»