به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 92
بازدید دیروز: 6,207
بازدید هفته: 19,946
بازدید ماه: 40,916
بازدید کل: 23,702,737
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 30 April 2024
الثلاثاء ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
بازتاب گسترده بین‌المللی عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی: جهان در حیرت حمله بزرگ موشکی و پهپادی ایران ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
بازتاب گسترده بین‌المللی عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی:
جهان در حیرت حمله بزرگ موشکی و پهپادی ایران
۱۴۰۳/۰۱/۲۶

‫آغاز حملات گسترده ایران به اسرائیل‬‎

در ساعات ابتدائی روز یکشنبه 26 فروردین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات بزرگ موشکی و پهپادی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق و بر اساس حق دفاع مشروع مبتنی بر ماده 51 منشور ملل متحد، زیرساخت‌های امنیتی و نظامی این رژیم منحوس بالاخص پایگاه هوائی نواتیم را با موفقیت هدف قرار داده و منهدم نمود. 

این عملیات گسترده و غرور‌آمیز به سرعت به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان بدل گشت.
روزنامه صهیونیستی معاریو:ما متحمل تحقیر عمومی بی‌سابقه‌ای شدیم
در همین رابطه روزنامه صهیونیستی معاریو در مطلبی نوشت: ما متحمل تحقیر عمومی بی‌سابقه‌ای شدیم. بازدارندگی اسرائیل که مانع از حمله مستقیم ایران به ما شد، از بین رفته است. تلاش مشترک بازدارنده بین‌المللی نیز در روزهای اخیر شکست خورده است. ایرانی‌ها ترس خود را از دست داده‌اند. دیگر خبری از نیروهای نیابتی‌، پیام رسان ناشناس و حملات مخفی نیست. از این به بعد، ایران مستقیماً در مقابل اسرائیل ایستاده است.
ان‌بی‌سی نیوز: تلافی ایران
همچنین شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز آمریکا پوشش خبری خود از حملات ایران علیه رژیم صهیونیستی را با عنوان «تلافی ایران» دنبال کرد و نوشت: «ایران به اسرائیل حمله کرد. حمله ایران، اولین بار بود که به صورت مستقیم به اسرائیل صورت می‌گرفت و این حمله چند هفته پس از آن صورت گرفت که حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه منجر به جان باختن اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد و تهران قول انتقام از این حمله را از قبل اعلام کرده بود.»
تلگراف: حمله «جسورانه و طراحی‌شده» ایران بازدارندگی تهران را مقابل اسرائیل نشان داد
 روزنامه تلگراف در مطلبی با پرداختن به حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی، آن را «جسورانه» و «طراحی شده» ارزیابی و استدلال کرد که این اقدام نشانگر احیای بازدارندگی تهران مقابل تل‌آویو است.
این روزنامه انگلیسی افزود: «واکنش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به حمله ایران، احتمالا به شدت و گستردگی و میزان زیانبار بودن آن بستگی خواهد داشت.»
حمله‌ای جسورانه و طراحی شده
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: این حمله دقیقا همان چیزی بود که تهران می‌خواست؛ حمله‌ای جسورانه و طراحی شده که احیای بازدارندگی ایران مقابل اسرائیل را نشان داده و در عین حال مانع یک جنگ همه‌جانبه با این رژیم می‌شود.
اما سناریوی بسیار نگران‌کننده از نقطه نظر نویسنده این مطلب، تداوم حمله ترکیبی پهپادها و موشک‌های ایرانی است. به باور نگارنده، در چنین شرایطی، پدافند موشکی اسرائیل شکست خواهد خورد و تعداد زیادی از مردم در شهرهایی مانند تل‌آویو، کشته و زخمی می‌شوند.
نیویورک‌تایمز: کابینه اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی خبر داده که کابینه جنگی اسرائیل بعدازظهر یکشنبه تشکیل جلسه داد تا در مورد چگونگی واکنش به حمله ایران گفت‌وگو کند. 
