حمله مدعیان اصلاحات به اظهارنظر قانونی قالیباف ۱۴۰۳/۰۹/۱۰
گزارش کیهان از پوست موز مدعیان اصلاحات زیر پای دولت پزشکیان
حمله مدعیان اصلاحات به اظهارنظر قانونی قالیباف
۱۴۰۳/۰۹/۱۰
اظهارنظر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت ظریف، معاون راهبردی رئیسجمهور مبنی بر اینکه «انتصاب ظریف به عنوان معاون رئیسجمهور خلاف قانون است» موجب فضاسازی علیه مجلس و ریاست این نهاد قانونگذار شده است. با این وجود، مدعیان اصلاحات - نهتنها قالیباف - بلکه کلیت مجلس و اراده آن را نشانه گرفتند.
در این راستا، روزنامه ابتکار طی روزهای اخیر ذیل تیتر «تسویهحساب»» ضمن فضاسازی علیه استقلال رأی و اراده نمایندگان مجلس در بررسی لوایح موضع گرفته و نوشت: «به نظر میرسد کینه تندروهای مجلس از ظریف پاکنشدنی نیست ولو اینکه به قیمت نپرداختن به موضوعات مهم دیگر مردم باشد... جناح مقابل باید بداند که اگر مردم پای صندوقهای رای آمدند و به پزشکیان رای دادند برای نه گفتن به تفکر تندروی آنها بوده است. بنابراین رویکرد مسعود پزشکیان در بهکارگیری همه جناحها نوعی گذشت و چشمپوشی از خواست اکثریت به عنوان یک هدیه به اصولگریان بوده است. اینکه حضور محمدجواد ظریف همچنان برتافته نمیشود جای تعجب دارد. هرچند از چهرههای شاخص این جریان تندرو هیچ چیز عجیب نیست... آنها بهجز کینههای قدیمی از ظریف در ماجرای برجام و حضورش در دولت روحانی، حالا او را یکی از عوامل شکست خود میدانند؛ یکی از اصلیترین عوامل پیروزی مسعود پزشکیان در رقابت با سعید جلیلی».
روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: «اگرچه آنها تلاششان را برای کنار زدن ظریف انجام میدهند اما لااقل در حال حاضر سطح انتقامگیریشان بعد از شکست از پزشکیان، رای آوردن کل کابینه پیشنهادی در مجلس و چند اقدام ناکام دیگر، به حذف معاون راهبردی رئیسجمهوری رسیده است؛ سطحی از انتقام که شاید با شکست برابری نکند اما میتواند التیامی برای شکستهای پیدرپی آنها باشد و دستاوردی از جنس زهر ریختن به دولت پزشکیان در تلافی شکست در میدانی که محمدجواد ظریف ژنرال آن بوده است».
روزنامه زنجیرهای هممیهن نیز ذیل تیتر «عبور از وفاق» به مباحث طرح شده در مجلس واکنش نشان داده و نوشت: «اگر در مجلس سیزدهم تابلویی کنار ورودی صحن قرار داشته باشد که دستورکار روزانه پارلمان را روی آن بنویسند، گزینه اول مربوط به محمدجواد ظریف است... نکته مهم این است که پارلمان و قوه قانونگذاری هر کشوری اگر کارکرد صحیحی داشته باشد، دقیقاً با همین مسئلهای که نماینده تهران آن را فرار از قانونشکنی میداند مواجه میشود. زمانی که یک قانون نادرست از مسیر نگاهی نادرست به تصویب برسد، راه صحیح برای اصلاح آن تقدیم لایحه یا طرح از درون پارلمان است».
در همراهی با دیگر تریبونهای مدعی اصلاحات، روزنامه آرمان ملی نیز ذیل تیتر «رفت و برگشتهای ظریفانه» به نقل از یکی از مدعیان اصلاحطلب نوشت: «اصل این قانون ناعادلانه است که در مجلس یازدهم تحت شرایط خاصی به تصویب رسید. کسی مخالف این نیست که باید از حضور افرادی که تعلقاتشان در آن سوی مرزهاست، در حاکمیت جلوگیری شود ولی حتی این نگرشها هم نمیتواند باعث شود که نیاز به قانون داشته باشیم. چنین مواردی باید بهصورت موردی و توسط دستگاههای امنیتی بررسی شود».
قوانین ملی یا قوانین مِیلی؟!
وضع قوانین توسط قانوانگذار و اجرای آن در جامعه یکی از راههای توسعه مدنیت به حساب میآید؛ بنابراین در جوامع متمدن احترام، پذیرش و التزام عملی به قوانین مصوب از واجبات غیرقابل انکار بوده و طبیعتاً تخطی از این قوانین، مجازات را در پی خواهد داشت. علاوهبر جوامع متمدن در جوامع غیرمتمدن و ابتدایی نیز احترام و التزام به قوانین یک اصل پذیرفته شده است و در تاریخ این جوامع قابل جستوجو و خوانش است.
