به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,986
بازدید دیروز: 5,371
بازدید هفته: 25,272
بازدید ماه: 39,895
بازدید کل: 24,740,041
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۱ آبان ۱٤۰۳
Friday , 1 November 2024
الجمعة ، ۲۹ ربيع الآخر ۱٤٤۶
آبان 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
3029282726
آخرین اخبار
روزی نامه های غرب گدای ... ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
روزی نامه های غرب گدای ... 
 ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
 خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوز
 
پزشکیان با روایت نادرست نمایندگان مجلس را به اشتباه انداخت
«روایت رهبر انقلاب از جلسه مشورتی آقای رئیس‌جمهور درباره وزرای پیشنهادی کابینه، نشان داد روایت آقای پزشکیان از این دیدار در روز رای اعتماد مجلس، یک روایت غیردقیق و مخدوش بوده است».
روزنامه وطن امروز با عنوان «آقای پزشکیان! جبران کنید» نوشت: رهبر انقلاب در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت چهاردهم با ایشان، درباره این موضوع فرمودند: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با بنده هم مشورت کردند. من خب! بعضی از افرادی که می‌شناختم یا صلاحیت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود؛ اینها را تایید کردم. بعضی‌ها را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم؛ گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب! بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفقیت بزرگی بود و خدا را سپاس می‌گوییم».
این اظهارات رهبر انقلاب دارای چند نکته مهم است:
1- جلسه آقای پزشکیان با رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی، یک جلسه مشورتی بوده است.
2- رهبر انقلاب برخی وزرای پیشنهادی را می‌شناختند که نظر ایشان درباره این وزرا، تایید یا تاکید بر حضور آنها در کابینه بوده است.
3- رهبر انقلاب تعداد بیشتری از گزینه‌های کابینه پیشنهادی را نمی‌شناختند و درباره آنها نیز نظری مطرح نکردند.
یعنی در واقع آقای پزشکیان فهرست وزرای پیشنهادی خود را خدمت رهبری برده و از ایشان خواسته درباره این گزینه‌ها اظهارنظر کنند. رهبر انقلاب برخی گزینه‌ها را می‌شناختند و آنها را تایید کردند و نسبت به حضور برخی از آنها در دولت نیز تاکید کردند و درباره تعداد بیشتری از وزرای پیشنهادی که نمی‌شناختند، اظهارنظر نکردند. خب! این رویه‌ای بوده که قبل از آقای پزشکیان نیز وجود داشته است و رؤسای جمهور نظر مشورتی رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی را جویا شده‌اند اما آقای پزشکیان به هر دلیلی، برآورد اشتباه و همین‌طور روایت ناقصی از این دیدار را در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی مطرح کرد. 
آقای پزشکیان درباره نظر رهبری به گونه‌ای صحبت کرده که برخی نمایندگان به این نتیجه برسند همه وزرای پیشنهادی، مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند، در حالی که روایت رهبر انقلاب نشان می‌دهد درباره بیشتر آنها نظری نداده‌اند.  
بله! آقای پزشکیان دروغ نگفتند اما روایت را به ‌گونه‌ای مطرح کردند که تصور شد همه وزرای پیشنهادی مورد تایید یا تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند. از این جهت ایشان قطعا در روایت خود از جلسه مشورتی با رهبر انقلاب درباره اعضای کابینه، تقلب کرده‌اند و باید بابت این اقدام حتما عذرخواهی کنند. خود آقای پزشکیان می‌داند اظهاراتش در مجلس چگونه ماهیت جلسه با رهبر انقلاب را قلب کرده است و این روایت چه تاثیری روی رای نمایندگان داشته است. همین‌طور آقای پزشکیان خوب می‌داند 70 درصد وزرای پیشنهادی، محصول کمیته‌های شورای راهبری خود او هستند اما اظهارات او در مجلس به ‌گونه‌ای بوده که انگار وزرای پیشنهادی او در جلسه با رهبر انقلاب تعیین شده‌اند! خب! این ظلم بزرگی به رهبر انقلاب و یک اقدام غیرصادقانه بود.
نکته مهمی که آقای رئیس‌جمهور باید مد نظر قرار دهد، این است که این روایت غیردقیق از دیدار با رهبر انقلاب، حتما یک نقطه ضعف حرفه‌ای در مدیریت سیاسی ایشان ثبت خواهد شد، چرا که در وهله نخست، در کسوت ریاست‌جمهوری روایتی غیردقیق از جلسه با رهبر انقلاب مطرح کرد. ثانیا این ذهنیت را در بین نخبگان و حتی اعضای کابینه خود ایجاد کرد که رئیس‌جمهور برای طرح برخی مسائل مهم و حساس، طرف مشورت مناسبی نیست و غیرقابل اعتماد است. این واقعیات را خود اصلاح‌طلبان و هواداران پزشکیان نیز مطرح کردند. کرباسچی بلافاصله پس از اظهارات پزشکیان در مجلس در توئیتی نوشت: «[اگر] رازی داشتید به پزشکیان بگویید».
به هر حال قطعا آقای پزشکیان نباید فراموش کند بابت نقل قول غیردقیق از رهبر انقلاب درباره اعضای کابینه پیشنهادی، حتما باید عذرخواهی کند. برای رئیس‌جمهوری که یکی از ویژگی‌هایش در افکار عمومی، صداقت است، این ماجرا، یک امتیاز منفی تلقی خواهد شد.
 