این دو مقام گفته‌اند حمله تلافی جویانه‌ای که برخی از اعضای کابینه پیشنهاد کرده بودند، پس از گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو با رئیس‌جمهور بایدن کنارگذاشته شده است.
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا صبح یکشنبه به نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که در هیچ حمله‌ای از سوی اسرائیل به ایران شرکت نخواهد کرد.
رویترز: حملات گسترده پهپادهای ایران به اسرائیل
خبرگزاری رویترز نیز درباره حملات ضد اسرائیلی ایران نوشته است: حمله پهپادی ایران به اسرائیل که انتظار می‌رود «در طی چند ساعت» صورت گیرد، از آخرین ساعات روز شنبه به وقت تهران آغاز شد. ارتش اسرائیل هم تایید کرد که ایران ده‌ها پهپاد را روز شنبه به سمت اسرائیل پرتاب کرد. این حمله ممکن است باعث تشدید تنش بزرگ بین دشمنان منطقه‌ای شود و همزمان آمریکا متعهد به حمایت از اسرائیل است. یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی به نام «عاموس یادلین»، به خبر کانال ۱۲ اسرائیل گفت که پهپادهای ایرانی هر کدام به ۲۰ کیلوگرم (۴۴ پوند) مواد منفجره مجهز شده بودند.
الجزیره: آغاز عملیات ایران با نام «وعده صادق» علیه اسرائیل
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارشی درباره حمله ایران به اسرائیل نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که طی عملیات «وعده صادق» با ده‌ها پهپاد و موشک اسرائیل را هدف قرار داده و این اقدام بخشی از مجازات «جنایت‌های اسرائیل» است. به گفته الجزیره، این عملیات با ده‌ها موشک و پهپاد برای حمله به اهدافی خاص در سرزمین‌های اشغالی انجام شده است.
گاردین: اسرائیل زیر آتش ایران
روزنامه انگلیسی گاردین چاپ لندن نیز در گزارش فوری خود درباره حملات ایران علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل زیر آتش حملات گسترده پهپادی ایران قرار گرفته است و این اولین حمله مستقیم جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل است، هرچند سال‌هاست جنگ در سایه ایران و اسرائیل علنی شده است. همزمان پایتخت‌های جهان در حالت آماده‌باش برای تشدید تنش‌ها در خاورمیانه قرار دارند. همچنین پرتاب پهپادهای قدرتمند شاهد ساخت ایران توسط ارتش اسرائیل و منابع نظامی عبری زبان در حدود ساعت ۱۱ شب روز شنبه به وقت محلی تایید شد و نیروهای نظامی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ پهپاد به سوی اسرائیل شلیک شده است.
تایمز اسرائیل: مردم باید وارد پناهگاه‌ها شوند
خبرگزاری صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز از شرایط جنگی در این رژیم همزمان با آغاز حملات ایران خبر داد و گفت: آژیرهای خطر و بوق‌های بلند در سراسر شمال و جنوب و همچنین در بیت المقدس و بسیاری از شهرهای شمال کرانه باختری به دنبال حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران به اسرائیل به صدا درآمدند. همچنین ارتش اسرائیل به ساکنان بلندی‌های جولان شمالی، منطقه نواتیم در جنوب اسرائیل، دیمونا و ایلات دستور داده است تا اطلاع ثانوی در نزدیکی پناهگاه‌ها باقی بمانند.
بی‌بی‌سی: جهان منتظر است ببیند که ایران چه خواهد کرد
تلویزیون خبری بی‌بی سی انگلیس نیز در گزارش خود از پاسخ ایران علیه رژیم صهیونیستی نوشت: کشورهای منطقه و بسیاری از پایتخت‌ها در دیگر کشورهای جهان با نفس بند آمده به تماشا نشسته و منتظرند تا ببینند ایران در آینده چه خواهد کرد. حمله ایران به اسرائیل پس از حمله هوائی اسرائیل به مجتمع دیپلماتیک ایران در قلب دمشق، پایتخت سوریه صورت گرفت که در آن فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جان خود را از دست دادند. اسرائیل هرگز به انجام چنین حملاتی اعتراف نمی‌کند، اما همه می‌دانند که اسرائیل مسئول انجام این حملات بوده است.
