به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,948
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 5,885
بازدید ماه: 121,391
بازدید کل: 23,783,188
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۲۸) - یک ماه مالامال از اطاعت و عبادت(1) ۱۳۹۳/۰۴/۱۸

زلال بصیرت

 یک ماه مالامال از اطاعت و عبادت(1)

  بسم الله الرحمن الرحیم

«عبادت» در فارسی به معناى «پرستش» و از ماده «عبد» است. شاید بندگى مفهوم روشن‌تری از این دو واژه باشد. براساس تعالیم فرهنگ دینی و اسلامی، اگر انسان كارى انجام بدهد كه مفاد و مضمون آن اظهار بندگى در پیشگاه خدا باشد، عبادت به حساب می‌آید. اولین چیزى كه عبادت، آن را القاء كرده و نشان مى‏دهد، آن است كه انسان با عبادت مثل نماز، ركوع، سجده، و عبادات دیگر اظهار بندگى می‌كند. آیا طبیعت عبادات خود به خود نشانه بندگى است یا اینكه احتیاج به جعل و قرارداد و اعتبار دارد؟ بعید نیست كه این عبادات بدون اعتبار و جعل نباشد، گو اینكه یك نوع گرایش‌هاى فطرى نیز در آنها وجود دارد.
در همه اقوام و ملل اگر بررسى بشود، در مقام احترام به دیگران، یك نوع خم كردن سر وجود دارد. گاه این كار تا حد ركوع نیز مى‏رسد و پس از آن به سجده روى خاك منتهی می‌شود كه دیگر نهایت خضوع است. مفاد اولیه این اعمال، چیزى جز اظهار بندگى نیست. نمونه بارز آن در شریعت اسلام نماز است. ولى بعضى امور در شکل نخستین آن به معنای بندگی نیست امّا انسان مى‏تواند آن كار را به قصد اظهار بندگى انجام داده و با نیّت انسان به صورت عبادت در بیاید. هر كار خوبى كه خداپسند است و خدا آن را دوست دارد؛ اگر براى اطاعت خدا و تقرب به خدا انجام پذیرد، به عنوان عبادت به معناى عام پذیرفته می‌شود. یك نوع از عبادت فقط براى بندگى و اظهار بندگى وضع شده و نوع دیگر آن به اصطلاح، عبادت توسلى است که مى‏توانیم با قصد تقرب به صورت عبادت آن را انجام دهیم. مثلاً نیكی و احسان به والدین به معنای خداپرستی و عبادت نیست. كفار نیز مى‏توانند به والدین احسان داشته باشند و این كار برای كفّار عبادت به حساب نمی‌آید. اگر كسى خدا را قبول داشت و دانست كه احسان به والدین مطلوب خداست و خدا دوست دارد و این كار را براى اطاعت خدا انجام داد (نه تنها براى عاطفه پدر و فرزندى) این كار عبادت مى‏شود، به این نوع كار «توسلى» گفته مى‏شود كه با قصد تقرب به صورت عبادت درمی‌آید. این دو اطلاق براى «عبادت» است.
اطاعت از عبادت وسیع‌تر است
اما «اطاعت» از «عبادت» نیز وسیع‏تر است و حتى از كارهاى قربى و توسلى نیز، كه ممكن است به صورت عبادت در بیاید، گسترده‌تر است. همین كه رفتار انسان موافق امر خدا و دستور خدا باشد و مخالف امر و نهى او نباشد، اطاعت به شمار می‌آید. انجام همه واجبات توسلى، اطاعت است، حتی اگر قصد تقرب نیز در آن نباشد. ترك همه محرمات اطاعت است، حتی اگر قصد عبادت هم در آن نباشد، مصداق طاعت است، تا جایی كه انجام كارهاى مباح كه برای آن از طرف خدای متعال امر و نهى‏ تعلق نگرفته است، نیز اطاعت به حساب می‌آید. پس دایره اطاعت وسیع‏تر از دایره عبادت است. عبادت یا محدود به اظهار بندگى است، یا اگر امر توسلى نیز باشد با قصد تقرب، عبادت مى‏شود. البته گاهى مطلق اطاعت نیز، عبادت نامیده مى‏شود. برخی گفته‏اند در آیه شریفه «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ»(1) این بخش از آیه كه می‌گوید «لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ»؛ به معنای «أن لا تطیعوا الشیطان» است. چرا كه در طول تاریخ، عبادت شیطان به قصد قربت، امر نادری است. امروزه كسانى به شیطان‏پرستی معروفند که در اوج بى بند و بارى و فسق و فجورند. به یک معنا، تنها به كسی می‌شود گفت شیطان را عبادت می‌كند كه واقعاً مقام الوهیت را براى شیطان قائل بشود و از او اطاعت بكند، چون او را «اله» مى‏داند. ولی منظور از «لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ» تنها این نیست كه كسى به قصد الوهیت اطاعت شیطان بكند بلکه هر اطاعتی از شیطان، مصداق عبادت شیطان است؛ یعنى هر چه مطابق امر الهى نباشد، اطاعت و عبادت شیطان است. علاوه بر این بعضی گفته‏اند «أَنِ اعْبُدُونِی»(2) نیز به معنای اطاعت است، نه تنها عبادت به معناى خاص.
تفاوت عبادت انسان با سایر موجودات
