اصرار بر پیوستن به FATF به نام معیشت به کام اسرائیل! ۱۴۰۳/۰۸/۰۸
اصرار بر پیوستن به FATF به نام معیشت به کام اسرائیل!
۱۴۰۳/۰۸/۰۸
اگر قرار بود که با پیوستن به FATF، مشکلات اقتصادی مردم حل شود، باید وقتی که در دولت روحانی 39 بند از 41 بند دستورات FATF عینا و بیکم و کاست اجرا شد، شاهد لغو بالمره تحریمها بودیم؛ آیا چنین شد؟!
سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد FATF مواضع تأملبرانگیزی را مطرح کرد.
سخنگوی دولت: موضوعFATF میزان فشار بر مردم به حداقل میرساند!
مهاجرانی، سخنگوی دولت در مورد روند حل مشکلات FATF گفت: برخی از فرآیندها، فرآیندهای زمانبر و کشداری است و نیاز به طی یک مسیر طولانی دارد، مردم عزیز ایران بدانند همکاران در دولت و سایر نهادها تلاش میکنند اثرات این موضوع را به حداقل برسانند، آسیب را از مردم بردارند.
وی افزود: همه توان دولت بر این است که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را به حداکثر برساند و در این مسیر از هیچ کاری فروگذار نمیکند.
سخنگوی دولت ادامه داد: موضوع FATF جزو همین مسائل است، وزیر امور اقتصاد و دارایی بهطور مفصل درخصوص این قضیه هم در فضای مجازی و هم در مصاحبههایشان توضیح دادند که در حال پیگیری هستند برای اینکه میزان فشار بر مردم به حداقل برسد.
در پاسخ به اظهارنظر سخنگوی دولت، چند نکته قابل ذکر است که در ادامه به اختصار به آن میپردازیم:
FATF یا همان «کارگروه ویژه اقدام مالی» یک ساز و کار بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ توسط گروه جی 7 تاسیس شد. وظیفهای که برای FATF در نظر گرفته شده بود این بود که روند پولشویی در دنیا را بررسی کند.
حامیان FATF اینگونه القاء میکنند که این سازمان، یک نهاد بینالمللی است. این در حالی است که FATF یک گروه اقدام مالی است و یک سازمان و نهاد مانند دیگر سازمانهای بینالمللی نیست. در واقع رصدکننده وضعیت مالی کشورهاست و برای وضعیت مالی هر کشور استانداردها و معیارهایی اعلام میکند.
ظریف: «نه بنده و نه آقای رئیسجمهور تضمین نمیدهیم که با پیوستن به FATF مشکلات حل شود»!
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، در همان مقطع در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره پیوستن به FATF اظهار داشت: «نه بنده و نه آقای رئیسجمهور تضمین نمیدهیم که با پیوستن به FATF مشکلات حل شود.» در نمونهای دیگر نیز باید خاطرنشان کرد، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفته بود:«از آقای ظریف سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه افای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم میخورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
این صحبت از زبان کسی شنیده شد که خود داعیهدار و پرچمدار پیوستن به FATF بود. کسی که از یکسو بهبود شرایط اقتصادی را قول میداد و از یکسو هرگونه بهبود شرایط را رد میکرد و هیچ تضمینی نمیداد!
همچنین عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی و وزیر فعلی اقتصاد –دوم اسفند 98 – بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF صریحا اعلام کرد: «قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»
باید برای دولت چهاردهم یادآوری کرد که ایران بر سر تحریمها با آمریکا مذاکره کرد و جلو رفت. در انتها آمریکا همه تعهداتی که داده بود را نقض کرد و یکطرفه از برجام خارج شد. حال آنکه به اذعان خود غرب ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بود.
پس از خروج آمریکا از برجام، ایران راهها و مسیرهای خنثیسازی تحریمهای ظالمانه آمریکا را شروع کرد. تحریمهایی که نه فقط شامل آحاد مردم ایران میشد بلکه بدون هیچ رحم و انسانیتی بر علیه بیماران پروانهای، سرطانی و دیگر افراد نیازمند اجرا شد.
رهبر معظم انقلاب نیز در رابطه با برجام هشدار داده بودند و تصریح کردند: «بیشک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریکا و ایستادگیهایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند. با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظهبهلحظه، میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود.»29/07/1394
اجرای FATF چه حاصلی داشت؟!
با تمامی این تفاسیر و نکات، دولت دوم روحانی و وزیر خارجه وقت یعنی محمد جواد ظریف، مجددا سعی بر عضویت در گروهها و مجامع غربی کردند. اینبار در سازمان بین دولتیFATF!
بیلینگزلی، رئیس FATF در دوره دولت دوم روحانی در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که «ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکافهایی برای خنثیسازی تحریم ایجاد کنند؟» گفته بود: «باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!»