 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با بی‌سابقه خواندن پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که این حملات تأسیسات نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است.
بایدن افزود: نشستی را با سران گروه هفت با هدف هماهنگی درخصوص پاسخ دیپلماتیک یکپارچه به حمله ایران برگزار خواهم کرد!
واکنش خجالت‌بار مقامات اروپایی
در این میان مقامات و کشورهای اروپایی که از ابتدا حامی تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه بودند، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این حمله ایران را محکوم و بر حمایت خود از اشغالگران تأکید کردند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای درباره خطر تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده خواستار خویشتنداری طرف‌ها و توقف فوری درگیری‌ها شد.
واکنش روسیه به پاسخ ایران به اسرائیل در پی سکوت شورای امنیت در قبال جنایت تل‌آویو
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، ضمن اشاره به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اقدام مناسب در زمینه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، از همه طرف‌ها خواست که برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت منطقه، خویشتنداری کنند.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که ظهر یکشنبه منتشر شد، آمده است:‌ بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، این حمله در چارچوب دفاع از خود و بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در پاسخ به حملات به اهداف ایرانی در منطقه از جمله حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفته است، اقدامی که روسیه پیش‌تر آن را محکوم کرده بود.
وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به عدم صدور بیانیه محکومیت اقدام تجاوزکارانه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه این شورا به دلیل مواضع اعضای غربی آن نتوانست پاسخ مناسبی به حمله به نمایندگی کنسولی ایران بدهد.
ترامپ: حمله ایران به اسرائیل ضعف آمریکا را نشان داد
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به حمله عظیم ایران به اهداف رژیم اشغالگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده را به ‌شدت مورد انتقاد قرار داده گفت: حمله ایران به اسرائیل ضعف آمریکا را در دوره بایدن نشان می‌دهد. این‌که اسرائیلی‌ها الآن مورد حمله قرار گرفته‌اند به‌دلیل ضعف بزرگ ماست.
اما میان کشورهای عربی، شورای وزیران کویت بعد از حمله سپاه پاسداران به مواضع دشمن صهیونیستی، نشست اضطراری تشکیل داده بر تمایل کویت بر تعامل با همه شرایط و حوادث در سایه تحولات سریع منطقه تأکید کرد.
همچنین خطوط هوائی کویت مسیر همه پروازهای رفت ‌و برگشت خود را به ‌دور از مناطق تنش تغییر دادند.
مصر هم که از ابتدای جنگ غزه با وجود اینکه تلاش داشت خود را به‌عنوان یک میانجی جهت آتش‌بس معرفی کند اما حتی در باز کردن گذرگاه‌های خود جهت رساندن کمک‌های انسانی به مردم غزه هم موفق نبود، با ابراز نگرانی درباره حمله بزرگ ایران به مواضع اشغالگران اعلام کرد که قاهره چندین بار درباره خطرات گسترش درگیری در منطقه هشدار داده بود و از طرف‌ها می‌خواهد تا خویشتنداری کنند و مانع از کشیده شدن منطقه و ملت‌های آن به بی‌ثباتی و تنش شوند.
مصر در ادامه تأکید کرد که به تماس با همه طرف‌های مربوطه برای مهار تنش‌ها و جلوگیری از کشیده شدن منطقه به بی‌ثباتی ادامه می‌دهد.
وزارت خارجه قطر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به‌شدت نگران تحولات منطقه هستیم و به خویشتنداری و توقف تنش‌ها دعوت می‌کنیم و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم اقدامی فوری برای مهار تنش‌ها در منطقه انجام دهد.