 
توضیح روابط عمومی وزارت اقتصاد و پاسخ کیهان
 
در پی انتشار خبر ویژه‌ای با عنوان «دولت رئیسی، زمین سوخته تحویل گرفت اسب زین‌شده تحویل داد»، روابط عمومی وزارت اقتصاد توضیحی ارائه کرد.
در این توضیح آمده است: «چالش‌های اقتصادی، ناترازی‌های بودجه‌ای و بانکی مسائلی نیست که با بازی با آمار قابل انکار باشد و دولت چهاردهم با شناسایی درست این چالش‌ها و شناخت از ابربحران‌های اقتصاد کشور، مسئولیت را پذیرفته و تمام توان خود را معطوف به کاهش این مشکلات خواهد کرد.  
اگرچه در دولت سیزدهم تلاش‌هایی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی انجام شده است اما زمانی که در چهار محور عمده یعنی ثبات اقتصادی و کاهش تورم، رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر نتیجه ملموسی نداشته باشد بنابراین چالش‌های عمده اقتصادی همچنان به قوت خود باقی است.  
دکتر همتی در سخنرانی خود اشاره کرد که با مجهز بودن به تجربه و تخصص لازم و برای کمک به کاهش آلام اقتصادی و معیشت مردم مسئولیت را قبول کرده و در مقام یک استاد دانشگاه و با تجربه قابل توجه مدیریت اقتصادی، دو عامل عمده تحریم و حکمرانی نامناسب را موجب بحرانی شدن چالش‌های اقتصادی کشور برشمرد.  
یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های ساختاری اقتصاد ایران، پرنوسان و پایین بودن میانگین نرخ رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی در ایران عمدتا به دلیل منابع محور بودن و نقش ناچیز بهره وری با دو معضل عمده، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و بی‌ثباتی و پرنوسان بودن آن رو‌به‌روست. 
مشکلات معیشتی و پایین بودن رفاه عمومی، فقر و گسترش بیکاری، نااطمینانی و پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد و کاهش قدرت برنامه‌ریزی بخش عمومی و خصوصی از نتایج رشد اقتصادی پایین و بی‌ثبات در چند دهه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم در دهه 90‌، به میزان 25.2 درصد و متوسط 5 سال اخیر (1398 الی 1402)تحت تاثیر فشار حداکثری و تداوم تحریم‌ها، بالای 40 درصد بوده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ماه ۱۴۰۳‌، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور ۳۴.۸ درصد است؛ تداوم 5 ساله تورم بالا قدرت خرید مردم را کاهش داده و به همین دلیل وزیر اقتصاد موضوع حفاظت از معیشت مردم را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم عنوان کرد.  
در کنار این چالش‌ها سهم پایین تامین مالی کشور از محل بازار سرمایه، شرایط ساخت تحریمی طی سال‌های اخیر و عدم سرمایه‌گذاری خارجی کافی و محدودیتهای فروش نفت برای ایجاد توسعه و سرمایه‌گذاری در زیرساختها، در نتیجه فشار به منابع محدود سیستم بانکی و افزایش تسهیلات تکلیفی و تامین مالی بیش از 92درصدی از طریق بانک‌ها و به تبع آن افزایش ناترازی بیشتر بانک‌های کشور منجر شده است؛ به‌طوری‌که برداشت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از بانک مرکزی به رقم بی‌سابقه حدود 800 همت در خرداد سال 1403 افزایش یافته است. این برداشت مستقیم و غیر مستقیم بانک‌ها از بانک مرکزی در افزایش تورم تاثیر قابل توجهی دارد.  