با این حال دولت روحانی 39 مورد از 41 مورد دستورات FATF را اجرا کرد و حاصلی جز لو رفتن مجاری خنثیسازی تحریمها و فشار دقیقتر آمریکا بر برخی بانکها و مشکلات بیشتر در حوزه مبادلات بانکی و دو برابر شدن تحریمها نداشت.
شیفتگان به غرب همه ایران را جلوی آمریکا گذاشتند. بارها در این مورد صحبت کردند که اگر عضو FATF شویم بهانه را از غرب میگیریم. مجددا باید یادآوری کرد که مگر کشورهای غربی ایران را متعهد به مفاد برجام ندانستند؛ در نهایت چه شد؟ این بهانههای غرب و آمریکا هیچگاه تمامی ندارد و نخواهد داشت. براساس مستندات متعدد، نتیجه پیوستن به FATF چیزی جز خودتحریمی نبود.
مشکل اصلی روابط بانکی خارجی که هم از نظر تاریخی قابل اثبات است و هم از نظر تحلیلی میتوان آن را اثبات کرد، مربوط به تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه نظام بانکی ایران است و ارتباطی با FATF ندارد.
رهبر معظم انقلاب پیرامون نوع مواجهه مجلس با کنوانسیونهای بینالمللی فرمودند:«این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز میشود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنبالهرو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بینالمللی میگیرد بهگونهای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار میدهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفتهاند شما چطور آن را رد میکنید؟».
رهبر انقلاب همچنین در تبیین راه صحیح برخورد با اینگونه کنوانسیونها افزودند: «همانگونه که درباره برخی کنوانسیونهای بینالمللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند».
ایشان افزودند:«البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بینالمللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا میدانیم که مشکلاتی دارند».
از گذشته عبرت بگیریم
نکته دیگر اینکه ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه FATF قرار داشت و پس از آن به حالت تعلیق درآمد و مجددا در سال 1398 در لیست سیاه قرار گرفت. دولت روحانی و ظریف این ادعا را میکردند که ایران در صورتی که عضو FATF نشود حتی با چین و روسیه نیز امکان مبادله و تجارت را نخواهد داشت. نتیجه چه شد؟ در آن هفت سال و همچنین پس از سال 98 که ایران به عضویت این سازمان درنیامد و در لیست سیاه آن قرار داشت(12 سال)، با اقدامات و دیپلماسی عزت شهید آیتالله رئیسی و شهید دکتر امیرعبداللهیان، روابط ایران با کشورهای منطقه و همسایه افزایش یافت و نشان دادند تنها راه آب خوردن اجازه از غرب نیست. مسیری که دولت چهاردهم نیز به آن پی برد و همچون دولت یازدهم و دوازدهم خود را محدود به مذاکره با غرب نکرد.
جاسوسی آمریکا و اسرائیل علیه حزبالله در پوشش FATF
FATF در نشست اخیر خود لبنان را در فهرست خاکستری قرار داد و تحت نظر قرار گرفت. این سازمان که با رژیم غاصب صهیونیستی ارتباط دارد و همکاری میکند، لبنان را تحت فشار گذاشته است تا نسبت به اقدامات و فعالیتهای حزبالله مطلع شود.
کاملا واضح است، در شرایطی که رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی به اهدافی که برای خود تعیین کرده بود نرسیده است و همچنین در نبرد زمینی با حزبالله لبنان دچار مشکل شده است، با استفاده از این سازمان سعی دارد تا نسبت به حزبالله اطلاعات بیشتری به دست آورد.
این ره که میروی به ترکستان است
این معاهده دیکته شده که سعی بر تحمیل آن به جمهوری اسلامی ایران شده است، واضح است که هیچ عایدی جز فشار بیشتر اقتصادی بر کشور نخواهد داشت.
حال باید خطاب به دولت چهاردهم گوشزد کرد که دولت روحانی مسیری را رفت که جز فشار اقتصادی بیشتر به مردم و رو کردن دست ایران برای آمریکا و حامیانش آوردهای نداشت. وزیر خارجه وقت دولت روحانی که دم از مذاکره با غرب و حل مشکلات اقتصادی میزد، در نهایت عضویت در این سازمان را تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی ندانست. آن وقت چگونه میشود که سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم با قاطعیت صحبت از حل مشکلات مردم با اجرا و عضویت در FATF میزنند؟ چگونه مشکلات اقتصادی مردم را مجددا حواله به غرب و آمریکا میدهند؟
این مسیر به کام رژیم صهیونیستی و غرب خواهد بود و در نهایت مشکلات مردم را دو چندان خواهد کرد؛ کما اینکه در گذشته نیز شاهد آن بودیم.
تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۸/۰۹، ۰۵:۵۰:۲۳ بازدیدها: 54