جان کربی: معتقد نیستیم حملات ایران به یک جنگ منطقه‌ای گسترش یابد
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه عنوان داشت: بیشتر حملات از خاک ایران و سایر حملات نیز از سوی عوامل و گروه‌های نیابتی آن در عراق، لبنان و یمن انجام شد.
وی افزود: ما معتقد نیستیم که این موضوع به یک جنگ منطقه‌ای گسترش یابد و مشارکت ما برای مقابله با حمله دیروز با هدف تحقق این امر و جلوگیری از آن (دامنه جنگ) بود.
دیدگاه تحلیلگران نظامی در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری
همچنین برخی کارشناسان و تحلیلگران در گفت‌وگو با شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف خبری در این زمینه به اظهارنظر پرداختند.
«مک اینیس» یکی از مشاوران نظامی در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت: «فکر می‌کنم در برخی عملیات‌ مقیاس کوچک‌تر، روی زمین، ایرانی‌ها در وضعیت بهتری نسبت به چند دهه پیش هستند.»
«جاناتان پانیکوف» مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در برنامه خاورمیانه شورای آتلانتیک و معاون سابق افسر اطلاعات ملی ایالات متحده برای خاور نزدیک نیز گفت: این نخستین‌بار است که ایران حمله مستقیم به اسرائیل را آغاز می‌کند و با انجام این کار آستانه درگیری قبلی در جنگ طولانی‌مدت بین اسرائیل و ایران را در هم می‌شکند و آن را از سایه‌ها بیرون می‌آورد و به روشنایی می‌کشاند.... صرف‌نظر از شکل هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، اکنون واضح است که این آغاز عصر جدیدی است.
همچنین دو مقام نظامی آمریکایی که نام خود را ذکر نکردند در روزهای اخیر در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس نیوز» پیش‌بینی کردند: حمله ایران به اهدافی در اسرائیل بزرگ خواهد بود و افزودند، دفاع در برابر حمله‌ای به این بزرگی برای اسرائیلی‌ها چالش برانگیز خواهد بود.
کریس آزبورن کارشناس سابق پنتاگون نوشت: در جنگ بین اسرائیل و ایران چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ همیشه ناشناخته‌های زیادی در جنگ وجود دارد و ارزیابی‌ها و بازی‌های جنگی ممکن است در مورد شرایط جنگی تاکتیکی که در نهایت اتفاق می‌افتد، علامتی را گم کنند. با این حال، جزئیات مرتبط زیادی در رابطه با این پرسش‌ها وجود دارد که می‌توان آنها را آموخت یا حداقل ارزیابی کرد.
نه ایران و نه اسرائیل حضور زیادی در نیروی دریایی ندارند، با این حال ایران به دلیل توانایی خود در انجام حملات قایق‌های کوچک، شناخته شده است. بسته به نوع موشک‌های کروز یا سلاح‌های حمله زمینی، زیردریایی‌های ایرانی قادر به شلیک هستند؛ می‌توان تصور کرد که ایران می‌تواند بخش‌های مهمی از اسرائیل را در معرض خطر آب‌های مدیترانه شرقی نگه دارد.
دوربردترین موشک بالستیک فهرست‌شده توسط دیده‌بان ایران، «خرمشهر ۱،۲ و ۴» است که می‌تواند مسافت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر را طی کند. این یعنی موشک از تهران می‌تواند به هر نقطه از اسرائیل ضربه بزند.