با توجه به نکته پیشگفته، احترام به قوانین و اجرای آن یکی از شاخصههای فرهنگی-تمدنی است؛ لذا قانونگذار و حرّیت وی در ارائه نظر باید مورد تأیید، تاکید و احترام عموم باشد.
در همین ارتباط، حرّیت قانونگذار در ارائه نظر و بیان مواضع، به استقلال فکری-عملی نمایندگان منجر شده و از این طریق نظارت مجلس بر دولت ممکن میشود. با در نظر گرفتن این مسئله، استقلال فکری-عملی نمایندگان و لزوم احترام به آن واجب است؛ لذا الصاق برچسب «تندرو» بر نمایندگان و خدمتگزاران مردم نهتنها صحیح و اخلاقی نیست بلکه تکرار و اصرار بر این ادبیات مقابله با اراده و استقلال رای نمایندگان بوده و حرّیت مجلس را زیر سؤال میبرد.
شایسته ذکر است، ارائه لایحه به مجلس برای انتفاع شخصی و «جانمایی» یک نفر در هیئت دولت، عبارت قانون میلی را به ذهن متبادر میکند. بهعبارتی دیگر ارائه این لایحه فاقد جامعنگری است.
قالیباف: تحرکات گروههای تکفیری در سوریه در جهت اهداف رژیم صهیونیستی است
محمدباقر قالیباف رئیسمجلس شورای اسلامی و نبیهبری رئیسمجلس لبنان شنبه (۱۰ آذرماه ۱۴۰۳) بهمنظور تبادل نظر درخصوص آخرین وضعیت لبنان پس از برقراری آتشبس، بهصورت تلفنی گفتوگو کردند.
رئیسمجلس شورای اسلامی در ابتدای این گفتوگوی تلفنی، ضمن ابراز خرسندی از توقف جنگ در لبنان، خطاب به همتای لبنانی خود، گفت: نقش جنابعالی در تحقق آتشبس بسیار مهم و مؤثر بود، در آن شرایط سخت، تلاش جنابعالی باعث شد این کار به نتیجه برسد.
قالیباف با تاکید بر مواضع قبلی خود درباره لبنان، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران پشتیبان دولت، مجلس، مردم و مقاومت لبنان و تصمیمات آن است.
وی به اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت نقض این آتشبس اشاره کرد و افزود: باید مراقبت شود که نقض این توافق توسط آنها به یک امر عادی تبدیل نشود.
رئیسمجلس شورای اسلامی در این گفتوگو نسبت به حرکت گروههای تکفیری در سوریه هشدار داد و گفت: تحرکات این گروهها در جهت اهداف رژیم صهیونیستی است و در این شرایط باید با جدیّت و هماهنگی از شرایط منطقه مراقبت کنیم.
جمهوری اسلامی ایران در ارائه کمکهای بیدریغ به لبنان نقش مهمی داشت
نبیه بری، رئیسمجلس لبنان نیز در ادامه این گفتوگوی تلفنی ضمن تقدیر از حمایتهای رئیسمجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارائه کمکهای بیدریغ به لبنان نقش مهمی داشت و واقعیت این است که یک درنده وحشی به نام رژیمصهیونیستی قصد داشت کل منطقه و مقدرات آن را علاوهبر لبنان ببلعد.
وی افزود: با کمکهای شما، موفق شدیم جلوی این درنده وحشی را بگیریم. در حال حاضر جنوب لبنان؛ مناطق بقاع و ضاحیه جنوبی، در وضعیت خوبی قرار دارند.
به گزارش ایرنا، رئیسمجلس لبنان گفت: در حال حاضر روند بازگشت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از پناهچویان رقم خورده است. مایل هستم از شخص جنابعالی، مسئولان جمهوری اسلامی و در صدر آنها از مقام معظم رهبری تقدیر و تشکر کنم.
قالیباف: موضوعات جناحی روی موضوعات اصلی کشور سایه نیندازد
قالیباف رئیسمجلس شورای اسلامی در دیدار معاونان امور مجلس نهادها، دستگاههای دولتی و سایر قوا که صبح شنبه، بهمناسبت روز مجلس در بهارستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(ع) و قدردانی از فعالیت معاونان پارلمانی در مدت زمان کوتاه تشکیل دولت با بیان اینکه «هنوز 48 ساعت از آتشبس لبنان نگذشته است اما شاهد اقدامات تروریستی در حلب هستیم.»، عنوان کرد: همه این موضوعات حاکی از این است که دشمن برنامه جدی علیه جهان اسلام و ایران دارد که این موضوع کاملاً مشخص است؛ در این بین با توجه به موضوعات، اهمیت تعامل میان دستگاهها و نهادهای مختلف را درمییابیم لذا نباید با برخی موضوعات اداری کوچک، از اهداف بزرگ غفلت کنیم.
وی در ادامه با ابراز اینکه «موضوع انرژی از دهه 80 تاکنون مطرح بوده است و هیچگاه بهطور اساسی به حل آن نپرداختهایم.»، خاطرنشان کرد: عدم فهم و درک مشترک در این حوزه از سوی مجلس و دولت باعث اختلال میشود.