تداوم کسری تجاری غیرنفتی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است که به استناد آمار احصا شده و قابل انکار نیست؛ تراز تجاری غیرنفتی طی سال‌های 1400، 1401 و 1402 فزاینده و به ترتیب رقم 4.6– میلیارد دلار،2/6– میلیارد دلار و 16.8 – میلیارد دلار بوده است و البته که این مشکلات یعنی تشدید تحریم‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و طی 13 سال بعد از سال 1390، فقط سال‌های 95 و 97 تراز تجاری غیرنفتی مثبت بوده است».
درباره این واکنش روابط عمومی وزارت اقتصاد گفتنی است که آقای همتی گفته بود «کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی قطعاً ناشی از حکمرانی غلط است و یا اینکه با ۳۵ درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل می‌گیریم نیز از همین جا ناشی می‌شود؛ شاید گفته شود که قبلاً پیش از این بوده اما این رقم بسیار بالایی است چرا که ۵ سال پشت سر هم تورم ۴۰ درصد داشته‌ایم».
کیهان در این باره به وزیر اقتصاد (رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی) یادآور شد که آمار سه سال عملکرد دولت شهید رئیسی را باید با سه سال پایانی دولت آقای روحانی مقایسه کرد که اتفاقا در آن مقطع آقای همتی رئیس بانک مرکزی بوده است براین اساس، در اثر سوءمدیریت برخی ارکان دولت آقای روحانی، این رکوردهای منفی اقتصادی به ثبت رسید: نرخ تورم نزدیک به ۶۰ درصد، خزانه ارزی و ریالی خالی به علاوه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، رسیدن نرخ دلار از ۳۵۰۰ تومان تا ۳۳ هزار تومان (و تحویل دولت با دلار بالای ۲۵ هزار تومان)، سقوط صادرات نفت به زیر ۳۰۰ هزار بشکه و حداقلی شدن درآمدهای آن، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سررسید اصل و سود اوراق فروخته شده، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته و...
همچنین یادآور شدیم که معدل رشد اقتصادی در آن دولت، به شش دهم درصد (تقریباً صفر) رسیده بود، اما در دولت شهید رئیسی به بیش از ۵ درصد افزایش یافت. این در کنار ۸ هزار کارخانه تعطیل شده است که احیا شد.
با این توصیفات باید از نویسنده متن روابط عمومی وزارت اقتصاد پرسید که چه کسی و کدام دولت حکمرانی اقتصادی غلطی داشته، بازی آماری می‌کرده و با کلید برجام همه چیز را گل و بلبل نشان می‌داده و آخر سر هم دولتی ورشکسته تحویل داده؟ و کدام دولت موفق شده بخش بزرگی از آن ناترازی‌ها را جبران کند؟ در این‌جا انصاف این است که حضرات بگویند دولت شهید رئیسی بخش مهمی از سوء مدیریت گذشته ما را جبران و اصلاح کرد. نه این که چنین جلوه بدهند که وضعیت اقتصادی موجود، نتیجه حکمرانی اقتصادی نادرست دولت سیزدهم بوده است.


 

 

تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۶/۰۸، ۰۶:٤۶:۰۱       بازدیدها: 90