آسف رونل تحلیلگر اسرائیلی و نویسنده سابق‌ هاآرتص درباره واکنش نظامی ایران گفت: آنها از ارتش ما نمی‌ترسند و تحت تأثیر هشدارهای «جو بایدن» قرار نگرفتند. ما برای دفاع در برابر چنین حملاتی کاملاً به حمایت خارجی وابسته‌ایم. تعداد ناشناخته موشک‌های بالستیکی که اصابت کرده‌اند (برخی می‌گویند۱۵ عدد)اگر دفعه بعد به مکان‌های مناسب اصابت کنند، می‌توانند آسیب زیادی وارد کنند.کمک‌های بین‌المللی که دریافت کردیم از روی مهربانی یا به دلیل اینکه آنها ما را دوست دارند یا از ایران بیزارند، انجام نشده است. آنها این کار را برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه انجام دادند.حمله ایران نیز به نظر می‌رسید که برای پاسخ ‌دادن تنظیم ‌شده باشد، طوری که به جنگ منطقه‌ای منجر نشود. اکنون سؤالات این است: آیا نتانیاهو و ارتش ما خواهان جنگ منطقه‌ای هستند و اگر بایدن بخواهد می‌تواند آنها را متوقف کند؟
بلال صاب تحلیلگر مؤسسه «چتم‌هاوس» نیز در این رابطه، به صورت تلویحی به شکست سیاست بازدارندگی ایالات متحده در مقابل ایران اذعان و تصریح کرد تهران قادر است بین آمریکا و شرکای خاورمیانه‌ای آن شکاف ایجاد کند. وی با بیان اینکه سناتور «تام کاتن» و «تیم اسکاتبر» این مسئله را به ‌شدت دنبال می‌کنند، افزود: درخواست‌ها برای پاسخ عملی علیه ایران نشان می‌دهد بازدارندگی ایالات متحده در مقابل ایران نه تنها به طرز تاسف‌باری ناکافی بوده بلکه به بیان دقیق‌تر تضعیف شده است.
 مشاور سابق ستاد کل ارتش صهیونیستی:اسرائیل حدودا 1/35 میلیارد دلار برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران هزینه کرده است
امیناخ، مشاور سابق ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل خبر داد ارتش اسرائیل تنها در یک شب حدودا ۱.۳۵ میلیارد دلار برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران هزینه کرده است.
وی افزود: عملیات بامداد یکشنبه بین ۴ تا ۵ میلیارد شِکِل (بین ۱.۰۸ و ۱.۳۵ میلیارد دلار) برای ارتش این رژیم هزینه به دنبال داشته است که این رقم تنها شامل رهگیری پهپادها و موشک‌هاست و خسارات میدانی در نظر گرفته نشده است.
امیناخ همچنین اظهار داشت: هر موشک سامانه پدافندی «پیکان» که در رهگیری موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود ۳.۵ میلیون دلار ارزش دارد.
وی خاطرنشان کرد: اسرائیل برای شلیک هر موشک سامانه «فلاخن داود» که از آن برای رهگیری موشک‌های کروز استفاده می‌شود، حدود یک میلیون دلار هزینه کرده که هزینه‌های استفاده از جنگنده‌ها برای حمله به پهپادها نیز به آن‌ اضافه می‌شود.
امیناخ در مقابل مدعی شد که ایران در عملیات خود حدود ۱۰ درصد هزینه‌هایی که اسرائیل متحمل آن شده، هزینه کرده است.
یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی نوشت: هزینه رهگیری‌های هوائی حمله ایران در آسمان اسرائیل از یک میلیارد دلار گذشت.
اوری گلدبرگ، تحلیلگر اسرائیلی: ایران با این حمله ویترینی از توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت
اوری گلدبرگ، تحلیلگر اسرائیلی عنوان داشت: به نظر می‌رسد که ایران با این حمله، ویترینی از توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت و سیگنالی به اسرائیل ارسال کرد. درک من از این موضوع این است که آمریکا با این ماجرا به این صورت که این اتفاق «قابل تاسف اما باید از آن عبور کرد»، خواهد بود. حتی اسرائیل نیز وعده انتقام جویی نداده است. ایران آنچه می‌خواست را انجام داد. اسرائیل دیگر از مصونیت کامل برخوردار نیست. هنوز به پایان خصومت‌ها نرسیدیم و اسرائیل همچنان مشغول نابودی غزه است. با این حال، این حمله ایران، رویدادی است که تأثیر واقعی و فوری خواهد داشت.