اگر دستگاه آفرینش به منزله یك درخت تلقى شود، میوه این درخت وجود انسان است.دراین عالم همه چیز تسبیح خدا مى‏گوید: «یُسَبِّحُ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»(3) اما تسبیح اولیاء خدا با تسبیح سنگریزه بسیار متفاوت است. موجودى كه رفتار او از سر آگاهى است و در مقابل انگیزه‏هاى مختلف، انگیزه اطاعت را انتخاب مى‏كند و سایر انگیزه‏‌ها را بر اراده خدا ترجیح نمی‌دهد، با موجودات دیگرى كه به طور طبیعى بندگى و تسبیح خدا را بجا می‌آورند، خیلى متفاوت است. عبادت انسانی كه بر اساس درك زیبایى‏‌ها و حكمت‌هاى عالم خلقت به احساس خضوع و خشوع در مقابل خدا بینجامد، بسیار با عبادت دیگر موجودات تفاوت دارد.
انسان در واقع ثمره درخت آفرینش است و میوه و نتیجه بودن او براى این عالم به این است كه خدا را بشناسد و با او ارتباط برقرار كند. كمال حقیقى انسان جز در سایه بندگى خدا پیدا نمى‏شود. انسان گُل سرسبد عالم آفرینش است و كمال او در خداپرستی و ارتباط با خداست. اگر انسان بندگى خود را درك كند نهایت زیبایى این درخت ظهور خواهد كرد. اگر چنین دركی نباشد بوستانى است كه نهال‌هایى در آن كاشته‏اند، ولى هنوز شكوفه و میوه نداده است، این بوستان وقتى زینت‏دار مى‏شود كه این شكوفه‌های رنگارنگ خوش‌عطر و میوه‌های مفید در آن ظاهر شود و مشام و كام انسان‏‌ها را شادی بخشد. اطاعت و عبادت خدا، گل‌هاى هستى است. با این دیدگاه ماه رمضان اگر پر از عبادت باشد، بوستانى سراسر گل و شكوفه است. اما اگر انسان‌‌ها عبادتى انجام ندهند، درختى وجود دارد اما میوه ندارد. بوته‏هاى گلى هست، اما گل‌هاى رنگارنگ ندارد.
شب زنده‌داری و اظهار ذلت
امام سجاد(ع)در دعای ورود به ماه رمضان مى‏فرماید خدایا در روزهای این ماه، ما را یاری فرما تا روزه بگیریم و در شب‌های آن به ما عنایت نما تا نماز را به پا داشته و در مقابل تو، خشوع داشته باشیم و در پیشگاه تو تضرع و زارى و اظهار ذلت كنیم. هر كار خوبى كه انجام مى‏گیرد، باید با كمك و توفیق الهى باشد. در این دعا درباره روز چیزی جز توفیق گرفتن روزه، درخواست نكرده اما درباره شب فرموده: «أَعِنَّا فِی لَیْلِهِ عَلَى الصَّلاهًِْ وَ التَّضَرُّعِ إِلَیْكَ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ، وَ الذِّلَّهًْ بَیْنَ یَدَیْكَ»؛ در این فراز از دعا درباره شب چند مفهوم را ذكر كرده: «نماز»، «عبادت»، «تضرع»، «زارى» و «ذلت». حكمت تفاوت تعبیرهایى كه برای روز و شب ماه رمضان به كار رفته چیست؟ شاید اختلاف آن برمی‌گردد به قرآن. در سوره مزمل تصریح شده است كه بین روز و شب تفاوت وجود دارد: «یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّیْلَ إِلاّ قَلِیلاً * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً»(4)، نصف شب یا دو ثلث شب را، كمتر یا بیشتر، از بستر خود برخیز و عبادت كن «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً». سپس توضیح مى‏دهد: «إِنَّ ناشِئَهًَْ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً * إِنَّ لَكَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَوِیلاً»(5). در این آیه خداوند بین روز و شب فرق گذاشته و مى‏گوید در روز انسان تلاش و تكاپوى زیادى دارد. تعبیر «سَبْح» نیز به كار رفته كه به معنى شنا كردن است. در مورد هر تلاشى این واژه به كار مى‏رود. گویا زندگی و دنیا تشبیه شده به یك دریایى كه انسان همچون یك شناور یا شناگر در آن مى‏افتد و شنا مى‏كند. انسان براى بقاى خود و نسل خود یك كارهایى دارد كه در طول روز باید برای آنها تلاش نماید. این تدبیر و تقدیر الهى درباره روز است. اگر چه انسان باید در طول روز هم به عبادت و تسبیح خداوند بپردازد و در بین تلاش‌های روزانه فراوان ذكر خدا را بگوید:«اذْكُرُوا اللّهَ كَثِیراً»(6) و به تعبیر دیگر «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»(7)؛ «سَبِّحُوا بُكْرَهًْ وَ عَشِیًّا»(8)؛ در كل روز باید به یاد خدا باشد، اما در روز خواه ناخواه انسان با عوامل مختلفى برخورد نموده و برای او احساسات و ادراكات حسى پیدا مى‏شود كه او را منفعل می‌سازد و در عبادت به صورت كامل تمركز ندارد. انسان نمی‌تواند در روز عبادت را با تمركز كامل انجام بدهد و بیشتر عوامل احساسى و سطحى در آن مؤثر است؛ مثل دریایى كه روى آن موج برمى‏دارد. موج‏هاى روى دریا غیر از عمق دریاست. كارهایى را كه انسان در روز انجام مى‏دهد در سطح روح انسان اثر گذاشته و به عمق روح كمتر اثر مى‏گذارد؛ مگر برای كسانى كه ملكاتى كسب كرده باشند.
سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدى(دامت بركاته) در دفتر رهبر معظم انقلاب؛ قم ؛6 /7 /1387.
___________________________________
(1) یس / 60.        (2) یس / 61.         (3) جمعه / 1.         (4) مزمل / 1-4.
(5) مزمل / 6-7.     (6) احزاب / 41.      (7) اعراف / 205.     (8) مریم / 11.