به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,119
بازدید دیروز: 2,765
بازدید هفته: 14,902
بازدید ماه: 80,975
بازدید کل: 23,742,784
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 8 May 2024
الأربعاء ، ۲۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
امیرعبداللهیان: رفتار دولت آمریکا با دانشجویان معترض گویای سیاست دوگانه نسبت به آزادی بیان است ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
امیرعبداللهیان:
 رفتار دولت آمریکا با دانشجویان معترض  گویای
سیاست دوگانه نسبت به آزادی بیان است 
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

امیرعبداللهیان: سرکوب دانشجویان گویای سیاست دوگانه دولت آمریکا نسبت به  آزادی بیان است | خبرگزاری بین

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سرکوب و برخورد خشن نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به جنایات جنگی رژیم اسرائیل مورد نگرانی افکار عمومی جهان است، گفت: کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به ‌دلیل حمایت از فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است. 
وی گفت: این سرکوب در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌‌عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به‌روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است. در پی نسل‌کشی ده‌ها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، به‌ویژه پس از کشف گورهای دسته‌جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد.
اشتیاق به دیدار رئیس‌جمهور در میان مردم پاکستان به شکل کم‌سابقه‌‌ای مشهود بود
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سریلانکا (در چارچوب سیاست نگاه به آسیا)، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، با حضور رؤسای جمهور و مقامات دو کشور افتتاح شد. وی ادامه داد: پیش از آن رئیس‌جمهور محترم در شهرهای تاریخی لاهور و کراچی (مراکز فرهنگی و اقتصادی پاکستان) با اقشار دانشگاهیان، فرهیختگان، تجار و فعالین اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشتند. وزیر امور خارجه تصریح کرد: اشتیاق گسترده مردمی، علی‌الخصوص در میان جوانان، در ابراز محبت و احساسات به مقام معظم رهبری و اشتیاق دیدار رئیس‌جمهور کشورمان، در خیابان‌ها و میادین شهرهای پاکستان و به‌طور خاص در فضای مجازی به شکل کم‌سابقه‌ای مشهود بود. به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در صدر هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور، معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از وزرا عازم اسلام‌آباد شد و پس از دو روز، صبح چهارشنبه (۵ اردیبهشت) به دومین مقصد سفر خود یعنی سریلانکا رفت.

 
باقری:  بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش‌آفرینی‌ها در صحنه در چارچوب چندجانبه‌گرایی است.
علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به مسکو پایتخت روسیه سفر کرده، در دیدار با چانگ نماینده ویژه رئیس‌جمهور چین با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس در امور خاورمیانه، گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش‌آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه‌گرایی است.
تشکر چین از اقدامات ایران در حمایت از فلسطین
طرف چینی نیز در این دیدار‌، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق‌، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می‌دانیم.
این مقام ارشد چینی افزود، پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی چین است. 
در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.
دیدار باقری با نماینده ویژه روسیه در امور خاورمیانه
معاون سیاسی وزیر امورخارجه همچنین با «میخائیل باگدانف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه و معاون وزیر امورخارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.
در این دیدار طرفین در کنار تأکید بر ظرفیت‌های بریکس به‌ عنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از آن روز پنجشنبه در نشست معاونان وزیران امورخارجه و نمایندگان ویژه کشورهای بریکس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، خواهان ایفای نقش بریکس برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه شد. به گفته باقری، مهم‌ترین ویژگی این نشست این بود که تمام اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تأکید داشتند و اراده خود را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین در دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه ابراز کردند. وی همچنین از طرح مواضع برخی کشورهای عضو بریکس در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در این نشست یک‌روزه خبر داد. طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. 
«گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی (۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه‌شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته‌اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. 
رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی‌کنیم، این دعوت باقی می‌ماند. 
خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می‌رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه‌گیری خواهند کرد. روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده ‌دارد و بیش از ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب میزبانی می‌کند.
به گزارش ایرنا، نشست روز پنجشنبه، نخستین نشست بررسی تحولات خاورمیانه بریکس با حضور اعضای جدید این گروه بود. علاوه‌ بر 
روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، نمایندگان چهار کشور از پنج عضو جدید گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، ‌اتیوپی و امارات متحده عربی در این نشست حضور یافته‌اند. 
نماینده عربستان سعودی دیگر عضو جدید گروه بریکس همانند دیگر نشست‌های این گروه از ابتدای سال ۲۰۲۴ در این نشست حضور نداشت.

 واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار تصاویری نوشت که دانشجویان دانشگاه تگزاس به جرم اعتراض علیه جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا در نوار غزه‌،سرکوب می‌شوند.
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: چشم‌انداز دیگری از آزادی بیان و احترام به حقوق زنان در آمریکا از نگاه تصاویر؛ سرکوب دانشجویان دانشگاه تگزاس به جرم اعتراض علیه جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا در نوار غزه. رسوایی.
مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
ناصر کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یکجانبه در این‌گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.
وی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی بین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کرده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران 
بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد درخصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفت‌وگوها را ادامه دهد.
کنعانی با تاکید بر اصل حسن‌نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولت‌های ثالث درخصوص این موضوع تصریح کرد.
به گزارش ایرنا، وی گفت: بدون تردید دولت‌های ذی‌ربط می‌توانند در پرتو همکاری‌های دوستانه و در راستای منافع مشترک، به‌دور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نائل شوند.

 

ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه است.
امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت خاورمیانه گفت ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه است. 
در متن سخنرانی نماینده ایران آمده است: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، 16.7 میلیون نفر، یعنی نزدیک به 70 درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است. 
ایروانی افزود: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع 4.07 میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیازهای فوری 10.8 میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این 16.7 میلیون نفر، مورد نیاز است.
نماینده ایران در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه‌حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود. متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها  از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند. 
وی تصریح کرد: همچنین، آنها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.
ایروانی همچنین عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند
وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین نماید.
 ایروانی افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه‌حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد
نماینده ایران در سازمان ملل متحد همچنین گفت: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند. با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضدتروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه‌تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند. 
ایروانی در ادامه بیان داشت: همراه با شرکای خود در فرآیند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آنها انجام دهیم.
به گزارش تسنیم، وی در پایان سخنان خود عنوان داشت: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه ‌این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۲/۰۸، ۰۶:۲۵:۳۱       بازدیدها: 41