در همین زمینه ایتان دانگوت، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و هماهنگ‌کننده سابق عملیات کابینه این رژیم در کرانه باختری گفت: پرتابه‌ها و توان موشکی که ایران به‌نمایش گذاشت، یک دستاورد بزرگ برای آن‌ها به‌شمار می‌رود.
تحلیلگر غربی: ایران در حمله به اسرائیل براساس قوانین بین‌الملل عمل کرد
«بنجامین نورتون» در تحلیلی از رخدادهای منتهی به عملیات انتقام جویانه بامداد یکشنبه گفت: دولت‌های غربی که حمله ایران را محکوم کرده و می‌خواهند که این کشور را به عنوان یک متجاوز نشان دهند، به راحتی در حال پاک کردن حقایق بسیار مهم هستند که همانا ایران برای دفاع از خود عمل کرد و تنها پس از بمباران سفارتش در سوریه توسط اسرائیل و کشته شدن چندین مقام ارشد نظامی‌اش به اسرائیل حمله کرد.
سردبیر تارنمای گزارش اقتصاد ژئوپولیتیک افزود: در واقع این اسرائیل است که این جنگ را با حمایت آمریکا آغاز کرد. ایران به قوانین بین‌المللی که به وضوح تهران را مجاز به پاسخگویی و دفاع از خود می‌داند، پایبند بوده است. کشورهای غربی سعی می‌کنند اسرائیل تجاوزگر را قربانی نشان دهند. این ریاکاری و معیارهای دوگانه زمانی آشکارتر می‌شود که به یاد‌آوریم ۴‌آوریل، سه روز پس از حمله اسرائیل به سفارت ایران، آمریکا، انگلیس و فرانسه، جلوی محکومیت آن را در شورای امنیت سازمان ملل گرفتند.
مقاله نویس آمریکایی شبکه المیادین ادامه داد: در واقع بلافاصله پس از حمله به اسرائیل، نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، خاطرنشان شده که پیش از این اقدام نظامی، شورای امنیت ۱۳ روز انفعال و سکوت را در پیش گرفت و تجاوز رژیم اسرائیل را نیز محکوم نکرد.
گزارشگر پیشین تارنمای سالون گفت: ماده ۵۱ منشور ملل متحد به صراحت می‌گوید که در صورت حمله مسلحانه علیه یکی از اعضای سازمان ملل، که ایران نیز یکی از اعضای این سازمان است، این عضو حق ذاتی دفاع از خود را در اختیار دارد. ماده ۵۱ همچنین اشاره می‌کند که شورای امنیت باید اقدام‌های لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اتخاذ کند. مثل روز روشن است که ایران به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و این اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.
تحلیلگر انگلیسی: ایران با تنبیه اسرائیل باب پاسخ به تجاوزگری‌های این رژیم را باز کرد
«مارکوس پاپادوپولوس» نویسنده، مورخ، تحلیلگر و سردبیر مجله پولیتیکس فرست روز یکشنبه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن بیان داشت:
طی ۲۴ ساعت گذشته، ایران باب جدیدی را در منطقه ‌ایجاد کرده است؛ به این ترتیب که تهران از این پس با تک‌تک اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل، با زور پاسخ خواهد داد.
وی افزود: پاسخ دولت ایران، هم سنجیده و هم هوشمندانه بود، زیرا ایرانی‌ها با حمله نظامی به اسرائیل در دام اسرائیلی‌ها نیفتادند. ارتش ایران اگر می‌خواست از طریق زرادخانه عظیم، پیچیده و قدرتمند پهپادی و موشکی خود می‌توانست خسارات سنگینی را به اسرائیلی‌ها وارد کند.
پاپادوپولوس خاطرنشان کرد: اما اگر ایرانی‌ها چنین عملیات نظامی انجام می‌دادند، ممکن بود آمریکا مجبور به اقدامات نظامی تلافی جویانه علیه ایران شود که منجر به جنگ بین آمریکا و ایران می‌شد.