قالیباف در ادامه با تأکید بر ضرورت حلوفصل اشکالات نهادی برای ارتقای کارآمدی نظام، خطاب به معاونان پارلمانی نهادها و دستگاههای مختلف، عنوان کرد: نقش شما در حوزه تصمیمسازی کلیدیتر از من و کسانی است که تصمیمگیری میکنیم چرا که تصمیمسازی از تصمیمگیری مهمتر است.
رئیس قوه مقننه پیشرفت و گرهگشایی در کشور را در گروی همکاری، هماهنگی و عملکرد سیستمی توأم با محبت و گذشت دانست و افزود: نکته قابل توجه این است که در امور و مسائل مختلف باید پیشگیری را بر پیگیری ارجح بدانیم و اقدامات پیشینی نسبت به پسینی اولویت داشته باشد.
قالیباف در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به اصل تفکیک قوا و عدم دخالت دستگاهها در امور یکدیگر، عنوان کرد: من بهعنوان رئیسمجلس نه در دولت سیزدهم و نه در دولت چهاردهم هیچ دخالتی در عزلونصبها نکردهام و فردی را برای تصدی استانداری یا وزارت معرفی نکردهام و صرفاً در صورت درخواست رئیسجمهور اگر مورد مشورت قرار گرفته باشم، درخصوص افراد معرفیشده مشورت دادهام.
رئیسمجلس در ادامه بر ضرورت روابط دوطرفه میان دولت و مجلس تأکید و اضافه کرد: برای حل مشکلات لازم است رفتار سیستمی داشته باشیم و مشکلات محلی را نیز در این قالب ببینیم. همواره گفتهام باید مشکلات را بهعنوان مسئله شناسایی کنیم تا بتوانیم آنها را حل کنیم نه اینکه مشکلات را از جایی به جای دیگر منتقل کنیم و درصدد حل آنها برنیاییم.
وی با اشاره به زمانی که وی قصد احداث بزرگراه امام علی(ع) را در دوران شهرداری تهران داشت با یادآوری اینکه «این پروژه در وضعیتی بود که بیش از 30 سال معطل مانده بود.»، ابراز کرد: شرایط این بزرگراه بهگونهای بود که برای آن که ارتباط میان دو طرف بزرگراه برقرار باشد و مردم به زحمت نیفتند، باید 63 پل روی آن ساخته میشد و زمین زیادی اختصاص داده میشد که کار راحتی نبود، لذا برای اینکه این کار مثل 30 سال گذشته آن، اساساً آغاز نشود دلایل زیادی وجود داشت، اما توانستیم با کار سیستمی این پروژه مهم را پیش ببریم و 35 کیلومتر بزرگراه را با 14 لاین و عمق 6 کیلومتر احداث کنیم.
قالیباف همچنین سامانه 110 را یک نمونه مهم از ایجاد پلتفرم برای حل مشکلات مردم دانست که باعث شد مردم از دورترین روستاها بتوانند خدمات نیروی انتظامی را دریافت کنند و افزود: ازاینرو برای حل مشکلات نهادی میتوانیم با نگاه پیشگیرانه و از طریق راهاندازی سامانهای، روند ارائه درخواستها را به سامانه انتقال دهیم.
رئیسمجلس در ادامه با اعلام اینکه «ما در مجلس مصمم هستیم تا زمینه راهاندازی سامانه ارتباط نمایندگان و دستگاهها و نهادها را فراهم کنیم.»، گفت: این سامانه نباید برای دستگاهها بهصورت جداگانه تعبیه شود بلکه باید در قالب یک پلتفرم مشترک باشد و همه دستگاهها و نهادها از آن مسیر، کار را دنبال کنند تا از این طریق تذکرات نمایندگان بهصورت سیستمی در آن ثبت و تقسیمبندی شود که باعث حل دقیقتر مشکلات میشود.
وی همچنین با تأکید بر اینکه «ما نباید اجازه دهیم موضوعات فردی و جناحی روی موضوعات اصلی کشور با رویکرد پیشرفت، سایه بیندازد.»، عنوان کرد: امروز دشمن بهصورت مستمر در حال دنبال کردن فشارهای خود بر کشور است لذا ما باید با آنها مقابله کنیم.
رئیسمجلس شورای اسلامی در ادامه با اظهار اینکه «مبنای همدلی و وفاق را قانون برنامه هفتم پیشرفت و سیاستهای کلان کشور میدانیم.»، خاطرنشان کرد: مبنای نظم ما نیز باید قانون باشد که میان همه ما قضاوت میکند. پایان اجرای قانون برنامه همزمان با پایان این دوره از دولت و مجلس است لذا نباید سرنوشت آن به سرنوشت سایر برنامهها دچار شود و حتی باید جبران ایرادات گذشته را نیز در جریان اجرای احکام این برنامه داشته باشیم.
رئیسمجلس شورای اسلامی در پایان بر ضرورت ادامه مستمر این نشستها تأکید کرد.
تاریخ خبر: ۱٤۰۳/۰۹/۱۱، ۰۶:۱۶:٤۳ بازدیدها: 38