وی همچنین اظهار داشت: نه آمریکا و نه ایران خواهان جنگ با یکدیگر نیستند، این هدف اصلی اسرائیل است و به همین دلیل کنسولگری ایران در دمشق را بمباران کردند.
بولتون: بازدارندگی اسرائیل و آمریکا شکست سنگینی خورد
بولتون در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مورد جلسه شورای امنیت که به درخواست رژیم صهیونیستی و برای بررسی حمله تلافی‌جویانه ایران به این رژیم برگزار خواهد شد، گفت که مطمئناً در شورای امنیت اتفاقی رخ نخواهد داد.
وی افزود: آنچه که رخ داد، شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل در ابعاد ۲۰۰ فروند موشک بالستیک، کروز و پهپاد بود.
شبی که یتیمان غزه خوشحالی کردند و اسرائیل نخوابید؛ واکنش کاربران عرب به حملات ایران
الجزیره با اشاره به این موضوع نوشت: برخی از کاربران نوشتند: «هر گونه حمله ایران به اسرائیل هرچقدر هم کوچک باشد، آسیب روانی بزرگی به اشغالگران اسرائیلی وارد می‌کند و از بار جنگ بر غزه می‌کاهد.»
در همین رابطه یکی از ساکنان غزه با انتشار ویدئویی گفت: در شب حمله ایران، بعد از ۱۹۰ شب هیچ جنگنده‌ای در آسمان غزه نبود و غزه شهید نداد.
برخی دیگر از کاربران نوشتند: «پس از ترور افسران ایرانی، اسرائیل عقب‌نشینی از غزه را آغاز کرد تا برای هرگونه رویارویی با لبنان و سوریه در جبهه شمالی آماده شود زیرا ایران در آن جبهه تسلط راهبردی دارد.»
برخی دیگر نیز چنین واکنش نشان دادند: «آنچه شنبه شب رخ داد، برای اولین بار سد مهمی را شکست و این پیامی به اشغالگران است که پس از هفتم اکتبر گذشته، معادلات جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است و این بسیار مهم است.»
عده‌ای دیگر نیز چنین نوشتند: «ما از شبی استقبال کردیم که در آن یتیمان غزه و آوارگان آن خوشحالی کردند. این بزرگ‌ترین شبی است که اسرائیل در آن نخوابید و دولتش جلساتش را از پناهگاه‌ها برگزار کرد.»
آنها افزودند: «چه موافق سیاست‌های ایران باشید و چه مخالف، این شبی است که پیامدهای خود را خواهد داشت. همه می‌دانند که اوضاع در لبه پرتگاه قرار دارد. این اولین رویارویی منطقه‌ای از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون است.»
برخی دیگر از کاربران نیز معتقدند: «اگر این حمله از سوی تل‌آویو پاسخ داده شود، به جنگ تبدیل خواهد شد اما اگر اسرائیل به آن جواب ندهد، این موضوع باعث فروپاشی روایت آنها می‌شود مبنی بر اینکه جنگ وحشیانه آنها به بازدارندگی و جلوگیری از هرگونه حمله جدیدی علیه آن منجر شده است.»
براساس گفته این کاربران، اسرائیل در این زمینه گزینه‌های دشواری پیش روی خود دارد.
در حالی که صهیونیست‌ها به ‌شدت تلاش می‌کنند نشان دهند که پدافندشان توانسته تعداد زیادی از موشک‌های ایرانی را رهگیری کند، اکنون با یک دردسر جدی مواجه شده‌اند؛ فیلم‌هایی که شهروندان فلسطینی از اصابت موشک‌ها تهیه و منتشر کرده‌اند. 
گفتنی است پدافندهای کمکی آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن نیز نتوانست مانع اصابت موشک‌های ایران شود.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۱/۲۷، ۰۹:۱۷:۳٤       بازدیدها: 37